Miten toimitte pihien ihmisten kanssa?
Väitän että jokainen tuntee tai on tuntenut pihin ihmisen. Miten toimitte näiden kanssa?
Annatko jossain kohdassa potut pottuina? Oletko välittämättä toisen piheydestä? Vai unohdat koko tyypin?
Kyläilyt, itsellä hyvät tarjoilut jotka toiselle maistuvat mutta vasta vierailulla et saa vettä kummempaa?
Lahjat, itse hankit jotain fiksua ja toinen ei mitään tai jotain täysin ihme kräsää, millä antajakaan ei tekisi itse mitään.
Tarkoitan pihiä joka tulee hyvin toimeen mutta mitään ei pysty toiselle tarjoamaan.
Kommentit (220)
LouLou kirjoitti:
Mitä eroa on sanoilla pihi ja saita?
Onko pihi sellainen, että ei raaski koskaan ostaa edes itselleen mitään ylimääräistä kivaa. Onko saita sellainen tyyppi, joka kyllä itselleen ostaa kivoja juttuja, mutta jos on menossa vaikka kaverin synttäreille, niin sinne ei osta lahjaksi mitään tai sitten jotain tosi halpaa?
Samaa porukkaa molemmat. Itse en ainakaan käytä saita-sanaa ollenkaan vaan ainoastaan pihiä. Jos pitäisi saivarrella sanan merkityksestä, niin aika vaikeaa olisi sanoa kumpi noista on voimakkaampi.
LouLou kirjoitti:
Itse olen elämässäni huomannut, että ne tyypit, joilla oikeasti on sitä fyrkkaa, ovat niitä kaikkein piheimpiä ja sitten ne, joilla ei ole rahaa millä mällätä, ovat anteliaita.
pihiys ei myöskään tarkoita sitä, että ei voisi olla antelias
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Itse olen elämässäni huomannut, että ne tyypit, joilla oikeasti on sitä fyrkkaa, ovat niitä kaikkein piheimpiä ja sitten ne, joilla ei ole rahaa millä mällätä, ovat anteliaita.
pihiys ei myöskään tarkoita sitä, että ei voisi olla antelias
? Ovat vastakohtia
Vierailija kirjoitti:
Pihit yleensä itse vaativat ja odottavat toisilta lahjoja. Itse eivät toisille anna mitään.
Ja kun pidät riman samalla korkeudella kun pihi niin ai että mikä älämölö. Pihin toiselle hankkima ties mikä kirpparikippo oli sentään ajatuksella hankittu tarpeeseen.
LouLou kirjoitti:
Onko pihi sellainen, että ei raaski koskaan ostaa edes itselleen mitään ylimääräistä kivaa. Onko saita sellainen tyyppi, joka kyllä itselleen ostaa kivoja juttuja, mutta jos on menossa vaikka kaverin synttäreille, niin sinne ei osta lahjaksi mitään tai sitten jotain tosi halpaa?
Pihi ja saita ovat aika lähellä toisiaan, niitä voi pitää synonyymeina, mutta saituri on sitten se, mitä tässä ketjussa "inhotaan" ja joka on tyyppi, joka mielellään ottaa, mutta ei anna. Pihi ja saita voivat myös antaa.
Kohtelen aivan samalla lailla, kuin muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli kuusikymppinen, enkä tunne ketään, joka ei tarjoaisi vastavuoroisesti.
Niin minäkin olen. Tunnen monta, jotka eivät tarjoa koskaan mitään. Koska tiedän sen, en itsekään koskaan tarjoa heille mitään. Pihien kanssa pitää elää heidän ehdoillaan. Yleensä heidän kanssaan ei kannata lähteä mihinkään, mikä maksaa, koska siitä tulee tylsää.
Tähän kiteytyy koko asian ydin:
Pihien kanssa pitää heidän ehdoillaan, mitään on turha tarjota ja mihinkään ei kannata lähteä eikä mitään kannata tehdä.
Normi ihminen joka normaalisti tarjoaa vieraille ns. kahvia ja pullaa kokee olonsa todella kiusaantuneeksi pihin seurassa joka tavalla. Jos ei tarjoa mitään niin se tuntuu väärältä mutta myös se jos tarjoaa ne normi tarjoilut. Olo on kuitenkin se että hukkaan menee, takaisin en tule saamaan mitään.
Itse olen karsinut pihit ihmiset pois elämästäni ja keskityn elämään niiden kanssa joista ei tarvitse turhia miettiä toimiiko homma ja onko vasta vuoroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin olen. Tunnen monta, jotka eivät tarjoa koskaan mitään. Koska tiedän sen, en itsekään koskaan tarjoa heille mitään. Pihien kanssa pitää elää heidän ehdoillaan. Yleensä heidän kanssaan ei kannata lähteä mihinkään, mikä maksaa, koska siitä tulee tylsää.
Pihien kanssa pitää heidän ehdoillaan, mitään on turha tarjota ja mihinkään ei kannata lähteä eikä mitään kannata tehdä.
Normi ihminen joka normaalisti tarjoaa vieraille ns. kahvia ja pullaa kokee olonsa todella kiusaantuneeksi pihin seurassa joka tavalla. Jos ei tarjoa mitään niin se tuntuu väärältä mutta myös se jos tarjoaa ne normi tarjoilut. Olo on kuitenkin s
Kiusaantuminen on kokijansa oma tunne ja itsesyntyinen kokijan omassa päässä. Kokija voisi itse miettiä, että miksi kokee kiusaantumista.
Kaikki ihmiset eivät kaipaa vierailulla toisen luona mitään tarjoiluja. Siinä ei välttämättä edes ole kyse pihiydestä. Eivätkä kaikki tarjoa, koska ovat tottuneet siihen, että ihmiset syövät kotonaan ennen uloslähtöä ja sitten erikseen järjestetään ateriointi-illanvietot, kun spesifisti ollaan menossa kaverille syömään.
nykymaailmassa kun saa olla omanlaisensa eikä tarvi elää jossain 1980-luvun rotinamaailmassa, jossa vain yksi toimintatapa oli oikein ja muut huonoa etikettiä.
Eipä ole vastaan tullut ihmistä joka ei syö tai juo, niitä on jotka ei vieraille tarjoa mitään. Mikäpä siinä sitten?
"nykymaailmassa kun saa olla omanlaisensa eikä tarvi elää jossain 1980-luvun rotinamaailmassa, jossa vain yksi toimintatapa oli oikein ja muut huonoa etikettiä."
Vieraanvaraisuus ja kohteliaisuus ovat ajasta riippumattomia. Ne ovat hyveitä myös nykyään ja varmasti myös tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi ihminen joka normaalisti tarjoaa vieraille ns. kahvia ja pullaa kokee olonsa todella kiusaantuneeksi pihin seurassa joka tavalla. Jos ei tarjoa mitään niin se tuntuu väärältä mutta myös s
Olet siis huonotapainen ja kuvittelet olevasi moderni, heh
Mä olen tehnyt muutaman kerran itselleni kahvin ja kunnon sämpylän kun pihi tulee kylään. Nautin niitä kun toinen on kuivin suin, saatanpa vielä sanoa että en ehtinyt syödä ennen kuin tulit mut menee se tässäkin 😁
Varmistan aina ennen kyläilyä että mitään ei ole, mitä voisi tarjota. Kahviakin keittänyt vain kupillisen ja piilottanut lopun paketin, ettei toinen voi ruveta edes itselleen kahvia keittämään.
Huono, typerää, lapsellista käytöstä? On mutta en välitä, ei se toinenkaan välittänyt kun olin kylässä.
Olen pihi ja syön omassa kodissani ennenkuin menen kylään jollekin, ettei hänen tarvitse alkaa minun vuokseni mitään laittamaan. Jos tiedän, että kaveri on taloudellisissa ongelmissa (mutta osaa muuten käyttää rahaa, että ongelmat ei ole aiheutettu vain törsäilevän luonteen vuoksi), niin vien yleensä jotain tuomisia mukanani. Ellei erikseen ole kieelletty (ja meillä aika moni on kieltänyt erikseen kaikkia tuomasta yhtään mitään). Meidän kaveripiirissä kukaan ei odota, että kyläilypaikassa pitäisi saada jotain tarjottavaa, tai että ylipäätään pitäisi kyläillä kahvitellen tai muuten syömisen merkeissä. Ne hetket on sitten erikseen, niitä suunnitellaan ja ne sovitaan ennalta. EIkä haittaa, jos toinen on juuri syömässä - sellaista voi sattua, etenkin, jos tekee yllätysvisiitin.
Vierailija kirjoitti:
Olen pihi ja syön omassa kodissani ennenkuin menen kylään jollekin, ettei hänen tarvitse alkaa minun vuokseni mitään laittamaan. Jos tiedän, että kaveri on taloudellisissa ongelmissa (mutta osaa muuten käyttää rahaa, että ongelmat ei ole aiheutettu vain törsäilevän luonteen vuoksi), niin vien yleensä jotain tuomisia mukanani. Ellei erikseen ole kieelletty (ja meillä aika moni on kieltänyt erikseen kaikkia tuomasta yhtään mitään). Meidän kaveripiirissä kukaan ei odota, että kyläilypaikassa pitäisi saada jotain tarjottavaa, tai että ylipäätään pitäisi kyläillä kahvitellen tai muuten syömisen merkeissä. Ne hetket on sitten erikseen, niitä suunnitellaan ja ne sovitaan ennalta. EIkä haittaa, jos toinen on juuri syömässä - sellaista voi sattua, etenkin, jos tekee yllätysvisiitin.
Sain kyllä hyvät naurut, kiitos😂
niin vien yleensä jotain tuomisia mukanani.
Pihi ei toimi noin, ei koskaan!
Hieno tarina kyllä👍
Vierailija kirjoitti:
Tällä tarinalla ei ole mitään tekemistä pihiyden, saituuden, nuukuuden tai itaruuden kanssa. Tuntuisi likimain normiköytökseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kyllä hyvät naurut, kiitos😂
niin
Kyllä muuten toimii. Pihiys ei tarkoita sitä, etteikö koskaan anna toiselle mitään (vaikka kuinka yritätte uskotella, että tarkoittaa), vaan sitä, että on tarkka rahan käyttäjä eikä tuhlaa turhaan.
LouLou kirjoitti:
Pihi, saita, nuuka, itara, kitsas ovat mielestäni kaikki synonyymejä. En tunnista niissä vivahde-eroja.Murteista löytyy varmaan roppakaupalla lisää liian säästäväistä ihmistä kuvaavia sanoja.
" Pihiys ei tarkoita sitä, etteikö koskaan anna toiselle mitään (vaikka kuinka yritätte uskotella, että tarkoittaa), vaan sitä, että on tarkka rahan käyttäjä eikä tuhlaa turhaan."
Tuo on pihin kuvaus pihiydestä. Muut ymmärtävät toisin.