Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajan 80km/h alueella 96km/h ja silti takapuskurissa roikutaan

Vierailija
20.03.2025 |

Joko koko matkan tai ohituspaikkaa kytäten.

Mikä idea?

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku roikkuu minun autoni takapuskurissa, nostan jalan pois kaasulta. Lopulta vaikka pysäytän auton, että varmasti menee ohi. Toimii useimmiten yllättävän nopeasti.

Näin minäkin teen, tosin hidastan vauhtia pikku hiljaa, pari kilometriä minuutissa ja aina mahdollisissa ohituspaikoissa, kunnes takana roikkuja tajuaa mennä. Harvan kanssa tarvitsee mennä kuuteenkymppiin asti.

Muuten en ole nähnyt tukea Ap:n havainnolle. Kun ajan 80 km/h alueella mittari-88:aa, eli GPS:n mukaan 84 km/h todellista nopeutta, en kerää jonoa perääni. Tokihan niitä monta kymmentä ylinopeutta ajavia hulluttelijoita aina riittää, mutta ei niistä kannata pulttia ottaa.

En puhu mistää  jonon kerääntymisestä taakse ! Vaan nimenomaan noista joista sinäkin mainitset: ylinopeutta ajavat hulluttelijat jotka jää takapuskuriin roikkumaan syystä x. Ihmettelen mikä idea jäädä parin metrin päähän selkeästi valmiiksi jo ylinopeutta ajavan taakse vaikka ohikin pääsee, vai onko tarkoitus tuupata ekalle vielä lisää vauhtia, ja että se edessä ajava sitten ottaa sen mahdollisen sakon niin itse voi vanavedessä kulkea lujaa ottamatta riskiä sakosta? Ap

Vierailija
102/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hidastat sinne 89 ja aja pientareella et on kivet tuulilasissa.

Itse tein talvella niin, että siirryin keskikaistaa kohti juuri sen verran, että lunta pöllysi taakse. Osa tajuaa/on pakotettuna jättämään väliä tämän jälkeen. En tietenkään sokaise ketään, mutta varoittelen vähän....

Yleensä myös ruikkailen lasinpesunestettä oikein antaumuksella. Tervejärkinen ihminen ymmärtäisi, että kun edelläajavan pesunesteet tulee omalle tuulilasille, niin ehkä etäisyys ei ole aivan ideaali...

Dieselillä kaasua, kunnon noet ja lasinpesu :) Ihmettelen näitä perskärpäsiä tappituntumalla, ovatko kaappihomoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajan kasikympin rajoituksella aina 83 kmh. Jos bemari tai Audi tulee lähelle roikkumaan, niin lasken ohituskiellon tai vastaantulevien kohdalla vauhdin 78 kmh vauhtiin. Ohituskiellon tai vastaantulijoiden loppumisen jälkeen nostan vauhdin rivakasti 90 kmh nopeuteen. Lapsilleni olen sanonut, että olemme liikenteessä taistelukentällä ja bemaria ja Audi kuskien härnäämisestä saa lisäpisteitä.

Vierailija
104/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran testasin miten kovas pitää ajaa, että takana ajava ei roiku persiissä. 120km/h kun ylittyi niin silti vielä roikkui.

Kaverini testasi tuota samaa ja takana olevasta autosta syttyi pian sinisiä ja punaisia valoja. Provokaatio tehosi ja se maksoi hänelle 2000 euroa plus kolmen kuukauden bussiliput. Hän käyttää nykyään termiä paskajalat hyvin usein poliiseista puhuttaesssa.

Oikein. Niitä rajoituksia noudatetaan. 

Vierailija
105/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun auton mittari näyttää 96km/h, niin nopeutesi on 88km/h.

Vierailija
106/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellinen nopeus oli 96km/h 80km/h alueella. Mittarin mukaan ajoin noin 100km/h, näyttää 3km liikaa todelliseen nopeuteen nähden talvirenkailla, kesärenkailla on sen mitä mittarikin näyttää. Mutta mitä sitten jos nopeus olisikin ollut 88km/h - kyseessä oli 80km/h nopeusrajoitus, joten olisin ajanut joka tapauksessa ylinopeutta ja silti joku ääliö aina jaksaa roikkua takapuskurissa eikä mene ohi. ap

Vierailija
107/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellinen nopeus oli 96km/h 80km/h alueella. Mittarin mukaan ajoin noin 100km/h, näyttää 3km liikaa todelliseen nopeuteen nähden talvirenkailla, kesärenkailla on sen mitä mittarikin näyttää. Mutta mitä sitten jos nopeus olisikin ollut 88km/h - kyseessä oli 80km/h nopeusrajoitus, joten olisin ajanut joka tapauksessa ylinopeutta ja silti joku ääliö aina jaksaa roikkua takapuskurissa eikä mene ohi. ap

Siis 4km liikaa talvirenkailla.ap

Vierailija
108/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ehdottomasti kannattaa säätää se takalasinpesurin suutiin struuttaamaan suoraan taaksepäin ja kusta pissapoikaan. Keskellä tietä ajaminen on myös suositeltavaa ja aina reilusti alle nopeusrajoituksen. Vasenta kaistaa aina motarilla ja oikealla kaistalla olevan ohitettavan kanssa samaa vauhtia. Mulla kanssa aina joku takapuskurissa roikkumassa mutta lahjoitin aivot viipalekuvaustutkimuksiin niin ei haittaa muut tiellä liikkujat.

Vierailija
109/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa se onkin ollut siviilipoliisiauto kuvaamassa? Lasku tulee perässä, sulla kun on ollut 16 km ylinopeus.

Aika paljon on siviilipoliiseja liikenteessä ja jännä ettei koskaan ole pysäyttänyt vaikka ajaa yli rajoitusten... kyllä näitä puskurissa kiinni olevia tulee päivittäin taakse ja ei ne kaikki ole siviilipoliiseja...

Vierailija
110/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet pitävät ajonopeutensa samana kuin edellä ajava. Se on kätevää. Ei ne sun puskurissa roiku. Sulla on vain hysteerinen käsitys turvavälistä. Mene maalle

"Taajamissa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta (esim. 40 km/h 20 m).

Maantiellä hyvissä oloissa etäisyyden pitää olla metreinä sama kuin ajonopeus (esim. 80 km/h 80 m)."

Tämähän ei toteudu käytännössä ikinä missään. Itse pidän aina vähintään valotolppien väliä maantiellä seuraavaan autoon, mutta jos taakseni tulee auto, niin se menee äkkiä ohi eteeni ja kappas, 50m turvaväli onkin kaventunut 10 metriin.

Vierailija
111/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No v*ttuako et osaa painaa sitä pedaalia pohjään...

Takana ajavako maksaa siis mun sakot ja kuljettaa jatkossa töihin,  kun menetän korttini ? Eikö 16km yli rajoitusten ole tarpeeksi?

Hidasta siihen sallittuun  80:n, niin menee ehkä ohi. Kaikenlaisia pipipäitä on liikenteessä  ei niille mitään voi. Takapuskuriin jos ajaa, on syyllinen. Paras pitää ovet lukossa ja soittaa poliisit paikalle jos näiden kanssa joutuu pysähtymään.

Vierailija
112/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan tuossa vaiheessa jarrutella, ensin pikkusen että vaan jarruvalo syttyy, jos ei tajua jarrutetaan kunnolla. Se on perässä ajajan vastuulla pitää riittävä turvaväli joten jos kopsahtaa, syyllinen on selvillä. Minähän vain jarrutin koska aivan kuin olisin nähnyt tiellä pyörivän jotain mutta ei se sitten ollutkaan, hupsistakeikkaa.

Vierailija
113/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takana ajavako maksaa siis mun sakot ja kuljettaa jatkossa töihin,  kun menetän korttini ? Eikö 16km yli rajoitusten ole tarpeeksi?

Voi olla, että siinä oli liikaa.

Ehkä roikkuja olisi päässyt paremmin ohi, mikäli olisit vähän löysännyt kaasua ja ajanut vielä hieman laidempana. Mä käytän tätä ja aika harva ei pääse silloin ohi. Samalla myös ne omat sakot jää ottamatta. Kannattaa myös katsoa, että siinä on oikeasti ohituspaikka.

Mä luulen että mun 90-luvun Toyota Carinan ohi pääsee nykyauto hyvin vaikken kaasujalkaa hölläisikään reilun ylinopeuden puolelta.

Vierailija
114/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että vielä lujempaa pitäisi ajaa? Itse vilauttelen jarruvaloja jos liian lähelle tulee.

Vierailija
115/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä räppänällä oikein ajat, kun mittari noin paljon valehtelee?

Vierailija
116/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran testasin miten kovas pitää ajaa, että takana ajava ei roiku persiissä. 120km/h kun ylittyi niin silti vielä roikkui.

Kaverini testasi tuota samaa ja takana olevasta autosta syttyi pian sinisiä ja punaisia valoja. Provokaatio tehosi ja se maksoi hänelle 2000 euroa plus kolmen kuukauden bussiliput. Hän käyttää nykyään termiä paskajalat hyvin usein poliiseista puhuttaesssa.

Hänen olisi kannattanut kokeilla sitä minun ja parin muunkin ehdottamaa pikkuhiljaisen hidastamisen kikkaa. Se on samaan aikaan sekä laillinen että vaaraton tapa vihjaista, että menehän siitä.

Vierailija
117/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, lähes missään autossa ei ole noin isoa mittarivirhettä. Tyypillisesti se on 3-5 km/h luokkaa.

Vierailija
118/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä alan tuossa vaiheessa jarrutella, ensin pikkusen että vaan jarruvalo syttyy, jos ei tajua jarrutetaan kunnolla. Se on perässä ajajan vastuulla pitää riittävä turvaväli joten jos kopsahtaa, syyllinen on selvillä. Minähän vain jarrutin koska aivan kuin olisin nähnyt tiellä pyörivän jotain mutta ei se sitten ollutkaan, hupsistakeikkaa.

Itsellä sattui kerran kotiin päin mentäessä tilanne, että 1km ennen kuin olen kääntymässä maantieltä kotiinpäin vasemmalle, alkoi takana oleva yrittää päästä ohi asap, oli ihan siis valehtelematta 2m päässä autostani. Edestä tuli autoja, joten ei päässyt ohi, mutta en voinut itsekään antaa tilaa, koska olin kääntymässä ihan just. Itse ajoin 85kmh 80:n alueella. 300m ennen kotiinpäin menevää tietä on kamera ja tämä takana oleva lähti just siinä vaiheessa ohi vasemmalta, kun laitoin itsekin vilkun vasemmalle, no sitten oli vähän miettiminen kuka väistää ja ketä, kun tuolta "kotitieltä" kääntyikin auto maantielle meitä vastaan ja ohittelija palasikin ilman suuntavilkkuja momalle kaistalle ja jarrutti äkillisesti kameran vuoksi. Oli tosi sekava tilanne ja siinä olisi voinut käydä todella pahasti ja ihan vain siksi, että jollain oli niin saakutin kiire päästä risteysalueen välittömässä läheisyydessä ohi.

Vierailija
119/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nosta. Se. Jalka. Kaasulta.

Kyllä se takanakulkija sitten ohi menee.

Tämä on nyt sanottu sen verran monta kertaa, että luulisi kohta menevät perille. Paitsi tietenkin jos vain provoat, kuten asia näyttää olevan.

Vierailija
120/138 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja sitten mä heräsin, vedin kellon ja päästin kissan ulos.

Aika pipipää tosiaan tarvitsee olla, jos tahallaan jonkun peräänsä ottaa.

Isälläni oli tapana tehdä käsittämättömiä paniikkijarrutuksia esimerkiksi liikennevalojen vaihtuessa keltaisiksi, joten hän sai aikanaan muutamankin peräänajon aikaiseksi. Lain mukaan hän oli "oikeassa", mutta vaarallinen kuskihan hän oli, ja kyllä siitä perän toistuvasta korjaamisesta oli vaivaakin.