Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut 1950-luvun lopussa syntyneet sanovat esim., että "peruskoulun jälkeen menin ammattikouluun"?

Vierailija
20.03.2025 |

Ainakin itse olen kuullut. Eihän heidän kouluaikoinaan ollut vielä peruskoulua, vaan keski- ja kansalaiskoulut.

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantekevää. Ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen, että kyse on sen ajan oppivelvollisuuteen kuuluvasta koulutuksesta. Keskikoulussa opiskeltiin täysin samoja asioita kuin myöhemmin peruskoulun vuosiluokilla 5-9, kansalaiskoulu painottui enemmän kädentaitoihin ja käytännön asioihin.

Vierailija
122/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peruskoulu syntyi 1970-luvun koulu-uudistuksessa, jossa siirryttiin rinnakkaiskoulujärjestelmästä yhtenäiskoulujärjestelmään siten, että kansakoulu, sen jatkona ollut kansalaiskoulu ja oppikoulun viisi tai kuusi ensimmäistä luokkaa muodostanut keskikoulu sulautuivat peruskouluksi ja oppikoulun kolme viimeistä luokkaa muodostaneesta lukiosta tuli itsenäinen koulu."

Neljänneltä kansakoulusta pyrittiin oppikouluun, ja jos ei päässyt, pyrittiin ammattikouluun, tai sitten jos ei, niin "mentiin" töihin!

Väärin. Neljänneltä ja viidenneltä osa lähti oppikouluun . Osa kävi kansakoulua kuudenteen luokkaan samassa koulussa ja menivät kansalaiskouluun. Oppikoulusta ja kansalaiskoulusta valmistuttiin oppivelvollisuus suoritettuna 16 vuotiaana ja sitten mentiin jatko-opintoihin.

Käsittääkseni oppikoulusta mentiin enemmän opistoihin kuin ammattikouluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko siitä, että heidän aikanaan keski- ja kansalaiskoulu muuttuivat peruskouluksi.

No ei todellakaan muuttunut. Stadiin tuli peruskoulu vasta noin 1977-78. En ole käynyt päivääkään peruskoulua ja syntynyt -60 luvun alkupuolella.

Todellakin muuttui, paitsi siellä tuppukylässä stadissa. Ilkeilyt pois, koulumuutos tapahtui pohjoisesta alkaen  70-luvun alusta, Etelä-Suomi viimeisenä. 

Vierailija
124/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko siitä, että heidän aikanaan keski- ja kansalaiskoulu muuttuivat peruskouluksi.

No ei todellakaan muuttunut. Stadiin tuli peruskoulu vasta noin 1977-78. En ole käynyt päivääkään peruskoulua ja syntynyt -60 luvun alkupuolella.

Todellakin muuttui, paitsi siellä tuppukylässä stadissa. Ilkeilyt pois, koulumuutos tapahtui pohjoisesta alkaen  70-luvun alusta, Etelä-Suomi viimeisenä.

Silti peruskoulun oppimäärän on voinut suorittaa aikaisintaan 1961 syntynyt, koska muutos koski vasta viidesluokkalaisia ja tätä nuorempia. 

Vierailija
125/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te täällä väittelette, kysykää kyseisiltä henkilöiltä itseltään. Varmasti he itse tietävät parhaiten.

Vierailija
126/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se nyt on aivan sama, sanooko "peruskoulu" vai "keskikoulu", jos päästötodistus on peruskoulusta, mutta keskikoulun oppimäärän ja opetussuunnitelman mukaisesti.

Vierailija
127/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut päästötodistukseni peruskoulusta, mutta opetussuunnitelma oli keskikoulun. Kai se nyt on aivan sama, kumpaa sanaa käytän, varsinkin kun samat asiat molemmissa kouluissa on opiskeltu?

Vierailija
128/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni väittää opiskelleensa korkeakoulussa, vaikka opinahjo ei ole heidän opiskeluaikanaan ollut vielä korkeakoulu.

Vierailija
129/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut päästötodistukseni peruskoulusta, mutta opetussuunnitelma oli keskikoulun. Kai se nyt on aivan sama, kumpaa sanaa käytän, varsinkin kun samat asiat molemmissa kouluissa on opiskeltu?

Kun opetussuunnitelma on ollut eri, eihän samoja asioita ole opiskeltu. Itse olen ylpeä siitä, etten ole opiskellut päivääkään peruskoulussa.

Vierailija
130/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peruskoulu syntyi 1970-luvun koulu-uudistuksessa, jossa siirryttiin rinnakkaiskoulujärjestelmästä yhtenäiskoulujärjestelmään siten, että kansakoulu, sen jatkona ollut kansalaiskoulu ja oppikoulun viisi tai kuusi ensimmäistä luokkaa muodostanut keskikoulu sulautuivat peruskouluksi ja oppikoulun kolme viimeistä luokkaa muodostaneesta lukiosta tuli itsenäinen koulu."

Neljänneltä kansakoulusta pyrittiin oppikouluun, ja jos ei päässyt, pyrittiin ammattikouluun, tai sitten jos ei, niin "mentiin" töihin!

Väärin. Neljänneltä ja viidenneltä osa lähti oppikouluun . Osa kävi kansakoulua kuudenteen luokkaan samassa koulussa ja menivät kansalaiskouluun. Oppikoulusta ja kansalaiskoulusta valmistuttiin oppivelvollisuus suoritett

Oppikoulu koostui keskikoulusta ja lukiosta.

Vierailija
131/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittava se matematiikan joukko-oppi. Alettiin opettamaan ihmisille boolen algebraa, jota tietokoneen mallinnusohjelm käyttää.

Ei siinä ollut sitten mitään huvittavaa sillä sitä joukko-oppia ei edes opettajat osanneet. Olen syntynyt vuonna 1968 ja olen noita joukko-opin uhreja. Onneksi se joukko-oppi haudattiin vähin äänin ja aloitettiin taas opettaa kunnollista matematiikkaa.

Joukko-oppikin taidettiin lainata DDR:stä, demarien ihannemaasta.

Vierailija
132/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun jälkeen menin suoraan töihin jossa sain olla ilman yt vaaraa tai muita vaikeuksia eläkeikään saakka.Kuullostaa oikeammalta.

Vierailija
133/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansakouluun menivät ne jotka eivät päässeet oppikouluun. Kansakoulusta mentiin ammattikouluun ja oppikoulusta lukioon. 

Oppikoulu koostui keskikoulusta ja lukiosta. Ei lukioon pyritty erikseen, vaan ne, jotka halusivat, jatkoivat keskikoulun jälkeen lukiossa.

Vierailija
134/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen peruskoulua menin ammattikouluun.

Vierailija
135/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun jälkeen menin suoraan töihin jossa sain olla ilman yt vaaraa tai muita vaikeuksia eläkeikään saakka.Kuullostaa oikeammalta.

Pointti ap:n aloituksessa oli se, että peruskoulu tuli opetussuunnitelmallisesti vasta aikaisintaan 1961 syntyneille.

Vierailija
136/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun paikkakunnallani oli kokeiluperuskoulu, josta ensimmäiset jatkoivat lukioon ja kirjoittivat jo 1974. Edistyksellistä!

Vierailija
137/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelevat todnäk.  Ei peruskoulua ollut kuin vasta 60-luvulla syntyneistä lähtien.

Vierailija
138/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä koulua nuoret nykyään käy en tiedä. Maksoin eilen kampaamossa satasella, lasku oli 85e. Kampaaja laski puhelimella paljonko  on minun vaihtoraha:DD

Osasi sentään laskea puhelimella?

Vierailija
139/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu kun koulu, jokainen koulu oli ajallaan ja ajoi asiansa.

Vierailija
140/151 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapsilla ja -nuorilla on niin heikko yleissivistys, etteivät monet varmaan tiedä, mitä sellaiset keski- ja kansa-/kansalaiskoulut oikein olivat, joten varmaan helpompi sanoa "peruskoulu" kuin alkaa selittämään heille em. termejä.