Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätäkeskus ei uskonut edes lääkärimiestä; paikalle ei meinattu saada ambulanssia

Kommentit (287)

Vierailija
121/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tietäisitte millaisesta syystä ambulanssit tuolla välillä ihmisten kotona käy, niin ehkä ymmärtäisitte paremmin. Maalaisjärki on kadonnut täysin 90% ihmisistä. 

jos ihmisellä on selkä kipeytynyt lumitöistä, soitetaan ambulanssi ennen kuin on otettu särkylääkettä. Parhaimmillaan on käyty jo lääkärissä, mutta en minä mitään kipulääkkeitä syö. Sitten siinä ihmetellään ja todellakaan jos kysytään, että millaista apua kaipaisit niin ei osata vastata.

Päivän jatkunutta kuumetta tai norovirusta ei osata kotona hoitaa ja yleensä nämä on ihan perusterveitä työikäisiä. Ja sitten suututaan kun ambulanssi ei vie. 

Oliko jutun tapaus sellainen?

Ei sen takia voi jättää muita hoitamatta,kun joku soittaa "turhaan".

Sitten ei kannata lääkärin kanssa naimisiin mennä tai edes yhdessä asua, jos kerran silloin ei ainakaan saa ambulanssia hätätapauksessa. 

Vierailija
122/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskonut miehen olevan lääkäri. Tilasin iäkkäälle äidille ambulanssin maaseudulla ja tuli noin puolentunnin kuluttua. Oli ruokamyrkytys (salaatin kastike ehkä) luulin ensiksi sydän reistailee, oksennus tuli niin ajattelin ettei paha. Veivät ambulanssilla sairaalaan n. 15 min ja äiti palasi seuraavana päivänä taksilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uskonut miehen olevan lääkäri. Tilasin iäkkäälle äidille ambulanssin maaseudulla ja tuli noin puolentunnin kuluttua. Oli ruokamyrkytys (salaatin kastike ehkä) luulin ensiksi sydän reistailee, oksennus tuli niin ajattelin ettei paha. Veivät ambulanssilla sairaalaan n. 15 min ja äiti palasi seuraavana päivänä taksilla. 

söin samaa ruokaa mutten salaattia jossa oli kastiketta

Vierailija
124/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksilla pääsee jos ei hengenhätä kyseessä. 

Ajoin 35 km taksilla ja omakustannehintaan 80 e. Eli tuollainen 250 km keikka onkin 600-700 e.

No tämähän nyt on taas omaa tyhmyyttä kun et tilannut kelataksia.

Ei sitä Kela taksia voi ITSE noin vaan tilata.

Pitää olla siihen lähete valmiina. Jo saatu lupa.

Mutta paluumatkalle päivystyksestä voi saada lääkäri lähetteellä Kela-taksin.

Tarvittaessa hlö olis ehkä voinut pyytää myös jälkikäteen Kelataksi jutun, ellei muuta kulkuneuvia voinut käyttää, kuin taksia.

Olisi ehkä saanut jälkikäteen korvauksen Kelalta.

Vierailija
125/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on prioriteetit persiillään. Työikäisten vaivat jäävät hoitamatta, mutta vanhuksia kyllä hyysätään. Tiesittekö, että suurin osa ensihoidon tehtävistä on kohdistuu vanhusten palveluasumiseen? Kyse on siis näistä, että dementikko kaatuu ja teloo itsensä ja joutuu sairaalaan paikattavaksi tai lonkkaleikkaukseen. Vanhus palautetaan kotipaikkaan parin päivän päästä. Pahimmillaan hän teloo itsensä muutaman viikon sisällä uudestaan, koska kävelee huonosti eikä muistamattomuuden takia tietenkään osaa varoa. Toinen ikävä vaihtoehto on se, että vanhus repii leikkaushaavaa, saa infektion ja menehtyy lyhyen ajan sisällä. 

Miksi tästä asiasta ei puhuta julkisuudessa? 

Olen itse hoitanut vanhuksia ja seurannut kauhistuneena tuota järkyttävää resurssien tuhlausta. Jos itse sa

eikö nyt jo priorisoida

Vierailija
126/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä äänestäjät ovat aivan itse halunneet 🤷🏻

En usko. Kävin itse äänestämässä *en yhtäkään hallituspuoluetta tosin* ,mutta en muista kenenkään sanoneen ennen vaaleja, että terveydenhuollossa leikataan. Tai ei lähetetä ambulansseja etc.

Taloudesta vaan jauhettiin .

Selvää oli ainakin minulle että persut ja kokoomus LEIKKAAVAT terveydenhuollosta. Niin on käynyt ennenkin ja niin käy vastakin.

Ja että jauhettiin taloudesta? No siihen tämä liittyy, ehkä kuuntelit vain huonosti. Että talous ei kestä sairaita köyhiä. 

Kuuntelin kyllä tarkalla korvalla jokaisen tentin. Olin etukäteen päättänyt,että äänestän sitä joka laittaa terveydenhuollon kuntoon.

No tätä keskustelua ei nimenomaan juuri käyty. Vaan se oli "velkakeskustelu". Velka/talousvaalit.

Tässä voi toki syyttää myös tentin pitäjiä; nehän ne aiheet valitsee.

Toki itseäni kiinnostaa nyt esim.kuinka monta lanssia vaikka yksityisille nostetuista kelakorvauksista voitaisiin hankkia? Ne kun valuivat vain sinne yksityisenkorotettuihin hintoihin.

Vierailija
127/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoin 35 km taksilla ja omakustannehintaan 80 e. Eli tuollainen 250 km keikka onkin 600-700 e.

Ei sitä Kela taksia voi ITSE noin vaan tilata.

Pitää olla siihen lähete valmiina. Jo saatu lupa.

Mutta paluumatkalle päivystyksestä voi saada lääkäri lähetteellä Kela-taksin.

Tarvittaessa hlö olis ehkä voinut pyytää myös jälkikäteen Kelataksi jutun, ellei muuta kulkuneuvia voinut käyttää, kuin taksia.

Olisi ehkä saanut jälkikäteen korvauksen Kelalta.

Ja taas väärin, kuten sanoin siitä uusavuttomuudesta. Jos menet päivystykseen, voit itse tilata kelataksin, kelataksia välittävältä firmalta. Löytyy sieltä hva:n sivulta se numero. Maksat sen 25e hoitaja päivystyksessä tekee selvityksen kelalle jälkikäteen.

Vierailija
128/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä on hyvä aina tehdä lehtijuttuja ja valittaa kun mitään mahdollisuutta ei ole puolustautua tai saada sitä toisen puolen vastinetta tietoon. Ihan hyvin tässäkin voi tilanne olla se, että sitä ambulanssia ei yksinkertaisesti ole!

ja onko lääkärismies vaan ohittanut häken kysymykset ja paasannut kyllä minä tiedän laita nyt se ambulanssi heti! 

ja jos hän jo oli työpaikallaan varmaan lääkärinä osaisi tehdä perustutkimukset, kipulääkitä ja viedä itse sairaalaan. Taas puuttuu puolet tarinasta. 

Kaikki hätäkeskukseen tulevat puhelut nauhoitetaan. Mikäli puhelun soittaja tekee virallisen valituksen tapaus tutkitaan hätäkeskuksessa. Nauhoite etsitään ja se kuunnellaan uudelleen, kirjoitetaan puhtaaksi ja sen mukaan arvioidaan tapausta uudelleen.  Lähes poikk

Niin se on juuri laskettu, että niitä protokollia seuraamalla pelastetaan mahdollisimman monia henkiä. Jos aletaan tehdä poikkeuksia, niin sitten homma ei enää menekään kuten suunniteltu, eli kiireellisimmät ensin. Tietenkään arviointi ei voi olla aina virheetöntä ja joku kuolee vaikka saisi apua heti, sitä ei voi estää, mutta silti se systeemi on paikallaan hyvästä syystä.

Vierailija
129/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S#atanan tunari.  Pidä turpasi tukossa.

Et käsitä, etkä tiedä, miten Kela-taksit toimii.  Ei niitä noin vaan voi itse, koska tahansa tilata.

Se on etukäteen varattava, luvalla. Tai sairaala soittaa sen kotiutumismatkalle.

Ja jos käytät Kela-taksia, on omavastuu aina 25 €.

Ja se on maksettava heti.

Yhdensuuntainen matka siis 25 €.

Vierailija
130/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassa: Tässä vaihtorahat ole hyvä.

Minä: Annoit väärin.

Kassa: Ai, paljonko sulla on siinä kädessä?

Minä: Turhia kyselet, olen tradenomi ja tiedän kyllä, anna minulle nyt vain lisää rahaa.

Vierailija
131/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taksilla laittavat usein vaikka olisi hengenhätä. Yksi potilas kuoli taksiin.

Jäätävä vastuu taksikuskilla. Heidän pitäisi olla myös ensihoitajia ja palkkaa ajokeikasta voi tulla vain muutama euro.

Vierailija
132/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niitä lanssejahan on vähennetty tänä vuonna aika reilulla kädellä, että niitä ei vaan yksinkertaisesti ole. 

Vierailija
133/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin. Mun vanhempien naapurille käskettiin mennä autolla vaikka sillä oli jalka murtunut... No ei mennyt.

Lisäksi jos kovat kivut etc niin taksimatka voi olla aika tuskaa. Taksikuskiko sun vointia seuraa vai? 

Lisäksi joudut johonkin selvitysjonoon..

Itselläni menee jo migreenistä niin heikoksi olo välillä, että hyvä kun vessaan pääsen jotenkin.

En tiedä miten porukka lähtee jollain takseilla matkustelemaan.

Paaritaksi jos on jalka murtunut. Kokemusta on. Soittivat sitten kelasta vai että lapin halki taksilla kun olisin hiihtokeskuksesta himaan ravintolaillan jälkeen. Olin cool. 

kysyi  A mentiinkö taksilla kotiosoitteseen, mentiinkö sairaalaan? Onko sairaalaan meneminen hupireissu? Kelan tyyppi ei sit enää paljoa kysynyt. 

Vierailija
134/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S#atanan tunari.  Pidä turpasi tukossa.

Et käsitä, etkä tiedä, miten Kela-taksit toimii.  Ei niitä noin vaan voi itse, koska tahansa tilata.

Se on etukäteen varattava, luvalla. Tai sairaala soittaa sen kotiutumismatkalle.

Ja jos käytät Kela-taksia, on omavastuu aina 25 €.

Ja se on maksettava heti.

Yhdensuuntainen matka siis 25 €.

No kai minä tunari tiedän kun niitä jokaisessa työvuorossa soittelen ja ihan ilman lähetteitä :D itsekin menin sairaalaan kelataksilla kun olin kipeänä ja pyysin päivystyksen hoitajalta todistuksen. 

Vierailija
135/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksilla laittavat usein vaikka olisi hengenhätä. Yksi potilas kuoli taksiin.

Jäätävä vastuu taksikuskilla. Heidän pitäisi olla myös ensihoitajia ja palkkaa ajokeikasta voi tulla vain muutama euro.

Joo. En usko,että taksikuski edes haluaa vaikka oksentavaa/ripoloivaa kyytiin.

Eikä se ajossa voi oikein tarkkailla sitä potilaan vointia .

Olen kuullut,että on olemassa ns paaritakseja tms. En tiedä mitä ne on,mutta makuulle pääsee ainakin. 

Vierailija
136/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan varmasti hälytyskeskuksissa enimmäkseen seurataan protokollia. Se onkin toinen juttu, pelastetaanko ihmishenkiä seuraamalla niitä protokollia.

Eli vihjailet, että hätäkeskuksessa toimitaan järjestelmällisesti virheellisesti puhelusta toiseen. Siinäpä sinulla miettimistä!

Vierailija
137/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yksinasuville käy jos joku ei pysty puhumaan kivun vuoksi ja shokki. Naapuri ei tajua mistä kyse vai tajuaako.

Pari päivää sitten oli juttu siitä kerrostalosta (yle), jonne ei päässyt ambulanssihenkilökunta,kun laittoivat ovet 5 kiinni,ettei wolt kuskit päässeet lämmittelemään. Joku mummeli joutui sydänkohtauksen saaneena rappukäytävässä koluamaan ovelle..

Kyllä mutta täähän ei ollut häken tai soten syy, vaan taloyhtiön joka lukitsee ihmiset kuolemaan sisäälleen.

Vierailija
138/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yksinasuville käy jos joku ei pysty puhumaan kivun vuoksi ja shokki. Naapuri ei tajua mistä kyse vai tajuaako.

Pari päivää sitten oli juttu siitä kerrostalosta (yle), jonne ei päässyt ambulanssihenkilökunta,kun laittoivat ovet 5 kiinni,ettei wolt kuskit päässeet lämmittelemään. Joku mummeli joutui sydänkohtauksen saaneena rappukäytävässä koluamaan ovelle..

Kyllä mutta täähän ei ollut häken tai soten syy, vaan taloyhtiön joka lukitsee ihmiset kuolemaan sisäälleen.

Toki. Mutta tuo puhuikin naapureiden kyvystä ymmärtää asioita..

Vierailija
139/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sydänkohtauksen saanut asukas jäi ilman ensihoitoa, koska taloyhtiö ei halua ruokalähettejä rappukäytäviin

Asunto-osakeyhtiön hallitus pitää kiinni tiukasta säännöstä, että rappuun pääsee vain avaimella kello 17:n jälkeen.

Helsingin Punavuoressa sijaitseva taloyhtiö ei ole muuttanut linjaustaan rapunovien lukitsemisesta iltapäivällä.

Näin siitä huolimatta, että talossa sattui viime vuonna kaksi tilannetta, joissa ensihoito ei päässyt auttamaan talon asukasta lukittujen ovien vuoksi.

Asiasta kertoi Helsingin Sanomat joulukuussa.

Pursimiehenkatu 25:ssä sijaitsevan asuinkerrostalon ovien koodilukot pidetään poissa päältä iltapäiväviidestä aamuseitsemään. Rappuihin ei tuona aikana pääse ilman avainta, vaikka tietäisi alaoven koodin. Kerrostalossa on kolme rappua.

Osa talon asukkaista ja osakkaista vastustaa jyrkästi taloyhtiön hallituksen kantaa pitää ovet lukittuna.

Yleen yhteyttä ottaneen osakkaan mukaan taloyhtiön hallitus on vuoden sisällä käsitellyt asiaa kolme kertaa ja äänestänyt siitä. Laakian huoli lukituista ovista johtuu viime vuonna talossa tapahtuneista läheltä piti -tilanteista.

Talossa asuva 75-vuotias asukas koki viime vuonna kaksi vaaratilannetta, kun ensihoito ei päässyt hänen luokseen lukittujen ovien vuoksi.

Nissinen sai kaksi sydänkohtausta muutaman kuukauden välein.

Erityisesti sydänkohtaus huhtikuussa 2024 säikäytti Nissisen. Talossa oli meneillään hissiremontti ja Nissinen joutui sairauskohtauksen saatuaan kapuamaan asunnostaan alakertaan ensihoitohenkilökunnan luokse.

Hätäkeskus ehdotti ensin, että annan alaoven koodin, mutta siitä ei olisi ollut mitään apua, koska kello oli yksi yöllä, hän kertoo.

Hän ei myöskään voinut heittää pelastajille avaimia ikkunasta, sillä hänen asuntonsa ikkunat antavat sisäpihan puolelle.

Sisäpihan porttiin tarvitaan avain myös poistuessa. Asukas pohtii, miten pihalta pääsee pois ilman avainta esimerkiksi tulipalon sattuessa.

hallituksen tahto sulkea ovikoodit illansuussa johtuu rapussa tavatuista tuntemattomista ihmisistä. Esimerkiksi Wolt-kuljettajia on joskus ollut rapussa lämmittelemässä.

Laakion mielestä sitä ei voi edes verrata siihen, mikä voi olla seurauksena, jos ambulanssihenkilökunta ei pääse auttamaan sairauskohtauksen saanutta ihmistä.

https://yle.fi/a/74-20149244

Vierailija
140/287 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niitä lanssejahan on vähennetty tänä vuonna aika reilulla kädellä, että niitä ei vaan yksinkertaisesti ole. 

Totta kai. Koska suomalaiset niitä tarvitsisivat, niin tietenkin ne lopetetaan. Niin kuin ihan kaikki muukin tässä maassa. 

Se viimeinen sydänkohtauksen saanut ajaa itsensä viimeisillä voimillaan omalla autollaan sairaalaan, sammuttaa valot ja kupsahtaa kuolleena lattialle. 

Kiitos ja hyvästi, Suomi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän