Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?
Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Ap päässyt peruskoulussa valinnaisaine "tietokoneen käytön perusteet" pariin.
Valinnaisaineenaan näyttää olevan provoilu av-palstalla. Tämä provo oli kyllä aika onnistunut keskustelun pituuden perusteella mitattuna.
M60
Koen että kun juuri me ollaan nähty tämä melkein alusta lähtien, ainakin tietokoneiden ja matkapuhelimien tavallisiin koteihin yleistymisestä lähtien, koulussakin vielä opetettiin lerput ja korput, tuli internet..töissä koneet ja ohjelmat ja sitten he jotka syventyi kaikkeen alaan liittyvään vapaa-ajalla, koodaamaan jne. Ollaan totuttu erityisesti siihen, että kaikki jatkuvasti muuttuu, vanha vanhenee nopeasti, tulee uutta ja aivot ovat valmiudessa oppimaan uutta.
Kasarin lopussa ylä asteilla oli jo atk luokkia. Commodoressa oli muitakin ohjelmia, kuin pelkät kasettipelit. Ihmiset käyttivät jo joillain työpaikoilla tietokoneita ja yrittäjät laittoivat niitä ennen lamaa.
Mitä luulisit kun korttia höylättiin kasarilla kaupoissa. Ettei aikuisikänsä aikana näitä vehkeitä opetellut osaisi niitä käyttää. Ei ne kaikki atk velhotkaan ole koulutusta niihin saaneet. Alussa sitä ohjelmointikieltä piti opetella. Ilman koodauskursseja.
Suuri osa nykyajan ihmisistä ei edes ymmärrä älypuhelimen tai tietokoneen tärkeimpiä perusasioita. Ostetaan jäätävän kallis vehje tai halpa vehje eikä ymmärretä muuta. Kuin et tällä voi nopeammin svappaa 10 auki olevaa sovellusta. Ja kun alkaa tökkiä. Ostetaan heti uusi. Jos ei ole varaa kalliimpaan. Itketään kun 20 auki olevaa sovellusta ei toimikaan niin nopeasti.
Ei oo kyllä yhtään hämmentäny, siinähän ne on tullu matkan varrella ja otettu käyttöön 😃
Vierailija kirjoitti:
Teknologinen kehityshän on ollut paljon hitaampaa kuin mitä odotettiin. Autojen piti tässä vaiheessa jo lentää.
Niiden piti lentää jo 25 vuotta sitten. Eipä ole lähelläkään.
Itse et edes ymmärrä, mikä on boomeri.
Hämmentääkö?
Älä käytä sanoja, joiden merkitystä et ymmärrä!
Mulla lähenee ensimmäiset puoli vuotta 50-vuotiaana, vielä en ole hämmentynyt. Enemmän hämmentää pikemminkin mitä tapahtui jo ennen syntymääni, miehitetyt kuulennot 60-luvulla niin alkeellisella teknologialla! Taskulaskinkin on tehokkaampi tietokone kuin miehet kuuhun vieneessä ja takaisin maahan tuoneessa aluksessa. Aika kova saavutus!
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähenee ensimmäiset puoli vuotta 50-vuotiaana, vielä en ole hämmentynyt. Enemmän hämmentää pikemminkin mitä tapahtui jo ennen syntymääni, miehitetyt kuulennot 60-luvulla niin alkeellisella teknologialla! Taskulaskinkin on tehokkaampi tietokone kuin miehet kuuhun vieneessä ja takaisin maahan tuoneessa aluksessa. Aika kova saavutus!
Hyvä huomio. Mutta sinun ikäluokastasi ei tule boomeria, vaikka miten vanhenisit. Ap ei ymmärrä termiä.
En ole hämmentynyt. Itse kun olen tätä muutosta ollut tekemässä.
Ainakin mun vanhemmat on olleet pihalla kehityksestä jo viimeiset 30 vuotta. Ovat nyt yli 70-vuotiaita. Eivät osaa käyttää tietokonetta, eivät ole koskaan edes yrittäneet. Äidillä on älypuhelin, jonka hänelle ostin, mutta hän ei osaa päivittää sitä. Tuo sen mulle siinä vaiheessa, kun tulee ilmoituksia.
Mun isällä on vanha peruspuhelin, jolla voi vaan soittaa ja lähettää tekstareita. Tosin tekstareita hän ei osaa kirjoittaa.
Laskut maksetaan pankin maksukuorilla, jotka varmaan maksaa jo paljon.
Aina kun yritän ehdottaa esim. tabletin tai älypuhelimen käyttöä opastuksellani, niin kieltäytyvät jyrkästi. Ihan ovat itse aiheuttaneet sen, että ovat niin pihalla kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto on viimeaikojen yllättävä teknologinen saavutus.
Jo Mummo Ankalla oli sähköauto.
Itse en ainakaan ole millään tavalla hämmentynyt teknologisesta kehityksestä, koska mun elinaikana on ollut ihan syntymästä lähtien telkkari, puhelin, auto, kodinkoneet yms. Myöhemmin tuli sitten väritelkkari, mankka ja jonkinlainen tietokone. Laskimet olivat jo ihan arkipäivää mun kouluaikana. Työelämän ensimmäisinä vuosina oli myös tietokoneita, jotka ovat sitten kyllä kehittyneet jatkuvasti, mutta ihan olen mukana pysynyt. Myös puhelimet ovat muuttuneet älypuhelimiksi, mutta nekään eivät minua ole mitenkään ihmetyttäneet. Mun elinaikana on ollut kuitenkin kaikki vempaimet keittiössä yms. Ovat tietenkin hienontuneet ja kehittyneet. Olen vähän yli 60 v. Itse muistan vähän yli 20-vuotiaana sen, että juuri eläkeiässä olevat työntekijät, olivat ihan hukassa sen aikaisten tietokoneiden kanssa.
Ap päässyt peruskoulussa valinnaisaine "tietokoneen käytön perusteet" pariin.