Siis meille tuli lappu että vaihdetaan palovaroittimet akullisiin joiden kunto pitää tarkistaa 1-3 kk välein ja tuo on taloyhtiön vastuulla
niin tarkoittaako se sitä että mun kämppään tulee joku palovaroitintarkistaja jopa kerran kuussa? Sisälle asti?
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan. Ei kukaan halua kotiinsa tarkastajaa. Lisäksi noin usein. Täysin hullu idea. Tottakai hyvä jos palovaroitin toimii noin muuten. Asukkaiden pitäisi valittaa.
Haluatko mieluummin, että talo palaa ja kaikki kuolee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimimaan. Ei kukaan halua kotiinsa tarkastajaa. Lisäksi noin usein. Täysin hullu idea. Tottakai hyvä jos palovaroitin toimii noin muuten. Asukkaiden pitäisi valittaa.
Jos nämä on vaihtoehdot niin kyllä. Yksityisyys on tärkeintä loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti meille ei tule tuollaisia. Inhoan, kun vieraat ihmiset tulevat kotiini. Ja nuo on aina jotain ma-pe 8-16 välillä, eikä ke klo 12-13 välillä. Yksiössä ei siis mitään rauhaa viikkoon.
Osalle pitäisi sopia aika ja sekin voisi mennä huonosti, jos on asukas vaikka tulee kipeäksi yhtäkkiä ja ei oikein jaksa jutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Höpö höpö. Tuohan tulisi jo älyttömän kalliiksi
Ei tule, jos tarkastus tehdään talkootyönä, kuten joissakin yhtiöissä lumityöt. Jokaiselle osakkaalle oma vuoro käydä kiertämässä varoittimet. Omalle kohdalle tuo ei silloin osu kuin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Vanhukset rollaattorien kanssa kiertää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peruste on palovaroittimien tarkastus ja sillä naapurilla on hallituksen valtuutus. "
Silloinhan hallitus voisi valtuuttaa jokaisen itse tarkastamaan palovaroittimensa... Kannattaa kysyä talon käyttämältä vakuutusyhtiöltä heidän kantansa asiaan.
Ei voi luottaa, että asukkaat hoitavat tarkastuksen itse tahoillaan. Siksi kiertävä vastuu.
Edelleenkin suosittelen kysymään vakuutusyhtön kantaa "maallikon" tekemään tarkastukseen. Ettei tule yllätyksiä. Jos kirjallisesti vastaavat että OK niin sitten on ok.
Se on palovaroitin, se testataan painamalla nappia jossa lukee "test" ja laite sanoo piip. Ei siihen mitään palomestaria ja sähkömiestä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Kuka haluaa asua tuollaisessa taloyhtiössä, jossa kotirauhan suoja on käytännössä rajoitettu/olematon?
Totta kai voi kieltää, ettei saa tulla asuntoon, jos asukkaat eivät ole paikalla. Silloin ei saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tuohan tulisi jo älyttömän kalliiksi
Ei tule, jos tarkastus tehdään talkootyönä, kuten joissakin yhtiöissä lumityöt. Jokaiselle osakkaalle oma vuoro käydä kiertämässä varoittimet. Omalle kohdalle tuo ei silloin osu kuin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Vanhukset rollaattorien kanssa kiertää?
Siinä missä tekevät rivitalossa lumityötkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Paloturvallisuutta voi kehittää todella ja arkkitehtuuria. Mutta asukkaiden ehdoilla ja yksityisyys huomioiden. Jokaisen tehtävä on olla aikuinen ja huolehtia itsekin että hälytin toimii, vaihtaa pattereita. Sehän piippaa jos patteri vähenee yleensä? Ja muutenkin voi testailla vai mitä. Siitä voi muistuttaa ihan ala-aulassa ja suoraan asukkaille, nätisti. Jos joku on välinpitämätön, ne tapaukset ovat erikseen, mitä ehdotat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo tule palkollisiksi vain yli 60-neliöisiin asuntoihin?
Joo:
Nykyinen pelastuslaki velvoittaa, että asunnoissa on vähintään yksi palovaroitin jokaisen kerroksen alkavaa 60 neliömetriä kohden.
https://www.isannointiliitto.fi/palovaroittimet-siirtyvat-taloyhtion-va…
Ei siis koske 90% kerrostaloasuntokannasta lainkaan.
Missä talossa ei ole edes ensimmäistä alkavaa kuuttakymmentä neliötä?
Mun kerrostalossa suurimmat asunnot on 55 neliötä.
Ja reputit luetun ymmärtämisen peruskoulussa?
Nykyisin on 10 vuoden litiumpatterilla toimivia varoittimia, jotka taloyhtiö hankkii. Asukas tarkistaa nappia painamalla. Ei ole vaikeaa.
Eikö tämä turvallisuushakuisuus mene jo vähän liian pitkälle. Kaikki kuolee lopulta kuitenkin, eikä asuntopaloja nykyään montaa Suomessa vuosittain ole. Lähinnä noita itse huollettua sähkövikaisia omakotitaloja. Riittää, että rapussa on palovaroitin, joka tarkastetaan säännöllisesti. Asukkaat sitten itse pitävät asuntojensa hälyttimistä huolta.
Kerrostalossa tulipalo ei leviä toiseen asuntoon. Jokainen voi itse tarkistaa onko palovaroitin kunnossa. Jos joku ei tarkista niin itsepä sitten kärsii. Mitä se muihin vaikuttaa? Mikä on siis todellinen syy tämän kyttäyksen taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Paloturvallisuutta voi kehittää todella ja arkkitehtuuria. Mutta asukkaiden ehdoilla ja yksityisyys huomioiden. Jokaisen tehtävä on olla aikuinen ja huolehtia itsekin että hälytin toimii, vaihtaa pattereita. Sehän piippaa jos patteri vähenee yleensä? Ja muutenkin voi testailla vai mitä. Siitä voi muistuttaa ihan ala-aulassa ja suoraan asukkaille, nätisti. Jos joku on välinpitämätön, ne tapaukset ovat erikseen, mitä ehdotat siihen.
Mutta katsoa, tuo, että jokaisen tehtävä olisi huolehtia varoittimien toiminnasta on vanha laki, joka ei selkeästi riittänyt, joten uuden lain mukaan tehtävä lankeaa taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
"Peruste on palovaroittimien tarkastus ja sillä naapurilla on hallituksen valtuutus. "
Silloinhan hallitus voisi valtuuttaa jokaisen itse tarkastamaan palovaroittimensa... Kannattaa kysyä talon käyttämältä vakuutusyhtiöltä heidän kantansa asiaan.
Voihan siihen tulla systeemi, että jokainen asukas tarkastaa itse oman varoittimensa ja kuittaa johonkin, että kunnossa on.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa kuulemma tarkastaa kompostin sanalla.
Samalla ratsaavat ettei ole vääriä "kukkia" kämpissä kasvamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi luottaa, että asukkaat hoitavat tarkastuksen itse tahoillaan. Siksi kiertävä vastuu.
Edelleenkin suosittelen kysymään vakuutusyhtön kantaa "maallikon" tekemään tarkastukseen. Ettei tule yllätyksiä. Jos kirjallisesti vastaavat että OK niin sitten on ok.
Se on palovaroitin, se testataan painamalla nappia jossa lukee "test" ja laite sanoo piip. Ei siihen mitään palomestaria ja sähkömiestä tarvita.
Olen itse aivan samaa mieltä. Ja jos meillä tuollaista ehdotettaisiin kysyisin silti vakuutusyhtiön kantaa asiaan. Korvauspäätökset kun tehdään tervettä järkeä käyttämättä laki- ja sopimuspykälien mukaan.
Hallituksen jäsenillä muuten kannattaa olla taloyhtiön vastuuvakuutus kun näitä majdollisia virheen ja siitä seuraavan korvausvastuun paikkoja alkaa olla aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Eletäänkö me nyt virallisesti DDR:ssä?
Jos nyt mennään tähän, niin noihin varoittimiin olisi mahdollista laittaa kamera, salakuuntelulaite tms. Miten voidaan varmistaa, ettei kukaan hullu tee niin? Tai voihan sen tehdä jo tehtaalla (Kiinahan on näistä jäänyt kiinni).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä on vaihtoehdot niin kyllä. Yksityisyys on tärkeintä loppujen lopuksi.
Tässä asiassa sinulta ei enää kysytä vaan tuleva tarkastus on jo kirjattu lakiin. Sen poistaminen edellyttäisi niinikään lakimuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa asua tuollaisessa taloyhtiössä, jossa kotirauhan suoja on käytännössä rajoitettu/olematon?
Totta kai voi kieltää, ettei saa tulla asuntoon, jos asukkaat eivät ole paikalla. Silloin ei saa tulla.
Siinä tapauksessa asukas tietenkin kertoo yhtiölle ajankohdan jolloin huoltomies voi lakisääteisen tarkastuksen tulla tekemään.