Kanarian Saaret: Turistit ULOS saarelta.
Olipa ajatuksia herättävä juttu iltasanomissa. Paikalliset asukkaat asuvat penkeillä, ovat työttömiä ja vettä säännöstellään. Asuntoon ei ole varaa. Kaiken pahan alku ja juuri on turismi. JUURI SINÄ, joka olet taas lähdössä Kanarialle. Iltasanomissa haastateltiin naista, jonka mielstä matkailu Kanarian saarille tulisi keskeyttäää, turistit ulos. Sitten mietitään, miten matkailu pitäisi oikeasti järjestää.
Turisteja on liikaa. He kulutavat kaiken veden. Heidän takiaan lehti-ilmoituksessa on tekstejä että asunto vuokrataan vai turistille, ei paikallisille jne jne. Talvella Puerto del al Cruzin viemäriverkosto rikkoutui, kaikki turistien baska valui suoraan mereen sellaisenaan. SIellä turistit sitten uivat, sairastuivat vatsatauteihin ja muuta mukavaa...
Ei matkailua voi pysäyttää, mutta oletko sinä miettinyt, millaisen roskamäärän jätät, millaisen määrän vettä, ruokaa ja luonnovaroja kulutat? Et varmaan, unohdat vain lukemisesi ja jatkat lomasi suunnittelua?
Linkki Sanoman artikkeliin: https://www.is.fi/matkat/art-2000011035574.html
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan tuli käytyä useinkin Kanarialla, mutta sen jälkeen kun löysin Kreikan kohteet, en ole kaivannut takaisin Kanarialle. Paljon kotoisampi olo Kreikassa ja matkakin puolet lyhyempi.
Itäisellä Välimerellä onkin paljon lämpimämpää kuin Läntisellä. Kypros, Turkki, Kreeta. Ihmiset ovat yhtä lämpimiä kuin sää.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki turistit laittavat kanarian ja espanjan boikottiin moneksi vuodeksi ja sitten kun he köyhtyneinä ja katuvina ruinaavat tukia eulta niin ei senttiäkään !Siellä taas joku suihkussa asuva typerys huutelee. Pitäs sut laittaa asumaan semmoseen paikkaan missä saat litran vettä per päivä, et koita pärjätä kun vierailijat ovat etusijalla. Kyllä ihmiset on tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja suomalaiset vielä kehuvat, kuinka ystävällisiä Espanjalaiset ovatkaan turisteja kohtaan Suomeen verrattuna. Sitten tulee heti perään tällaisia uutisia, jossa käsketään turisteja painumaan v i t t u u n.
Eikä pelkästään se, vaan "balconing is fun" ja "kill a tourist" graffitit ja kyltit mielenosoituksissa
Vierailija kirjoitti:
Sairasta. En ole onneksi enää ikinä menossa. Suomalaisilla ei ole mitään mielikuvitusta lomakohteiden suhteen. Risteily joko Tukholmaan tai Tallinnaan. Pakettimatkat vain Kanarialle, Kreikkaan ja Turkkiin. Tätä sitten vuodesta toiseen.
Lapsellista yleistämistä. Tiedän monia jotka ei todellakaan harrasta mitään pakettimatkoja. Itsekin kuulun näihin. Koskaan en ole ollut pakettimatkalla. Risteilyillä olen toki ollut, mutta kertaakaan en ole ollut Kanarialla eikä kiinnostakaan mennä sinne. Eikä kyllä kiinnosta Turkkikaan. Kreikkaan voisin mennä, mutta en pakettimatkalle. Mä etsin itse hotellin ja lennot. Itse keksin tekemiset reissuun ja etsin sopivia retkiä ehkä yhden tai pari reissulle.
Mitä olisi suomalaiset mieltä jos kymmeniä miljoonia turisteja tulisi tänne joka vuosi, tuhoamaan meidän luonnonvaroja. Sotkemaan paikkoja ja perseilemään. Oon aika varma et nousisi haloo. Suomalaisetkin on niin tyhmiä et ne kuvittelee voivansa mennä mihin vaan ja olla niinkuin ellun kanat tyyliin "maksoin matkan ja oon lomalla" piittaamatta ollenkaan paikallisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki turistit laittavat kanarian ja espanjan boikottiin moneksi vuodeksi ja sitten kun he köyhtyneinä ja katuvina ruinaavat tukia eulta niin ei senttiäkään !Siellä taas joku suihkussa asuva typerys huutelee. Pitäs sut laittaa asumaan semmoseen paikkaan missä saat litran vettä per päivä, et koita pärjätä kun vierailijat ovat etusijalla. Kyllä ihmiset on tyhmiä.
Mikä vesipula ! Uutisissa juuri ennätyksellisistä rankkasateista espanjassa ! Ei senttiäkään espanjalaisille törkimyksille ennenkuin oppivat käyttäytymään vieraanvaraisesti vieraita kohtaan !
Vierailija kirjoitti:
Mitä olisi suomalaiset mieltä jos kymmeniä miljoonia turisteja tulisi tänne joka vuosi, tuhoamaan meidän luonnonvaroja. Sotkemaan paikkoja ja perseilemään. Oon aika varma et nousisi haloo. Suomalaisetkin on niin tyhmiä et ne kuvittelee voivansa mennä mihin vaan ja olla niinkuin ellun kanat tyyliin "maksoin matkan ja oon lomalla" piittaamatta ollenkaan paikallisista.
Espanjalaisturistithan änkeävät juuri tuolla asenteella milloin mihinkin matkakohteeseen, kuten Rovaniemelle. He voivat näyttää ensin itse esimerkkiä lopettamalla matkustelun ja sitten vasta esittää vaatimuksia muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudestaan:
"Sullekoot hotellit ja uima-altaat sitten. Monissa espanjalaisissa taloyhtiöissä on omat uima-altaat ihan paikallisten käytössä vettä tuhlaamassa.
Uima-altaisiin riittäisi paremmin vettä, jos sitä ei käytettäisi laajoihin banaaniviljelmiin.
Meri ympäröi Kanariaa joka puolelta ja siitä voi tehdä makeaa vettä suhteellisen helposti.
Vaihtoehtoja on. Vesipula on täysin itseaiheutettua."
Jos he eivät keksi vesipulaan ratkaisua, niin se on ihan kanarialaisten omaa tyhmyyttä. Ongelmat eivät ratkea sillä, että ne kaikki laitetaan turistien syyksi.
Suomen valtio on tukenut vuosikymmeniä tätä massaturismia, joka tekee paikallisten elämimisestä mahdotonta ja kallista, maksamalla suomalaisten kansaneläkkeitä, jotka asuvat siellä, paremman elintason toivossa.
Turismi on aina suorastaan helvettiä paikallisille asukkaille mutta tyhmät turistit eivät sitä ymmärrä. Samalla turismista hyötyvät yrittäjät hierovat alapää kivikovana/litimärkänä käsiään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jo pelkästään suomalaisia eläkeläisiä, asuu Aurinkorannikolla 15.000-20.000 henkilöä, jotka tulevat Suomeen vain kesäksi ja muut ajat ovat siellä ja näin kuormittavat kahden valtion yhteiskunnan järjestelmään. Tosin, tänä vuonna kansaeläkkeet ja muut tukien maksaminen lopetettiin Suomessa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uima-allas-ja-alle-450-euron-vuokra…
Vierailija kirjoitti:
Suomen valtio on tukenut vuosikymmeniä tätä massaturismia, joka tekee paikallisten elämimisestä mahdotonta ja kallista, maksamalla suomalaisten kansaneläkkeitä, jotka asuvat siellä, paremman elintason toivossa.
Ihminen, joka muuttaa pysyvästi asumaan toiseen maahan ei ole turisti. Pitäisikö mielestäsi kaikki ma.mut häätää Suomestakin? Sitähän rasse Espanjalaiset haluavat.
Oon lomalla siellä ei todellakaan kiinnosta tollaset asiat ollessani siellä
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on vale. Kalastajakylät on valloittanut airbnb ja etätyöntekijät.
Sinä valehtelet. Eikö kanarialaisille mikään käy. Turistit ei saa asua hotelleissa ja etätyöläiset ei saa asua asunnoissa. Kaikki ulkomaalaiset vaan pois pois pois
Helppohan sinun on ulista koska et asu kanarialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjalaisturistithan änkeävät juuri tuolla asenteella milloin mihinkin matkakohteeseen, kuten Rovaniemelle. He voivat näyttää ensin itse esimerkkiä lopettamalla matkustelun ja sitten vasta esittää vaatimuksia muille.
Kuinka monta espanjalaista turistia asuu Suomessa 7-9 kk vuodessa ja muuttaa kotimaahan 3kk ja saa molemmista valtioista etuudet.?
Pelkästään suomalaisia eläkeläisiä on Espanjassa arviolta noin 15.000-30.000 henkilöä, jotka viettävät suurimman osan vuodesta siellä, Suomen kansaneläkkeen, tukien ja työeläkkeen ansiosta, koska siellä korkeampi ostovoima, kuin Suomessa ja vie kirjaimellisesti leivän paikallisten suusta, koska siellä palkat, eläkkeet ja tuet paikallisille pienemmät. Ja lisää vain muuttamat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka muuttaa pysyvästi asumaan toiseen maahan ei ole turisti. Pitäisikö mielestäsi kaikki ma.mut häätää Suomestakin? Sitähän rasse Espanjalaiset haluavat.
Jos vuosittain ravaa kahden maan välillä niin silloin on turisti molemmissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jo pelkästään suomalaisia eläkeläisiä, asuu Aurinkorannikolla 15.000-20.000 henkilöä, jotka tulevat Suomeen vain kesäksi ja muut ajat ovat siellä ja näin kuormittavat kahden valtion yhteiskunnan järjestelmään. Tosin, tänä vuonna kansaeläkkeet ja muut tukien maksaminen lopetettiin Suomessa.
Eläkeläiset eivät ole kuormittaneet kahta järjestelmää, vaan Suomi on aiemmin säästänyt eläkeläisten terveydenhoitokuluissa, kun Espanja on heidät hoitanut. Suomessa Suomen pitää maksaa heidän terveydenhoitonsa ja lisäksi asumistukeakin niille joilla ei ole muuten varaa maksaa asuntoaan. Kallis uudistus, halvemmaksi he tulivat Espanjassa asuessaan.
Enemmistö eläkeläisistä on varakkaita ja talvehtivat omilla ansaitsemillaan rahoillaan eivätkä kuormita ketään. Eivätkä taatusti "sotke ja perseile".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta espanjalaista turistia asuu Suomessa 7-9 kk vuodessa ja muuttaa kotimaahan 3kk ja saa molemmista valtioista etuudet.?
Pelkästään suomalaisia eläkeläisiä on Espanjassa arviol
Suomalainen eläkeläinen, joka saa eläkkeen Suomesta ei vie leipää yhdenkään työikäisen espanjalaisen suusta. Päinvastoin hän käyttää siellä paikallisia palveluja ja tuo paljon rahaa espanjalaisille kuluttamalla rahojaan Espanjassa.
Tämäkin on vale. Kalastajakylät on valloittanut airbnb ja etätyöntekijät.
Sinä valehtelet. Eikö kanarialaisille mikään käy. Turistit ei saa asua hotelleissa ja etätyöläiset ei saa asua asunnoissa. Kaikki ulkomaalaiset vaan pois pois pois