Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?

Vierailija
20.03.2025 |

Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.

Kommentit (589)

Vierailija
521/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun me ollaan kasvettu siinä sykkeessä mukana !

Vierailija
522/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö kaikki yli viisikymppiset on boomereita? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot ei uskalla hyväksyä palstalla evästeitä eikä klikata linkkejä. Tyttärenpoika on asentanut pöytäkoneen aikanaan. 

Osin totta: Välttelen evästeitä ja käytän adblockeria. 

Mutta olen itse koonnut itselleni pöytäkoneen ja fiksaillut sitä vuosien saatossa, käytetyistä osista. On muuten simppeli juttu: tietokoneen lukuiten eri osien kaapelit lukittuvat toisiinsa kuin legopalikat ja on itse asiassa vaikeata mokata. Ehkä ensimmäisillä kerroilla tuli laitettua turhan paljon sitä lämpöpastaa prosan ja siilen väliin. 

Vierailija
524/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien sukupolvi eli boomerit: vuosina 19461964 syntyneet eli nuorimmat "boomerit" ovat kuusikymppisiä.

Vierailija
525/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me kaikki olla kuin Petteri digiloikan äärellä ;D

Joka päivä yhtä yllätystä.

Vaikka siinä kyllä olisi hyvä naamakuva, jos boomeri pitäisi sanakirjaan kuvan kanssa laittaa. Propellihattu vaan vielä päähän.

-winner-

Vierailija
526/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v ei ole boomeri, kuuluu sukupolveen X.

Vierailija
527/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45 vuotias (syntynyt 1979). 

Lapsena pelattiin ensin Commodorea ja sitten myöhemmin Nintendoa.

Kotitietokone tuli meille 1990. 

Ekaa kertaa internetissä olin vuonna 1994 koulussa. Otin valinnaisaineeksi ATK:n missä mm. harjoiteltiin peruskoodausta. 

Ekan kännykän hankin 16 -vuotiaana vuonna 1996. Ekan älypuhelimen (Samsung S2) vuonna 2011.

Olen tehnyt töitä tietokoneella jo 25 vuotta ja ollut mukana monenlaisessa järjestelmäprojektissa työurani aikana.

En osaa käyttää TikTokia tai Snapchattia, kun ei kiinnosta yhtään. 

Muuten ihan ok, mutta oletko tosiaan tuon ikäinen? Vain märkäkorvat puhuu "pelataan pleikkaa, pelataan commodorea"... Niillä koneilla pelataan, eli siis: Pelasin Commodorella. 

Vierailija
528/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Get over it.

Ap:lla saattaa olla haasteita saavuttaa sekin ikä.

-winner-

Vierailija
529/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kulttuuri-imperialistinen sanasto (mallia boomeri jne monet monet muut) kertoo vain nuorempien sukupolvien idiotismista ja sivistymättömyydestä. 

Vierailija
530/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien sukupolvi eli boomerit: vuosina 19461964 syntyneet eli nuorimmat "boomerit" ovat kuusikymppisiä.

Alunperin boomerit oli syntyneet sotien jälkeen 1940-luvulla, sitten tuota laajennettiin 1950-luvun loppuun ja nyt näköjään jo 1964 syntynyt on boomeri, vaikka moiseen termiin ei olisi heillä mitään tarvetta.

Aidot boomerit - ne kutakuinkin 80v ikäiset - on digitalisaation kehitystä enemmän ihmeissään lukutaidon katoamisesta. Jos ohjeessa on kolme lausetta, ei sitä osata enää lukea.

Vierailija
531/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kasvanut siinä mukana niin aika kusessa on, meillä duunissa yksi äijä juuri ennen eläkettä sai ensimmäisen "lasi" puhelimen ja aivan tekemätön paikka oli. Itsehän oli siitä kieltäytynyt ja leikkinyt vanhoilla kapuloilla !

Vierailija
532/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot ei uskalla hyväksyä palstalla evästeitä eikä klikata linkkejä. Tyttärenpoika on asentanut pöytäkoneen aikanaan. 

Vittuuks mummottelet?

Vierailija
533/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tässä ihmetyttää miten nuo uudemmat tekniikan varassa kasvaneet sukupolvet voi olla vuosi vuodelta tyhmempiä joka asian suhteen?

"Valtio on konkurssissa mutta en tykkää sossutukiaisleikkauksista. Äänestän siis vasureita kun ne lupaa ettei leikata, öhöh" t. milleniaalivasuri

Vierailija
534/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50+ ja olen ollut mukana kehittämässä ja kehitän edelleen näitä ihmeellisiä teknologisia vempaimia ja algoritmeja. Olen kiitollinen siitä, että olen päässyt näkemään ison harppauksen eri teknologian osa-alueilla, langallisista järjestelmistä langattomiin.

Vierailija
535/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto on viimeaikojen yllättävä teknologinen saavutus.

Sähköautot oli valtavirtaa autoilun alkuaikoina. Eli kyseessä on toistasataa vuotta vanha asia. Muuta mullistavaa ei ole kuin akkuteknologian kehitys, mikä ei sekään ole kovin mullistavaa reilun 100 vuoden aikajänteellä. 

Ensimmäinen auto oli sähköauto jo ennen höyrymobiilia !

Vierailija
536/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oikeastaan. Enemmän hämmentää miten sukupolvi sukupolvelta ihmiset ovat vain tyhmempiä ja uusavuttomampia.

Vierailija
537/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomereissa ja uudessa nuoressa sukupolvessa on eroja. Uudelle nuorelle sukupolvelle on mm. teroitettu turvallisen tilan merkitystä. Tämän periaatteen pohjalta eivät voi esimerkiksi Suomea puolustaa sodassa.

Vierailija
538/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka on joutuneet olemaan siinä mukana niin eivät, ne jotka eivät ole eivätkä ole myöskään kiinnostuneita, ovat hämmentyneitä. No ei tietty kaikesta, kuten jostain maksukorteista yms. mutta varmaan kaikista digilaitteista ja niiden käyttämisestä. 

Mutta onhan se aika mielenkiintoista miten nopeasti laitteet muuttuvat, miten kehitys on muuttanut maailmaa ja käsityksiä asioista. Ja myös se, miten ihmiset ovat orjuuttaneet itsensä näille laitteille ja nyt syyttävät niitä laitteita monesta asiasta.

Vierailija
539/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle (94v) ostin doro-kännykän.

Hän oli aikanaan tehnyt (teettänyt) jotain laskelmia yliopistolla supertietokoneen avulla, Se oli sellainen  punainen Cray 1. Todettiin että tuo doro oli jo tehokkaampi kuin tuo 80-luvun alun Cray.

Juteltiin siinä että millainen oli hänen ensimmäinen puhelimensa. Ensimäminen oma puhelin (kun vanhempani olivat jo naimisissa)  oli musta bakeliittiluuri pyöritettävällä numerolevyllä, mutta lapsuudenkodissa oli veivattava seinäpuhelin. Myös levysoitin oli myös veivatttava torvigrammari. 

Siiinä on perspektiiviä

Vierailija
540/589 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun aloin kasata ensimmäistä 386-tietokonetta, niin ensimmäisenä menin rautakauppaan ostamaan tarpeeksi isoa kovalevyä.

"Monikäyttöinen kovalevy sopii käytettäväksi suojauksissa, pakkauksissa jne. TEKNISET TIEDOT paksuus: 3,2 mm leveys: 1220 mm pituus: 2745 mm käyttö: suojaukseen, pakkauksiin Valikoimastamme löydät kovalevyt eri käyttötarkoituksiin ja tarvikkeet rakentamiseen."

-winner-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä