Hätäkeskus ei uskonut edes lääkärimiestä; paikalle ei meinattu saada ambulanssia
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hätäkeskukseen tulevat puhelut nauhoitetaan. Mikäli puhelun soittaja tekee virallisen valituksen tapaus tutkitaan hätäkeskuksessa. Nauhoite etsitään ja se kuunnellaan uudelleen, kirjoitetaan puhtaaksi ja sen mukaan arvioidaan tapausta uudelleen. Lähes poikkeuksetta todetaan, että päivystäjä on toiminut ohjeiden mukaisesti.
Tai sitten tallennuslaite on "sattumalta" ollut tiltissä juuri silloin, eikä mitään todisteita väärinkäytöksistä ole jäänyt.
Pitäisi itse nauhoittaa puhelut, mutta se on nykyään estetty lähes kaikissa älypuhelimissa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on selkeästi valheellisia tai törkeästi liioiteltuja tarinoita, joilla yritetään mustamaalata hätäkeskuksen väkeä. Ilmeisesti pienikin valta jonkun toisen käsissä saa osan ihmisistä suorastaan raivostumaan, jos asiat ei menekään juuri kuten MINÄ haluan.
Joo. Jos oma tai läheisten henki kyseessä sitä on usein aika raivona,jos tehdään vääriä päätöksiä.
Onko tätä vaikea ymmärtää? Ehkä jos on joku psykopaatti.
Hätäkeskuslaitos DOGE:n tutkintaan ja lakkautettavaksi.
Omassa työssäni taistelen usein hätäkeskuksen kanssa ensihoidon saamiseksi itsetuhoiselle/ psykoottiselle ihmiselle. Minulla ei ole terveydenhuollon koulutusta, mutta työkokemusta itsetuhoisista/ psykoottisista ihmisistä jo 25 vuotta. Tiedän milloin on oikeasti hätä ja ihminen tarvitsee sairaalahoitoa. Häke puhelimen kautta yrittää vängätä toistuvasti vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä lanssejahan on vähennetty tänä vuonna aika reilulla kädellä, että niitä ei vaan yksinkertaisesti ole.
Totta kai. Koska suomalaiset niitä tarvitsisivat, niin tietenkin ne lopetetaan. Niin kuin ihan kaikki muukin tässä maassa.
Se viimeinen sydänkohtauksen saanut ajaa itsensä viimeisillä voimillaan omalla autollaan sairaalaan, sammuttaa valot ja kupsahtaa kuolleena lattialle.
Kiitos ja hyvästi, Suomi.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elämässäni 3 tai 4 kertaa soittanut häkeen.
Joka kerta asenne on ollut veemäinen, heti alkanut jeesustelu asioista mitä minun olisi pitänyt tehdä, pitänyt tietää, pitänyt toimia. Jokaisen puhelun jälkeen jäänyt olo, että olen maailman surkein ihminen kun en osannut muuta tehdä hätätilanteessa kuin soittaa häkeen.
Mulla on MS tauti, sori siitä että minusta ei ole pelastajaksi.
Älkää huoliko, en enää soita.
M42
Olen saman ikäinen nainen, about yhtä monta kertaa soittanut häkeen, ja joka kerta asiallista palvelua. Voisko sulla olla joku yliherkkyys auktoriteeteille tms? Jos ne pyytää tekemään jotain tai kysyy oletko tehnyt jotain, niin ei se ole syyllistämistarkoituksessa, vaan siinä on aina joku hyvä syy taustalla. Eikä niiden kuulu mitään leperrellä, vaan olla suoria ja tehokkaita, eikä sekään ole sinua kohtaan mikään
Voi olla, että miehiä kohdellaan tylymmin kuin naisia, koska iso osa asiakkaista on humalaisia miehiä.
Niin monta kertaa ambulanssin olen tilannut, että hengen ahdistus, ei pysty puhumaan tai puhuu sekavia, kipu säteilee käsivarteen, varmaan sokerit alhaalla, en osaa mitata, en saa syömään, naamakin taitaa roikkua, puristusvoima heikko.
Hätäkeskuspäivystäjän koulutus kestää vuoden, pohjakoulutuksena mikä tahansa puhelinmyyjä, lukevat sama protokollan, sanot mitä tahansa. Ole rauhallinen, asiallinen, älä missään tapauksessa vähättele oireita, mieluummin liioittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on selkeästi valheellisia tai törkeästi liioiteltuja tarinoita, joilla yritetään mustamaalata hätäkeskuksen väkeä. Ilmeisesti pienikin valta jonkun toisen käsissä saa osan ihmisistä suorastaan raivostumaan, jos asiat ei menekään juuri kuten MINÄ haluan.
Joo. Jos oma tai läheisten henki kyseessä sitä on usein aika raivona,jos tehdään vääriä päätöksiä.
Onko tätä vaikea ymmärtää? Ehkä jos on joku psykopaatti.
Totta kai se on ymmärrettävää, mutta siksi siellä on ventovieras vastaamassa ja tekemässä sitä arviota, että se olisi mahdollisimman objektiivinen, ja siten resurssit saataisiin jaettua todellisen tarpeen mukaisesti. Siihen siis pyritään, mutta ei tietenkään koskaan voida täydellisesti onnistua. Etkö tätä pysty käsittämään? Jos jokainen saisi aina halutessaan ambulanssin, niin eihän niitä riittäisi alkuunkaan. Sitä palvelua on pakko rajoittaa, koska resurssi on rajallinen. Asiasta raivoaminen ei auta ketään.
Ysärillä tapahtui,naapurin iäkäs nainen soitti ovikelloa ja sanoi kärsivänsä rintakivuista no toki soitto häkeen,mistä sanottiin voiko olla naapurin luona aamuun...ööh ei todellakaan voitu olla ja tuossahan vastuu olisi tullut mulle ja kämppikselle.Pitkinhampain hälyttivät lanssin paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isälle kyllä tuli ambulanssi, mutta ne olisivat vieneet hänet yöpaidassa talvella. Olin paikalla ja laitoin vähän vaatetta ja sukat päälle.
Toisella reissulla olivat huolimattomia ja hänen kyynärpäänsä jäi oven väliin.
Sairaalasta saa kyllä vaatteet. Luulisin. Ihan sukat ja muut..
Varpaat voivat paleltua matkalla. Niitä ei enää sukilla pelasteta, jos ovat ehtineet olla kylminä liian pitkään.
Miksi soittaa ambulanssi, jos kotona on auto ja selvä kuski? Sen ajan mitä riidellä hälytyskeskuksen kanssa, matka olisi taittunut jo monta kilometriä. Olen vienyt päivystykseen sydärin saneen, ranteensa auki viiltäneen jne. Kieltäydyn soittamasta ambulanssia, tuollaisella hetkellä on muutakin tekemistä kuin väitellä tai vastailla turhanpäiväisyyksiin. Tein myös itselleni elvytyskiellon ja olen kertonut siitä läheisilleni. Minun takia ei tarvitse hälytyskeskuksen ylitärkeää virkamiestä vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Säästösyistä ambulansseja ei lähetetä paikalle. Eli puhtaasti rahasta on kyse.
Kun ambulanssi sitten tulee paikalle, tutkitaan potilas ja todetaan että ei ole hengenhätää, mene taksilla päivystykseen. Tämä on kokemus tältä talvelta.
Vierailija kirjoitti:
Omassa työssäni taistelen usein hätäkeskuksen kanssa ensihoidon saamiseksi itsetuhoiselle/ psykoottiselle ihmiselle. Minulla ei ole terveydenhuollon koulutusta, mutta työkokemusta itsetuhoisista/ psykoottisista ihmisistä jo 25 vuotta. Tiedän milloin on oikeasti hätä ja ihminen tarvitsee sairaalahoitoa. Häke puhelimen kautta yrittää vängätä toistuvasti vastaan.
Poliisin oman hälytyspuhelimen poistaminen oli suuri virhe. Nyt poliisille menevät puhelut kuormittavat turhaan häkeä, kun soittavat kuitenkin takaisin. Siis silloin, kun häke ilmoittaa soitosta poliisille. Oman kokemuksen mukaan eivät ilmoittaneet silloin, kun autolla oli liikenteessä mielenterveyspotilas, koska soittoa poliisilta ei tullut.
Kuusamossa kerran nainen sai sairauskohtauksen eikä hätäkeskus lähettänyt apua ja nainen kuoli. Oltiin siinä porukalla reisussa rukalla ja itse soitin hätäkeskukseen kun ulkoilemassa ollut nainen sai kohtauksen. Soitin kolme kertaa hätäkeskukseen eikä ne uskonut mitään.
Itse olen muutaman kerran huonokuntoisena joutunut taxiin mikä tekee pää-asiassa näitä ns.potilassiirtoja mitä tehtiin ennen lansseilla. Ei käy kateeksi kyllä näitä kuskeja, oikeasti niin huono kuntoista väkeä pistetään et mene taxilla eikä kuskilla ole mitään koulutusta auttaa näitä potilaita. Täytyy vaan aina jännityksellä odottaa ettei kukaan kuukahda omaan taxiin. Viimeksi taxikuski oli onneksi tosi ihana ja auttavainen ja vie minut pyörätuolilla perille asti kun olin, että minä tosiaan olen liikuntakyvyttömässä kunnossa ja silti tuolla osastolla oltiin vaan et meet vaan nyt taxiin ja käyt tutkimuksissa. Kuski pysyi vieressä niin kauan kunnes henkilökunta otti koppia ja osastolta minut haettiin pyörätuolilla taxiin myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se lääkärimies humalassa kun ei voinut itse viedä vaimoaan päivystykseen.
Matkaa oli yli 200 km, ja vaimo niin huonossa kunnossa että tarvitsi matkan aikana lääkitystä ja hoitoa.
Niin jutun mukaan siinä vaiheessa saikin sitten ambulanssin.
Lanssista ei kokemusta, mutta häkestä avun saanti. 👎 Ohi teeman
Viikko sitten paikallisen ostarin ulkopuolella kantiksista koostuva kakarajoukko kiusas ohikulkijoita. Huusi, haukku, räki.... Mä huomautin käytöstavoista ja sain uhkaavia huutoja ja tönimistä osakseni.
Joku herra siihen jäi sitten keskustelemaan niiden kanssa ja kohtahan alko nyrkit heilua.
Puolen tunnin aikana soitin neljästi häkeen!! Neljännellä kerralla sain palvelua ja inhimillistä kohtelua. Voisin väittää, että suun soiton taso oli sama kuin niillä kakaroilla.
Eihän se pahoinpitely niin kauan kestänyt, mutta tilanteet jatkuivat. Se herra pääsi ostarin turviin ja mä seurasin dösäpysäkiltä. Koko ajan se tilanne päällä siinä..
Auta siinä sitten, kun yksin vastaan 7 nuorta.
Poliisit viimein tuli ja alkoi tapahtua. Ottivat kaikilta nimet ja osoitteet ylös ja käskytti koteihinsa. Tutkija ottaa yhteyttä.
Nuorimmat 2 olivat noin 10 vuotiaita, jotka viime kesälomalla kiusas ihmisiä samassa paikassa. Heitä oli siis enemmän samanikäisiä. Heittelivät ihmisten päälle vesi-ilmapalloja ja ampuivat kohti kuula-aseella. Etenkin vanhuksia ja huonosti liikkuvia. Mieheni oli useana päivänä silloin palautellut pentuja koteihinsa, kun stevarit lähinnä juoksi perässä ja poliiseja ei näkynyt. Kävi ne kerran himassa ottamassa lausuntoa ja otti kuvia mukaansa.
Kahdessa kodissa odotti iloinen ryyppyseurue, koska kesäloma. Olivat tarjonneet miehellekin juotavaa ja kovasti olivat toruneet poikia. Pikku jullkikat vähän konnuuksia tekemässä, on ne vesseleitä..
Kuinkahan turvattomaksi pitää homman vielä mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isälle kyllä tuli ambulanssi, mutta ne olisivat vieneet hänet yöpaidassa talvella. Olin paikalla ja laitoin vähän vaatetta ja sukat päälle.
Toisella reissulla olivat huolimattomia ja hänen kyynärpäänsä jäi oven väliin.
Sairaalasta saa kyllä vaatteet. Luulisin. Ihan sukat ja muut..
Turhaan niitä omia vaatteita tunkee mukaan, ei niillä sairaalassa mitään tee. Sitten voi tuoda vaatteita, kun kotiutus on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästösyistä ambulansseja ei lähetetä paikalle. Eli puhtaasti rahasta on kyse.
Kun ambulanssi sitten tulee paikalle, tutkitaan potilas ja todetaan että ei ole hengenhätää, mene taksilla päivystykseen. Tämä on kokemus tältä talvelta.
Niin? Jos ei nimenomaan siirtymiseen tarvitse ambulanssia, niin ei sitä turhaan käytetä. Vaikka olisi sairas/loukkaantunut, niin se ei tarkoita, että aina siirtymiseen tarvitsisi ambulanssia
?
Ei ole mitenkään sama asia.