Etätyö on suunnaton rahallinen etu
Jota voisi verottaa. Säästö lounaissa ja työmatkoissa on useamman satasen per kuukausi. Työntekijällä ei ole valinnanmahdollisuutta tässä. Hän tekee työn missä työnantaja määrää. Kaikki etätyötä haluavat eivät saa tehdä etätyötä.
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten etätöissä säästää lounaissa? Syön minä lounaan etätöissäkin?
Itse syön kotiruokaa etäpäivinä (2 keraa kuussa) ja työpaikalla lounasravintolassa. Hintaero on merkittävä. -ap
Tuohan ei ole mikään etätyön etu, vaan kyse on sinun omasta valinnastasi. Yhtä hyvin voisit syödä kotiruokaa myös työpaikalla tai käydä etäpäivinä lounaalla ravintolassa.
Ei kodin vieressä useinkaan ole sellaista ravintolaa, jossa pistäytyisi samalla tavalla nopeasti kuin työpaikan lounasravintolassa. Minulla ainakaan ei ole etäpäivän aikana mahdollisuutta pitää jotain parin tunnin lounastaukoa, jonka ravintolassa syöminen matkoineen vaatisi. -Eri.
Minulla kyllä on kodin vieressä enemmän valinnanvaraa ja Wolt myös vaihtoehtona. Mutta eihän sitä kotoa työskennellessä jaksa alkaa pukeutua kesken päivän ravintolaa varten, kun muuten on mahdollisimman rennoissa vaatteissa tukka sotkussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kuulostaa siltä, että se etätyön suunnaton etu on ap:n työkavereille se, että saavat olla edes 2-3pv/kk erossa ap:sta.
Työpaikkamme kyselyssä etätyön epätasa-arvoisuus nousi esiin tyytymättömystekijänä. -ap
Ja se työtyytyväisyys nousisi, jos kaikki pakotetaan toimistolle? Tää menee kyllä sarjaan, että suomalainen on valmis maksamaan siitä, että toinen ei saa jotain. Tuo ei ratkea täällä palstalla vaan siellä työpaikalla.
Nostin esiin, että työpaikoilla etätyö jakautuu epätasa-arvoisesti ja mielestäni työnantaja voi työnkuvan sen salliessa olla etätyömyönteisempi.Ei niinpöin, että jonkun ollessa aina etätöissä yrityksen keskimääräinen etätyömäärä työpaikasa toteutuu -ap<
Ja miten tuo tilanne mielestäsi tasa-arvoistaisi aloituksessa mainitsemiesi etätyöläisten lisäverojen avulla? Mitä etua lähityötä tekevä saisi siitä, että etätyöläinen maksaisi muutaman euron enemmän veroja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta ja nostin esiin ajankohtaisen aiheen. Työpaikallani en aio nostaa itseäni silmätikuksi tämön epäkohdan osalta. Todenmäköisemmin se ei auta omaa asiaani. -ap
---
Mikä tässä noin 6v jatkuneessa etätyöläisten kadehtimivinkunassa on mielestäsi ajankohtaista?
Jos itse olisin tehnyt isoilta osin etätyötä kuusi vuotta olisin säästänyt merkittävästi sekä aikaa että rahaa.-ap
Opettele tekemään eväät niin voit säästää merkittävästi rahaa ilman etätöitäkin. Sinähän kerroit, että rahallinen säästösi tulee isolta osin lounaista.
Työmatka- ja lounaskustannukset menevät 50/50. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kasviksia, vihanneksia ja proteiineja olisi vaikea ympätä omiin eväisiin. -ap"
Ei juma, mitä uusavuttomuutta! Olet ilmeisestikin kovin nuori, et edes täysi-ikäinen vielä?
Olen eri, ja yli 50-vuotias. Haluan vain tuoda esiin, että työmatkojen takia toimistopäivän pituus on ainakin minulla kokonaisuudessaan aika paljon pitempi kuin kotona tehty etäpäivä. Työmatkoihin menee helposti pari tuntia yhteensä päivässä. Kasviksia toki voi laittaa eväisiin, mutta pitää olla eväänä muutakin kuin vain salaattia, koska ei sillä muuten pärjää 10 tuntia. Välipalat myös tärkeitä.
Ja mikä tuossa on mielestäsi ongelma eväiden näkökulmasta? Itse olen rekkakuski ja olen tien päällä monesti 5-6 vuorokautta putkeen (toki lakisääteiset leptauot pidetään). Ajelen alueil
Hyvin harvoin on sellaisia lounaspaikkoja, että niissä viitsisi päivittäin tai lähes päivittäin käydä. Itse ajoin vuosia bussia ja kyllä 99,9% päivistä oli omat eväät matkassa mukana, kun Matkahuollon baarin ruoka oli aina jotain tasapaksua mössöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä kuluu myös paljon vähemmän rahaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan. Minä ainakin käytän kotona etätöissä mukavia verkkareita ja t-paitoja. Jos on kameran kanssa sovittu kokous, laitan kauluspaidan tai jakun päälle. Niitähän on kaapissa käyttämättöminä niiltä ajoilta, kun oltiin toimistolla. Enkä jaksa meikata vaan käytän yleensä jotain sopivaa hillittyä filtteriä.
Mulle soitetaan ihan milloin vain ja aina pitää olla valmiina ja tietty kokoukset siihen päälle. Päivässä tulee monta puhelua Teamsissä, että mitens tämä asia nyt hoidetaan...
Ei todellakaan voi olla yöpaita päällä koko päivää.
Miksi ei voi? Eihän siihen kameraan näy kuin pää ja vähän hartioita. Ihan hyvin voi olla esim. pyjamahousut ja
No en käytä mitään pyjamahousuja vaan yöpaitaa, joka kyllä näkyisi kameraan. Toisekseen meillä käytetään aina kameraa ja olisi todella epäkohteliasta olla käyttämättä kameraa. Toimiston linja on, että kamerat pidetään päällä.
Pyjamahousujen sijaan käy mitkä tahansa mukavat lököhousut. Paidan tuskin tarttee olla edes kauluspaita, mikä vaan hillityn värinen trikoopaita käy ja vaikka kaulaan huivi niin näyttää siistimmälle. Ei se siellä kamerassa niin tarkkaan näy mitä on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta ja nostin esiin ajankohtaisen aiheen. Työpaikallani en aio nostaa itseäni silmätikuksi tämön epäkohdan osalta. Todenmäköisemmin se ei auta omaa asiaani. -ap
---
Mikä tässä noin 6v jatkuneessa etätyöläisten kadehtimivinkunassa on mielestäsi ajankohtaista?
Jos itse olisin tehnyt isoilta osin etätyötä kuusi vuotta olisin säästänyt merkittävästi sekä aikaa että rahaa.-ap
Opettele tekemään eväät niin voit säästää merkittävästi rahaa ilman etätöitäkin. Sinähän kerroit, että rahallinen säästösi tulee isolta osin lounaista.
Työmatka- ja lounaskustannukset menevät 50/50. -ap
Eivät mene enää sen jälkeen, kun opettelet tekemään eväät. Lukutaitokin olisi hyvä opetella. Voisit joku päivä edetä niihin kadehtimiisi etätöihin sen avulla.
Oikeastiko ap olet sitä mieltä, että niissä eineksiä ja puolivalmisteita tarjoavissa lounaskuppiloissa saa monipuolista ruokaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä kuluu myös paljon vähemmän rahaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan. Minä ainakin käytän kotona etätöissä mukavia verkkareita ja t-paitoja. Jos on kameran kanssa sovittu kokous, laitan kauluspaidan tai jakun päälle. Niitähän on kaapissa käyttämättöminä niiltä ajoilta, kun oltiin toimistolla. Enkä jaksa meikata vaan käytän yleensä jotain sopivaa hillittyä filtteriä.
Mulle soitetaan ihan milloin vain ja aina pitää olla valmiina ja tietty kokoukset siihen päälle. Päivässä tulee monta puhelua Teamsissä, että mitens tämä asia nyt hoidetaan...
Ei todellakaan voi olla yöpaita päällä koko päivää.
Miksi ei voi? Eihän siihen kameraan näy kuin pää ja vähän h
No ihan helvetin hyvin näkyy mitä on kelläkin päällä. Kyseessä kuitenkin lähikuva kamerassa.
Ai mun pitäisi maksaa veroa siitä, että syön kotona halvemmalla enkä käytä julkista liikennettä?
Työmatkakulut voi vähentää verotuksessa. Lounarit taas on jokaisen oma asia kuinka niitä käyttää, jos niitä on. Ellei ole niin luulisi olevan sama lämmittääkö niitä eväitään omassa vai työnantajan mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kuulostaa siltä, että se etätyön suunnaton etu on ap:n työkavereille se, että saavat olla edes 2-3pv/kk erossa ap:sta.
Työpaikkamme kyselyssä etätyön epätasa-arvoisuus nousi esiin tyytymättömystekijänä. -ap
Ja se työtyytyväisyys nousisi, jos kaikki pakotetaan toimistolle? Tää menee kyllä sarjaan, että suomalainen on valmis maksamaan siitä, että toinen ei saa jotain. Tuo ei ratkea täällä palstalla vaan siellä työpaikalla.
Nostin esiin, että työpaikoilla etätyö jakautuu epätasa-arvoisesti ja mielestäni työnantaja voi työnkuvan sen salliessa olla etätyömyönteisempi.Ei niinpöin, että jonkun ollessa aina etätöissä yrityksen keskimääräinen etätyömäärä työpaikasa toteutuu -ap<
Eihän se etäily kaikille edes sovi, ainakaan jatkuvasti. Itsekin kaipaan työpaikan sosiaalisia suhteita ja tylsistyisin jos kökkisin kaiket päivät kotona (on lapsia joten ei sitä iltaisinkaan voi kaiken maailman riennoissa juosta). Reilu pitäisi tietysti olla siinä, kuka saa olla etänä, kuka ei, mutta kai nyt suurimmalla osalla työpaikoista niin onkin. Onhan se etätyö säästöä työnantajallekin, toimitilat ei ole halpoja ylläpitää.
No ihan helvetin hyvin näkyy mitä on kelläkin päällä. Kyseessä kuitenkin lähikuva kamerassa.
No ei todellakaan näy. Kyseessä on minimaalisen pieni kuva, jossa näkyy lähinnä pää ja hartialinja. Loppuosa voi olla sinulla vaikka alastomana eikä kukaan huomaa mitään. Noin muutenkaan kokouksissa ei ole katselemassa muiden vaatteita, joten senkin puoleen se ja sama, mitä siellä on päällä. Kunhan nyt jotain yläosassa, se riittää.
Etätyö veltostuttaa suurimman osan ihmisistä. Toiset ei edes vaihda yöpukua johonkin toiseen vaatteeseen. Ei panosteta mitenkään ulkoiseen olemukseen, huitastaan vaan paskanen tukka kiinni. Löhötään sängyllä läppäri vatsan päällä. Ja ollaan muka tehokkaita.
Itse teen aamurutiinit suihkuineen olin etänä tai lähityössä, puen päälle muutakin kuin yöpuvun. Laitan tukkani kuten aina, kun aikomus on mennä ovesta ulos ihmisten ilmoille jossain vaiheessa. Syön aamupalan ennen etäpäivän aloittamista rauhassa enkä muka töitä tehden koneen ääressä. Ja teen vielä pienen kävelylenkin ennen töiden aloitusta. Sitten olen virkeänä työpöydän ääressä töissä työpäivän.
Työaikana ei tiskata, pyykätä, imuroida tms. Ellei sitten pistetä työajanseuranta paussille näiden ajaksi. Itseäni ottaa päähän nämä, jotka duunaavat kotona kaikkea muuta työaikana, keräävät saldoa ja pitävät koko päivän saldovapaita ja muut saa sitten paikata näiden tekemisiä. Kaikilla kun ei ole sitä ns. omaa työtä, jossa heillä yksistään olisi vastuu jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostin esiin, että työpaikoilla etätyö jakautuu epätasa-arvoisesti ja mielestäni työnantaja voi työnkuvan sen salliessa olla etätyömyönteisempi.Ei niinpöin, että jonkun ollessa aina etätöissä yrityksen keskimä
Etätyöpolitiikan yhdenmukaisuus tuntuu olevan haasteena monessakin yrityksessä.
Yrityksissä on etätyölinjaus, jota ei noudateta tasa-arvoisesti, tietenkään tämä ei häritse niitä, jotka voivat tehdä etätyötä niin usein kuin haluavat. Samasta työstä sama palkka, samasta työstä sama etätyömahdollisuus olisi periaate, jota toivoisi noudatettavan. - ap
Toisaalta lähityön etu on se, että voi käydä työkavereitten kanssa lounastelemassa ja sosiaalistumassa, eväitä tai jos ei ole jaksanut tehdä eväitä niin siinä henkilöstöravintolassa (työajalla vielä, meillä on sellainen sopimus). Etänä tulee helposti syötyä vähän mitä sattuu kaapista löytymään - tyylillä ja usein sen koneen äärellä. No, oma valinta tietysti, voisin kai kotonakin valmistella huolella lounaan jos viitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö veltostuttaa suurimman osan ihmisistä. Toiset ei edes vaihda yöpukua johonkin toiseen vaatteeseen. Ei panosteta mitenkään ulkoiseen olemukseen, huitastaan vaan paskanen tukka kiinni. Löhötään sängyllä läppäri vatsan päällä. Ja ollaan muka tehokkaita.
Itse teen aamurutiinit suihkuineen olin etänä tai lähityössä, puen päälle muutakin kuin yöpuvun. Laitan tukkani kuten aina, kun aikomus on mennä ovesta ulos ihmisten ilmoille jossain vaiheessa. Syön aamupalan ennen etäpäivän aloittamista rauhassa enkä muka töitä tehden koneen ääressä. Ja teen vielä pienen kävelylenkin ennen töiden aloitusta. Sitten olen virkeänä työpöydän ääressä töissä työpäivän.
Työaikana ei tiskata, pyykätä, imuroida tms. Ellei sitten pistetä työajanseuranta paussille näiden ajaksi. Itseäni ottaa päähän nämä, jotka duunaavat kotona kaikkea muuta työaikana, keräävät saldoa ja pitävät koko päivän saldovapaita ja muu
No mitä väliä sillä asulla on, jos tekee esim. palkanlaskentaa, kuten minä? Ei ne numerot mene yhtään nopeammin taulukoihin, jos puen yöpaidan sijaan päälleni kaulupaidan ja suorat housut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostin esiin, että työpaikoilla etätyö jakautuu epätasa-arvoisesti ja mielestäni työnantaja voi työnkuvan sen salliessa olla etätyömyönteisempi.Ei niinpöin, että
Edelleen kysyn, että tiedätkö esimerkiksi sitä onko joku etätöissä terveyssyistä tms? Todennäköisesti et ja se on työntekijän ja esihenkilön välinen asia.
Mun mielestä ennen kaikkea suunnaton viikkotyöaikaa vähentävä etu. Miestä ja naapureita seuranneena niin etäpäivänä töitä tehdään ehkä 20% oikeasta työajasta. Muuten lenkiteteään koiraa tai puuhaillaan muuta mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kotona kuluu sähköä,vettä, nettiyhteyttä, tulee roskia.
Työantajan tulee maksaa etätyötä tekevällä vuokraa siitä, että firman töitä tehdään työntekijän kotona. Kuluuhan siinä sähköä, pitää hankkia toimistokalusteita ja pitää olla mahdollisimman tehokas nettiyhteys.
"Ainakin siitä ap on kateellinen, että osaat tehdä ruokaa kasviksista, vihanneksista ja proteiineista eikä sinun tarvitse niitä saadaksesi maksaa itseäsi kipeäksi lounasravintolassa. Sehän oli ap:n yksi perustelu lähityön kalleudelle, että on pakko lounastaa ravintolassa."
No totta 😄 itse osasin toimistolle mennessänikin pakata eväät pieneen kylmäkassiin. Purkissa ruokaa, toisessa purkissa raaste/salaatti, välipala erikseen. Ja hienosti meni 😄