Mistä opiskelemastasi kouluaineesta on ollut sinulle vähiten hyötyä elämässä?
Kuvaamataito ja käsityöt eivät minua juuri ole hyödyttäneet sääliseiskan raapustajasta ja virkkaajastq ei tullut käsityöläistä.
Kommentit (327)
Matematiikka.
Siis totta kai tarvitaan yhteen-, vähennys- ja kertolaskutaitoa, prosenttilaskujakin, mutta nämä kaikki ovat asioita, jotka opetettiin ala-asteella. Yläkoulussa ja lukiossa (lyhyt matikka) sitten oli kaiken maailman kosinia ja sinia ja derivaattaa. Käsi sydämellä voin sanoa, että en ole ikinä eläessäni tarvinnut näitä yhtään mihinkään sen jälkeen, kun ne koulussa on käyty läpi. Työskentelen viestintäalalla johtajana.
Kielioppi ja lauseenjäsentäminen. Tieto siitä, että illatiivi, allatiivi, ablatiivi... ja mitä tarkoittavat.
Täysin käsittämätöntä, että näitä taotaan lasten päähän. En ole koskaan tarvinnut mihinkään, enkä suoraan sanottuna keksi, mihin näitä tavallinen ihminen - ei kielitieteilijä - voisi elämässään tarvita!
Yliopisto käytynä ja asiantuntijahommissa ollaan kv yrityksessä.
Ruotsi. Totaalisen hyödytöntä. Ja turha sössöttää että tärkeä kansainvälisesti töissä ja matkustaessa. Paskan marjat. Olin vuosia töissä yhteistyössä ruotsalaisen firman kanssa ja matkustin usein Tukholmaan. Englanti siellä on käyttökieli. Maa haa muu jia kaikkialla palveluammateissa ja myös kuluttajina, ruotsi ei ole julkinen kieli vaan ehkä perheiden kotikieli. Firmoissa työkielenä englanti ihan ehdottomasti. Jopa suomella pärjäsin paremmin kun suomalaisia maa haa muu jia tuli eteen taksikuskina ja respatätinä. Aina kun edes yritin ruotsiksi kommunikoida, vastapuoli vaihtoi enkuksi (tai suomeksi).
Ja nämä ekat yritykset hyötyä kouluruotsista tuli eteen yli kolmekymppisenä. Sitä ennen ei ollut missään edes mahdollisuutta käyttää turhakieltä. Sen jakson jälkeen ei ole tullut.
Liikunta, fysiikka ja kemia. Käsityö. Kotitalous johtuen surkeasta opettajasta. Ei tuntenut edes sienilajeja.
Uskonnon sijasta olisi voinut olla vaikka pakollista ranskaa tai koodausta.
Vierailija kirjoitti:
Ruåtti
Virkamies ruotsi piti läpäistä ja vielä tähä päivää mennessä en oo tarttenu. En vaikka asuin Tukholmassa.
Mitäs ne siellä Tukholmassa sitten puhuivat?
"Ei puoleksikaan niin tyhmä kuin ihminen, joka jankuttaa jostain auton nopeudesta miljoona viestiä, vaikka kysyttiin peruskoulun oppiaineiden hyödyistä/hyödyttömyydestä."
Idiooteille näyttää olevan matematiikka täysin hyödytöntä, jollei koulussa ole oppinut edes kertomaan luvulla 1,5.
Mikä tuossa on niin vaikeaa? Pilkkuko?
Kaikki paitsi lukeminen ja kirjoitus.
Koulu voisi loppua kolmosluokkaan.
Koulun liikuntatunneista.
Osasin ja osaan liikkua ja harrastaa ja kaipaan liikuntaa ihan itse.
Minusta kyllä ei haittaa, jos ihmisellä on yleissivistystä ja taitoa ymmärtää vieraita kieliä ja vaikka niidä derivaattojakin ja esim uutisia käsittämättä asioiden taustoja. Moni osaa lukea vain isot otsikot ja niistä jo kiihdytään yhtään ymmärtämättä koko asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Se joku derivaatta juttu matikassa. Mikä helvetti se ees on.
Sen avulla voisit olla loogisempi, mutta et siis ymmärtänyt sen tarkoitusta.
Rupesin pohtimaan kysymystä ja olen varmaan jonkun verran hyötynyt kaikista aineista jossain elämäni vaiheissa, musiikista varmaan vähiten.
Uskonto, matematiikassa kaikki muu paitsi +, -, :, x ja % -laskut.
Liikuntaa inhosin myös mutta nykyään se on todella tärkeää kun lapset vaan makaavat kotona!
Vierailija kirjoitti:
Rupesin pohtimaan kysymystä ja olen varmaan jonkun verran hyötynyt kaikista aineista jossain elämäni vaiheissa, musiikista varmaan vähiten.
Minä taas hyödyin musiikista ENEMMÄN kuin monesta muusta aineesta (uskonto, historia, kaikki vieraat kielet paitsi englanti). Musiikki on minulle tärkeä harrastus. Siitä olisi voinut tulla myös ammatti, jos olisin halunnut panostaa enemmän. Olisin voinut ryhtyä ammattilaulajaksi. Opettaja huomasi lahjakkuuteni jo koulussa (ensimmäisellä luokalla) koska minun lauluääneni on voimakas ja hallittu.
Kuvaamataito on kyllä ainakin itseni kannalta osoittautunut ylivoimaisesti turhimmaksi aineeksi. Ei kiinnostanut millään tavalla vaan pakko oli osallistua opetukseen aikana miekka ja kilpi. Aika lailla tuskaa lienee ollut myös opettajalle, kun näki ettei asia kiinnostanut yhtään.
Tähän mennessä, kohta eläkkeelle, en ole missään tuollaisia taitoja kaivannut, mutta kielet ja matematiikan osaaminen ovat olleet kovaa valuuttaa kansainvälisissä töissä.
Puukäsityö. Ei ole tullut peruskoulun jälkeen paljon fiilattua eikä höylättyä.
Vierailija kirjoitti:
Kielioppi ja lauseenjäsentäminen. Tieto siitä, että illatiivi, allatiivi, ablatiivi... ja mitä tarkoittavat.
Täysin käsittämätöntä, että näitä taotaan lasten päähän. En ole koskaan tarvinnut mihinkään, enkä suoraan sanottuna keksi, mihin näitä tavallinen ihminen - ei kielitieteilijä - voisi elämässään tarvita!
Yliopisto käytynä ja asiantuntijahommissa ollaan kv yrityksessä.
Vieraita kieliä opiskellessa helpottaa paljon, jos on käsitys kieliopin termeistä. Miten selität adjektiivin taivutusta saksassa henkilölle, joka ei tiedä, mikä on adjektiivi?
Ei mistään ollut hyötyä.