Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanarian Saaret: Turistit ULOS saarelta.

Vierailija
22.03.2025 |

Olipa ajatuksia herättävä juttu iltasanomissa. Paikalliset asukkaat asuvat penkeillä, ovat työttömiä ja vettä säännöstellään. Asuntoon ei ole varaa. Kaiken pahan alku ja juuri on turismi. JUURI SINÄ, joka olet taas lähdössä Kanarialle. Iltasanomissa haastateltiin naista, jonka mielstä matkailu Kanarian saarille tulisi keskeyttäää, turistit ulos. Sitten mietitään, miten matkailu pitäisi oikeasti järjestää. 

Turisteja on liikaa. He kulutavat kaiken veden. Heidän takiaan lehti-ilmoituksessa on tekstejä että asunto vuokrataan vai turistille, ei paikallisille jne jne. Talvella Puerto del al Cruzin viemäriverkosto rikkoutui, kaikki turistien baska valui suoraan mereen sellaisenaan. SIellä turistit sitten uivat, sairastuivat vatsatauteihin ja muuta mukavaa...

Ei matkailua voi pysäyttää, mutta oletko sinä miettinyt, millaisen roskamäärän jätät, millaisen määrän vettä, ruokaa ja luonnovaroja kulutat? Et varmaan, unohdat vain lukemisesi ja jatkat lomasi suunnittelua?

Linkki Sanoman artikkeliin: https://www.is.fi/matkat/art-2000011035574.html

Kommentit (456)

Vierailija
401/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olisi suomalaiset mieltä jos kymmeniä miljoonia turisteja tulisi tänne joka vuosi, tuhoamaan meidän luonnonvaroja. Sotkemaan paikkoja ja perseilemään. Oon aika varma et nousisi haloo. Suomalaisetkin on niin tyhmiä et ne kuvittelee voivansa mennä mihin vaan ja olla niinkuin ellun kanat tyyliin "maksoin matkan ja oon lomalla" piittaamatta ollenkaan paikallisista. 

Espanjalaisturistithan änkeävät juuri tuolla asenteella milloin mihinkin matkakohteeseen, kuten Rovaniemelle. He voivat näyttää ensin itse esimerkkiä lopettamalla matkustelun ja sitten vasta esittää vaatimuksia muille. 

Siellä Kanariansaarilla ongelman muodostavat espanjalaiset ja uIkomaiset turistit. Se on suosittu lomakohde myös espanjalaisten keskuudessa.

Eikä se muutenkaan Kanariansaarten asukkaiden vika ole jos turisti Madr

Mutta kanarialaisia ei haittaa espanjalaisturistit, muut eurooppalaiset haittaavat. Kanarialaiset haluavat vähentää turistien määrää eli pitää ulkomaalaisturistit poissa, jotta jatkossa Kanarialla vierailisi sopiva määrä mannerespanjalaisturisteja. 

Vierailija
402/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turismi on aina suorastaan helvettiä paikallisille asukkaille mutta tyhmät turistit eivät sitä ymmärrä. Samalla turismista hyötyvät yrittäjät hierovat alapää kivikovana/litimärkänä käsiään.

Myönnät siis että kateus on kaiken takana

Kuka tahansa kanarialainenkin saa alkaa yrittäjäksi niin kateus helpottaa

Pikemminkin ahneus. Matkoja ja majoituksia myydään enemmän kuin saarten luonto, asukkaat ja infra kestävät.

Bisnesmiesten ahneus ja päättäjien ahneus.

Päättäjät eivät halua rajoittaa turismia, koska haluavat rahat turisteilta. Mutta he eivät halua kohentaa alueiden infraa sen vertaa että se kestäisi sen turistimäärän. Eivätkä halua käyttää rahaa luonnon suojeluun liialliselta ihmismäärältä.

Siellä mm. jätevesiputket hajoilevat ja pahimmillaan 💩💩💩 valuu mereen, uimarannoille. Ei sellaisesta suuttuminen kateutta ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olisi suomalaiset mieltä jos kymmeniä miljoonia turisteja tulisi tänne joka vuosi, tuhoamaan meidän luonnonvaroja. Sotkemaan paikkoja ja perseilemään. Oon aika varma et nousisi haloo. Suomalaisetkin on niin tyhmiä et ne kuvittelee voivansa mennä mihin vaan ja olla niinkuin ellun kanat tyyliin "maksoin matkan ja oon lomalla" piittaamatta ollenkaan paikallisista. 

Espanjalaisturistithan änkeävät juuri tuolla asenteella milloin mihinkin matkakohteeseen, kuten Rovaniemelle. He voivat näyttää ensin itse esimerkkiä lopettamalla matkustelun ja sitten vasta esittää vaatimuksia muille. 

Siellä Kanariansaarilla ongelman muodostavat espanjalaiset ja uIkomaiset turistit. Se on suosittu lomakohde myös espanjalaisten keskuudessa.

Eikä se muutenkaan

Mutta kanarialaisia ei haittaa espanjalaisturistit, muut eurooppalaiset haittaavat. Kanarialaiset haluavat vähentää turistien määrää eli pitää ulkomaalaisturistit poissa, jotta jatkossa Kanarialla vierailisi sopiva määrä mannerespanjalaisturisteja. 

Se on heidän saarensa ja heidän kotinsa. Mielestäni heillä on täysi oikeus päättää keitä sinne haluavat.

Itse en ainakaan osaa ajatella, että juuri minulla pitäisi olla oikeus mennä ihan kaikkialle maailmassa. Tykkään toki matkustella, mutta en yritä väkisellä tunkea ihan joka paikkaan.

Vierailija
404/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se muutenkaan Kanariansaarten asukkaiden vika ole jos turisti Madr

Eikä se ole suomalaisten vika jos joku yksittäinen britti on joskus käyttäytynyt huonosti kanarialla. Silti eivät tahdo suomalaistenkaan matkustavan sinne. 

Espanjalaiset pysykööt espanjassa ja lopettakoot matkustelun muissa euroopan maissa niin kauaksi aikaa kuin me emme myöskään ole tervetulleita espanjaan. 

Vierailija
405/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on heidän saarensa ja heidän kotinsa. Mielestäni heillä on täysi oikeus päättää keitä sinne haluavat.

Itse en ainakaan osaa ajatella, että juuri minulla pitäisi olla oikeus mennä ihan kaikkialle maailmassa. Tykkään toki matkustella, mutta en yritä väkisellä tunkea ihan joka paikkaan."

Eli myönnät, että kanarialaisten rasismi muita eurooppalaisia kohtaan on kaiken taustalla ja sen pitäisi vielä olla ok? Se ei ole enää heidän saarensa, vaan EU-aluetta. EU-kansalaisilla on yhtäläinen oikeus matkustaa Kanarialle kuin mannerespanjalaisillakin. Jos se ei miellytä, niin he voivat erota EU:sta. Ei jäsenyydestä voi poimia vain rusinoita pullasta. 

Vierailija
406/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto mikä pässi tämä EU-oikeuksista jankkaaja.

Kaikilla on velvollisuus noudattaa kansallisia lakeja ja määräyksiä. Jos katsotaan, että jankkaajan läsnälolo rasittaa saarta liikaa, niin hänenkin läsnäoloa voidaan rajoittaa - siihen nämä turistiprotestit tähtäävät.

Vierailija
407/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on velvollisuus noudattaa kansallisia lakeja ja määräyksiä. Jos katsotaan, että jankkaajan läsnälolo rasittaa saarta liikaa, niin hänenkin läsnäoloa voidaan rajoittaa - siihen nämä turistiprotestit tähtäävät.

Mikään laki ei kiellä suomalaisia turisteja vierailemasta Kanarialla, eikä sellaista myöskään tulla säätämään, vaikka kuinka paljon Kanarialaiset raivoaisivat ja mielenosoittaisivat. Hyväksy tosiasiat. Saaret ovat nyt meidän. 

Vierailija
408/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT. Mua jotenkin huvittaa kun täällä julistetaan, että vien rahani mieluummin Kreikkaan. Kaunis maa, kyllä, hyvää ruokaa ja ystävällisiä ihmisiä.

Ympäristöstä sen sijaan eivät välitä yhtään sen enempää kuin ne kanarialaisetkaan. Jääkaapit ja muut ongelmajätteet kipataan surutta jonnekin saaren nurkkaan. Tupakkia vedellään ja nakataan natsat pusikkoon. Maastopalot on yleisiä.

Kun vastikään Santorinilla oli maanjäristyksiä, niin ihmisten piti itse ostaa laivaliput. Järistykset oli sitä luokkaa, että evakuoinnin olisi pitänyt olla ilmaista.

Listaa voisin jatkaa, mutta ehkä kävi selväksi, että ongelmia on joka paikassa. Ei ole sellaista onnenmaata, jossa kaikki on ihanaa.

Vierailija
409/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään laki ei kiellä suomalaisia turisteja vierailemasta Kanarialla, eikä sellaista myöskään tulla säätämään, vaikka kuinka paljon Kanarialaiset raivoaisivat ja mielenosoittaisivat. Hyväksy tosiasiat. Saaret ovat nyt meidän. 

Todellakin turistien tuloa voidaan rajata. Tämä oli yhtenä vaihtoehtona myös Venetsian turistiongelmaan, jolloin päädyttiin kokeilemaan pääsymaksua.

Vierailija
410/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT. Mua jotenkin huvittaa kun täällä julistetaan, että vien rahani mieluummin Kreikkaan. Kaunis maa, kyllä, hyvää ruokaa ja ystävällisiä ihmisiä.

Ympäristöstä sen sijaan eivät välitä yhtään sen enempää kuin ne kanarialaisetkaan. Jääkaapit ja muut ongelmajätteet kipataan surutta jonnekin saaren nurkkaan. Tupakkia vedellään ja nakataan natsat pusikkoon. Maastopalot on yleisiä.

Kun vastikään Santorinilla oli maanjäristyksiä, niin ihmisten piti itse ostaa laivaliput. Järistykset oli sitä luokkaa, että evakuoinnin olisi pitänyt olla ilmaista.

Listaa voisin jatkaa, mutta ehkä kävi selväksi, että ongelmia on joka paikassa. Ei ole sellaista onnenmaata, jossa kaikki on ihanaa.

Minulle ainakin ihmisten ystävällisyys on ykköskriteeri lomakohteen valinnassa. Ainakin siinä, että palaanko sinne toistamiseen. 

Kreikassa ja myös Turkissa on paljon maanjäristyksiä sekä kesäisin metsäpaloja, mutta hyväksyn, että se on luontoa, jolle ei oikein voi mitään. Ihmiset sen sijaan voivat vaikuttaa käytökseensä. Kreikkaan ei myöskään ole pakko matkustaa elokuussa, kun siellä niitä metsäpaloja on.

Ilman maanjäristyksiä ei olisi myöskään upeita vuorimaisemia. Espanjassa järistykset ovat harvinaisempia, mutta maisematkin ovat vaatimattomammat. Vaarallisia järistyksiä taitaa tapahtua vain kerran kymmeneen vuoteen, joten on hyvin epätodennäköistä, että sellainen osuisi juuri omalle kohdalle. Niin pienen maanjäristysriskin takia ei kannata jättää jonnekin menemättä. 

En ymmärrä miksi Santorinin järistysten takia olisi pitänyt ilmaiseksi päästä pois saarelta. Järistykset olivat magnitudien 4-5 ryppäitä, mikä voi enteillä sitä, että joskus tulevaisuudessa tulee suurempi purkaus, mutta mikään hätätilanne ei ollut. Minä ainakin olisin mielelläni maksanut oman laivalippuni ja rauhassa poistunut. Mitenkähän sitäpaitsi olisi vastaavassa tilanteessa toimittu Espanjassa? Luultavasti hoidettu asia vasta mañana. 

Kreikassa ei myöskään tupakoida ulkona läheskään niin paljon kuin Espanjassa. Koiria ja härkiä ei rääkätä, kuten Espanjassa. Minulle Kreikka voittaa joka suhteessa Espanjan. 

Vierailija
411/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta. En ole onneksi enää ikinä menossa. Suomalaisilla ei ole mitään mielikuvitusta lomakohteiden suhteen. Risteily joko Tukholmaan tai Tallinnaan. Pakettimatkat vain Kanarialle, Kreikkaan ja Turkkiin. Tätä sitten vuodesta toiseen.

Lapsellista yleistämistä. Tiedän monia jotka ei todellakaan harrasta mitään pakettimatkoja. Itsekin kuulun näihin. Koskaan en ole ollut pakettimatkalla. Risteilyillä olen toki ollut, mutta kertaakaan en ole ollut Kanarialla eikä kiinnostakaan mennä sinne. Eikä kyllä kiinnosta Turkkikaan. Kreikkaan voisin mennä, mutta en pakettimatkalle. Mä etsin itse hotellin ja lennot. Itse keksin tekemiset reissuun ja etsin sopivia retkiä ehkä yhden tai pari reissulle.

Ei sellaisia entisajan pakettimatkoja edes ole enää. Itse olin "pakettimatkalla" eli a-matkojen järjestämä lento ja hotelli. Oli halvempi kuin jos olisin ostanut ne erikseen. Jonkun majoituksen jostain olisi varmaan saanut halvemmalla muttei yhtä tasokasta.

Menin taksilla hotelliin, enkä tiedä tuliko sinne muita edes samasta koneesta. Bussikyydistä veloitetaan nykyään erikseen ja tiesin, että taksi on halvempi. Kuulin harvakseltaan suomea jossain kahvilassa tai ohikulkijoiden puhuvan. Itse en loman aikana keskustellut yhdenkään suomalaisen kanssa. Hotelleissa ei ole matkatoimiston kansioita eikä oppaat käy hotelleilla. Jos matkanjärjestäjälle on asiaa, se hoidetaan chatilla. Mulla ei ollut asiaa loman aikana.

Vierailija
412/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin Torresta pari viikkoo sitten. Luulin tilanteen olevan vain Barcelonas ja Kanarialla, mutta kyllä se taitaa olla koko maassa. Ihan sairaan tylyä porukkaa. Missään en ole tuntenut oloani niin "Et ole tervetullut, mutta rahasi otamme" Espanjan pitäisi rajoittaa tota Airbnb toimintaa. Niin tehdään muuallakin. Et ehdi vaihto rahoja laittaa lompakkoon, niin katse muuttuu myyjällä Painu helvettiin.

En löytänyt yhtä asiaa, niin alettiin aukomaan päätä.

"Pitääkö se tulla prinsessalle näyttämään" En viitsinyt mennä edes aamiaiselle, kun ei tervehditä. Pelkkiä vihaisia katseita. En juo, sekoile ja ystävällinen pyrin aina olemaan. Siitä ei apua ollut.

Kaupassa kassat rupattelevat iloisesti paikallisten kanssa. Minua eivät edes tervehtineet takaisin ja vaihto rahat vihaisesti käteen. Osa lensi lattialle. Puhumattakaan lipun myynnistä, kun menet Malagaan tai Fugen suuntaan. Raivo

Minkähän takia tätäkin on peukutettu alas? Samat kokemukset. Espanjassa vasemmisto hallitus. Mielenosoituksia ja vesipyssyjä niitä kohtaan jotka heille elannon hyvin pitkälle tuovat. Suomessa vasemmisto avaisi rajat kaikille.

Lähes kaikki tutut tuolla käyneet. Kukaan ei tosin enää halua mennä. Ilmeisesti on jonkin verran ihmisiä jotka menee vuodesta toiseen vain ja ainoastaan tuonne. Ollaan käyty 20 vuotta Espanjassa🤭Muualle eivät osaa/ uskalla mennä. Ei voi olla kuin itsekeskeisiä pariskuntia jotka ovat niin keskittyneitä lomaansa johon kerran vuodessa pääsevät etteivät edes huomaa paikallisten inhoa. Niin hyvä tuuri ei ole kellään, että törmää vain niihin ystävällisiin ihmisiin.

Miten metrossa voi ostaa lipun lähimaksulla alhaalta ennen junaan nousua? Ei porteista pääse ennen kuin laite lukee lipun joka ostetaan automaatista. Ainakin kaikki muut paikallisia myöten ostivat automaatista. Yksi tiski oli yhdellä asemalla, mutta ei siinä koskaan myyjää ollut. Jutteli vartioiden kanssa. Ei toimi kuten Helsingin metro. Vain meidän metroon(kin) voi mennä kuka vaan ilman lippua. 

Jotkut ihmiset ovat niin erityisiä ettei heidän loma kohdetta saa arvostella vaikka lehdet täynnä juttuja paikallisten käytöksestä. 

Vierailija
413/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että kanarialaiset haluaisivat turismille kestävämmän mallin kaikin puolin. Onhan se väärin ja surullista, että osa lotraa huolella vedellä samalla kun paikalliset joutuvat säännöstellä, täälläkin mainittu asuntoasia, osa turisteista roskaa ja pilaa Kanarian kaunista luontoa ihan sillalla ymmärtämättämyydellä ja välinpitämättömyydellään. En ihmettele lainkaan, että tunteet kuumenevat. Turismi sinänsä ei ole huono asia, siitähän moni saa elantonsa. Toki taas työsuhteet halutaan paljolti pitää määräaikaisina ja palkat ovat alhaiset, kullakin saarella lienee oma mediaaninsa. 

Vierailija
414/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hel- ttiä te syytätte kanarialaisia asukkaita turistien ylikuormittamisesta? Ei se köyhä kansa voi tehdä mitään, yhtä vähän kuin me täällä oman maan politiikalle. 

Vierailija
415/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja piruako suomalaisia syytätte. Espanjaan menee enimmäkseen sakut ja britit ...

Vierailija
416/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja piruako suomalaisia syytätte. Espanjaan menee enimmäkseen sakut ja britit ...

... ja suomijuntit.

Vierailija
417/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suomalaiset vielä kehuvat, kuinka ystävällisiä Espanjalaiset ovatkaan turisteja kohtaan Suomeen verrattuna. Sitten tulee heti perään tällaisia uutisia, jossa käsketään turisteja painumaan v i t t u u n.

Eikä pelkästään se, vaan "balconing is fun" ja "kill a tourist" graffitit ja kyltit mielenosoituksissa

Niin kuka pyytää turisteja painumaan ? Ei ainakaan espanjalaiset. 

Vierailija
418/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on tapana asua äidin luona 30-40-vuotiaaksi, koko suku yhdessä, eikä missään köyhyydessä kellareissa ja hökkelitaloissa !

Kyllä minä ja espanjalainen mieheni ostimme asunnon kun olimme noin 20 ja risat. Silloin maksoi asunto 10 000 euroa .70 luvulla. 

Vierailija
419/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta. En ole onneksi enää ikinä menossa. Suomalaisilla ei ole mitään mielikuvitusta lomakohteiden suhteen. Risteily joko Tukholmaan tai Tallinnaan. Pakettimatkat vain Kanarialle, Kreikkaan ja Turkkiin. Tätä sitten vuodesta toiseen.

Lapsellista yleistämistä. Tiedän monia jotka ei todellakaan harrasta mitään pakettimatkoja. Itsekin kuulun näihin. Koskaan en ole ollut pakettimatkalla. Risteilyillä olen toki ollut, mutta kertaakaan en ole ollut Kanarialla eikä kiinnostakaan mennä sinne. Eikä kyllä kiinnosta Turkkikaan. Kreikkaan voisin mennä, mutta en pakettimatkalle. Mä etsin itse hotellin ja lennot. Itse keksin tekemiset reissuun ja etsin sopivia retkiä ehkä yhden tai pari reissulle.

Ei sellaisia entisajan pakettimatkoja edes ole enää. Itse olin "pakettimatkalla" eli a-matkojen järjestäm

"Hotelleissa ei ole matkatoimiston kansioita eikä oppaat käy hotelleilla. Jos matkanjärjestäjälle on asiaa, se hoidetaan chatilla."

Itse tulin Aurinkomatkojen pakettimatkalta reilu viikko sitten ja kyllä opas kävi hotellissamme 2 kertaa viikon aikana. Kansiota ei enää ollut, mutta respassa oli info-taulu, jossa tärkeimmät tiedot.

Lieko sitten muuttunut viikon aikana?

Vierailija
420/456 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suomalaiset vielä kehuvat, kuinka ystävällisiä Espanjalaiset ovatkaan turisteja kohtaan Suomeen verrattuna. Sitten tulee heti perään tällaisia uutisia, jossa käsketään turisteja painumaan v i t t u u n.

Eikä pelkästään se, vaan "balconing is fun" ja "kill a tourist" graffitit ja kyltit mielenosoituksissa

Niin kuka pyytää turisteja painumaan ? Ei ainakaan espanjalaiset. 

Oletko seurannut uutisointia ollenkaan viimeisen vuoden aikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän