Miksi jotkut 1950-luvun lopussa syntyneet sanovat esim., että "peruskoulun jälkeen menin ammattikouluun"?
Ainakin itse olen kuullut. Eihän heidän kouluaikoinaan ollut vielä peruskoulua, vaan keski- ja kansalaiskoulut.
Kommentit (151)
Olisivatko olleet jossain kokeiluperuskoulussa? Tai tarkoittavat sillä ehkä sen ajan oppivelvollisuuskoulua?
Älä viitsi jos et ees tiedä mikä on kansakoulu.
Sain kansakoulun päästötodistuksen ( se oli päästötodistus silloin) . Xxx on suorittanut kansakoulun oppimäärän 8 luokkaa.
Kansakouluun sisältyi tuo kansalaiskoulu, se ei ollut mikään erillinen koulu vaan oppivelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Ihmetyttää vain, mikseivät ihmiset voi puhua aina asioista niiden oikeilla nimillä.
Jotta Tyhjäpäällä olisi aihetta laatia seinähulluja avauksia.
"Peruskoulu syntyi 1970-luvun koulu-uudistuksessa, jossa siirryttiin rinnakkaiskoulujärjestelmästä yhtenäiskoulujärjestelmään siten, että kansakoulu, sen jatkona ollut kansalaiskoulu ja oppikoulun viisi tai kuusi ensimmäistä luokkaa muodostanut keskikoulu sulautuivat peruskouluksi ja oppikoulun kolme viimeistä luokkaa muodostaneesta lukiosta tuli itsenäinen koulu."
Neljänneltä kansakoulusta pyrittiin oppikouluun, ja jos ei päässyt, pyrittiin ammattikouluun, tai sitten jos ei, niin "mentiin" töihin!
Nykynuoriso ymmärtää vain peruskoulun, siksi. Ennen oli jatkoluokat=kansalaiskoulu. Sitten oli yhteiskoulu tai keskikoulu rahoituksesta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso ymmärtää vain peruskoulun, siksi. Ennen oli jatkoluokat=kansalaiskoulu. Sitten oli yhteiskoulu tai keskikoulu rahoituksesta riippuen.
Tai ihan oikeasti he ovat saaneet päättötodistuksen peruskoulusta.
Olen syntynyt v. 59. Sain peruskoulun päättötodistuksen vuonna 1976. Kotikunnassani oli keskikoulu, joten olin käynyt kuusi vuotta kansakoulua ja siihen päälle neljä vuotta keskikoulua. Peruskoulu tuli kotikuntaani v. 61 syntyneille varsinaisesti, mutta kuitenkin kaikki siirtyivät yhtä aikaa peruskoulun alle, joten minunkin ikäluokkani sai todistuksen peruskoulun yläasteelta. Menin sitten lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt vuonna 1964 ja ehdin käydä kansakoulua ekaluokan ennen kuin tokalle mennessä se muuttui peruskouluksi. Vaikka olisin syntynyt 50-luvun lopulla, niin peruskoulun päättötodistuksen olisin aikanaan saanut.
Mutta keski- tai kansakoulun opetussuunnitelman mukaisesti, jos oli ehtinyt kansakoulun kuudennelle tai keskikoulun toiselle luokalle.
Siksi....Ensimmäiset viralliset peruskoulut käynnistivät opetuksen Lapissa vuonna 1972 ja loputkin peruskoulut aloittivat Etelä-Suomessa viimeistään vuonna 1978. Uusi järjestelmä purki vanhan kansakoulujen ja oppikoulujen muodostaman rinnakkaiskoulujärjestelmän. Tilalle tuli kaikille pakollinen yhdeksänvuotinen peruskoulu.
Huvittava se matematiikan joukko-oppi. Alettiin opettamaan ihmisille boolen algebraa, jota tietokoneen mallinnusohjelm käyttää.
Kun peruskoulu tuli meille v.1972, oli 1958- syntyneenä kaksi vuotta peruskoulussa entisen oppikoulun sijaan.
Peruskoulusta sitten ammattikouluun sähkäriksi opiskelemaan.
No jos he ovat maininneet asiasta esim. jollekin pikkulapselle, joka ei välttämättä tiedä, mitä sellaiset keski- ja kansalaiskoulut olivat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Se väli, että näin sanoja ei selvästikään ole ollut koulunkäynnistä kovin kiinnostunut, eikä siellä menestynyt. Ihan sama mikä koulun nimi on, pakko oli käydä mutta saihan siellä ruokaa, nähdä kavereita ja tupakoida ringissä. Ja sitten amikseen.
Mitä merkitystä? Samat asiat siellä keskikoulussa opetettiin kuin myöhemmin peruskoulun luokilla 5-9.
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että heidän aikanaan keski- ja kansalaiskoulu muuttuivat peruskouluksi.
No ei todellakaan muuttunut. Stadiin tuli peruskoulu vasta noin 1977-78. En ole käynyt päivääkään peruskoulua ja syntynyt -60 luvun alkupuolella.
Mitä koulua nuoret nykyään käy en tiedä. Maksoin eilen kampaamossa satasella, lasku oli 85e. Kampaaja laski puhelimella paljonko on minun vaihtoraha:DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Ihmetyttää vain, mikseivät ihmiset voi puhua aina asioista niiden oikeilla nimillä.
Näin on. Miksi on yleistynyt sana kansalaiskoulu kun tarkoitetaan kansakoulun käynyttä? Ei kovin fiksulta tunnu väheksyä amiksilaisia jos ei tiedä mikä oli kansakoulu.
Johtuisiko siitä, että heidän aikanaan keski- ja kansalaiskoulu muuttuivat peruskouluksi.