Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätäkeskus ei uskonut edes lääkärimiestä; paikalle ei meinattu saada ambulanssia

Kommentit (287)

Vierailija
101/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isälle kyllä tuli ambulanssi, mutta ne olisivat vieneet hänet yöpaidassa talvella. Olin paikalla ja laitoin vähän vaatetta ja sukat päälle.

Toisella reissulla olivat huolimattomia ja hänen kyynärpäänsä jäi oven väliin. 

Sairaalasta saa kyllä vaatteet. Luulisin. Ihan sukat ja muut..

Juu, mutta ei kotimatkalle. 

Ne voi toimittaa jälkikäteen.

Jos oikeasti hätätilanne niin ihan mieluusti eivät jää pukemaan potilasta lanssikuskit..

Tämä yli 90-vuotias oli kaatunut ja otsasta tuli hyvin paljon verta. 

Ei kyennyt kävelemään. 

Kyllä olisi pystynyt vaatteita hänelle laittamaan. 

Pää kuvattiin ja haava ommeltiin. 

Vierailija
102/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taksilla pääsee jos ei hengenhätä kyseessä. 

Ajoin 35 km taksilla ja omakustannehintaan 80 e. Eli tuollainen 250 km keikka onkin 600-700 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tietäisitte millaisesta syystä ambulanssit tuolla välillä ihmisten kotona käy, niin ehkä ymmärtäisitte paremmin. Maalaisjärki on kadonnut täysin 90% ihmisistä. 

jos ihmisellä on selkä kipeytynyt lumitöistä, soitetaan ambulanssi ennen kuin on otettu särkylääkettä. Parhaimmillaan on käyty jo lääkärissä, mutta en minä mitään kipulääkkeitä syö. Sitten siinä ihmetellään ja todellakaan jos kysytään, että millaista apua kaipaisit niin ei osata vastata.

Päivän jatkunutta kuumetta tai norovirusta ei osata kotona hoitaa ja yleensä nämä on ihan perusterveitä työikäisiä. Ja sitten suututaan kun ambulanssi ei vie. 

Oliko jutun tapaus sellainen?

Ei sen takia voi jättää muita hoitamatta,kun joku soittaa "turhaan".

Vierailija
104/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksilla pääsee jos ei hengenhätä kyseessä. 

Ajoin 35 km taksilla ja omakustannehintaan 80 e. Eli tuollainen 250 km keikka onkin 600-700 e.

No tämähän nyt on taas omaa tyhmyyttä kun et tilannut kelataksia.

Vierailija
105/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitähän me emme koskaan saa tietää. 

Vierailija
106/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin tässä jutussa ei nyt täsmää. 

Vierailija
107/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on prioriteetit persiillään. Työikäisten vaivat jäävät hoitamatta, mutta vanhuksia kyllä hyysätään. Tiesittekö, että suurin osa ensihoidon tehtävistä on kohdistuu vanhusten palveluasumiseen? Kyse on siis näistä, että dementikko kaatuu ja teloo itsensä ja joutuu sairaalaan paikattavaksi tai lonkkaleikkaukseen. Vanhus palautetaan kotipaikkaan parin päivän päästä. Pahimmillaan hän teloo itsensä muutaman viikon sisällä uudestaan, koska kävelee huonosti eikä muistamattomuuden takia tietenkään osaa varoa. Toinen ikävä vaihtoehto on se, että vanhus repii leikkaushaavaa, saa infektion ja menehtyy lyhyen ajan sisällä. 

Miksi tästä asiasta ei puhuta julkisuudessa? 

Olen itse hoitanut vanhuksia ja seurannut kauhistuneena tuota järkyttävää resurssien tuhlausta. Jos itse sairastun muistisairauteen, aion päättää päiväni. En todellakaan halua mihinkään laitokseen sekoil

Vanhukset "järkyttävää resurssien tuhlausta"?

Mitä niille pitäisi sitten tehdä? Jättää hoitamatta? 

Jos itse haluat päättää päiväsi niin siitä vaan,mutta älä puhu muiden puolesta.

Tänä malli on omituinen ihmisten päässä: "vain tuottava ihminen on arvokas". 

Eikös se ollut niin,että yhteiskunta on ihmistä varten, ei toisinpäin.

Vierailija
108/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tietäisitte millaisesta syystä ambulanssit tuolla välillä ihmisten kotona käy, niin ehkä ymmärtäisitte paremmin. Maalaisjärki on kadonnut täysin 90% ihmisistä. 

jos ihmisellä on selkä kipeytynyt lumitöistä, soitetaan ambulanssi ennen kuin on otettu särkylääkettä. Parhaimmillaan on käyty jo lääkärissä, mutta en minä mitään kipulääkkeitä syö. Sitten siinä ihmetellään ja todellakaan jos kysytään, että millaista apua kaipaisit niin ei osata vastata.

Päivän jatkunutta kuumetta tai norovirusta ei osata kotona hoitaa ja yleensä nämä on ihan perusterveitä työikäisiä. Ja sitten suututaan kun ambulanssi ei vie. 

Oliko jutun tapaus sellainen?

Ei sen takia voi jättää muita hoitamatta,kun joku soittaa "turhaan".

Juuri tätä yritetään välttää sillä, ettei lääkärin omaisille laiteta ambulanssia ellei kriteerit täyty, vain siksi että on lääkäri. Oireiden, tarpeen ja saatavuuden mukaan tulee tai ei tule ambulanssi, ei soittajan ammatin.

Vierailija
109/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

opin yhden alkoholisoituneen naapurini vuoksi odottamaan hetkeä, kun hän rojahtaa tajuttomaksi rappukäytävään. Sitä ennen ei häke lähettänyt lanssia (ymmärrettävästi, koska hän sai aina raivokohtauksen, jos lanssimiehistö ehdotti hälle selviämisasemalle tai sairaalaan lähtöä. niinpä ajan kanssa minulle aina sanottiin häkestä, että kiitos kun soitit, mutt a lanssi ei lähde ennenkuin hän on tajuton, voitko seurata tilannetta   :D) minähän sitten olin herkällä korvalla ja kun kuulin romahdusäänen, niin sottelin sitten, että naapurini on tajuttomana eikä virkoa vaikka yritin (en koskaan yrittänyt, koska hän löyhkäsi niin pahalle ja koin ettei minulle pitä sälyttää hänelle mahdollisesti tulevaa elvytystä)

onneksi hän ei pitkään asunut naapurissani, kun vuokrarahat menivät alkoon, kuoli sittemmin jossain päihderiippuvaisten asuntolassa

Vierailija
110/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä äänestäjät ovat aivan itse halunneet 🤷🏻

En usko. Kävin itse äänestämässä *en yhtäkään hallituspuoluetta tosin* ,mutta en muista kenenkään sanoneen ennen vaaleja, että terveydenhuollossa leikataan. Tai ei lähetetä ambulansseja etc.

Taloudesta vaan jauhettiin .

Selvää oli ainakin minulle että persut ja kokoomus LEIKKAAVAT terveydenhuollosta. Niin on käynyt ennenkin ja niin käy vastakin.

Ja että jauhettiin taloudesta? No siihen tämä liittyy, ehkä kuuntelit vain huonosti. Että talous ei kestä sairaita köyhiä. 

Vierailija
111/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on prioriteetit persiillään. Työikäisten vaivat jäävät hoitamatta, mutta vanhuksia kyllä hyysätään. Tiesittekö, että suurin osa ensihoidon tehtävistä on kohdistuu vanhusten palveluasumiseen? Kyse on siis näistä, että dementikko kaatuu ja teloo itsensä ja joutuu sairaalaan paikattavaksi tai lonkkaleikkaukseen. Vanhus palautetaan kotipaikkaan parin päivän päästä. Pahimmillaan hän teloo itsensä muutaman viikon sisällä uudestaan, koska kävelee huonosti eikä muistamattomuuden takia tietenkään osaa varoa. Toinen ikävä vaihtoehto on se, että vanhus repii leikkaushaavaa, saa infektion ja menehtyy lyhyen ajan sisällä. 

Miksi tästä asiasta ei puhuta julkisuudessa? 

Olen itse hoitanut vanhuksia ja seurannut kauhistuneena tuota järkyttävää resurssien tuhlausta. Jos itse sairastun muistisairauteen, aion päättää päiväni

Kyllä, mielestäni osa dementoituneiden vanhusten vaivoista on sellaisia, että ne olisi parasta jättää hoitamatta. Mitä järkeä on hoitaa, jos potilas ei edes ymmärrä mitä on tapahtumassa? Tiedän, että tämä on erittäin epäsuosittu mielipide. 

Vierailija
112/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on selkeästi valheellisia tai törkeästi liioiteltuja tarinoita, joilla yritetään mustamaalata hätäkeskuksen väkeä. Ilmeisesti pienikin valta jonkun toisen käsissä saa osan ihmisistä suorastaan raivostumaan, jos asiat ei menekään juuri kuten MINÄ haluan.

Vierailija
113/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA VOI SOITTAA SATAKAKSITOISTA!!!!!

T: persuministeri

Vierailija
114/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilääkäri hoitaa vatsakipuista, useita päiviä ravinnotta ollutta vaimoaan terveyskeskuksessa. Ultrassa näkyy verta ja kasvain mahassa. Eikö tuolloin kuuluisi siirtää potilas keskussairaalaan eikä kotiin? 

Vierailija
115/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko se lääkärimies humalassa kun ei voinut itse viedä vaimoaan päivystykseen. 

Tää juttu vaikutti todella sekavalta kaikenkaikkiaan. Edes takaisin terkkariin, lanssia, bussia ym. 

sitä voi kysyä, että miksi se mies ei ajanut ja miksi ei lähetetty sairaalaan heti jos verta vatsassa? 

kerran oli yks hlö kolarissa ja sis verenvuoto, päältä ei muuta kuin naarmuja. Valitti hieman kipuja ja oli sekava. Aluesairaalan lääkäri oli tyyliin antamassa buranaa ja lepoa. Omaisen lääkärin ansiosta lanssilla Töölöön, mut silloin meni potilaalta jo taju.

Ite oon vaan lanssilla menny jotain alempaa luokkaa, ei ollu kiire. joutu kyl odottaa sairaalassa ja terkkarissa, nut ei mitään ihme rumbaa kuten tää pariskunta, koko ajan tiesin et pääsen hoitoon kunhan vuoroni tulee.  

Vierailija
116/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso: Soittakaa satakakstoist, Orpo: Suomen sotejärjestelmä toimii erinomaisesti, oppositio pelottelee.

Vierailija
117/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulivat lopulta, mutta eivät ehtineet ajoissa.

Vierailija
118/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylilääkäri hoitaa vatsakipuista, useita päiviä ravinnotta ollutta vaimoaan terveyskeskuksessa. Ultrassa näkyy verta ja kasvain mahassa. Eikö tuolloin kuuluisi siirtää potilas keskussairaalaan eikä kotiin? 

Tää juttu on niin sekava, että pitäis poistaa! Sen luettuani ei mennytkään usko häkeen vaan siihen terveyskeskuslääkäriin joka omilla avaimillaan mene sisälle käskee hoitajan ottaa vaimolta verikokeen. Ajetaan bussilla, taksilla ja lanssilla ympäri lappia. puhutaan sekavia häkeen ja lääkärinä katsoo vierestä kun vaimo ei syö, ei juo ja on kivuissaan!!? Mitä aktuaalista 

Vierailija
119/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku ministeri menee kotona tajuttomaksi eikä saa ambulanssia. 

Tai ministerin lapsi. Se on ainoa mahdollisuus meidän muiden suomalaisten pelastua hätätilanteessa, varsinkin jos se lapsi kuolee. Sitten ottaa ministeri asian hoitaakseen (varsinkin, jos sillä on vielä muita lapsia kuolleen lisäksi) ja ambulanssit alkavat jälleen tulla ja ottaa potilaita kyytiin ja viedä sairaalaan. 

Muussa tapauksessa saamme kaikki kuolla ennen aikojamme. 

Vierailija
120/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä on hyvä aina tehdä lehtijuttuja ja valittaa kun mitään mahdollisuutta ei ole puolustautua tai saada sitä toisen puolen vastinetta tietoon. Ihan hyvin tässäkin voi tilanne olla se, että sitä ambulanssia ei yksinkertaisesti ole!

ja onko lääkärismies vaan ohittanut häken kysymykset ja paasannut kyllä minä tiedän laita nyt se ambulanssi heti! 

ja jos hän jo oli työpaikallaan varmaan lääkärinä osaisi tehdä perustutkimukset, kipulääkitä ja viedä itse sairaalaan. Taas puuttuu puolet tarinasta. 

Kaikki hätäkeskukseen tulevat puhelut nauhoitetaan. Mikäli puhelun soittaja tekee virallisen valituksen tapaus tutkitaan hätäkeskuksessa. Nauhoite etsitään ja se kuunnellaan uudelleen, kirjoitetaan puhtaaksi ja sen mukaan arvioidaan tapausta uudelleen.  Lähes poikkeuksetta todetaan, että päivystäjä on toiminut ohjeiden mukaisesti. Näistä saa kuitenkin raflaavia otsikoita keltaiseen lehdistöön. Hätäkeskuksiin tulee nykyään noin 3 miljoonaa puhelua vuodessa ja valitukset ovat melko harvinaisia. 

Ruotsissa oli vuosia sitten juttu, jossa nuori mies kuoli umpisuolen puhkeamiseen, kun päivystäjä intti, että hän kärsii vain paniikkikohtauksesta. Oikeusjuttuhan siitä seurasi, mutta muistaakseni ei mitään tuomiota, koska tapaus tehnyt kyseisen päivystäjän kovin surulliseksi eikä ollut varmuutta, olisiko nuori mies pelastunut, vaikka ambulanssi olisi lähetetty. Ymmärtääkseni Suomessakin on vapautettu ainakin hoitajia ja lääkäreitä hoitovirheistä juuri sen vuoksi, ettei ole ollut varmuutta, olisiko potilas pelastunut, vaikka olisi saanut asianmukaista hoitoa.

Joissain ammateissa on siis käytännössä vastuuvapaus virheistä.

Ja ihan varmasti hälytyskeskuksissa enimmäkseen seurataan protokollia. Se onkin toinen juttu, pelastetaanko ihmishenkiä seuraamalla niitä protokollia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan