Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuus 70-luvulla. Aikuiset oli silloin todella ilkeitä lapsille.

Vierailija
15.03.2025 |

Muistoja vähemmän kivasta 70-luvusta?

Ainakin aikuisilla ei ollut mitään pidäkkeitä haukkua lapsia. Sieltäkö juontaa nykyinen huono käytös?

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 60-luvulla, viettänyt lapsuuden 70-luvulla ja nuoruuden 80-luvulla. Minulla on pääasiassa vain positiivisia muistoja. Minun lähipiirissä ei haukuttu lapsia. Ei pitäisi yleistää.

Tämän foorumin besserwisserit tietää kyllä kaiken. 🤣

Vierailija
162/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä ollut alkeellisempaa mitä oikeasti ollut kun on sitten sepitetyt tarinat kun välttämättä tuolloin edes syntynyt.

Jep mä muutin v 81, 14 vuotiaana kerrostaloon, sitä ennen ulkohuussi ja kantovesi ja puulämmitys, pakkasaamuina sisällä oli tosi kylmä 

Niin varmaan. Ja kouluun mennessä oli ylämäki mennen tullen.

Puolison lapsuudenkotiin tehtiin sisävessa, kylpyhuone ja sauna talon sisätiloihin vasta 80-luvulla. Sitä ennen oli ulkovessa ja ulkosauna ilman erillisiä pesutiloja. 

Ei mitenkään harvinainen tilanne maaseudulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneen teini-ikä oli 80-luvulla. Luin tuon pitkän keskustelun, naiset kävivät töissä, olivat siistejä mutta nuo kirjoittajat kuvailivat äitejään n. 1920 luvun naisiksi jotka virkkasivat siteet, eivät tienneet että kaupassa tarvikkeet, siteet ja tampponit.

Moni kertoo saaneensa trauman kun äiti vei hoitoon, ei rakastanut lastaan jotta olisi käänyt kotiin hoitamaan.  Kovasti paheksuneet 70-luvun ansioäitejä.

Olet lukenut varmaan eri ketjua. Ne 40-luvulla syntyneet äidit oli jotenkin ihan sekaisin siinä naiseudessaan kun kuukautiset oli häpeän asia eikä niistä kyetty keskustelemaan tyttärien kanssa. Mistään virkatuista siteistä ei ollut kyse vaan asenneongelmasta. 

60-luku, kun neljäkytluv

Kyllä mulla on kuvia, kun tyttöjen kanssa drinksuja otettiin ravintolassa ja ihan ilman miesseuraa. 1966

Vierailija
164/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi taisi olla 1978 kun kaksi luokan poikaa oli tapellut pihalla niin että molemmilta tuli nenästä verta ja vaatteita revennyt ym. Tästä kun kerrottiin opettajalle, niin sanoi vain että "Vai niin. Kumpi voitti?"

Vierailija
165/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, itse työnsin 4 vuotiaana hiuspinni pistorasiaan sai kovan tärskyn, vieraana ollut äitini ystävätär kauhisteli asiaa, äitini tokaisi siinähän oppii kannataako

Minä lykkäsin etusormen ompelukoneen lampun paikalle, kun johto oli seinässä. Kivasti sykki sormessa 

Vierailija
166/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi taisi olla 1978 kun kaksi luokan poikaa oli tapellut pihalla niin että molemmilta tuli nenästä verta ja vaatteita revennyt ym. Tästä kun kerrottiin opettajalle, niin sanoi vain että "Vai niin. Kumpi voitti?"

Nykyään kutsuttaisiin moniammatillinen kriisiryhmä paikalle ja sekä tappelijoista että silminnäkijöistä tehtäisiin lasut.

Vierailija
167/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa minä ja eräs meidän luokkalainen poika saatiin kyllä arestia, eli jälki-istuntoa kun tapeltiin välkällä koulun pihalla

Näin erilaisia olivat näköjään joko muistot tai sitten eri koulujen tavat 

Vierailija
168/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneet sai nuorena huutoa vanhoilta, nyt ne saa huutoa nuorilta. 

Ikinä ei ole sellaista aikaa ettei joutuisi kuuntelemaan huutoa.

Lapsena paheksuttiin jos ei luovuttanut aikuiselle paikkaansa, nykyään paheksutaan jos ei anna kakaralle paikkaansa. 

Vierailija
169/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tapana aina avata porraskäytävän alalovi naapurin sedälle kun hän tuli kaupasta, koska siitä palkinnoksi sai karamellin 

70 luku 

Vierailija
170/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tapana aina avata porraskäytävän alalovi naapurin sedälle kun hän tuli kaupasta, koska siitä palkinnoksi sai karamellin 

70 luku 

Nykyään jos vieras aikuinen antaisi lapselle karamellin niin hän olisi kaikkien silmissä namusetä ja joutuisi lähtemään maanpakoon.

Vierailija
171/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^- p u p p a  varmaan ollut jakelemassa karkkia jo 70 - 80-luvuilla...

Vierailija
172/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneen teini-ikä oli 80-luvulla. Luin tuon pitkän keskustelun, naiset kävivät töissä, olivat siistejä mutta nuo kirjoittajat kuvailivat äitejään n. 1920 luvun naisiksi jotka virkkasivat siteet, eivät tienneet että kaupassa tarvikkeet, siteet ja tampponit.

Moni kertoo saaneensa trauman kun äiti vei hoitoon, ei rakastanut lastaan jotta olisi käänyt kotiin hoitamaan.  Kovasti paheksuneet 70-luvun ansioäitejä.

40-luvulla syntynyt äitini oli n. 37-vuotias kun minulla alkoi kuukautiset. Sen sijaan, että hän olisi käynyt kaupassa ostamassa minulle jotain nykyaikaisia ohuita siteitä, tuuppasi hän käyttööni jotain 60-luvun paksuja ilman teippikiinitystä olevia jotain sidevyöllä käytettäviä hirvityksiä.

Särkylääkettä en saanut, koska kuukautiskipu oli hänen mielestään psykosomaatista kipua. Onneksi isällä oli aina särkylääkettä, jota

En tiedä mistä kymmenestä puhut.  Tyttäreni syntyi - 81, hänelle tuli sidetarve n.1993,  ei silloinkaan vielä ollut nykyisenkaltaista sidevalikoimaa.  Eli muistikuvissa monesti voi mennä nykyajan tavarahyllyt ja 80-luvun valikoimat sekaisin.

Äitini lienee ollyt fiksumpi kuin monien nuoremmat äidit, hän neuvoi, jo 50-luvulla ostettiin perfektamerkkisiä solmittavia siteitä kaupasta.  Hän ei enää itse tarvinnut koska oli jo jotain 55-vuotias.

Omilla lapsilla, koska olin se paha lapsia rakastamaton ansioäiti, nk. Tili lähikaupassa josta saivat tarvittaessa ruokaa ja vaikka siteet  tai shampoo .

Vierailija
173/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-luvulla syntynyt äitini oli n. 37-vuotias kun minulla alkoi kuukautiset. Sen sijaan, että hän olisi käynyt kaupassa ostamassa minulle jotain nykyaikaisia ohuita siteitä, tuuppasi hän käyttööni jotain 60-luvun paksuja ilman teippikiinitystä olevia jotain sidevyöllä käytettäviä hirvityksiä.

Särkylääkettä en saanut, koska kuukautiskipu oli hänen mielestään psykosomaatista kipu

Kyllä jo 80-luvun alussa oli Libresset ja Alwaysit valikoimissa. 

Vierailija
174/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän vieläkin pottaa. 

t. 70-luvulla syntynyt äitihullu

Vierailija
175/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että 70-luvulla syntynyt äitihullu on tehtaillut uuden vihanketjun pakkomielteestään.

Vierailija
176/192 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ja nuorten pahoinvointi ja häiriökäyttäytyminen lähti kasvuun kun kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä alkoi valtaamaan alaa. Silloin tuli esille se millaisissa oloissa suomalaiset lapset elää.

Itse olen esim toisen sukupolven sotainvalidin lapsi. Suomi unohti ne, jotka sitä sotaa kävivät. Miesten mielenterveysongelmat, päihteidenkäyttö, jne salattiin ja piilotettiin, että maa saataisiin jälleen rakennettua miesten voimin. 

Mainitsemasi "kansakunnan lippulaiva" , päivähoitojärjestelmä mahdollisti mm. myös perheenäitien työssäkäynnin. Tämä kohotti perheiden ansiotasoa ja soi myös naisille mahdollisuuden osallistua yhteiskuntaan ja käyttää taitojaan myös muutenkin kuin vain kotitöissä.

Toisesta kappaleestasi olen samaa mieltä. Suomi unohti sodassa nuoruutensa uhranneet miehet. Sodan traumat jäivät käsittelemättä ja ahdistus purettiin kotiväkivaltaan ja alkoholiin. Miehen kuului olla vahva ja jälleenrakentaa - tunteita ei sopinut näyttää. Tuo kylmäkiskoisuus siirtyi lapsille ja lapsenlapsille ja kuinka kauas lie kulkeekaan sodan traumat sukupolvien ketjussa?

Vierailija
177/192 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten ja nuorten pahoinvointi ja häiriökäyttäytyminen lähti kasvuun kun kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä alkoi valtaamaan alaa. Silloin tuli esille se millaisissa oloissa suomalaiset lapset elää.

Itse olen esim toisen sukupolven sotainvalidin lapsi. Suomi unohti ne, jotka sitä sotaa kävivät. Miesten mielenterveysongelmat, päihteidenkäyttö, jne salattiin ja piilotettiin, että maa saataisiin jälleen rakennettua miesten voimin. 

Hys hys, suomalainen mies on etuoikeutettu ja naiset näiden etuoikeuksien uhreja. 

Ei ole yllättävää, että kun ääliöliberaali yhteiskunta on nostanut yksilön tunteet kaiken keskiöön, niitä myös käytetään. Jos monista aikuisistakin on tullut kuin uudelleen pikkulapsia, jotka tarvitsevat tukea ikävien tunteiden kestämiseen ja valtiota kantamaan vastuuta, onko ihme, jos kouluissa on ongelmia?

Tekisi sinullekin hyvää joskus "nostaa tunteet keskiöön" ja kohdata ne, käsitellä niitä - sen sijaan että selkeästi halveksit tunnepuhetta ja tunteensa näyttäviä miehiä? Kommentissa, mihin viittaat mainitaan sotaveteraanit, jotka sodassa uhrasivat nuoruutensa, hyvin moni invalidisoitui sekä aika moni menetti myös mielenterveytensä. Tuona aikana mihen kuului olla vahva, tunteita näyttämätön eikä ollut sopivaa itkeä - se tulkittiin epämiehekkääksi ja heikkoudeksi. Sodan kauheuksista ei puhuttu, ne tulivat öisin painajaisiin sitäkin voimakkaammin. On ikävää, että viel tänä päivänä joku puhuu tunteista noin halventavaan sävyyn. Minusta se osaltaan osoittaa, että miten pitkälle ja laajalle puhumattomuuden ja tunteiden häpeämisen kulttuuri kantaakaan.

Vierailija
178/192 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että 70-luvulla syntynyt äitihullu on tehtaillut uuden vihanketjun pakkomielteestään.

Modejen linja, 70-luvulla syntyneistä ei saa puhua.  Joku tänä aamuna yritti heidän ongelmallisesta suhteestaan vanhempiin ikäluokkiin.  Kymmenkunta kommenttia ja pois, he ovat jalustalle nostettu kärsivä ikäluokka, joiden syntymävuosi alkaa 197..

Vierailija
179/192 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdeluokan naisia:  tarja Halonen, katri-helena, koivuniemi, keitä näitä nyt on.  

Nuo mainitsemasi eivät syntyneet 1970-luvulla...

Vierailija
180/192 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo käsitys.

Minulla oli ihana lapsuus 70-luvulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi