Hätäkeskus ei uskonut edes lääkärimiestä; paikalle ei meinattu saada ambulanssia
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ei saa ambulanssia tajuttomalle, koska häke haluaa puhua potilaan itsensä kanssa eikä tajutonta saa heräteltyä puhumaan. Kolaripaikalle (2 autoa, 2 kuskia eikä matkustajia) tulee 4 ambulanssia, vaikka ei olisi edes vammoja.
Pitäähän se tarkistaa, ettei ole sisäistä verenvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka haluatte lääkäreille (tai sellaiseksi esittäytyville) ohituskaistan ambulansseihin heikennätte vain omaa tilannettanne, ellette ole itse lääkäreitä. Niitä lansseja on rajallisesti. Siksi on säännöt joita noudatetaan, ettei terveempi ohita sairaampaa vain soittajan statuksen vuoksi.
Ei kukaan halua lääkäreille ohituskaistaa. Vaan kyse siitä,että hätäkeskuksen koulutuksen käynyt henkilö tietää muka puhelimen päässä paremmin.
Minusta hyvä,että lääkäri nostaa asian ilmi.
Se häken tyyppi tekee vain työtään, eli allokoi resursseja väestötasolla. Saattaa tehdä oikean tai väärän arvion tietenkin, mutta ainakin kaikki menee mahdollisimman oikeudenmukaisesti. Lääkäri soittaessaan häkeen on hyvin jäävi jos kyse on hänestä itsestään tai läheisestää
Mitä oikeudenmukaista siinä on, että kaikki eivät nykyoloissa saa tarvitsemaansa apua? Hälytyskeskusvirkailijan voisi saman tien korvata tekoälyllä, joka arpoo, lähetäänkö apua vai ei.
Kummallista, että me suomalaiset alistumme ihan kaikkeen. Turha haukkua venäläisiä lampaiksi. Samanlaisia ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Kuolkoon suomalaiset pois.
Siis eiväthän ne potilaat yleensä kuole, vaan vammautuvat pysyvästi, kun eivät saa ajoissa ensiapua. Tulee pirun kalliiksi yhteiskunnalle säästellä ambulansseissa.
Karuja kokemuksia on itselläni. Lähipiirin ihminen kuoli Kela-taksiin kun ei ambulanssia saatu, kyseessä oli työikäinen ihminen, jolla oli vakava perussairaus kylläkin , mutta karu kuolema silti kuolla taksiin yksin takapenkillä. Lähiomaiset surivat pitkään tätäkin asiaa, mutta eivät jaksaneet surunsa takia tehdä virallista valitusta.
Itse olen oppinut (!) että jos on terveydenhuollon ammattihenkilö, sitä ei kannata missään nimessä kertoa häke-päivystäjälle, heillä ei ole siis terveydenhuollon ammattihenkilö koulutusta ja ovat ehkä sen takia allergisia jos joku mainitsee olevansa lääkäri tai hoitaja. Olen kuitenkin sitä mieltä että jos on ikänsä työskennellyt vaikka päivystyksessä, osaa kyllä arvioida, milloin on ns. tosi kyseessä.
Muutaman kerran olen joutunut soittamaan, ja joka kerta on ollut todellinen hätätilanne, olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman rationaalinen ja asiallinen, silti olen saanut "kyseenalaistamista " tilanteessa. Kun ystävä makasi tajuttomana kotipihassaan, ja pyrin mahdollisimman rauhallisesti kertomaan että olen siirtänyt kylkiasentoon, potilas hengittää mutta on tajuton. Häke sanoi että et kuulosta "hätääntyneeltä " ja pystyykö potilas puhumaan.. No ei, koska on tajuton. No lanssi tuli, ja ensimmäinen kysymys oliko onko hän juonut alkoholia. no ei ollut , oli keskellä päivää ja vakava sydänkohtaushan se oli. Meni suoraan pallolaajennukseen ja on hengissä vielä tänäänkin. Keski-ikäinen henkilö siis oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointi-Suomi on nykyään yksi suuri vitsi.
Da da, Igor.
Koneisto on täydellinen, vika löytyy aina yksilöstä.
Luin tuon jutun ja mielestäni on turha huudella häkeen kuinka on lääkäri ja tietää asiat. Ja mietin miksei itse vienyt sinne sairaalaan kun oli niin huolissaan ? Ja olen aina ambulanssin saanut paikalle kun sitä olen soitellut, mutten kyllä väitä tietäväni kaikkea
Tiedän erään lääkärin joka sai sydänkohtauksen ja soitti itselleen ambulanssia. Kun päivystäjä alkoi esittää vakiokysymyksiä, niin huusi vain päälle että turha kysellä, olen lääkäri, laita ambulanssi tulemaan! Päivystäjä jatkoi kysymysten kysymistä, koska ei tietenkään voinut lähettää autoa vain soittajan vaatimuksen perusteella, lopulta lääkäri löi luurin korvaan ja lääkärin veli vei hänet sairaalaan.
En tajua miksei voinut vain vastata niihin kysymyksiin, mutta kai siinä joku paniikkikin saattaa iskeä. En silti kehtaisi jälkikäteen itkeä, että miksei juuri minulle laitettu sitä autoa vaikka olen sentään lääkäri. Jos niin tehtäisiin niin kohta ei kukaan saisi ambulanssia kun kaikki olisivat "lääkäreitä".
Osuin nuorena ohikulkijana tilanteeseen, jossa tapahtui puukotus silmieni edessä. Soitin häkeen itkuisena ja ilman aikaisempaa kokemusta sinne soitosta, enkä osannut kertoa nimeäni, joten häken vastaaja jäi jankkaamaan nimeäni että mikä se on. En osannut sitä sanoa koska äijä puukottaa toista 10m minusta, joten olin varmaan myös shokissa. Muistan edelleen solti 20v myöhemmin sen äänensävynkin, millä se häken työntekijä sitä nimeäni jankkasi, ja uhkailut että ei lähetä ketään auttamaan jos en nimeäni kerro, ja minä yritän itkun välistä saada sitä apua paikalle. Sammutin puhelun kesken kaiken koska piti päästä jo piiloon, joku vanhempi mies osui myös paikalle ja soitti apua ja vasta silloin tuli apu paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isälle kyllä tuli ambulanssi, mutta ne olisivat vieneet hänet yöpaidassa talvella. Olin paikalla ja laitoin vähän vaatetta ja sukat päälle.
Toisella reissulla olivat huolimattomia ja hänen kyynärpäänsä jäi oven väliin.
Sairaalasta saa kyllä vaatteet. Luulisin. Ihan sukat ja muut..
Juu, mutta ei kotimatkalle.
Kun tietäisitte millaisesta syystä ambulanssit tuolla välillä ihmisten kotona käy, niin ehkä ymmärtäisitte paremmin. Maalaisjärki on kadonnut täysin 90% ihmisistä.
jos ihmisellä on selkä kipeytynyt lumitöistä, soitetaan ambulanssi ennen kuin on otettu särkylääkettä. Parhaimmillaan on käyty jo lääkärissä, mutta en minä mitään kipulääkkeitä syö. Sitten siinä ihmetellään ja todellakaan jos kysytään, että millaista apua kaipaisit niin ei osata vastata.
Päivän jatkunutta kuumetta tai norovirusta ei osata kotona hoitaa ja yleensä nämä on ihan perusterveitä työikäisiä. Ja sitten suututaan kun ambulanssi ei vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isälle kyllä tuli ambulanssi, mutta ne olisivat vieneet hänet yöpaidassa talvella. Olin paikalla ja laitoin vähän vaatetta ja sukat päälle.
Toisella reissulla olivat huolimattomia ja hänen kyynärpäänsä jäi oven väliin.
Sairaalasta saa kyllä vaatteet. Luulisin. Ihan sukat ja muut..
Juu, mutta ei kotimatkalle.
Ne voi toimittaa jälkikäteen.
Jos oikeasti hätätilanne niin ihan mieluusti eivät jää pukemaan potilasta lanssikuskit..
Tässä maassa on prioriteetit persiillään. Työikäisten vaivat jäävät hoitamatta, mutta vanhuksia kyllä hyysätään. Tiesittekö, että suurin osa ensihoidon tehtävistä on kohdistuu vanhusten palveluasumiseen? Kyse on siis näistä, että dementikko kaatuu ja teloo itsensä ja joutuu sairaalaan paikattavaksi tai lonkkaleikkaukseen. Vanhus palautetaan kotipaikkaan parin päivän päästä. Pahimmillaan hän teloo itsensä muutaman viikon sisällä uudestaan, koska kävelee huonosti eikä muistamattomuuden takia tietenkään osaa varoa. Toinen ikävä vaihtoehto on se, että vanhus repii leikkaushaavaa, saa infektion ja menehtyy lyhyen ajan sisällä.
Miksi tästä asiasta ei puhuta julkisuudessa?
Olen itse hoitanut vanhuksia ja seurannut kauhistuneena tuota järkyttävää resurssien tuhlausta. Jos itse sairastun muistisairauteen, aion päättää päiväni. En todellakaan halua mihinkään laitokseen sekoilemaan ja kaatuilemaan enkä halua tuhlata julkisen terveydenhuollon resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka haluatte lääkäreille (tai sellaiseksi esittäytyville) ohituskaistan ambulansseihin heikennätte vain omaa tilannettanne, ellette ole itse lääkäreitä. Niitä lansseja on rajallisesti. Siksi on säännöt joita noudatetaan, ettei terveempi ohita sairaampaa vain soittajan statuksen vuoksi.
Ei kukaan halua lääkäreille ohituskaistaa. Vaan kyse siitä,että hätäkeskuksen koulutuksen käynyt henkilö tietää muka puhelimen päässä paremmin.
Se häken tyyppi tekee vain työtään, eli allokoi resursseja väestötasolla. Saattaa tehdä oikean tai väärän arvion tietenkin, mutta ainakin kaikki menee mahdollisimman oikeudenmukaisesti. Lääkäri soittaessaan häkeen on hyvin jäävi
Ne resurssit mitä on, jaetaan tasaisesti tiettyjen kriteerien mukaan. Se on tasa-arvoa. Tietysti parasta olisi jos jokainen saisi aina heti ambulanssin, mutta kun sellaisia resursseja ei ole olemassa, niin pitää priorisoida. Ja siinä arvio pitää tehdä samalla tavalla kaikkien potilaiden kohdalla. Eiköhän lääkäreillä ja muilla terveyden ammattilaisilla ole muutenkin etulyöntiasema soittaessa, että osaavat täsmällisemmin kuvata tilannetta ja jopa liioitella halutessaan törkeiksi tietämiään oireita. Mutta ei se ammatti saa kuitenkaan sen enempää vaikuttaa siihen arvioon, koska jokainen normaali ihminen menettää objektiivisuuden omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se häken tyyppi tekee vain työtään, eli allokoi resursseja väestötasolla. Saattaa tehdä oikean tai väärän arvion tietenkin, mutta ainakin kaikki menee mahdollisimman oikeudenmukaisesti. Lääkäri soittaessaan häkeen on hyvin jäävi
Ne resurssit mitä on, jaetaan tasaisesti tiettyjen kriteerien mukaan. Se on tasa-arvoa. Tietysti parasta olisi jos jokainen saisi aina heti ambulanssin, mutta kun sellaisia resursseja ei ole olemassa, niin pitää priorisoida. Ja siinä arvio pitää tehdä samalla tavalla kaikkien potilaiden kohdalla. Eiköhän lääkäreillä ja muilla terveyden ammattilaisilla ole muutenkin etulyöntiasema soittaessa, että osaavat täsmällisemmin kuvata tilannetta ja jopa liioitella halutessaan törkeiksi tietämiään oireita. Mutta ei se ammatti saa kuitenkaan sen enempää vaikuttaa siihen arvioon, koska jokainen normaali ihminen menettää objektiivisuuden omalla kohdalla.
Näissä oikeasti hätätilanteissa se ambulanssi on yleensä jo pitkälti liikenteessä jos on osannut sanoa osoitteen ja vaikka, että eloton ihminen. Mutta eihän sitä voida lähettää, jos ihminen vaan huutaa että äkkiä nyt. Työturvallisuus pitää kuitenkin taata sille lanssiporukalle, koska sillä palkalla ei kukaan itseään mene tapattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä on hyvä aina tehdä lehtijuttuja ja valittaa kun mitään mahdollisuutta ei ole puolustautua tai saada sitä toisen puolen vastinetta tietoon. Ihan hyvin tässäkin voi tilanne olla se, että sitä ambulanssia ei yksinkertaisesti ole!
ja onko lääkärismies vaan ohittanut häken kysymykset ja paasannut kyllä minä tiedän laita nyt se ambulanssi heti!
ja jos hän jo oli työpaikallaan varmaan lääkärinä osaisi tehdä perustutkimukset, kipulääkitä ja viedä itse sairaalaan. Taas puuttuu puolet tarinasta.
Suomalainen ajattelumalli, aina oma vika!
Ei toi näköjään osannut edes lukea juttua.
Mielestäni esim.soittajan suostumuksella voisi julkaista noita puheluita.
Jenkeissäkin julkaisee. Ainakin rikostapauksissa,koska ne usein oikeudenkäyntimateriaalia? Ja oikeudenkäynnit siellä usein julkisia.
Helppoa se on vastata aina "ettei kommentoi yksittäistä tapausta".
Vierailija kirjoitti:
Luin tuon jutun ja mielestäni on turha huudella häkeen kuinka on lääkäri ja tietää asiat. Ja mietin miksei itse vienyt sinne sairaalaan kun oli niin huolissaan ? Ja olen aina ambulanssin saanut paikalle kun sitä olen soitellut, mutten kyllä väitä tietäväni kaikkea
Ehkä luit. Mutta et näköjään ymmärtänyt lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Näistä on hyvä aina tehdä lehtijuttuja ja valittaa kun mitään mahdollisuutta ei ole puolustautua tai saada sitä toisen puolen vastinetta tietoon. Ihan hyvin tässäkin voi tilanne olla se, että sitä ambulanssia ei yksinkertaisesti ole!
ja onko lääkärismies vaan ohittanut häken kysymykset ja paasannut kyllä minä tiedän laita nyt se ambulanssi heti!
ja jos hän jo oli työpaikallaan varmaan lääkärinä osaisi tehdä perustutkimukset, kipulääkitä ja viedä itse sairaalaan. Taas puuttuu puolet tarinasta.
Kaikki hätäkeskukseen tulevat puhelut nauhoitetaan. Mikäli puhelun soittaja tekee virallisen valituksen tapaus tutkitaan hätäkeskuksessa. Nauhoite etsitään ja se kuunnellaan uudelleen, kirjoitetaan puhtaaksi ja sen mukaan arvioidaan tapausta uudelleen. Lähes poikkeuksetta todetaan, että päivystäjä on toiminut ohjeiden mukaisesti. Näistä saa kuitenkin raflaavia otsikoita keltaiseen lehdistöön. Hätäkeskuksiin tulee nykyään noin 3 miljoonaa puhelua vuodessa ja valitukset ovat melko harvinaisia.
Suomalainen ajattelumalli, aina oma vika!