Ajan 80km/h alueella 96km/h ja silti takapuskurissa roikutaan
Joko koko matkan tai ohituspaikkaa kytäten.
Mikä idea?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku roikkuu minun autoni takapuskurissa, nostan jalan pois kaasulta. Lopulta vaikka pysäytän auton, että varmasti menee ohi. Toimii useimmiten yllättävän nopeasti.
Näin minäkin teen, tosin hidastan vauhtia pikku hiljaa, pari kilometriä minuutissa ja aina mahdollisissa ohituspaikoissa, kunnes takana roikkuja tajuaa mennä. Harvan kanssa tarvitsee mennä kuuteenkymppiin asti.
Muuten en ole nähnyt tukea Ap:n havainnolle. Kun ajan 80 km/h alueella mittari-88:aa, eli GPS:n mukaan 84 km/h todellista nopeutta, en kerää jonoa perääni. Tokihan niitä monta kymmentä ylinopeutta ajavia hulluttelijoita aina riittää, mutta ei niistä kannata pulttia ottaa.
Provohan tuo aloitus on. Aloittajan vauhdilla ei kerätä jonoa perään.
Kuka on puhunut jonosta? Lähes päivittäin joku idiootti on takapuskurissa kiinni,viimeksi tänään 5-tiellä noin klo 10:24. Olitko se sinä? Miksi et ohittanut vaikka oli tilaakin mennä ohi monta kertaa? Ap
No nyt vaan teet sen, mitä ehdotin muutama viesti sitten: säädä vakkariasi pari kilometriä pienemmälle nopeudelle. Ja joka mutkan jälkeen ja ohituspaikassa toista teko. Sen voi ottaa eräänlaisena pelinä, jossa kokeillaan, kuinka alhaiseksi saat nopeutesi ennen kuin taakse tullut tajuaa ohittaa. Silloin koko homma lakkaa kiukuttamasta ja muuttuu lähinnä mielenkiintoiseksi. Oman kokemukseni mukaan harvoin tarvii mennä paljoa alle seitsemän kympin todellista nopeutta.
"Henkilöautojen kalibroimattomat mittarit näyttää aina liikaa joten moni ajaa alle nopeusrajoituksen."
Syynä ei ole kalibroimattomuus vaan määräykset. Säädösten mukaan nopeusmittari ei saa koskaan näyttää liian alhaista nopeutta mukaan lukien kaikki sallitut rengaskoot. Siksi valmistajat ovat kalibroineet sen näyttämään noin 3-4 km/h liian paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No v*ttuako et osaa painaa sitä pedaalia pohjään...
Polkaisen jarrun pohjaan. Opettele ajamaan.
Tämä on äärettömän vaarallista. Olen kokenut näitä oman elämänsä autokouluopettajia ja perään ajo oli todella lähellä. En ehtinyt kytätä ohituspaikkaa kuin muutaman sekunnin, kun edellä ajava polki yllättäen jarrua tyhjällä mutta mutkaisella tiellä. Oma katse oli kaukana edessä ja tuollaista yllättävää äkkijarrutusta ei kukaan odota.
Eihän sen pitäisi vaikuttaa sinun ohituspaikkaan paljonkaan, koska tottakai pidit riittävän etäisyyden edellä ajavaan. Pystyt myös reagoimaan, jos edelläajava vaikka hidastaa kääntyäkseen liittymään. Jopa pystyt paremmin kiihdyttämään ohitusnopeuteen, kun kiihdytystilaa on omalla kaistalla riittävästi. En tunne sinua kohtaan paljonkaan empatiaa.
En minä säätele muiden nopeuksia. Voivat ohittaa lain mukaisesti halutessaan. Ja vaikka ajaisin 70 km/h, on se lain mukaan ok. Nopeus 81 km/h ei ole edes hetkellisesti lain mukaan sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku roikkuu minun autoni takapuskurissa, nostan jalan pois kaasulta. Lopulta vaikka pysäytän auton, että varmasti menee ohi. Toimii useimmiten yllättävän nopeasti.
Joo mä alan kanssa aina pikkuhiljaa vähentämään nopeutta.
Sama juttu. Ei siis mitään äkkijarruksia eikä jarruvalojen vilkuttelua, vaan pikkuhiljaa otan nopeutta pois ja katson koska takanaroikkuja kyllästyy ja lähtee ohi. Yleensä toimii ihan hyvin. Jännää kun jopa motarilla pitää välillä näitä perskärpäsiä hätistellä ohittamaan, vaikka se vasen kaista on ihan siinä vieressä.
Se on kyllä ilmiö, jota en mitenkään voi ymmärtää. Ajan lähes tyhjällä motarilla 110 km/h. Takaa tulee auto selvästi kovempaa. Ja sitten, tosiaan sen sijaan että vaihtaisi ohituskaistalle ja painuisi ohi, niin hidastaa ja jää perään vehtaamaan, vaikka tie on tyhjä ja meni 10-20 km/h kovempaa vauhtia alun perin. Aivan älytöstä toimintaa. Mutta turha siitäkään on hermostua. SiihenKIN kun nimittäin toimii se konsti, että alkaa laskea vakkarin nopeutta nips naps kunnes takana roikkuja älyää painua hiiteen. Sitten voi palauttaa alkuperäisen nopeuden ja katsella kun hölmö häviää horisonttiin.
Hän ei osaa ajaa itsenäisesti. Tai sitte ei jaksa. Puhuu puhelimessa tms.
Tämmöset imussa ajajat on liikenteen vaarallisimmat kuskit. He tavallaan siirtää vastuun toiselle kuljettajalle.. Pitäis muistaa, että vastuu omasta ajosta on aina itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mä alan kanssa aina pikkuhiljaa vähentämään nopeutta.
Sama juttu. Ei siis mitään äkkijarruksia eikä jarruvalojen vilkuttelua, vaan pikkuhiljaa otan nopeutta pois ja katson koska takanaroikkuja kyllästyy ja lähtee ohi. Yleensä toimii ihan hyvin. Jännää kun jopa motarilla pitää välillä näitä perskärpäsiä hätistellä ohittamaan, vaikka se vasen kaista on ihan siinä vieressä.
Se on kyllä ilmiö, jota en mitenkään voi ymmärtää. Ajan lähes tyhjällä motarilla 110 km/h. Takaa tulee auto selvästi kovempaa. Ja sitten, tosiaan sen sijaan että vaihtaisi ohituskaistalle ja painuisi ohi, niin hidastaa ja jää perään vehtaamaan, vaikka tie on tyhjä ja meni 10-20 km/h kovempaa vauhtia alun perin. Aivan älytöstä toimintaa. Mutta turha siitäkään on hermostua. SiihenKIN kun nimittäin toimii se konsti, että alkaa laskea vakkarin nopeutta nips naps kunnes takana roikkuja älyää painua hiiteen. Sitten voi palauttaa alkuperäisen nopeuden ja katsella kun hölmö häviää horisonttiin.
Yleensä vielä vilkutan sivuikkunasta että tervemenoa toope!
Vierailija kirjoitti:
En minä säätele muiden nopeuksia. Voivat ohittaa lain mukaisesti halutessaan. Ja vaikka ajaisin 70 km/h, on se lain mukaan ok. Nopeus 81 km/h ei ole edes hetkellisesti lain mukaan sallittua.
Jotkut sitten jaksaa halkoa hiuksia. Joo, on laitonta, mutta käytännössä sakkoja ei anneta ennen kuin todellinen nopeus on yli 90 km/h. Joka ajaa alle 80 km/h, on tientukkona. Kannattaisi vähän katsoa, mikä on muiden nopeus ja mennä sitä vauhtia. Liikenne sujuu kaikkien osalta paljon paremmin ja ohituksia tulee vähemmän.
Toinen teoria on, että häntä pelottaa niin paljon, että joku tulee hänen taakseen "tuskailemaan". Niin sitte henkisesti turvallisempaa on kun joku on tiellä, eikä vika ole itsessä.
XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Yleensä nää tuomitsemispelkoset kuskit on vielä miehiä..
Vierailija kirjoitti:
Fundamentalistit pärjäävät harvoin oikeassa elämässä, koska heidän maailmastaan puuttuu suhteellisuudentaju.
Mulla oli tuollainen kuukausi sitten nelostiellä. Amisvolvo (musta) roikkui persiissä ja lähti sitten ohituskaistalla ohi, vaikka oli lumipyry ja keskipolanne.
Sekunnin kuluttua katselin peilistä, kun Volvo lähti lapasesta pyörimään kahdella kaistalle ja osui kaiteisiin välillä.
Mutta eipä tuossa, perästätulijat pysähtyi auttamaan. Jatkoin matkaa. Muutenkaan tuossa ohituskaistalla voinut ajaa, kuin yhteen suuntaan. Olin jo satoja metrejä edellä.
Eli kun joku mies hiisaa sun perässä niin ajattele hänet pikkupojaksi, joka kaipaa turvaa...
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan kuitenkin 86 km/h asti ei aiheuta mitään seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Maksatko sitten minunkin sakot?
Jos et, niin älä roiku perässä vaan pidä se v|tun turvaväli ettet kosauta mun perään kun alat vääntää jotain somepäivitystä tai kaivaan nenääsi samalla kun ajat autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan kuitenkin 86 km/h asti ei aiheuta mitään seurauksia.
Anteeksi, 89 km/h asti tietenkin. Mittalaitevähennys unohtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko sitten minunkin sakot?
Jos et, niin älä roiku perässä vaan pidä se v|tun turvaväli ettet kosauta mun perään kun alat vääntää jotain somepäivitystä tai kaivaan nenääsi samalla kun ajat autoa.
Niin... Voit yrittää vaikuttaa kaikkien muiden käyttäytymiseen rähjäämällä AV-palstalla, mutta noin niin kuin ihan oikeasti: kuinka todennäköisenä pidät sitä, että se seuraava takanaroikkujasi käyttäytyy eri tavalla nyt, kun olet avautunut tälle palstalle. Aivan oikein, ihan pyöreä nolla.
Se, mihin voit vaikuttaa, on oma ajokäyttäytymisesti. Hidasta vauhtia, tee kohteliaasti mutta päättäväisesti takana tulijalle selväksi, että hänen olisi syytä mennä ohi. Etenkin jos autosi on iso ja korkea, näytä vilkkua oikealle hyvässä ohituspaikassa. Tällä tavalla minä pääsen eroon ärsyttävistä roikkujista, eikä minun tarvitse yrittää kouluttaa koko maailmaa, eikä edes Suomea.
Vierailija kirjoitti:
"Henkilöautojen kalibroimattomat mittarit näyttää aina liikaa joten moni ajaa alle nopeusrajoituksen."
Syynä ei ole kalibroimattomuus vaan määräykset. Säädösten mukaan nopeusmittari ei saa koskaan näyttää liian alhaista nopeutta mukaan lukien kaikki sallitut rengaskoot. Siksi valmistajat ovat kalibroineet sen näyttämään noin 3-4 km/h liian paljon.
Tämähän on ihan EU-säädös, eli sama ongelma kaikkialla Euroopassa. USA:ssa samanlaista määräystä ei ole, joten siellä mittarit näyttävät keskimäärin oikein. Kerrankin jokin kuluttajasuoja-asia, joka siellä on parempaa kuin täällä.
Idiootit vois vaihtaa sitä kaistaa siitä ohituskaistalta, että me nopeammat päästään ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kerran testasin miten kovas pitää ajaa, että takana ajava ei roiku persiissä. 120km/h kun ylittyi niin silti vielä roikkui.
Monilla mieskuskeilla tuntuu olevan joku maaninen tarve olla se valtatien nopein kaahari. Ohitettavaksi joutuminen ilmeisesti syö jotain miehistä itsetuntoa? Varsinkin arvokkaammilla saksalaismerkeillä ajavia miehiä näkee usein motarilla lähtevän täydellä kiihdytyksellä perään, jos siitä omasta lievästä ylinopeudesta huolimatta joku vielä ohi tulee.
Yleensä myös ruikkailen lasinpesunestettä oikein antaumuksella. Tervejärkinen ihminen ymmärtäisi, että kun edelläajavan pesunesteet tulee omalle tuulilasille, niin ehkä etäisyys ei ole aivan ideaali...