Miksi jotkut 1950-luvun lopussa syntyneet sanovat esim., että "peruskoulun jälkeen menin ammattikouluun"?
Ainakin itse olen kuullut. Eihän heidän kouluaikoinaan ollut vielä peruskoulua, vaan keski- ja kansalaiskoulut.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Huvittava se matematiikan joukko-oppi. Alettiin opettamaan ihmisille boolen algebraa, jota tietokoneen mallinnusohjelm käyttää.
Ei siinä ollut sitten mitään huvittavaa sillä sitä joukko-oppia ei edes opettajat osanneet. Olen syntynyt vuonna 1968 ja olen noita joukko-opin uhreja. Onneksi se joukko-oppi haudattiin vähin äänin ja aloitettiin taas opettaa kunnollista matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansakouluun menivät ne jotka eivät päässeet oppikouluun. Kansakoulusta mentiin ammattikouluun ja oppikoulusta lukioon.
Ihan kaikki kävivät vähintään 4 vuotta kansakoulua.
Totta, paitsi 1900-luvun alussa syntyneet. Esim. Äitini kävi kaksi vuotta kiertokoulua ja myytiin 8 v piiaksi isoon taloon. Onneksi ajat ovat muuttuneet.🤯
Olen syntynyt v.1959. Olen käynyt peruskoulun luokilla 5 - 9. Oppikoulua ei ollut minun ikäluokalla.
M 66 v.
1970-luvulla pakkoruotseineen tuli peruskoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee koulun jälkeen ammattikouluun, niin miten se oikein kuuluu sanoa?
No kun peruskoulun opetussuunnitelman ovat voineet suorittaa aikaisintaan 1961 syntyneet.
Kaikki eivät jaksa olla niin pikkutarkkoja. Käytännössä kuitenkin sama asia, koulun nimi vain vaihtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt vuonna 1964 ja ehdin käydä kansakoulua ekaluokan ennen kuin tokalle mennessä se muuttui peruskouluksi. Vaikka olisin syntynyt 50-luvun lopulla, niin peruskoulun päättötodistuksen olisin aikanaan saanut.
Mutta keski- tai kansakoulun opetussuunnitelman mukaisesti, jos oli ehtinyt kansakoulun kuudennelle tai keskikoulun toiselle luokalle.
Osa kansakouluun jääneistä kävi kuudennen luokan kahdesti saadakseen peruskoulun päästötodistuksen ilman lisämainintaa.
Hei mikä tää ihmeen pääStötodistus on? Todistus joistakin ilmastopäästöistä?? Todistus tulee koulun päättämisestä = pääTTötodistus.
Niin nykyisin mutta ennen oli toisin. Hyvä esimerkki miten vaikea on nuorison kanssa puhua vanhoista ajoista.
Sullakin google vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansakouluun menivät ne jotka eivät päässeet oppikouluun. Kansakoulusta mentiin ammattikouluun ja oppikoulusta lukioon.
Varmaan tuossakin jokaisella oma polkunsa. Sukulaisnuoria meni keskikoulusta amikseen.
Keskikoululla pääsi myös kauppaopistoon tai tekniseen opistoon. Kansakoulun käyneen piti käydä esim ensin kauppakoulu tai teknikkokoulutus jotta pääsi opistotasoon. Tai sairaanhoitajakouluun pääsi keskikoululla, kansakoulun käynyt jonkun apuhoitajakoulutuksen kautta.
Ja jotkut meni keskikoulutokarilla suoraan 15 v. esim. pankin kassalle töihin. Kaikilla ei ollut mahdollisuuttakaan käydä enempää koulua. Oppikoulu ja lukio olivat maksullisia. Piti maksaa itse kirjat, vihot, ruoka ja lukukausimaksu.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt v.1959. Olen käynyt peruskoulun luokilla 5 - 9. Oppikoulua ei ollut minun ikäluokalla.
M 66 v.
Samana vuonna syntynyt. En ole käynyt päivääkään peruskoulua.
Vierailija kirjoitti:
M 66 v.
Miten on mahdollista? Peruskoulu tuli ensimmäisenä Lappiin 1972, eli olit tuolloin 13-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
"Peruskoulu syntyi 1970-luvun koulu-uudistuksessa, jossa siirryttiin rinnakkaiskoulujärjestelmästä yhtenäiskoulujärjestelmään siten, että kansakoulu, sen jatkona ollut kansalaiskoulu ja oppikoulun viisi tai kuusi ensimmäistä luokkaa muodostanut keskikoulu sulautuivat peruskouluksi ja oppikoulun kolme viimeistä luokkaa muodostaneesta lukiosta tuli itsenäinen koulu."
Neljänneltä kansakoulusta pyrittiin oppikouluun, ja jos ei päässyt, pyrittiin ammattikouluun, tai sitten jos ei, niin "mentiin" töihin!
Väärin. Neljänneltä ja viidenneltä osa lähti oppikouluun . Osa kävi kansakoulua kuudenteen luokkaan samassa koulussa ja menivät kansalaiskouluun. Oppikoulusta ja kansalaiskoulusta valmistuttiin oppivelvollisuus suoritettuna 16 vuotiaana ja sitten mentiin jatko-opintoihin. Yleensä oppikoulusta lukioon tai ammattikouluun. Kansalaiskoulusta ammattikouluun tai töihin. Tosin kaikkialle muihinkin opinahjoihin oli mahdollisuus. Esim kansaopistoihin.
Olen synt 1960. Aloitin oppikoulussa mutta sain päätötodituksen peruskoulun 9 lk:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että heidän aikanaan keski- ja kansalaiskoulu muuttuivat peruskouluksi.
No ei todellakaan muuttunut. Stadiin tuli peruskoulu vasta noin 1977-78. En ole käynyt päivääkään peruskoulua ja syntynyt -60 luvun alkupuolella.
Stadi ei ole koko Suomi, monet ikäisesi ovat käyneet peruskoulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt vuonna 1964 ja ehdin käydä kansakoulua ekaluokan ennen kuin tokalle mennessä se muuttui peruskouluksi. Vaikka olisin syntynyt 50-luvun lopulla, niin peruskoulun päättötodistuksen olisin aikanaan saanut.
Mutta keski- tai kansakoulun opetussuunnitelman mukaisesti, jos oli ehtinyt kansakoulun kuudennelle tai keskikoulun toiselle luokalle.
Osa kansakouluun jääneistä kävi kuudennen luokan kahdesti saadakseen peruskoulun päästötodistuksen ilman lisämainintaa.
Hei mikä tää ihmeen pääStötodistus on? Todistus joistakin ilmastopäästöistä?? Todistus tulee koulun päättämisestä = pääTTötodistus.
Tuletko katsomaan bessewisser, mitä mulla lukee. Kaikissa eri kouluista saamissani todistuksissa lukee PÄÄSTÖTODISTUS.😂
Vierailija kirjoitti:
Oppikoulusta aiheutui vanhemmille paljon maksettavaa eli varallisuus vaikutti salliko koti edes pyrkiä oppikouluun.
Itse kävin yksityistä oppikoulua, vanhemmat maksoivat: lukukausimaksut, kirjat yms, matkat, kotitaloustarvikkeet, käsityötarvikkeet, kouluruokailun. Kunnallisia oppikouluja pienempine kuluineen oli harvassa. Tämän päivän koululaisille tarjotaan kaikki ja silti Pisa-tulokset sakkaa !
Evakkoina tulleet vanhemmat pitivät hyvin tärkeänä koulunkäyntiä, kiitollinen siitä vielä tänäkin päivänä ja ollut johtotähti omien lasten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso ymmärtää vain peruskoulun, siksi. Ennen oli jatkoluokat=kansalaiskoulu. Sitten oli yhteiskoulu tai keskikoulu rahoituksesta riippuen.
Tai ihan oikeasti he ovat saaneet päättötodistuksen peruskoulusta.
Kaikki muuttuu .(Ennen muuten puhuttiin pääStö todistuksesta , mikä on enemmän koulutusorganisaation kannalta kuin koulutettavien yksilöiden kannalta katsottu ilmaisu
Ennen koulusta siis päästiin nykyisin yksilö taas päättää (...opintiensä siinä koulussa) pieni, lähes huomaamaton ,mutta silti huisi ero sanamuodossa kohden nykyistä 'yksilöyhteiskuntaamme' entisestä (laitosten tekemän yksilön määrittelyn armoilla olosta)
En sano enkä mennyt. Peruskoulu-uudistus tuli lapsuudenaikaiselle kotipaikkakunnalleni silloin kun aloitin keskikoulun viimeisen eli viidennen luokan. Kävin siis keskikoulun. Sen jälkeen menin lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 66 v.
Samana vuonna syntynyt. En ole käynyt päivääkään peruskoulua.
Oli ainut kunta läänin alueella, missä peruskoulu alkoi v. 1970. Naaparikunnissa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuossakin jokaisella oma polkunsa. Sukulaisnuoria meni keskikoulusta amikseen.
Keskikoululla pääsi myös kauppaopistoon tai tekniseen opistoon. Kansakoulun käyneen piti käydä esim ensin kauppakoulu tai teknikkokoulutus jotta pääsi opistotasoon. Tai sairaanhoitajakouluun pääsi keskikoululla, kansakoulun käynyt jonkun apuhoitajakoulutuksen kautta.
Ja jotkut meni keskikoulutokarilla suoraan 15 v. esim. pankin kassalle töihin. Kaikilla ei ollut mahdollisuuttakaan käydä enempää koulua. Oppikoulu ja lukio olivat maksullisia. Piti maksaa itse kirjat, vihot, ruoka ja lukukausimaksu.
Minäkin olin pankissa haastattelussa keskikoulun jälkeen ja naispuolinen toimistopäällikkö sanoi, että eivät ota ketään, jolla on noin hyvä todistus (ka yli 9). Oli muuten paikallinen säästöpankki😂.
Menin sitten lukioon ja olen kartellut säästöpankkeja, niin koville se otti😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko kenenkään halunneet vapaaehtoisesti jäädä luokalleen.
Kyllä jotkut jäi. Jos oli tokarissa nelonen tai kaksi tai nelonen ja vitonen, eivät edes yrittäneet ehtoja suorittaa. Jäiv
Kuinka huonoja tuohon aikaan ollaan koulussa oltu? En olisi varmasti saanut vitosta saati nelosta mistään aineesta peruskouluaikanani, vaikken edes yrittänyt tippaakaan. Tosi helpolla ka 8.6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin nyk
mutta ennen oli toisin. Hyvä esimerkki miten vaikea on nuorison kanssa puhua vanhoista ajoista.
Sullakin google vieressä.
Nuorison :D olen 46-vuotias. Laita linkki tietoon, että olisi ollut mikään hassu päästötodistus.