Kanarian Saaret: Turistit ULOS saarelta.
Olipa ajatuksia herättävä juttu iltasanomissa. Paikalliset asukkaat asuvat penkeillä, ovat työttömiä ja vettä säännöstellään. Asuntoon ei ole varaa. Kaiken pahan alku ja juuri on turismi. JUURI SINÄ, joka olet taas lähdössä Kanarialle. Iltasanomissa haastateltiin naista, jonka mielstä matkailu Kanarian saarille tulisi keskeyttäää, turistit ulos. Sitten mietitään, miten matkailu pitäisi oikeasti järjestää.
Turisteja on liikaa. He kulutavat kaiken veden. Heidän takiaan lehti-ilmoituksessa on tekstejä että asunto vuokrataan vai turistille, ei paikallisille jne jne. Talvella Puerto del al Cruzin viemäriverkosto rikkoutui, kaikki turistien baska valui suoraan mereen sellaisenaan. SIellä turistit sitten uivat, sairastuivat vatsatauteihin ja muuta mukavaa...
Ei matkailua voi pysäyttää, mutta oletko sinä miettinyt, millaisen roskamäärän jätät, millaisen määrän vettä, ruokaa ja luonnovaroja kulutat? Et varmaan, unohdat vain lukemisesi ja jatkat lomasi suunnittelua?
Linkki Sanoman artikkeliin: https://www.is.fi/matkat/art-2000011035574.html
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitkään kun eivät laita siirtolais/maahantungeutuja-ongelmiaan kuriin on aivan turha möyhöttää turisteista. Mitäs meinasivat tehdä niille sadoille tuhansille laittomille hengailijoille sen jälkeen kun maksavat turistit häipyisivät? Sitten olisi hyvä? Ei taida älykkyys olla kovin korkealla noilla..
Kyse on espanjalaisten inhosta liian vaaleita pohjoiseurooppalaisia "guirejä" kohtaan, olivatpa he matkailijoita tai etätyöläisiä. Tummien siirtolaisten saapuminen ei paikallisia haittaa.
"Kyse on espanjalaisten inhosta liian vaaleita pohjoiseurooppalaisia "guirejä" kohtaan, olivatpa he matkailijoita tai etätyöläisiä. Tummien siirtolaisten saapuminen ei paikallisia haittaa."
Eli pohjalla onkin kuin onkin rasismi..kuten ajattelinkin. Vaaleiden lasten ahdistelu paljasti tuon. Mikään, mikään ei oikeuta aikuisia "protestoijia" käyttäytymään tuolla tavalla tai spreijaamaan kill a tourist-tekstejä seiniin. Ja mitä noita protestisakkeja tuli tutkittua aika paljon näytti olevan "ei eurooppalaisia" mukana ahdistelemassa eurooppalaisia turisteja. Pitäisiko EUn antaa pieni näpäytys Espanjalle, miten kohtelee muita eurooppalaisia?
Kysyin muuten mielipidettä espanjalaiselta chättikamulta, että mitä siellä oikein tapahtuu. Ilman mitään johdatteluja sanoi että ihan sekoa, tuo on vain yhden porukan riehumista ja että laittomat siirtolaiset ovat isompi ongelma johon pitäisi puuttua mutta jahtaavat mieluummin turisteja.
Vierailija kirjoitti:
Kanarialaiset on yhtä lailla vapaita liikkumaan sieltä saariltaan muualle. Jonnekin missä vettä riittää ja saa asunnon. Miksei ne tule vaikka tänne?
He haluavat mieluummin viihtyä palmun alla rannalla, auringon lämmössä. Mutta eivät suo sitä muille.
Luulen, että iso osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei ole oikeasti käynyt Espanjassa saati Kanarialla koskaan? On meinaan niin klisestä ja lapsellista tekstiä monilla.
Itse olen Espanja -fani, osaan kieltä sen verran, että pärjään. OIen kävellyt Santiago de Compostelan viisitoista vuotta sitten. Käynyt kaikilla Kanarian saarilla, paitsi La Palmalla. Monilla useaan kertaan, tällä hetkellä suosikkini on Teneriffa eikä vähiten sen takia, että olen jo eläkkeellä. Se on todella eläkeläisen paratiisi talvella, ei ole liukasta, ei ole pakkasta, aurinko paistaa ja tulee ulkoiltua ja liikuttua, toisin kuin Suomessa se ei aina ole mahdollista jo sään takia. Olisin kauemminkin mutta lapsenlapsia tulee ikävä.
Ihmiset on järjestäen ystävällisiä, palvelu pelaa. En rieku baareissa eikä moni muukaan. Klo 23 menee älämölöbaarit hotellien ympäristössä kiinni, lähinnä meteliä siihen asti pitävät britit ja irlantilaiset. Viimeksi olin kaksi kuukautta tänä talvena. Kävin kaksi kertaa hotellini uima-altaalla, kertaakaan en makoillut rannalla enkä uinut meressä. Sen sijaan kävelin 10 - 15 tuhatta askelta joka päivä. Kiertelin ympäri saarta, kävin ravintolassa syömässä vähintään joka toinen päivä. Juttelin mm. siivoojien ja tarjoilijoiden kanssa, kaikki oikein mukavia minua kohtaan. En kokenut millään muotoa ikävää käytöstä. Ensi talvena takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että iso osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei ole oikeasti käynyt Espanjassa saati Kanarialla koskaan? On meinaan niin klisestä ja lapsellista tekstiä monilla.
Itse olen Espanja -fani, osaan kieltä sen verran, että pärjään. OIen kävellyt Santiago de Compostelan viisitoista vuotta sitten. Käynyt kaikilla Kanarian saarilla, paitsi La Palmalla. Monilla useaan kertaan, tällä hetkellä suosikkini on Teneriffa eikä vähiten sen takia, että olen jo eläkkeellä. Se on todella eläkeläisen paratiisi talvella, ei ole liukasta, ei ole pakkasta, aurinko paistaa ja tulee ulkoiltua ja liikuttua, toisin kuin Suomessa se ei aina ole mahdollista jo sään takia. Olisin kauemminkin mutta lapsenlapsia tulee ikävä.
Ihmiset on järjestäen ystävällisiä, palvelu pelaa. En rieku baareissa eikä moni muukaan. Klo 23 menee älämölöbaarit hotellien ympäristössä kiinni, lähinnä meteliä siihen asti pitävät britit ja irlantilaiset. Viimeksi olin kak
Väität että kaikki uutisklipit kuvineen ja videoineen riehuvista paikallisista ahdistelemassa turisteja ovat valetta? Hoh hoi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanarialaiset on yhtä lailla vapaita liikkumaan sieltä saariltaan muualle. Jonnekin missä vettä riittää ja saa asunnon. Miksei ne tule vaikka tänne?
Miksi eivät saisi olla omassa synnyin paikassa tai maassa? Miksi toisten takia heidän pitäisi lähteä muualle? No tämä keskustelu ei vie minnekään, koska joku vain provoaa tai ei ole tietoinen mistään realiteeteistä.
Miksi turistienkaan pitäisi lähteä eu-maaperän lomakohteesta mihinkään? Miksi heidän pitäisi toisten, mielenosoittajien, takia lähteä muualle lomalle? Jos kanarialaisia ei tulijat miellytä, he voivat poistua. Tai sitten opetella jakamaan.
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä pääasia on että vältät, ellet ole lapsiperheen kanssa liikkeellä, näitä all inclusive - paikkoja ja käyt itse ostamassa tavernasta tai jostain ruuat, k
Oliko se nyt Mercado joka sama kuin meidän S market. Kassat rupattelevat iloisesti paikallisten kanssa, mutta kun minun vuoroni tuli, niin murhaava katse ystävälliseen tervehdykseen. Vaihto rahat nakellaan kuin koiralle.
Vain Espanjassa olen lähtenyt ravintolasta pois, kun selvästi ei haluta palvella. Jäätelön myyjäkin lähti karkuun.
Kun kysyin baarista voinko käydä vain vessassa ja annoin 1e-1,5e. Niin joko eivät päästäneet tai tiuskivat etten hilujasi tarvi. Yksi ravintola päästi eikä ottanut rahoja.
Sinne vaan lomalle tervemenoa. Mielummin poltan rahani entä ostan mitään tollasilta hulluilta. Luulin itseäni vähän itsekkääksi mitä maailmassa on pakko vähän olla. Espanjassa itsekkyys ja kiittämättömyys sai ihan uuden merkityksen.
Kumpa turistit kiertäisivät kaukaa koko maan. Miksi tonne maksetaan mitään EU tukea. Muuta eivät osaa kuin kupata rahaa. Paljonko ovat auttaneet Ukrainaa? 34 matkaa tehty ympäri mailmaa ja Espanja ainut ei ikinä ei koskaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on järjestäen ystävällisiä, palvelu pelaa. En rieku baareissa eikä moni muukaan. Klo 23 menee älämölöbaarit hotellien ympäristössä kiinni, lähinnä meteliä siihen asti
En väitä, kirjoitan vain omasta kokemukseta kymmenien Espanjan reissujen pohjalta, en ole koskaan nähnyt enkä kokenut mitään vihamielisyyttää ja ylimielisyyttä paikallisten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä pääasia on että vältät, ellet ole lapsiperheen kanssa liikkeellä, näitä all inclusive - paikkoja ja käyt itse ostamassa tavernasta tai jostain ruuat, k
Oliko se nyt Mercado joka sama kuin meidän S market. Kassat rupattelevat iloisesti paikallisten kanssa, mutta kun minun vuoroni tuli, niin murhaava katse ystävälliseen tervehdykseen. Vaihto rahat nakellaan kuin koiralle.
Vain Espanjassa olen lähtenyt ravintolasta pois, kun selvästi ei haluta palvella. Jäätelön myyjäkin lähti karkuun.
Kun kysyin baarista voinko käydä vain vessassa ja annoin 1e-1,5e. Niin joko eivät päästäneet tai tiuskivat etten hilujasi tarvi. Yksi ravintola päästi eikä ottanut rahoja.
Sinne vaan lomalle tervemenoa. Mielummin poltan rahani entä ostan mitään tollasilta hulluilta. Luulin itseäni vähän itsekkääksi mitä maailmassa on pakko vähän ol
No ei Suomessakaan voi oikein käyttää ravintolan tai kahvilan vessaa ilman, että on ko paikan asiakas?
Korona-aikaan nämäkin märisivät kun turistit hävinneet eikä tuloja tule. Nyt sitten eivät kelpaa.
Turistiystävällisiä kohteita onneksi riittää, joten sellaisiin kannan ennemmin rahani.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on järjestäen ystävällisiä, palvelu pelaa. En rieku baareissa eikä moni muukaan. Klo 23 menee älämölöbaarit hotellien ympäristössä kiinni, lähinnä meteliä siihen asti pitävät britit ja irlantilaiset. Viimeksi olin kak
Luulen, että työskentelet Espanjan matkailun promoamisen parissa tai olet espanjalaistaustainen ja suhtaudut asiaan tunteella, koska kirjoitat jatkuvasti näitä paikallisten ylimaallista ystävällisyyttä ylistäviä viestejä tänne. Täällä on muutama kertonut omista nurjista kokemuksistaan paikallisten "ystävällisyyden" suhteen, jotka voin itsekin täysin allekirjoittaa.
Espanjalaiseen kulttuuriin kuuluu syödä illallinen klo 22 ja vasta sen jälkeen lähdetään sinne baareihin. Ja paikalliset ovat kovia bilettämään, ehkä juuri tuon baarikulttuurin vuoksi britit suosivat Espanjaa kohteena.
Espanjalaiseen kulttuuriin kuuluu myös vanhempien ihmisten arvostus ja lapsenlapsista päätellen olet sen ikäinen, että saat heiltä sitä arvostusta, mikä näkyy hyvänä käytöksenä. Mutta en yhtään epäile nuorempien 18-50-vuotiaiden täällä kertomia nurjia kokemuksia espanjalaisten ihmisten käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät saisi olla omassa synnyin paikassa tai maassa? Miksi toisten takia heidän pitäisi lähteä muualle? No tämä keskustelu ei vie minnekään, koska joku vain provoaa tai ei ole tietoinen mistään realiteeteistä.
Jos minä kirjoitan, että en viihdy Suomen kesässä, koska ei ole takuuaurinkoa, niin mitä minulle vastataan? "Lähde sitten sinne missä sitä on äläkä täällä valita.".
Kun kanarialainen valittaa, että ei ole asuntoa eikä vettä, niin miksi heille ei saisi neuvoa samoin eli menkää jonnekin, missä haluamianne asioita on.
Kävin just Kanarialla ja paikalliset ihmiset oli tosi ystävällisiä. Ne paikalliset ihmiset oli mukavampia ku suomalaiset.
Minä olen joskus ysärillä ollut pari kertaa Espanjassa ja tykännyt paikasta. Olen useasti ajatellut, että voisin mennä vielä uudestaankin esimerkiksi Andalusiaan tai Granadaan, mutta kun jatkuvasti tulee näitä turistivihamielisiä uutisia Espanjasta, taidan sittenkin suunnata matkani jonnekin muualle. On paikallisista poliitikoista kiinni, kuinka monelle hotellille annetaan rakennus- ja toimintalupa. Turha märistä liiasta turismista sitten, jos antaa rakentaa hotelleja tuhottomasti. Ehkä menen Montenegron suunnalle, jos siellä otettaisiin turisti paremmin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan lomalle tervemenoa. Mielummin poltan rahani entä ostan mitään tollasilta hulluilta. Luulin itseäni vähän itsekkääksi mitä maailmassa on pakko vähän ol
Hyvä kommentti! Vältän itsekin jatkossa Espanjaa ja Kanariaa ihan periaatteesta, etten kanna enää koskaan euroakaan niin huonokäytöksisille ja epämiellyttäville ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa keskituloisella ei ole varaa asua Helsingin keskustassa. Köyhällä taas on. Koska suomalainen köyhäinapu Kanarialaiset ovatkin siis varakkaita. Kanarialla köyhillä ei ole varaa asua keskustassa, mutta Suomessa edes keskituloisella ei ole varaa siihen.
Lol. Et ikinä ole käynyt Kanarialla. Ei siellä ole keskustoja vaan hotelli- tai airbnb-keskustoja. Tavallisella espanjalaisella ei ole varaa asua lähellä ravintoloita tai hotelleja. Tavalliset asukkaat asuvat lähellä isoja marketteja.
Moni paikallinen asuu niissä pienissä vuoristokylissä, joissa on yksi kauppa ja joku kahvila.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla käy lähinnä enää öyhöävät junttivanhukset jotka ei välitä muusta kuin itsestään. Tietty ikäpolvi on myös kasvatettu lakaisemaan kaikki ikävät asiat maton alle, "ruisleivät mukaan ja Puerto Cruziin, siinähän valitatte ja minulla on oikeus." :'D
Ensinnäkin se on Puerto De La Cruz. Ja toisekseen tämä kyseessä oleva paikka ei pärjää ilman turisteja (no ilman Brittituristeja pärjää mikä paikka tahansa). Olen ollut siellä kaksi kertaa: ennen ja jälkeen koronan. Huomasin kyllä että saksalaisia ja suomalaisia turisteja pidetään siellä kun kukkaa kämmenellä. Koko paikka on rakennettu ainoastaan turisteja varten. Ennen koronaa oli vaikka minkälaista hampurilaisravintolaa (ja ravintoloita nyt yleensäkin) sekä hotelleja. Koronasulun jälkeen kaikki oli joku ravintolaketju (mistä sai vaan surkeaa safkaa meidän hinnoin) ja hotelliketju ostanut ne pois. Ravintoloita sekä hotelleja oli karsittu runsaasti pois (varmaan tämän parin vuoden korona sulun jälkeen). Se paikka ei yksinkertaisesti pärjää ilman turisteja. Se, että kaikki paskavesi menee sinne mereen ei ole turistien ongelma (ja kuka tervejärkinen edes menisi niihin aallokoihin uimaan) vaan paikallisten päättäjien jotka eivät ole laittaneet tikkuakaan ristiin asian hyväksi mutta ehkä nyt laittavat. Teiden tulivuori on kyllä hieno. En edes viitsi mainita mitkä muut asiat tuossa paikassa olivat muuttuneet.
Turistit vois mennä hotelleihin ja käyttää paikallisia palveluja. Airbnb pitäisi saarilla kieltää kokonaan niin olisi paikallisille kohtuu hintaisia asuntoja. Ei ne siellä turisteja vihaa vaan hallitusta joka ei tee asialle mitään.
AP tässä moi,
ei kai kukaan turisteista pahastu, mukavaa kun oma maa kiinnostaa. Espanjan aurinkorannikko ja Kanarian saaret ovat kuitenkin massaturismin pilaamia, sama on käynyt eräille aasian rantakohteille. Kun matkailijoita on liikaa, menee asiakaspalvelu sarjatyöksi, joka toiselle samat neuvot vessasta, ruokapaikoista, yöisestä liikkumisesta jne jne.
Ymmärrän oikein hyvin, varsinkin kun tietyt kansallisuudet eivät oikein aina osaa käyttäytyä, että paikallisilla ei ole kaikista matkailijoista kovinkaan hyvää kuvaa.
Miten tämä ratkaistaan? Olisiko niin että jokainen matkailija tuo vettä, tai maksaa ns vesiveron tai vastaavan? Vai olisiko se majoittajan tehtävä, näin hekin joutuisivat rekisteröitymään ja pimeät AirBnP - kämpät tulisivat viranomaisille tietoon.
Mittavampi ratkaisu on rajoittaa matkailijoiden määrää. Kiintiöidään maittain tai lentoyhtiöittäin...
Jos joku ei ole huomannut, niin kyllä kultuurieroja on espanjan ja Suomen välillä. Turha täällä sellaisesta on päätä aukoa, eivät päänaukojat muuta käytöstä itsekään kirjoittaessaan maassamme olevista vieraista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa keskituloisella ei ole varaa asua Helsingin keskustassa. Köyhällä taas on. Koska suomalainen köyhäinapu Kanarialaiset ovatkin siis varakkaita. Kanarialla köyhillä ei ole varaa asua keskustassa, mutta Suomessa edes keskituloisella ei ole varaa siihen.
Lol. Et ikinä ole käynyt Kanarialla. Ei siellä ole keskustoja vaan hotelli- tai airbnb-keskustoja. Tavallisella espanjalaisella ei ole varaa asua lähellä ravintoloita tai hotelleja. Tavalliset asukkaat asuvat lähellä isoja marketteja.
Moni paikallinen asuu niissä pienissä vuoristokylissä, joissa on yksi kauppa ja joku kahvila.
Ja he ovat aina asuneet siellä kanarian vuoristokylissä, jo paljon ennen kuin lomakeskukset rakennettiin rannoille. Rannoille turisteja varten pystytetyt lomakylät eivät ole siis vieneet paikallisilta asuntoja pois tai ajaneet heitä kauemmaksi.
Sullekoot hotellit ja uima-altaat sitten. Monissa espanjalaisissa taloyhtiöissä on omat uima-altaat ihan paikallisten käytössä vettä tuhlaamassa.
Uima-altaisiin riittäisi paremmin vettä, jos sitä ei käytettäisi laajoihin banaaniviljelmiin.
Meri ympäröi Kanariaa joka puolelta ja siitä voi tehdä makeaa vettä suhteellisen helposti.
Vaihtoehtoja on. Vesipula on täysin itseaiheutettua.