Mistä opiskelemastasi kouluaineesta on ollut sinulle vähiten hyötyä elämässä?
Kuvaamataito ja käsityöt eivät minua juuri ole hyödyttäneet sääliseiskan raapustajasta ja virkkaajastq ei tullut käsityöläistä.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukko-oppi matikan tunnilla.
Joukko-oppi on lähes päivittäin käytössä, kun ongelmat tuppaavat olemaan kombinatoorisia.
Kaikki ei ajattele asioita matematiikan kautta. Itse ratkon ongelmat ihan käytännön tasolla, en joukko-opilla.
eri
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka, kehiti loogista ajattelua, mikäon suojannut paljolta pahalta.
Tästä et sitten suoriutunut kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeissa töissä se Excel-lomake on siinä tapauksessa täysin hyödytön, jos niitä tuloksia ruvetaan käsin tarkastamaan.
Ei Exceliin syötetä kaavoja, joku IT-pena on tehnyt sen jo.
Oikeissa töissä se it-penakin on. Ja aika moni meistä ihan oikeissa töissä syöttää kaavoja Exceliin. Tehdään nääs vähän vaativampia hommia kuin jotain valmiin pohjan täyttämistä.
IT-pena on todennäköisesti käynyt koulunsa Intiassa. Joka tapauksessa tsekkaa, kuinka iso prosentti ihmisistä tekee niitä Excel-pohjia työkseen. Koska samalla logiikalla voin sanoa, että kyllä kaikkien on osattava viittä kieltä koska minäkin tarvitsen niitä töissä. Ja se Excel-pohjien teko olis vielä aika helppo homma verrattuna muihin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeissa töissä se Excel-lomake on siinä tapauksessa täysin hyödytön, jos niitä tuloksia ruvetaan käsin tarkastamaan.
Oikeissa töissä se it-penakin on. Ja aika moni meistä ihan oikeissa töissä syöttää kaavoja Exceliin. Tehdään nääs vähän vaativampia hommia kuin jotain valmiin pohjan täyttämistä.
IT-pena on todennäköisesti käynyt koulunsa Intiassa. Joka tapauksessa tsekkaa, kuinka iso prosentti ihmisistä tekee niitä Excel-pohjia työkseen. Koska samalla logiikalla voin sanoa, että kyllä kaikkien on osattava viittä kieltä koska minäkin tarvitsen niitä töissä. Ja se Excel-pohjien teko olis vielä aika helppo homma verrattuna muihin tehtäviin.
Mistä pohjista sä jauhat? En mä ainakaan käytä mitään valmiita pohjia, vaan ihan itse syötän ne tiedot sinne Exceliin kaavoja myöten. Sinähän väitit, että oikeissa töissä vain täytellään jotain lomakkeita eikä tarvitse ymmärtää, mitä siellä lomakkeella tapahtuu kaavatasolla.
Uskonto. Erosin sitten kirkosta kun täysi-ikäiseksi tulin.
Vierailija kirjoitti:
Uskonto. Erosin sitten kirkosta kun täysi-ikäiseksi tulin.
Miten uskonnonopetus liittyy kirkkon jäsenyyteen? Uskonnossahan opetetaan maailmanuskontoja, etiikkaa jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joku derivaatta juttu matikassa. Mikä helvetti se ees on.
Derivaatan ja integraalin ymmärtäminen on kyllä todella tärkeitä.
Sinulle ehkä, kaikille ei. Itse olen pärjännyt elämässäni 52 vuotta ilman, että olen edes kuullut käsitettä integraali. Derivaatta on hämärästi tuttu peruskoulusta. En tosin yhtään muista mikä se on.
t. eri
Alakoulun jälkeistä matematiikkaa tarvitsee todella vähän. Kaikki lasketaan myöhemmin siten, että sulle annetaan joku ohjelma tai exceli, joka laskee sen. Mikä on järkevää inhimillisten virheiden vähentämiseksi.
Yläkoulun (-asteen) uskonto myös oli jotain josta en muista mitään muuta kuin että minäkuvasta selitettiin jotain. Kuvaamataito oli
Jos halutaan tehdä oikein isoja virheitä, niin siihen tarvitaan Excel. Suurin yksittäinen virhe taitaa olla JP Morganin johdannaiskauppoihin liittyvä virhe, jossa pieni fiba riskien arvostamiseen liittyvissä kaavoissa oli osasyynä 6 mrd USD tappioihin. Excel on oikeastaan väärä työkalu oikeastaan mihinkään järkevään käyttöön.
Kouluajoista on hyvin kauan aikaa. Sanoisin hyödyttömimmäksi maantiedon, mutta se oli kyllä kytköksissä omaan motivaation puutteeseeni. Hyvää, yleissivistävää tietoa siinäkin aineessa käsiteltiin. Yleisesti ajattelen, että maantieto on hyvä oppiaine sikäli, että vähemmän lahjakas mutta tunnollinen oppilas voi siitä saada onnistumisen kokemuksia ja hyvän numeron. Biologiakin on perustasolla samantyyppinen aine. Itselle ainoa varsinaisesti elämänlaatua huonontava oppiaine oli liikunta, ei liikkumisen itsensä, vaan opetuksen toteutustavan vuoksi. Ja no, eipä pakollinen kotitalouskaan mitään antanut, mutta muiston pelasti hauska ja nuoria ymmärtävä opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et tajunnut, mitä tarkoitin tarkastamisella. En tarkoittanut, että se tehdään käsin. Tarkoitin, että pitää ymmärtää, mitä lasketaan ja miten, jotta osaa a) nähdä onko Excel laskenut oikein, b) onko syötetyt tiedot oikein. Ja todellakin Exceliin syötetään kaavoja eihän se muuten osaa mitään laskea. Esim. =SUMMA(B1;B3) on kaava.
Excel on niin "fiksu", että sillä pystyy tekemään aivan uudentyyppisiä virheitä.
https://www.science.org/content/article/one-five-genetics-papers-contai…
One in five genetics papers contains errors thanks to Microsoft Excel
Autoformatting in Microsoft Excel has caused many a headachebut now, a new study shows that one in five genetics papers in top scientific journals contains errors from the program, The Washington Post reports. The errors often arose when gene names in a spreadsheet were automatically changed to calendar dates or numerical values. For example, one gene called Septin-2 is commonly shortened to SEPT2, but is changed to 2-SEP and stored as the date 2 September 2016 by Excel. The researchers, who published their analysis in Genome Biology, say the issue can be fixed by formatting Excel columns as text and remaining vigilantor switching to Google Sheets, where gene names are stored exactly as they're entered.
Latina: non scholae sed vitae discimus; gutta cavat lapidem, non vi sed saepe cadendo; tum tua res agitur, paries cum proximus ardet; orandum'st ut sit mens san' in corpore sano. Quo usque tandem, Catilina...blah blah blah...
Liikunta. Muut kielet paitsi englanti ja ruotsi. Ruotsia olen tarvinnut oikeastaan vain sukututkimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukko-oppi on lähes päivittäin käytössä, kun ongelmat tuppaavat olemaan kombinatoorisia.
Kaikki ei ajattele asioita matematiikan kautta. Itse ratkon ongelmat ihan käytännön tasolla, en joukko-opilla.
eri
Saahan sitä ongelmia toki koittaa ratkaista ihan itse tuumimalla ja pohtimalla, mutta monet ongelmat voidaan kuitenkin kuvata tietynlaisina matemaattisina ongelmina (alkaen vaikka työlistasuunnittelusta) - ja näihin löytyy, jos ei valmiita ratkaisuja, niin ainakin hyviä algoritmeja, joista läheä liikkeelle. Tietysti, jos työskentelee vain triviaalien ongelmien parissa, niin turha niiden ratkaisuja on tehdä tarpeettoman kompleksiseksi.
Kotitalous, seiskalla sitä oli maanantaiaamuisin. En ollut silloin kiinnostunut ruoanlaitosta, ja kaiken hyödyllisen kokkailusta olen oppinut vasta tuon jälkeen.
Käsityö, kuvis, fysiikka, kemia, pitkä matikka, maantieto, filosofia, liikunta (liikun muutenkin), latina, osa historian kursseista.
Eniten hyötyä ollut kielistä (ruotsi, saksa, enkku) ja äikästä.
Liikunta, ehdottomasti. Olen pienestä pitäen ollut liikkuvainen ja aktiivinen, mutta koululiikuntaa vihasin. Onneksi olen pitänyt pääni ja jatkanut liikkumista itselleni mieleisellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Saahan sitä ongelmia toki koittaa ratkaista ihan itse tuumimalla ja pohtimalla, mutta monet ongelmat voidaan kuitenkin kuvata tietynlaisina matemaattisina ongelmina (alkaen vaikka työlistasuunnittelusta) - ja näihin löytyy, jos ei valmiita ratkaisuja, niin ainakin hyviä algoritmeja, joista läheä liikkeelle. Tietysti, jos työskentelee vain triviaalien ongelmien parissa, niin turha niiden ratkaisuja on tehdä tarpeettoman kompleksiseksi.
Saahan sitä toki algortmejakin muodostaa, mutta jos sulla on talo tulessa tai astianpesukone laskenut vedet lattialle, siinä on vähän muut asiat mielessä kuin algortmit ja joukko-opit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joku derivaatta juttu matikassa. Mikä helvetti se ees on.
Derivaatan ja integraalin ymmärtäminen on kyllä todella tärkeitä.
Jaa. Mihinköhän niitä mahtaa tavita perusarjessa. Enpä ole huomannut.
N41
Kasvunopeus ja kertymä arkikielellä. Tulee työelämässä heti vastaan jos vähäänkään vaativampia töitä tekee ja pääsee käppyröiden ja tilastojen kanssa tekemisiin.
Kulmakarvat menisivät ylös jos joku johtaja ei näitä handlaa.