Miksi jotkut 1950-luvun lopussa syntyneet sanovat esim., että "peruskoulun jälkeen menin ammattikouluun"?
Ainakin itse olen kuullut. Eihän heidän kouluaikoinaan ollut vielä peruskoulua, vaan keski- ja kansalaiskoulut.
Kommentit (151)
Mikäs hierarkiakilpailu täällä on menossa? Kenen nuppi kiristää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että heidän aikanaan keski- ja kansalaiskoulu muuttuivat peruskouluksi.
Muutos koski vasta kyseisen vuoden aikana 11 vuotta täyttäviä ja tätä nuorempia. Peruskouluun siirryttiin ensimmäisenä Lapissa 1972, eli 1950-luvun puolella syntynyt ei ole mitenkään voinut käydä peruskoulua.
Minun äiti on syntynyt vuonna -60 ja käynyt peruskoulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä koulua nuoret nykyään käy en tiedä. Maksoin eilen kampaamossa satasella, lasku oli 85e. Kampaaja laski puhelimella paljonko on minun vaihtoraha:DD
100 - 85 = 15. Saitko 15 euroa takaisin?
Opetetaanko peruskoulussa muuten enää kertotaulua, että tietää suoraan paljonko on esimerkiksi 4 x 8 tai 6 x 7?
Peruskoulun kolmannen luokan syksyllä opetellaan kertotaulut nykyään. Ja varmasti kerrataan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että heidän aikanaan keski- ja kansalaiskoulu muuttuivat peruskouluksi.
Muutos koski vasta kyseisen vuoden aikana 11 vuotta täyttäviä ja tätä nuorempia. Peruskouluun siirryttiin ensimmäisenä Lapissa 1972, eli 1950-luvun puolella syntynyt ei ole mitenkään voinut käydä peruskoulua.
Oletko kysynyt häneltä, että lukeeko hänen päästötodistuksessaan "keskikoulun opetussuunnitelman mukaan" tai "kansakoulun opetussuunnitelman mukaan"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava se matematiikan joukko-oppi. Alettiin opettamaan ihmisille boolen algebraa, jota tietokoneen mallinnusohjelm käyttää.
Ei siinä ollut sitten mitään huvittavaa sillä sitä joukko-oppia ei edes opettajat osanneet. Olen syntynyt vuonna 1968 ja olen noita joukko-opin uhreja. Onneksi se joukko-oppi haudattiin vähin äänin ja aloitettiin taas opettaa kunnollista matematiikkaa.
Joukko-oppikin taidettiin lainata DDR:stä, demarien ihannemaasta.
Olet väärässä. Joukko-oppi alaluokkien matematiikan opetuksessa tuli USAsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt häneltä, että lukeeko hänen päästötodistuksessaan "keskikoulun opetussuunnitelman mukaan" tai "kansakoulun opetussuunnitelman mukaan"?
No en kyllä. Aloittajan kysymyksen kannaltahan asialla ei ole merkitystä, hän voisi sanoa menneensä peruskoulun jälkeen lukioon riippumatta siitä oliko mikä opetussuunnitelma käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Kai se nyt on aivan sama, sanooko "peruskoulu" vai "keskikoulu", jos päästötodistus on peruskoulusta, mutta keskikoulun oppimäärän ja opetussuunnitelman mukaisesti.
SEhän oli mun mielestä ja muistaakseni kuitenkin niin, että peruskoulussa oli ne tasokurssit joista se vaikein oli keskikoulun opetussuunnitelman mukainen. Sit oli se suppea kurssi tyyliin jag har en moped, jag heter Pelle. Niillä suppeiden kurssien taidoilla ei pitkälle pötkitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansakouluun menivät ne jotka eivät päässeet oppikouluun. Kansakoulusta mentiin ammattikouluun ja oppikoulusta lukioon.
Oppikoulu koostui keskikoulusta ja lukiosta. Ei lukioon pyritty erikseen, vaan ne, jotka halusivat, jatkoivat keskikoulun jälkeen lukiossa.
Eikö lukioon ollut jotain keskiarvorajaa vai? Muistan vaan että yhteishaussa valittiin eri lukioita. Niin paljon on aikaa ettei muista.
Peruskoulu-uudistus alkoi Pohjois-Suomesta ja niinpä 50-luvulla lopussa syntyneellä voi olla peruskoulun päästötodistus. Tosin oikeaa peruskoulua vain viimeiset luokat.
Itse olen syntynyt vuonna -59 ja saanut peruskoulun päästötodistuksen Etelä-Suomessa. Kotikuntamme oli edelläkävijöitä peruskouluun siirtymisessä ja ikäluokkani oli viimeinen, joka osallistui oppikoulun pääsykokeeseen kansakoulun neljännen luokan jälkeen. Vuosi oli 1970. Seuraavana vuonna oli keräilyerä, jossa oppikouluun otettiin kansakoulun viidennelle tai kuudennelle luokalle ehtineitä eli viimeistään -59 syntyneitä.
Sain peruskoulun yläasteen päästökirjan vuonna 1975 ja siinä mainitaan, että olen suorittanut tutkinnon keskikoulun opetussuunnitelman oppimäärän mukaan. No, se oli aivan tavallinen keskikoulu, eikä liittynyt peruskouluun muuten paitsi todistuksen maininnassa. Vuonna 1960 syntyneet kävivät kaikki normaalin peruskoulun, kuusi vuotta ala-astetta ja kolme vuotta yläastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni on lukenut yliopistossa matematiikkaa, cumun suoritti. Ihmetteli katsoessaan vanhaa geometrian oppikirjaani, kun meidän piti osata todistaa niitä teoreemoja ym juttuja luokan edessä, vaikka ei mitään ymmärtänyt, mutta osata piti.
Tämä siis oppikoulun 4-5-6 luokilla. ( oma keskikouluni oli kuusi vuotinen)
Hän ei kyllä peruskoulussa olisi tajunnut yhtään mitään niistä eikä olisi kuulema ulkoakaan oppinut.
Kävit tyttökoulua? Niissähän tais keskikoulu olla 6 vuotta?
Niin kävin.😏
Olipas helppoa, kauppikseen haettiin todistuksella ja erillisellä 2 tunnin psykologisella testillä.