Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä opiskelemastasi kouluaineesta on ollut sinulle vähiten hyötyä elämässä?

Vierailija
16.03.2025 |

Kuvaamataito ja käsityöt eivät minua juuri ole hyödyttäneet sääliseiskan raapustajasta ja virkkaajastq ei tullut käsityöläistä.

Kommentit (327)

Vierailija
281/327 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta.

Vierailija
282/327 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ehdoton ykkönen, pelkästään elinikäinen vastenmielisyys kaikkea urheilua kohtaan.

Kuvaamataito hyvä kakkonen. Kun ei ole lahjoja, ei niitä pakottamalla saa esiin.

Eipä musiikista myöskään suurta iloa ollut, vaikka siitä nautin ja jotain tajuankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/327 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti opinto-ohjaus ja ammatinvalinta 1970 luvun peruskoulun yläasteella.

Silloin mm. Radio- ja TV-asentajia tarvitaan kuten puhelinasentajiakin. Konttorikonekorjaajia myöskin. Instrumenttiasentajia tarvitaan kanssa. Tietokoneita ei tarvita Suomessa kuin noin 5 kpl max 10 enintään. 

No ei ne opot olleet ennustajia, peilasivat vain 50 kymppisenä omaan elämänkokemukseen ammatteja, kuten nykyäänkin opot tekevät.

Ammatin valinta on tuurista kiinni ja siitä miten elämä kuljettaa vuosien läpi. Muuten uskonnon myötä saatu elämänhallinta toimii ulkomaillakin perustana rakentaa elämäänsä.

Vierailija
284/327 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyötyä minulle on ollut kielistä: matematiikasta, äidinkielestä ja englannin kielestä. Kaikki muu on ollut enemmän tai vähemmän hyödytöntä. 

Ihmisen on vaikea ymmärtää sitä, että matematiikka on kieli; se tieteellinen peruskieli, joilla asiat ja ilmiöt voidaan ilmasta objektiivisesti ja täsmällisen tarkasti.

Ehkä niin.

Mutta onko sinulle helppo ymmärttää, että esim. taiteen avulla voi ilmaista sellaisia asioita, tunteita ja kokemuksia, luoda uutta ja rikkoa sellaisia rajoja johon matematiikka taas ei pysty? Siinä objektiivisus ja täsmällisyys ei ole aina tarpeen ollenkaan. Voima voi olla vaikkapa subjektiivisen kokoemuksen herättäisessä ja asoiden sekoittamisessa epätavallisesti keskenään. 

Kaikilla erilaisilla tieteillä ja taiteilla on omat puolensa ja käyttötarkoituksensa. On valtavan hienoa, että ihmisillä on eri vahvuuksia ja

Moni on luonnostaan kiinnostunut musiikista ja kuvataiteesta niin että perehtyy niihin myös vapaa-aikanaan, lapsesta asti. Ammattia niistä ei monille kuitenkaan tule. Siksi vastasin, että ne olivat "hyödyttömimmät" oppiaineet. 

Hyödyllisiksi henkilökohtaisesti katson ne, missä selvästi opin uutta.

Vierailija
285/327 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyötyä minulle on ollut kielistä: matematiikasta, äidinkielestä ja englannin kielestä. Kaikki muu on ollut enemmän tai vähemmän hyödytöntä. 

Ihmisen on vaikea ymmärtää sitä, että matematiikka on kieli; se tieteellinen peruskieli, joilla asiat ja ilmiöt voidaan ilmasta objektiivisesti ja täsmällisen tarkasti.

Ehkä niin.

Mutta onko sinulle helppo ymmärttää, että esim. taiteen avulla voi ilmaista sellaisia asioita, tunteita ja kokemuksia, luoda uutta ja rikkoa sellaisia rajoja johon matematiikka taas ei pysty? Siinä objektiivisus ja täsmällisyys ei ole aina tarpeen ollenkaan. Voima voi olla vaikkapa subjektiivisen kokoemuksen herättäisessä ja asoiden sekoittamisessa epätavallisesti keskenään. 

Kaikilla erilaisilla tieteillä ja taiteilla on omat puolensa ja käyttötarkoituksensa. On va

Moni on luonnostaan kiinnostunut musiikista ja kuvataiteesta niin että perehtyy niihin myös vapaa-aikanaan, lapsesta asti. Ammattia niistä ei monille kuitenkaan tule. Siksi vastasin, että ne olivat "hyödyttömimmät" oppiaineet. 

Hyödyllisiksi henkilökohtaisesti katson ne, missä selvästi opin uutta.

Lisään kuitenkin, että samalla musiikki ja kuvaamataito olivat myös hauskimmat aineet. Etenkin kuviksessa sai purkaa itseään.

Vierailija
286/327 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettepa rajoittuneita, jos ette käytä ruotsia. Voisitte ainakin käydä joskus tsekkaamassa, kirjoittaako Ruotsin mediat yhtään laajemmin asioista kuin Suomen.

Vierailija
287/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonto. Olisin voinut ne tunnit opetella esim. porakoneen käyttöä. Millään tunnilla ei opetettu tuota ja olen joutunut itse aikuisena opettelemaan.

Meille opetettiin puukässässä

Toinen teistä käyttää ikuisuuden porakonetta toisen pidellessä puukapulaa ettei pyöri mukana, uudelleen ja uudelleen.??

Vierailija
288/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta peruskoulussa, latina lukiossa.

Vierailija
289/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettepa rajoittuneita, jos ette käytä ruotsia. Voisitte ainakin käydä joskus tsekkaamassa, kirjoittaako Ruotsin mediat yhtään laajemmin asioista kuin Suomen.

Kävin nuorena pakkoruottikouluajan jälkeen ruottiissa. Suomalaisia pidettiin alimpana kastissa, jossa mamutkin olivat asteikossa arvostetumpia.Kun ja jos kuulivat että oli suomesta,loppui keskustelu siihen, tytön kanssa.Suomalaisia halveksittiin ainakin silloin. Historiassa mittasivat meidän kalloja ja totesivat että aivot olivat pienempiä ja alkeellisempia.lapsena olin kesäloma-automatkalla ruottissa ja isäni tulkkasi kiinka pilkkasivat meitä. Sama siis toistui suoraan 20 vuoden kuluttua kun kävin maassa. Olin töissä siellä muutaman kk.en rahan takia tai etteikö täältä olisi töitä löytynyt.Siellä puhuttiin lähinnä Englantia.ruottia en ole tarvinnut koskaan missään

Vierailija
290/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotti. Poikakin puhuu fortnitessa englantia sujuvasti ruottalaisen pojan kanssa.Englantia puhuu valtava määrä ihmisiä ympäri maailman. Ruottia ei.

Vierailija
291/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi. 

100 % hyödytön aine. 

Vierailija
292/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityö esim. on tosi tarpeellinen ihmiselle, joka ei ole hyvä siinä. Kehittää silmän ja käden yhteistyötä. 

Kai kaikesta oppimastani on hyötyä. Käsityöt oli vaikeita. Mutta siitä on juurikin ollut hyötyä. 

Ihmisen pitäisi tehdä asioita, joissa ei ole hyvä. 

Vierailija
293/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi. 

100 % hyödytön aine. 

En tykännyt, mutta tiedostan, että olemme osa pohjoismaita. Kyllä kielikorvakin kehittyy, kun opiskelee monta kieltä. 

Vierailija
294/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja uskonto

Vierailija
295/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto, kuvis ja musiikki.

Vierailija
296/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä niin.

Kaikilla erilaisilla tieteillä ja taiteil

Piirtäminen kehittää aivoja. On hyödyllistä ja tietysti luovuus kehittyy. Käsillätekeminen on hyvä. Nykyään nuoret tuijottavat vain ruutua. Menee sormi suuhun, kun pitää ommella nappi paitaan. 

Vierailija
297/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonto, kuvis ja musiikki.

Itse koin, että esimerkiksi nokkahuilulla soittaminen oli kivaa. Olin jonkun pyhän äärellä, kun istuin portailla ja harjoittelin varpunen jouluaamuna. 

Uskonnossa tuli moraalioppia. Mielestäni on hyvä, että ihminen edes hiukan miettisi tekojaan ja niiden seuraamuksia. 

Kuvis oli haastavaa. Tein työt aina kotona, kun oli vaikea keskittyä luokassa. 

Vierailija
298/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonto. Olisin voinut ne tunnit opetella esim. porakoneen käyttöä. Millään tunnilla ei opetettu tuota ja olen joutunut itse aikuisena opettelemaan.

Meille opetettiin puukässässä

Toinen teistä käyttää ikuisuuden porakonetta toisen pidellessä puukapulaa ettei pyöri mukana, uudelleen ja uudelleen.??

Itse asiassa olin huono puukässässä, mutta niin vain olen joutunut tekemään puutöitäkin. Ja kyllä, totesin, että pala pyörii poran mukana. Pitää kiinnittää pala, että on turvallista ym. 

Vierailija
299/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli. En tarvitse tietoa sijamuodoista yhtään mihinkään. 

Vierailija
300/327 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alemmuudentuntoinen mitä ne ajattelee meistä -asenne on mennyttä aikaa. Sitä paitsi ne osavaat kertoa sen englanniksi ja kotimainen media uutisoida asiasta suomeksi jos se on tärkeää. 

Tokihan sitä voi keksimällä keksiä mahdollisuuksia käyttää ruotsia jos nimenomaan etsii vain mahdollisuuksia käyttää ruotsia. Ihan eri kysymys vaan on, onko siitä mitään hyötyä ja ruotsin kielestä suurimmalle osalle suomalaisia ei ole mitään hyötyä. 

Voisihan pakollisena oppiaineena olla vaikka muinaiskreikka, niin saisit sitten moittia miten rajoittuneita olemme, kun voisimme mennä johonkin raunioihin tulkitsemaan muinaiskreikkalaisia kaiverruksia.