Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kanarian Saaret: Turistit ULOS saarelta.

Vierailija
22.03.2025 |

Olipa ajatuksia herättävä juttu iltasanomissa. Paikalliset asukkaat asuvat penkeillä, ovat työttömiä ja vettä säännöstellään. Asuntoon ei ole varaa. Kaiken pahan alku ja juuri on turismi. JUURI SINÄ, joka olet taas lähdössä Kanarialle. Iltasanomissa haastateltiin naista, jonka mielstä matkailu Kanarian saarille tulisi keskeyttäää, turistit ulos. Sitten mietitään, miten matkailu pitäisi oikeasti järjestää. 

Turisteja on liikaa. He kulutavat kaiken veden. Heidän takiaan lehti-ilmoituksessa on tekstejä että asunto vuokrataan vai turistille, ei paikallisille jne jne. Talvella Puerto del al Cruzin viemäriverkosto rikkoutui, kaikki turistien baska valui suoraan mereen sellaisenaan. SIellä turistit sitten uivat, sairastuivat vatsatauteihin ja muuta mukavaa...

Ei matkailua voi pysäyttää, mutta oletko sinä miettinyt, millaisen roskamäärän jätät, millaisen määrän vettä, ruokaa ja luonnovaroja kulutat? Et varmaan, unohdat vain lukemisesi ja jatkat lomasi suunnittelua?

Linkki Sanoman artikkeliin: https://www.is.fi/matkat/art-2000011035574.html

Kommentit (456)

Vierailija
1/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo, älä usko kaikkea mitä luet

Vierailija
2/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en mene Kanarialle. En koskaan. Voin hyvin viedä rahani johonkin turistiystävällisempään paikkaan.

Vierailija
4/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän vetelät ovat saaneet EU:lta kaiken, saa loppua tuo siestan vietto lopultakin.

Vierailija
5/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, älä usko kaikkea mitä luet

Niin juuri. Minä olen lomalla ja teen juuri niin kuin haluan. Asukoot pazkassaan, menkööt töihin, ostakoot vettä. Ei kiinnosta.

Vierailija
6/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanariansaaret

Vierailija
7/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta. En ole onneksi enää ikinä menossa. Suomalaisilla ei ole mitään mielikuvitusta lomakohteiden suhteen. Risteily joko Tukholmaan tai Tallinnaan. Pakettimatkat vain Kanarialle, Kreikkaan ja Turkkiin. Tätä sitten vuodesta toiseen.

Vierailija
8/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turistit ovat tosiaan tuhoamassa tuota ainutlaatuista saariryhmää. Itsekin mietin kun olin tuollaisessa lomakohteessa, en tosin kanarialla, että mihin ne paskavedet menee niistä putkista. No sinne veteen tietysti. Suomessahan taas annetaan ulkomaalaisten kaivosyhtiöiden ja tuulivoimayhtiöiden tuhota Suomen luonto. Jopa kansallispuiston viereen voi perustaa kaivoksen, kiitos demarihallituksen. Suomi kuuluu kaikille, tai ainakin niiden varat.

Vierailija
9/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turistit tuovat valtaosalle heistä rahat.

Vaikea yhtälö.

Vierailija
10/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

35% saaren tuloista saadaan turismista. Juttuun haastateltu ei sinällään arvostellut turisteja, vaan sitä, ettei paikallinen hallinto tee mitään luontoresurssien pelastamiseksi. Toivoi järkevämpää matkailua. All inclusive-matkailusta eivät paikalliset hyödy, vaan tulot menevät monikansallisten yritysten taskuihin. Jokainen meistä voi miettiä, kuinka käyttäytyy lomallaan. 

Vierailija
11/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä ehtinyt käymään siellä vaikka olen yli 50, ehkä en sitten menekään.

Vierailija
12/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on itsekäs. Kun on onnistunut pääsemään paratiisiin, niin haluaa sulkea kaikki muut ulkopuolelle. Helppohan se on tuolla asuvan kertoa suomalaiselle että ei sinun ole mitään pakko päästä lämpöön ja aurinkoon eikä nähdä oikeita eläviä palmupuita. Voit mennä lomalla vaikka Kälviälle, seisomaan lumihangessa tai savisella pellolla.

Jutussa väitettiin että 40% kanarialaissita saa elantonsa turismista. Tuo tarkoittaa sitä että 40% saa kaikki tulonsa suoraan turismista. Useampikin paikallinen on kertonut minulle että 90% kanarialaisista elää turismista. Tuo on siis oikea luku kerrannaisvaikutukset huomioiden.

Vierailija
13/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalliset poliitikot saavat lopetettua turismin vaikka tänään, jos haluavat. Mutta kun turistit tuovat rahaa sinne.

Vierailija
14/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ovat rakentaneet niin paljon hotelleja, että kaikkki paikat on täynnä turisteja. Jos hotelleja olis vähemmän ei olis turistejakaan niin paljon. 

Vierailija
15/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä ehtinyt käymään siellä vaikka olen yli 50, ehkä en sitten menekään.

Eläkkeellä sitten. Sehän on eläkeläiskohde.

Vierailija
16/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana otettiin EU-yhteisvelkaa ja rahat jaettiin turismikadosta kärsineisiin maihin, Espanjaan, Italiaan ja Krekkaan. Nyt turisteja on sitten liikaakin.

Vierailija
17/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat oikeasti ihan vaan vihamielisiä r'asisteja, riippumatta siitä, miten turistit käyttäytyvät. Hyvin kuvaili espanjalaisten ylimielistä asennetta ulkomaalaisia kohtaan jutussa: "Meitä ei ole luotu palvelemaan ja petaamaan sänkyjä". 

Vierailija
18/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla käy lähinnä enää öyhöävät junttivanhukset jotka ei välitä muusta kuin itsestään. Tietty ikäpolvi on myös kasvatettu lakaisemaan kaikki ikävät asiat maton alle, "ruisleivät mukaan ja Puerto Cruziin, siinähän valitatte ja minulla on oikeus." :'D 

Vierailija
19/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona-aikana otettiin EU-yhteisvelkaa ja rahat jaettiin turismikadosta kärsineisiin maihin, Espanjaan, Italiaan ja Krekkaan. Nyt turisteja on sitten liikaakin.

Espanjalaiset tajusivat korona-aikana, miten mukavaa elämä on, kun turistit olivat poissa ja saivat muhkeat tukirahat Pohjois-Euroopasta. 

Vierailija
20/456 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla käy lähinnä enää öyhöävät junttivanhukset jotka ei välitä muusta kuin itsestään. Tietty ikäpolvi on myös kasvatettu lakaisemaan kaikki ikävät asiat maton alle, "ruisleivät mukaan ja Puerto Cruziin, siinähän valitatte ja minulla on oikeus." :'D 

Juhlamoccaa ja irtosuodatin mukaan myös.