Hätäkeskus ei uskonut edes lääkärimiestä; paikalle ei meinattu saada ambulanssia
Kommentit (287)
Huhun mukaan osa häken työntekijöistä tulee töihin keisarin purppuraviitta päällä. Ojentaa puhelun aikana käden suoraksi ja kääntää lopulta peukun ylös tai alas.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka haluatte lääkäreille (tai sellaiseksi esittäytyville) ohituskaistan ambulansseihin heikennätte vain omaa tilannettanne, ellette ole itse lääkäreitä. Niitä lansseja on rajallisesti. Siksi on säännöt joita noudatetaan, ettei terveempi ohita sairaampaa vain soittajan statuksen vuoksi.
Ei kukaan halua lääkäreille ohituskaistaa. Vaan kyse siitä,että hätäkeskuksen koulutuksen käynyt henkilö tietää muka puhelimen päässä paremmin.
Minusta hyvä,että lääkäri nostaa asian ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isälle kyllä tuli ambulanssi, mutta ne olisivat vieneet hänet yöpaidassa talvella. Olin paikalla ja laitoin vähän vaatetta ja sukat päälle.
Toisella reissulla olivat huolimattomia ja hänen kyynärpäänsä jäi oven väliin.
Sairaalasta saa kyllä vaatteet. Luulisin. Ihan sukat ja muut..
Kuljetuksen aikana tulee kylmä. Laiha mies, painoa vain 45 kg ja päällä vain pyjamapaita ja housut.
Hätäkeskuspäivystäjä haluaa aina jututtaa potilasta ja tämä oli sanonut kävelleensä eli oli todettu olevan hyvässä kunnossa. Minä olen monesti tilannut lanssin kotiin kun olen ollut kipeä, joko selkä tai pää. Heti on laitettu tulemaan ja tutkittu ja hoito annettu. Joskus on otettu kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka haluatte lääkäreille (tai sellaiseksi esittäytyville) ohituskaistan ambulansseihin heikennätte vain omaa tilannettanne, ellette ole itse lääkäreitä. Niitä lansseja on rajallisesti. Siksi on säännöt joita noudatetaan, ettei terveempi ohita sairaampaa vain soittajan statuksen vuoksi.
Oliko täss sellaisesta kysymys? Kai lääkärinkin puoliso voi olla vakavasti sairas.
Voi olla tietenkin, mutta sen arvion tekee se häkehenkilö, tarkkaan mietittyjen kysymysten pohjalta. Ilmeisesti ne vastaukset olivat tässä keississä sellaisia, että ambulanssia ei tarvittu, tai oli siinä rajalla. Sen häken täytyy pitää jatkuvasti mielessä, että koska vain voi tulla kiireellisempi puhelu, jolloin voi lähteä joltain siksi henki, kun on lähdetty ei kiireellistä tai rajatapausta tarkistamaan vain koska soittaja oli lääkäri.
Siis kysymyksessä siirto terveyskeskuksesta keskussairaalaan. Perin merkillistä ettei moinen perusasia ole hyvinvointialueella kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ei saa ambulanssia tajuttomalle, koska häke haluaa puhua potilaan itsensä kanssa eikä tajutonta saa heräteltyä puhumaan. Kolaripaikalle (2 autoa, 2 kuskia eikä matkustajia) tulee 4 ambulanssia, vaikka ei olisi edes vammoja.
Minulle kyllä lähetettiin kun olin tajuton. Ilman vänkäystä.
Vaikka soitit itse ambulanssin?
En, mutta selvitin jälkikäteen tapahtumat.
Varmaan ambulanssin lähettämiseen vaikuttaa myös ajankohta, ovatko ne jo hälytystehtävässä onko yhtään varalla jne..
Vierailija kirjoitti:
Kyseisen tapauksen mies vinkuu tasa-arvon perään.
No eikö se ole tasa-arvoa, että ihmiset saa ambulanssin samoin perustein, eikä niin että jos sulla on lähipiirissä lääkäri niin saat sen varmasti?
Etkö lukenut juttua? Tätähän hänkin sanoi.
Keltainen lehdistö repii usein myyvät otsikot. Hätäkeskuksiin tulevat puhelut nauhoitetaan ja jostakin kumman syystä ne todelliset puhelut eivät vastaa lehtijuttua. Hätäkeskuspäivystäjä arvioi avuntarpeen puhelussa annettujen tietojen mukaan, jälkikäteen osoittautuu usein että puhelussa annetut tiedot ovat melko puutteellisia ja ne puuttuvat tiedot on sitten lisättyä näihin lehtijuttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua lääkäreille ohituskaistaa. Vaan kyse siitä,että hätäkeskuksen koulutuksen käynyt henkilö tietää muka puhelimen päässä paremmin.
Eihän tässä mistään kilpailusta tai statuksesta ole kyse, päin vastoin. Kaikille samat säännöt ja kriteerit. Vähän sama kuin että poliisi saa sakottaa myös presidenttiä jos aihe on, koska se on laki ja työnjako. Sitä paitsi ne häken lomakkeet ja kysymykset on lääkärien suunnittelemia, ja vieläpä sellaisessa mielentilassa jossa ei ole oma tai läheisen henki vaarassa, eli objektiivisia, toisin kuin hätääntyneenä soittava lääkäri.
Hyvinvointi-Suomi on nykyään yksi suuri vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku ministeri menee kotona tajuttomaksi eikä saa ambulanssia.
Ministeri saa taksin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Taksilla pääsee jos ei hengenhätä kyseessä.
Ai, kovissa kivuissa 250 km:n päähän, keskussairaalaan, ilman mitään lääkitystä?
Miten taksissa voi olla makuulla? Kuka seuraa vointia, jos pyörtyy tai oksentaa? Ja niin edelleen.
Jos oisit lukenut tuon lehden artikkelin, et noin tyhmää kommenttia kirjoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isälle kyllä tuli ambulanssi, mutta ne olisivat vieneet hänet yöpaidassa talvella. Olin paikalla ja laitoin vähän vaatetta ja sukat päälle.
Toisella reissulla olivat huolimattomia ja hänen kyynärpäänsä jäi oven väliin.
Sairaalasta saa kyllä vaatteet. Luulisin. Ihan sukat ja muut..
Kuljetuksen aikana tulee kylmä. Laiha mies, painoa vain 45 kg ja päällä vain pyjamapaita ja housut.
Lanssin saa oikeasti lämpimäksi ja niissä peitto. Minut vietiin pakkasessa ja päällä vain housut. Ei tullut kylmä kun peittivät hyvin ja auton lämmitys.
Näistä on hyvä aina tehdä lehtijuttuja ja valittaa kun mitään mahdollisuutta ei ole puolustautua tai saada sitä toisen puolen vastinetta tietoon. Ihan hyvin tässäkin voi tilanne olla se, että sitä ambulanssia ei yksinkertaisesti ole!
ja onko lääkärismies vaan ohittanut häken kysymykset ja paasannut kyllä minä tiedän laita nyt se ambulanssi heti!
ja jos hän jo oli työpaikallaan varmaan lääkärinä osaisi tehdä perustutkimukset, kipulääkitä ja viedä itse sairaalaan. Taas puuttuu puolet tarinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se häken tyyppi tekee vain työtään, eli allokoi resursseja väestötasolla. Saattaa tehdä oikean tai väärän arvion tietenkin, mutta ainakin kaikki menee mahdollisimman oikeudenmukaisesti. Lääkäri soittaessaan häkeen on hyvin jäävi jos kyse on hänestä itsestään tai läheisestään. Häken tyyppi taas ei. -eri
Pohjois-Suomi on pitkien etäisyyksien alue. Rahaa pitää säästää. Mutta kyllä lääkärit ovat järki-ihmisiä ja uskoisin heitä enemmän kuin lanssi-ihmistä - yhtään vähättelemättä heidänkään työtään.
Vierailija kirjoitti:
Siis kysymyksessä siirto terveyskeskuksesta keskussairaalaan. Perin merkillistä ettei moinen perusasia ole hyvinvointialueella kunnossa.
Ei noissa Lapin kunnissa ole mitään 24 h ambulansseja. Ambulanssi on aina tilattava erikseen.
Tämä nainen ja hänen puolisonsa asuvat Muoniossa, josta on matkaa Lapin keskussairaalaan, Rovaniemelle 250 km.
Pienellä paikkakunnalla olisi hyvä sopia kiertävä päivystys ihmisten kesken, jos jotain sattuu joku olisi on aina valmiina kuskaamaan sairaalaan.