Mistä opiskelemastasi kouluaineesta on ollut sinulle vähiten hyötyä elämässä?
Kuvaamataito ja käsityöt eivät minua juuri ole hyödyttäneet sääliseiskan raapustajasta ja virkkaajastq ei tullut käsityöläistä.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto. Erosin sitten kirkosta kun täysi-ikäiseksi tulin.
Miten uskonnonopetus liittyy kirkkon jäsenyyteen? Uskonnossahan opetetaan maailmanuskontoja, etiikkaa jne. jne.
Mun kaikki uskonnon opet on olleet itse vakaumuksellisia. Ei se puolueetonta opetusta ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olin sanomassa uskonto, mutta kyllä erilaisten uskontojen historian ja taustojen ymmärtäminen on oikeasti hyödyllistä. Ehkä kotitalous on hyödyttömin. Olen intohimoinen ruoanlaittaja, hifistelijä, ja kaikki se mitä kotitaloustunnilla opetettiin on täysin irrelevanttia.
Jännä vastaus. Kotitaloudessa opiskellaan kotitalouteen liittyviä asioita, jotta aikuisena handlaa elämisen. Kotitalous ei ole ruoanvalmistusta, eiköhän oppiaineen nimikin olisi kokkaaminen jos se olisi sitä.
Ettekö te ole koulun jälkeen lukeneet lehtiä tai kirjoja, nykyään nettiuutisia, blogeja jne vierailla kielillä? Koululaitos on panostanut jokaiseen alle 60-vuotiaaseen suomalaiseen siksi, että olisimme täällä Euroopan reunalla kielitaitoisia ja pärjäisimme muuttuvassa maailmassa.
Minä ainakin luen mielelläni, mitä naapurissa uutisoidaan ja ylläpidän pitkää saksantaitoani lukemalla uutisia, artikkeleita jne netistä. Aikaisemmin luin lehtiä kirjastossa ja lainasin kirjoja vierailla kielillä enemmän kuin nykyään. Surullista jos vaivalla opeteltu kielitaito menee haaskuun!
Kaikista kouluaineista on ollut jotain hyötyä, vähiten ehkä musiikista jossa ei ollut oikein mitään opetusta, kuunneltiin vain musiikkia ilman mitään selityksiä. Olen käyttänyt kaikkia lukemiani vieraita kieliä (englanti, suomi, ranska ja saksa), historiasta ja uskonnosta on ollut valtavasti hyötyä maailman ymmärtämisessä, biologia oli oleellista esim. mRNA-rokotteen periaatteen ymmärtämiseksi, matikkaa nyt tarvitsee ihan päivittäin jne. Sen sijaan turhaa oli saman asian kertaaminen kyllästymiseen, miksi ihmeessä jokainen asia piti toistaa ainakin viisi kertaa?
Kaikesta on ollut enemmän tai vähemmän hyötyä, mutta ihmettelen suuresti, että tyttönä en ikinä käyttänyt mitään remonttivälineitä tai koskaan kuullutkaan mistään yritysasioista, pörssistä tai kauppatieteistä. Meille opetettiin vain kotitaloutta, ompelemista jne hyvän vaimon juttuja. Älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joku derivaatta juttu matikassa. Mikä helvetti se ees on.
Derivaatan ja integraalin ymmärtäminen on kyllä todella tärkeitä.
Jaa. Mihinköhän niitä mahtaa tavita perusarjessa. Enpä ole huomannut.
N41
Asioiden muutosnopeuden ja tämän muutosnopeuden muutoksen ymmärtämisestä on vaikka omassa taloudessa paljon hyötyä. Toki jos elää kädestä suuhun eikä yhteiskunnalliset asiat kiinnosta, niin tällä on vähemmän arvoa
Uskonto ja liikunta. Kummastakin oli vain haittaa. Työelämässä kaikkia muita aineita on tarvittu. No, ei ehkä musiikkia.
Ihan säikähdin itsekin, kun tajusin, että historia on minulle ollut turhin oppiaine, josta ei ole ollut mitään hyötyä, päinvastoin haittaa.
Historian kirjat kertoivat vain ukkojen typeriä edesottamuksia. Niitä olisi pitänyt opetella ulkoa. Ja kaikenmaailman ukkojen nimiä ja vuosilukuja. Sotia, sotia, sotia ja muuta väkivaltaa ja mahtailua. Taitaa jatkua sama pelleily vieläkin.
Naisia ei kuulu, ei näy. Heidän saavutuksena ja eletty elämänsä puuttuu historiasta kokonaan. Muutosta odotellessa
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te ole koulun jälkeen lukeneet lehtiä tai kirjoja, nykyään nettiuutisia, blogeja jne vierailla kielillä? Koululaitos on panostanut jokaiseen alle 60-vuotiaaseen suomalaiseen siksi, että olisimme täällä Euroopan reunalla kielitaitoisia ja pärjäisimme muuttuvassa maailmassa.
Minä ainakin luen mielelläni, mitä naapurissa uutisoidaan ja ylläpidän pitkää saksantaitoani lukemalla uutisia, artikkeleita jne netistä. Aikaisemmin luin lehtiä kirjastossa ja lainasin kirjoja vierailla kielillä enemmän kuin nykyään. Surullista jos vaivalla opeteltu kielitaito menee haaskuun!
Itse seuraan nykyisin enemmän Ruotsin telkkaohjelmia kuin Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joku derivaatta juttu matikassa. Mikä helvetti se ees on.
Derivaatan ja integraalin ymmärtäminen on kyllä todella tärkeitä.
Jaa. Mihinköhän niitä mahtaa tavita perusarjessa. Enpä ole huomannut.
N41
Asioiden muutosnopeuden ja tämän muutosnopeuden muutoksen ymmärtämisestä on vaikka omassa taloudessa paljon hyötyä. Toki jos elää kädestä suuhun eikä yhteiskunnalliset asiat kiinnosta, niin tällä on vähemmän arvoa
Myös esim. pallon pinta-alan ja tilavuuden suhde on hyvä käsittää integraalina.
Kemia ja fysiikka. Lukion matikka.
Monista sellaisistakin aineista on ollut hyötyä, mitä ei ole suoraan tarvinnut.
Vaikka en koskaan oppinut ruotsia tai saksaa niin hyvin, että pystyisin niillä selviämään, enkä ole juuri niitä kieliä tarvinnut, niin uskon että uuden kielen opiskelu aina avaa ajattelumekanismeja niin että on helpompi oppia myöhemmin muita vieraita kieliä. Käytän nykyään päivittäin englantia ja espanjaa.
Samoin näkisin matematiikan hyödyn enemmän sen kautta, että on oppinut koulussa matemaattista ajattelutapaa. En ole tarvinnut derivaatiota tai todennäköisyyslaskentaa, mutta matematiikka kyllä eri muodoissa.
Minulle on ollut eniten haittaa liikuntatunneista, sillä meidän koululiikunta oli liian suorituskeskeistä, kasvatti negatiivista kehonkuvaa ja sai karttamaan liikuntaa moniksi vuosiksi. Käsityötunneilla en oppinut varsinaisesti mitään uutta, sillä harrastin käsitöitä muutenkin ja osasin jo kaiken mitä koulussa opetettiin, sain kuitenkin käsitöistä hyviä numeroita ja aika kului mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan säikähdin itsekin, kun tajusin, että historia on minulle ollut turhin oppiaine, josta ei ole ollut mitään hyötyä, päinvastoin haittaa.
Historian kirjat kertoivat vain ukkojen typeriä edesottamuksia. Niitä olisi pitänyt opetella ulkoa. Ja kaikenmaailman ukkojen nimiä ja vuosilukuja. Sotia, sotia, sotia ja muuta väkivaltaa ja mahtailua. Taitaa jatkua sama pelleily vieläkin.Naisia ei kuulu, ei näy. Heidän saavutuksena ja eletty elämänsä puuttuu historiasta kokonaan. Muutosta odotellessa
Historia on avain nykyhetken ymmärtämiseen sillä et voi ymmärtää nykyhetkeä ilman ymmärrystä syistä joista nykyhetkeen on päädytty. Historia mahdollistaa myös tiettyyn rajaan asti erilaisten tulevaisuusskenaarioiden esittämisen
Liikunnassa ja musiikissa ei oikein opetettu mitään. Olen aina tykännyt liikkua, mutta se pari tuntia löysää liikkumista kerran viikossa tuskin vaikutti kuntooni.
Vierailija kirjoitti:
Historian kirjat kertoivat vain ukkojen typeriä edesottamuksia. Niitä olisi pitänyt opetella ulkoa. Ja kaikenmaailman ukkojen nimiä ja vuosilukuja. Sotia, sotia, sotia ja muuta väkivaltaa ja mahtailua. Taitaa jatkua sama pelleily vieläkin.Naisia ei kuulu, ei näy. Heidän saavutuksena ja eletty elämänsä puuttuu historiasta kokonaan. Muutosta odotellessa
Suutuit siis historialle, kun naiset eivät ole saaneet mitään merkittävää aikaan ikinä.
Kato vaikka tota Marinia. Vajaa kausi kipuilua pääministerinä ja heti ensimmäiseen oikeaan vastoinkäymiseen ragequit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä matematiikka.
Eniten minulle oli hyötyä ruotsin kielestä. Siitä tuli ammattini.
ja jollekkin tuli ammatti siitä matikasta :D
Matikka on kala
"Ylilauta-PALSTALLA keskustellaan eniten työttömyydestä, sosiaaliturvasta sekä mielenterveysongelmista, mutta myös naiset, sukupuolisuhteet sekä seksuaalinen kokemattomuus ovat anonyymille alustalle kirjoittavien syynissä."
😅
No kappas. Minä en ole koskaan opiskellut joukko-oppia, mutta osaan ratkoa loogisesti ongelmia. Joten aika turhalta kuulostaa tuo joukko-oppi.