Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?
Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tässä ihmetyttää miten nuo uudemmat tekniikan varassa kasvaneet sukupolvet voi olla vuosi vuodelta tyhmempiä joka asian suhteen?
"Valtio on konkurssissa mutta en tykkää sossutukiaisleikkauksista. Äänestän siis vasureita kun ne lupaa ettei leikata, öhöh" t. milleniaalivasuri
Tai "valtio on kuulemma konkurssissa ja se on kuulemma maammujen ja muiden vähemmistöjen syytä".
Vasurin länkytys ei nyt ihan toimi koska ei noin sano muut kuin vasurit silloin kuin nuo yrittää kehnosti teeskennellä sitä mitä luulee persujen olevan.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että äskettäin 96-vuotiaana kuollut isotätini näki paaaaaaljon suuremman muutoksen kuin me tämän hetken noin viisikymppiset.
Onpa ällistyttävää, että satavuotias on kokenut enemmän kuin puolet nuorempi.
Mutta onneksi sinä tiedät kristallipallostasi, ettet tule kokemaan enää mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tässä ihmetyttää miten nuo uudemmat tekniikan varassa kasvaneet sukupolvet voi olla vuosi vuodelta tyhmempiä joka asian suhteen?
"Valtio on konkurssissa mutta en tykkää sossutukiaisleikkauksista. Äänestän siis vasureita kun ne lupaa ettei leikata, öhöh" t. milleniaalivasuri
Persuthan ne lupasivat, etteivät leikkaa ja kaksi vuotta ei muuta ole tehtykään :D Äänestit siis Persuja ;DDD
Hyvin on sulle tuo sun äly luurin alko rytmi tuonut oikean akentan sun näyttöön ;DDDD
7 % mahtollisuuskin, että ossuupi oikeaan.
-winner-
Vähän yli 50-vuotiaat eivät ole boomereita. Ikä ja ikäluokka hukassa aloittajalla. Ja paljon muutakin.
Boomerot eivät ole 50v, vaan nuorin boomerien ikäluokka on syntynyt 1964! Eli ovat 60-61!
muistapa seuraaavan kerran.
Mitähän tälläkin aloituksella taas haettiin? Se sukupolvi, jota ap pilkkaa, opetti hänetkin käyttämään aterimia ja pyyhkimään itse. Kaikesta pilkkaamisesta huolimatta nuoremmat sukupolvet eivät uskalla vastata puhelimeen, saati soittaa sillä, jos on hoidettava joku asia. Sitä pidän ihmettelemisen aiheena.
Olen sellaista sukupolvea, joka koki uutena asiana väritv:n, musiikin toiston siirtymisen kaseteilta ja vinyylilevyiltä lopulta suoratoistopalveluihin, puhelimien kehityksen ensin kiinteistä puhelimista ensin tiiliskiven kokoisiin ja pari kiloa painaviin kannettaviin ja aina vain pienempiin, kunnes kosketusnäyttöpuhelimet tulivat ja suurenivat taas. Eli kaikkeen tähän ja paljoon muuhunkin on sujahdettu mukaan vaivattomasti, jos on ollut kiinnostusta opetella käyttämään uusia menetelmiä. Minulla on yli yhdeksänkymppinen sukulainen, joka käyttää tietokonetta ja älypuhelinta ongelmitta. Toisaalta tiedän minua nuorempia, jotka eivät edes halua opetella. Joten ei tämä ole välttämättä ikä- vaan asennekysymys.
50 v ovat x-sukupolvea. Olen itse suunnilleen sen ikäinen ja koen että tämä nykyinen mediamaisema on outo eikä siihen saa otetta. Tykkäsin painotuotteista eli kirjoista ja lehdistä ja alkuaikojen internetistä, jossa oli foorumeita ja blogeja. Nykyiset sovellukset, joissa on erilaisia palveluita, tuntuvat jotenkin heppoisilta ja hämäriltä. Älypuhelimet ovat pilanneet keskittymisen. Oli myös jotenkin jännää, että jos oli innostunut vaikka jostain kirjasta, levystä, harrastusvälineestä tms se piti käydä ostamassa tyyliin Lontoosta. Baariskene ja alakulttuurit olivat jänniä, kun nuoret kävivät ulkona eivätkä vain löhönneet kotona ruudun ääressä. Elämä oli täynnä etsimistä ja tutkimusmatkailua kun kaikki ei ollut puhelimessa. Tuntuu että nykyisin on kaikkea mutta ei toisaalta mitään. Teknisesti tämän ikäinen pärjää uuden teknologian kanssa, vaikka ei ole tietenkään yhtä osaava kuin nuoret. Paljon tästä kuvaamastani tunteesta on tietysti vain nuoruuden nostalgiaa, varmaan nykynuorilla on ihan yhtä kivaa vaikka ei se siltä näytä.
Ei ole ollut ongelma. Nassikkana sain commodore 64 ja 128. Tv pelejä, video pelejä. Käsi pelit donkey kong yms. Ensimäisen kännykän sain töistä erikson taitettavalla antennilla oli tyylikäs ja kallis puhelin n. 3-4*keskipalkan arvoinen. Samoin tietokone ja läppärit olleet koko työelämäni aktiivi käytössä.
En ymmärrä aloituksen ongelmaa
Suomessa v. 1964 syntyneet eivät ole boomereita. Vain 1945 - 1950 syntyneet. Sotkettu Amerikan ikäluokkiin.
95-vuotias äitini käytti töissä ollessaan jo 1970-luvulla alkeellista ohjelmaa, jolla laskettiin maitotilit. Hän ymmärsi tietokoneista enemmän kuin me nuoremmat, paitsi aivan kuolinvuonnaan ne eivät enää kiinnostaneet. Ei se ikä, vaan uteliaisuus ja hahmotuskyky ratkaisee. Hän soitti facetime-puheluita hoitajien kanssa ja hoiti pankkiasiat itse. Eikä pelännyt teknologiaa.
Vierailija kirjoitti:
50 v ovat x-sukupolvea. Olen itse suunnilleen sen ikäinen ja koen että tämä nykyinen mediamaisema on outo eikä siihen saa otetta. Tykkäsin painotuotteista eli kirjoista ja lehdistä ja alkuaikojen internetistä, jossa oli foorumeita ja blogeja. Nykyiset sovellukset, joissa on erilaisia palveluita, tuntuvat jotenkin heppoisilta ja hämäriltä. Älypuhelimet ovat pilanneet keskittymisen. Oli myös jotenkin jännää, että jos oli innostunut vaikka jostain kirjasta, levystä, harrastusvälineestä tms se piti käydä ostamassa tyyliin Lontoosta. Baariskene ja alakulttuurit olivat jänniä, kun nuoret kävivät ulkona eivätkä vain löhönneet kotona ruudun ääressä. Elämä oli täynnä etsimistä ja tutkimusmatkailua kun kaikki ei ollut puhelimessa. Tuntuu että nykyisin on kaikkea mutta ei toisaalta mitään. Teknisesti tämän ikäinen pärjää uuden teknologian kanssa, vaikka ei ole tietenkään yhtä osaava kuin nuoret. Paljon tästä kuvaamastani tunteesta on tietysti
Tuo että nykyisin on kaikkea muttei toisaalta mitään, on todella hyvin sanottu! Virtuaalinen hatunnosto sulle täältä!
En lainkaan. Käytän tekoälyä päivittäin, pyöritän kotona huvikseni 1. tason hypervisoria (Proxmox VE), jossa pyörii useampi virtuaalikone ja LXC säiliö (container). Koko talo on kaapeloitu Cat6 kaapelilla ja minulla on 8 langatonta PoE tukiasemaa. Taitaa moni parikymppinen olla ihan kädetön teknologia-asioissa minuun verrattuna. En ole koulutukseltani insinööri, vaan kauppatieteiden maisteri. M61
Boomerien aikaansaamaa kehitystä sen takia, kun jälkeläiset on niin avuttomia, eivät osaa oikein mitään.
No, ei. Mahtavaa aikaa elää, kun tiede ja teknologia on mennyt loikkien eteenpäin. Tietokoneilun olen aloittanut sinclairin kuminäppistietokoneella.
Minusta on hassua, miten parikymppiset kyllä näennäisesti osaavat käyttää laitteita, mutta eivät ymmärrä niiden toiminnasta yhtään mitään. Tietokoneet ja niiden looginen käyttö ovat heille hepreaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 v ovat x-sukupolvea. Olen itse suunnilleen sen ikäinen ja koen että tämä nykyinen mediamaisema on outo eikä siihen saa otetta. Tykkäsin painotuotteista eli kirjoista ja lehdistä ja alkuaikojen internetistä, jossa oli foorumeita ja blogeja. Nykyiset sovellukset, joissa on erilaisia palveluita, tuntuvat jotenkin heppoisilta ja hämäriltä. Älypuhelimet ovat pilanneet keskittymisen. Oli myös jotenkin jännää, että jos oli innostunut vaikka jostain kirjasta, levystä, harrastusvälineestä tms se piti käydä ostamassa tyyliin Lontoosta. Baariskene ja alakulttuurit olivat jänniä, kun nuoret kävivät ulkona eivätkä vain löhönneet kotona ruudun ääressä. Elämä oli täynnä etsimistä ja tutkimusmatkailua kun kaikki ei ollut puhelimessa. Tuntuu että nykyisin on kaikkea mutta ei toisaalta mitään. Teknisesti tämän ikäinen pärjää uuden teknologian kanssa, vaikka ei ole tietenkään yhtä osaava kuin nuore
Tarkoittaakohan että kun kaikki on diginä, esim. pelitkin vain digitaalisesti ladattavia ilman fyysistä levyä ja koteloa, tuntuu ettei sitä oikein kunnolla olekaan olemassa. On käytettävissä ja nähtävissä vain silloin kun pelikonsoli on käynnissä. Itse tykkään enemmän retropeleistä ja koneista, esim. pelasin tänään vanhalla kunnon PS2:lla Gran Turismo 4:sta, ottelin pelin sisäisiä kuviakin ihan usb tikulle läppärillä katseltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä enemmän teinixit niitä hämmentyneitä ovat kun eivät osaa edes alkeellisia juttuja kuten sähköpostin lähettäminen tai liitteen lisääminen.
Eiväthän teinit osaa enää lukeakaan. Ei niiltä ohjelmointikaan jatkossa onnistu, ellei mummot opeta.
Olen 90-vuotias, maksan laskut tietokoneella sujuvasti, vaikka meitä vanhoja aina mollataan .Revi siitä.
Boomerit ovat kyllä pikemmiten kuusikymppisiä kuin viisikymppisiä. Ja yleensäkin nää ikä asiat on jotenkin niin väsynyttä kerrontaa.
Tai "valtio on kuulemma konkurssissa ja se on kuulemma maammujen ja muiden vähemmistöjen syytä".