Mistä opiskelemastasi kouluaineesta on ollut sinulle vähiten hyötyä elämässä?
Kuvaamataito ja käsityöt eivät minua juuri ole hyödyttäneet sääliseiskan raapustajasta ja virkkaajastq ei tullut käsityöläistä.
Kommentit (327)
Ruotsi ja saksa. Ruotsia en ole tarvinnut kertaakaan koulun jälkeen, saksaa kerran, mutta silloinkin vaihdettiin englantiin kun kielitaitoni ei riittänyt.
Ruotsi. Asun Euroopan ulkopuolella.
Kuvaamataito ja musiikki. Niistä on ollut huvia mutta ei "hyötyä".
Vierailija kirjoitti:
Hyötyä minulle on ollut kielistä: matematiikasta, äidinkielestä ja englannin kielestä. Kaikki muu on ollut enemmän tai vähemmän hyödytöntä.
Ihmisen on vaikea ymmärtää sitä, että matematiikka on kieli; se tieteellinen peruskieli, joilla asiat ja ilmiöt voidaan ilmasta objektiivisesti ja täsmällisen tarkasti.
Kuka voi ja kuka ei. Miten ilmaiset matemaattisesti esim. että Liisa ja Matti ostivat 400 000 euroa maksaneen talon 23.1.1999?
Ruotsinkielestä. Häpeällistä ja tuomittavaa pakottaa ihmisiä opiskelemaan tuota turhuutta.
Ruotsista. Muut kielet ovat olleet hyödyllisiä, kunpa ruotsin tilalle olisi voinut valita järkevän kielen tunteja.
Ruotsi tietysti. Kakkosena musiikki. Jos ei ollut harrastanut musiikkia niin sai yleensä vaan katella muiden soittoa. :D
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka, kehiti loogista ajattelua, mikäon suojannut paljolta pahalta.
Vastauksesi otsikon aiheeseen ei kuitenkaan nyt tällä kertaa ole kovin looginen ;)
Kaikista aineista on ollut jotain hyötyä. Taidot ja sivistys ei ole koskaan pahasta
Vierailija kirjoitti:
Hyötyä minulle on ollut kielistä: matematiikasta, äidinkielestä ja englannin kielestä. Kaikki muu on ollut enemmän tai vähemmän hyödytöntä.
Ihmisen on vaikea ymmärtää sitä, että matematiikka on kieli; se tieteellinen peruskieli, joilla asiat ja ilmiöt voidaan ilmasta objektiivisesti ja täsmällisen tarkasti.
Ehkä niin.
Mutta onko sinulle helppo ymmärttää, että esim. taiteen avulla voi ilmaista sellaisia asioita, tunteita ja kokemuksia, luoda uutta ja rikkoa sellaisia rajoja johon matematiikka taas ei pysty? Siinä objektiivisus ja täsmällisyys ei ole aina tarpeen ollenkaan. Voima voi olla vaikkapa subjektiivisen kokoemuksen herättäisessä ja asoiden sekoittamisessa epätavallisesti keskenään.
Kaikilla erilaisilla tieteillä ja taiteilla on omat puolensa ja käyttötarkoituksensa. On valtavan hienoa, että ihmisillä on eri vahvuuksia ja osaamista.Yhdelle yksi on ominaista ja toiselle toinen. Eriaisia näkökulmia ja käyttövälineitä tarkastella, kokea, tuntea, havainnoida ja tutkia tätä maailmaa. Kunhan osataan arvostaa niitä erilaisiakin näkökulmia ja osaamista, mitä itsellä ei niin paljoa ole.
Ruotsi. Täysin hukkaan heitettyä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä matematiikka.
Eniten minulle oli hyötyä ruotsin kielestä. Siitä tuli ammattini.
Sama täällä. Pitkä matematiikka meni ihan hukkaan. Yksi ylimääräinen kieli olisi ollut järkevämpää puurtamista.
Ehdottomasti koululiikunta. Aloin vihata liikuntaa ja laajemminkin urheilua koulun vuoksi niin paljon, etten ole seurannut edes urheilukisoja enkä kannata minkäänlaista urheilutoimintaa.
Vasta nyt yli 50-vuotiaana olen osittain pakosta joutunut alkaa löytämään liikuntaan kiinnostusta, kun kroppa ei ole enää yhtä vetreä kuin nuorempana ja vuosikymmenien istumatyö on laittanut paikat jumiin.
Uskonto, uskonto ja sitten uskonto...
Ruotsista, uskonnosta ja musiikista.
Matematiikka ja liikunta.