Siis meille tuli lappu että vaihdetaan palovaroittimet akullisiin joiden kunto pitää tarkistaa 1-3 kk välein ja tuo on taloyhtiön vastuulla
niin tarkoittaako se sitä että mun kämppään tulee joku palovaroitintarkistaja jopa kerran kuussa? Sisälle asti?
Kommentit (299)
Eletäänkö me nyt virallisesti DDR:ssä?
Varoittimen paristo on ollut loppu jo 10 vuotta.
Ei oo tarkastajia näkynnä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo tule palkollisiksi vain yli 60-neliöisiin asuntoihin?
Kyllä koska pienemmät asunnot ei pala
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita kukaan tarkista 3kk välein normaaleissa taloyhtiöissä. Meillä vaan joku ukko tuli ja pamautti uuden hälyttimen entisten lisäksi eteisen kattoon ja antoi käyttöohjeen kouraan.
sama täällä tällä viikolla. Vanha vaihdettiin ja eteiskäytävään tuli uusi. Pinta-ala tässä on 40 m2
aijoo, ja siinä on kuulemma 10 vuoden akku
Meille tuli varmaankin samanlaiset. Olleet käytössä kohta neljä kuukautta ja piippailevat vuorotellen akkuvaroitusta. Sellaisia 10 vuoden akunkestoja lienee luvassa sinnekin. Olisi varmasti teknisesti todella vaikea tehdä verkkovalvottavia laitteita jotka valvovat itse itseään ja ilmoittavat verkon kautta esim akun kunnosta? Varmaan tosi vaikeaa😆
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän asti on pärjätty?
Teinit on tyhmempiä nykyään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Höpö höpö. Tuohan tulisi jo älyttömän kalliiksi
Ei tule, jos tarkastus tehdään talkootyönä, kuten joissakin yhtiöissä lumityöt. Jokaiselle osakkaalle oma vuoro käydä kiertämässä varoittimet. Omalle kohdalle tuo ei silloin osu kuin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Homman laillisuus?
Kyllä talkoot ovat laillisia.
Toisen ihmisen asuntoon ei ole laillista mennä heppoisin perustein. Miten naapuri on kykenevämpi tarkistamaan palovaroittimen tilan kuin asukas itse?
Vierailija kirjoitti:
Varoittimen paristo on ollut loppu jo 10 vuotta.
Ei oo tarkastajia näkynnä.
Eipä tuo ole taloyhtiön vastuulla ennen kuin ensi vuodesta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Niitä en ala kyttäämään millään lailla ja kämppääni ei tule ketään tarkastajaa kuin kuolleen ruumiini yli!
Naapuriasunnossa kävi näin. Itse kyseisen asunnon oven poliisille yleisavaimella avanneena voin kertoa että 3 viikkoa kesällä asunnossaan virunut kuollut ruumis haisee käsittämättämän pahalta.
Mieluimmin anna niiden taekastusten tapahtua eläessäsi. Se on huomaavaista muuta talon väkeä kohtaan.
T. hall pj
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä taloyhtiö tekee tarkastuksen 3 kk välein, ihan tullaan asuntoon sisälle. Kieltää ei voi.
Ei tule, jos tarkastus tehdään talkootyönä, kuten joissakin yhtiöissä lumityöt. Jokaiselle osakkaalle oma vuoro käydä kiertämässä varoittimet. Omalle kohdalle tuo ei silloin osu kuin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Homman laillisuus?
Kyllä talkoot ovat laillisia.
Toisen ihmisen asuntoon ei ole laillista mennä heppoisin perustein. Miten naapuri on kykenevämpi tarkistamaan palovaroittimen tilan kuin asukas
Peruste on palovaroittimien tarkastus ja sillä naapurilla on hallituksen valtuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo:
Nykyinen pelastuslaki velvoittaa, että asunnoissa on vähintään yksi palovaroitin jokaisen kerroksen alkavaa 60 neliömetriä kohden.
https://www.isannointiliitto.fi/palovaroittimet-siirtyvat-taloyhtion-va…
Ei siis koske 90% kerrostaloasuntokannasta lainkaan.
Missä talossa ei ole edes ensimmäistä alkavaa kuuttakymmentä neliötä?
Mun kerrostalossa suurimmat asunnot on 55 neliötä.
Ja näistä ihan jokaisessa asunnossa on ensimmäinen alkava 60 neliötä.
"Peruste on palovaroittimien tarkastus ja sillä naapurilla on hallituksen valtuutus. "
Silloinhan hallitus voisi valtuuttaa jokaisen itse tarkastamaan palovaroittimensa... Kannattaa kysyä talon käyttämältä vakuutusyhtiöltä heidän kantansa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Niitä en ala kyttäämään millään lailla ja kämppääni ei tule ketään tarkastajaa kuin kuolleen ruumiini yli!
Kannattaa sitten kupsahtaa heti välioven eteen.
Vierailija kirjoitti:
"Peruste on palovaroittimien tarkastus ja sillä naapurilla on hallituksen valtuutus. "
Silloinhan hallitus voisi valtuuttaa jokaisen itse tarkastamaan palovaroittimensa... Kannattaa kysyä talon käyttämältä vakuutusyhtiöltä heidän kantansa asiaan.
Ei voi luottaa, että asukkaat hoitavat tarkastuksen itse tahoillaan. Siksi kiertävä vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koska pienemmät asunnot ei pala
Ei vaan koskee jokaista alkavaa 60 neliömetriä. Eli jos kämpän koko on alle 60 neliötä niin pakollisena yksi palovaroitin, jos taas 60...119.9 neliötä niin kaksi palovaroitinta jne.
Ei tule toimimaan. Ei kukaan halua kotiinsa tarkastajaa. Lisäksi noin usein. Täysin hullu idea. Tottakai hyvä jos palovaroitin toimii noin muuten. Asukkaiden pitäisi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa mitään kun hallituksen intomieli kiertää nuuskimassa.
Toivottavasti meille ei tule tuollaisia. Inhoan, kun vieraat ihmiset tulevat kotiini. Ja nuo on aina jotain ma-pe 8-16 välillä, eikä ke klo 12-13 välillä. Yksiössä ei siis mitään rauhaa viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Joku vieras ukko tulee huohottamaan, yskimään, aivastamaan ja räkimään säännöllisesti muiden kotiin? Ei tule yksityisyyden tunne vaan kuin murtovaras -tunne. Muutenkin huoltomiehiä ravannut osalla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Isoveli valvoo.
Miten tähän asti on pärjätty?