Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuus 70-luvulla. Aikuiset oli silloin todella ilkeitä lapsille.

Vierailija
15.03.2025 |

Muistoja vähemmän kivasta 70-luvusta?

Ainakin aikuisilla ei ollut mitään pidäkkeitä haukkua lapsia. Sieltäkö juontaa nykyinen huono käytös?

Kommentit (192)

Vierailija
1/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni ovat kyllä erilaisia. Varmaan riippuu lasten kasvatus ja lapsiin suhtautuminen niistä piireistä, joissa pyörittään. 

Vierailija
2/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta: aikuisilla oli auktoriteetti ja lapset eivät olleet pikkuprinssejä ja prinsessoita, joyden ympärillä maailma pyöri.

Nyt ihmiset ahdistuvat kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän koulussa  70- luvulla opettajan kommentti kiusaamiseen oli, että " rakkaudesta se hevonenkin potkii". Ehkä on vähän tultu eteenpäin...

Vierailija
4/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olleet mun lapsuudessa.

Vierailija
5/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä foorumi on kyllä yhtä suurta itsestä yleistämisen juhlaa.

Jokainen kynnelle kykenevä urpo tulee tänne vinqmaan omia henkilökohtaisia traumojaan siinä uskossa että 1970-luvulla koko Suomi ellei peräti maailma ollut juuri tällainen.

Ei ollut. Se olit vain sinä.

Vierailija
6/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja nuorten pahoinvointi ja häiriökäyttäytyminen lähti kasvuun kun kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä alkoi valtaamaan alaa. Silloin tuli esille se millaisissa oloissa suomalaiset lapset elää.

Itse olen esim toisen sukupolven sotainvalidin lapsi. Suomi unohti ne, jotka sitä sotaa kävivät. Miesten mielenterveysongelmat, päihteidenkäyttö, jne salattiin ja piilotettiin, että maa saataisiin jälleen rakennettua miesten voimin. 

Vierailija
7/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa se 70-luvulla syntyneiden äidit -ketju.

Harva sen ikäinen muistaa 70-lukua, kyse on yleensä vähän vanhemmista, jotka sitä aikaa muistelee. Meitä hyvämuistisia on tosi vähän.

Vierailija
8/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siellä oli rassukat joita pakotettiin piano/balettitunneille ja äidillä turkki ja koruja. Ite ei päässyt pämppäämään päiväkodin pihalle ja äiti sottainen ettei laps saanut terveyssiteitä. 

Vierailija
9/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ja nuorten pahoinvointi ja häiriökäyttäytyminen lähti kasvuun kun kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä alkoi valtaamaan alaa. Silloin tuli esille se millaisissa oloissa suomalaiset lapset elää.

Itse olen esim toisen sukupolven sotainvalidin lapsi. Suomi unohti ne, jotka sitä sotaa kävivät. Miesten mielenterveysongelmat, päihteidenkäyttö, jne salattiin ja piilotettiin, että maa saataisiin jälleen rakennettua miesten voimin. 

Hys hys, suomalainen mies on etuoikeutettu ja naiset näiden etuoikeuksien uhreja. 

Ei ole yllättävää, että kun ääliöliberaali yhteiskunta on nostanut yksilön tunteet kaiken keskiöön, niitä myös käytetään. Jos monista aikuisistakin on tullut kuin uudelleen pikkulapsia, jotka tarvitsevat tukea ikävien tunteiden kestämiseen ja valtiota kantamaan vastuuta, onko ihme, jos kouluissa on ongelmia?

Vierailija
10/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, itse työnsin 4 vuotiaana hiuspinni pistorasiaan sai kovan tärskyn, vieraana ollut äitini ystävätär kauhisteli asiaa, äitini tokaisi siinähän oppii kannataako

Vierailija
11/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattaminen ja rajaaminen ei ole ilkeyttä. Jos koti ei asettanut lapselle rajoja, tarvittaessa sen teki muut välittävät aikuiset. Nykyisin vastaavankaltaiset tilanteet hoitaa lastensuojelu, sosiaalitoimi sekä poliisi. 

Vierailija
12/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hys hys, suomalainen mies on etuoikeutettu ja naiset näiden etuoikeuksien uhreja. 

Ei ole yllättävää, että kun ääliöliberaali yhteiskunta on nostanut yksilön tunteet kaiken keskiöön, niitä myös käytetään. Jos monista aikuisistakin on tullut kuin uudelleen pikkulapsia, jotka tarvitsevat tukea ikävien tunteiden kestämiseen ja valtiota kantamaan vastuuta, onko ihme, jos kouluissa on ongelmia?

1980- ja 1990-luku pilasivat suomalaiset lapset. Silloin alettiin puhua itsetunnosta. Lasta piti kannustaa, vaikkei tämä osaisikaan hommaan. Ei pidä! Se johtaa harhaiseen itsekuvaan, jossa lapsi haluaakin muuttaa itsensä sijaan kaikkia ympärillään olevia ihmisiä oman maailman kuvansa mukaiseksi. Ja lapsena tämä tyyppi pysyy vielä nelikymppisenäkin.

Vierailija
13/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tunsin sen lapsuudessani ettei lapsia kunnioitettu ihmisinä juurikaan. Puolustuskyvytöntä oli helppo lyödä, häpäistä ja alistaa. Ihmettelyä aihettaa vieläkin kuinka jätettiin ihan oman onnensa nojaan eikä mihinkään mitään tukea saanut kun sitä olisi tarvinnut.

Vierailija
14/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla syntyneen teini-ikä oli 80-luvulla. Luin tuon pitkän keskustelun, naiset kävivät töissä, olivat siistejä mutta nuo kirjoittajat kuvailivat äitejään n. 1920 luvun naisiksi jotka virkkasivat siteet, eivät tienneet että kaupassa tarvikkeet, siteet ja tampponit.

Moni kertoo saaneensa trauman kun äiti vei hoitoon, ei rakastanut lastaan jotta olisi käänyt kotiin hoitamaan.  Kovasti paheksuneet 70-luvun ansioäitejä.

Vierailija
15/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni ovat kyllä erilaisia. Varmaan riippuu lasten kasvatus ja lapsiin suhtautuminen niistä piireistä, joissa pyörittään. 

Weeteellä on aina weeteen ongelmat, oli aika mikä tahansa...

Vierailija
16/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori, eikä minulla ole mitään muistikuvaa miten minua milläkin vuosikymmenellä kohdeltiin. En ainakaan muista, että miettinyt tuntuuko minusta nyt kaikki jotenkin väärältä. 

Vierailija
17/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa yleistää. Omat vanhempani kasvattivat lapset rakkaudella. 

Vierailija
18/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siellä oli rassukat joita pakotettiin piano/balettitunneille ja äidillä turkki ja koruja. Ite ei päässyt pämppäämään päiväkodin pihalle ja äiti sottainen ettei laps saanut terveyssiteitä. 

Mikä teitä vaivaa? Tuo ketju on yksi parhaista asioista, mitä internetissä on tapahtunut. Pystytteköhän ymmärtämään, minkä takia? Tuskin. Oletteko silloin arvostelemassa oikeaa asiaa? Netti on täynnä matskua.

Kertoo miten 70-luvulla syntyneet eivät tajua etteivät vanhempansa voineet hänelle tarjota sitä kaikkea mitä hän nyt omalle 14-vuotiaalleen hopeatarjottimella kantaa.

Vierailija
19/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, itse työnsin 4 vuotiaana hiuspinni pistorasiaan sai kovan tärskyn, vieraana ollut äitini ystävätär kauhisteli asiaa, äitini tokaisi siinähän oppii kannataako

Arvosta äitiäsi. Ei lasta pidäkään kantaa tyynyllä jokaisen kivikon yli ettei tule pipi. 

Vierailija
20/192 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän koulussa  70- luvulla opettajan kommentti kiusaamiseen oli, että " rakkaudesta se hevonenkin potkii". Ehkä on vähän tultu eteenpäin...

Meillä se oli tuo vielä ysärilläkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi