Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimitte pihien ihmisten kanssa?

Vierailija
11.03.2025 |

Väitän että jokainen tuntee tai on tuntenut pihin ihmisen. Miten toimitte näiden kanssa?

Annatko jossain kohdassa potut pottuina? Oletko välittämättä toisen piheydestä? Vai unohdat koko tyypin? 

Kyläilyt, itsellä hyvät tarjoilut jotka toiselle maistuvat mutta vasta vierailulla et saa vettä kummempaa? 

Lahjat, itse hankit jotain fiksua ja toinen ei mitään tai jotain täysin ihme kräsää, millä antajakaan ei tekisi itse mitään.

Tarkoitan pihiä joka tulee hyvin toimeen mutta mitään ei pysty toiselle tarjoamaan.

Kommentit (220)

Vierailija
201/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex appivanhempani ovat saitoja/pihijä.

Olin käymässä heidän luona lapsiemme kanssa.

Käytiin syömässä kiinalaisessa, minä tarjosin tietty.

Annoin tipin hyvästä palvelusta ja ruuista. 

Anoppi nappass ne tippi rahat itelleen ja kaivo lompakostaan pari centtiä. Tämä riittää sano.

Laitto tippirahat omaan lompsaansa.

Anoppi sai siis ilmasen ruuan ja vielä rahaa päälle.

Tietty kun kaksi saitaa tekee lapsia niin ex ukosta tulikin sitten erittän saita.

Mitää ei hallunnut tehdä perheellisenä, mutta hyvin kävi jos minä maksoin.

Noutoruuat, huonekalut, huvipuistot, eläintarhat j n e aina mun piikkiin. Lasten ulkomaanmatkat.

Nostatti ääntä kun rahasta keskusteltiin.

Nyt sinkkuna saan pitää varani etten enää kitupiikkiin haksahda.

Vierailija
202/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tekemisissä sellaisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex appivanhempani ovat saitoja/pihijä.

Olin käymässä heidän luona lapsiemme kanssa.

Käytiin syömässä kiinalaisessa, minä tarjosin tietty.

Annoin tipin hyvästä palvelusta ja ruuista. 

Anoppi nappass ne tippi rahat itelleen ja kaivo lompakostaan pari centtiä. Tämä riittää sano.

Laitto tippirahat omaan lompsaansa.

Anoppi sai siis ilmasen ruuan ja vielä rahaa päälle.

Tietty kun kaksi saitaa tekee lapsia niin ex ukosta tulikin sitten erittän saita.

Mitää ei hallunnut tehdä perheellisenä, mutta hyvin kävi jos minä maksoin.

Noutoruuat, huonekalut, huvipuistot, eläintarhat j n e aina mun piikkiin. Lasten ulkomaanmatkat.

Nostatti ääntä kun rahasta keskusteltiin.

Nyt sinkkuna saan pitää varani etten enää kitupiikkiin haksahda.

Löysin vanhan päiväkirjani yhdelle sivulle olin kirjottanut ukon nimen ja mitä sillon olin joutunut lainaamaan 40 €, olin äityislomalla.

Aina maksoin jemtisti kaikesta puolet ja kaiken ylimääräsen perhe-elämään kuuluvan maksoin omasta pussista.

Saituus on sairautta.

Vierailija
204/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tavallaan. Onkohan piheys opittu tapa vai trauma?

Opittu kotoa ja tulee geeneissä.

Vierailija
205/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin pihi. Jos en olisi pihi, en pystyisi matkustelemaan kavereiden kanssa, en harrastamaan kulttuuria monipuolisesti jne. Kaikkeen kivaan rahani eivät riittäisi, ellen olisi pihi.

Vierailija
206/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa on hyvätkin puolensa ja myös siinä, että ihminen on pihi. Pihiä ihmistä ei esimerkiksi tarvitse muistaa hänen merkkipäivänään ollenkaan tai voi muistaa jollakin todella halvalla lahjalla koska hän itsekin toimii samalla tavalla muita kohtaan. Jos pihi ihminen tulee kylään hänelle voi järjestää saman laiset pihit tarjoilut kuin mitä hän järjestää itse vierailleen. Pihi ihminen on joskus hyvä valinta myös esimerkiksi hoitamaan jonkun yhdityksen talousasioita, jolloin kukkarot nyörit pysyvät hyvin tiukalla ja rahat riittävät koska pihi ihminen tekee kaikkensa löytääkseen mahdollisimman halvan ratkaisun kaikkeen mihin täytyy käyttää rahaa.

Vierailija
207/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa on hyvätkin puolensa ja myös siinä, että ihminen on pihi. Pihiä ihmistä ei esimerkiksi tarvitse muistaa hänen merkkipäivänään ollenkaan tai voi muistaa jollakin todella halvalla lahjalla koska hän itsekin toimii samalla tavalla muita kohtaan. Jos pihi ihminen tulee kylään hänelle voi järjestää saman laiset pihit tarjoilut kuin mitä hän järjestää itse vierailleen. Pihi ihminen on joskus hyvä valinta myös esimerkiksi hoitamaan jonkun yhdityksen talousasioita, jolloin kukkarot nyörit pysyvät hyvin tiukalla ja rahat riittävät koska pihi ihminen tekee kaikkensa löytääkseen mahdollisimman halvan ratkaisun kaikkeen mihin täytyy käyttää rahaa.

Pihi pöllii yhdistyksen rahavarat.

Vierailija
208/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa jos ei käy mun lompakolla. Yhden kaverin kanssa maksoin aina matkasta jos olin hänen kyydillään, mutta jos mentiin minun autolla, niin ei puhettakaan vastavuoroisuudesta. 

Samoin lainasin ja jopa annoin jotain hänelle, niin sama tässäkin. Jatkuessaan tällainen aiheuttaa minussa tosi ison ärsytyksen tunteen josta on vaikea päästä yli.

Niukasta lapsuudesta johtuen olen tarkka että en ole lokkien kanssa lähemmissä tekemisissä. Jos toinen yrittää aina hyötyä niin se ei ole ystävyyttä. 

Vierailija
209/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei piheille mitään voi. Turha heitä on syytellä, ovat mitä ovat. Pihien kanssa ei ole pakko olla tekemisissä.

Vierailija
210/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut nuuka koko ikäni. Tiedostin ongelman jo kauan sitten ja esimerkiksi mennessäni baariin kavereideni kanssa, tarjoan aina ensimmäisen kierroksen, etten jäisi kavereilleni velkaa.

Mä olen sitten varmaan vielä pihimpi kun en tarjoa kenellekään baarissa mitään enkä vastaanota muiden tarjoamia juomia, etten jää niistä kellekään velkaa.

Juon baarissa vain pari drinkkiä ja haluan valita ne itse ja juoda omassa tahdissa. Inhoan sitä tapaa kun kannetaan prikkoittain juomia pöytään ja odotetaan, että jokainen juo ja tarjoaa seuraavan kierroksen. Ihan järjetön tapa.

Vierailija
211/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä sellaisia ihmisiä lähipiirissäni. Parille kaverille tarjoan aina koska he ovat vähävaraisia, mutta se on ihan eri asia. 

Joo kyllä mäkin tarjoon safkat jos tiedän että joku on vähissä rahoissa.

Vierailija
212/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin pihi. Jos en olisi pihi, en pystyisi matkustelemaan kavereiden kanssa, en harrastamaan kulttuuria monipuolisesti jne. Kaikkeen kivaan rahani eivät riittäisi, ellen olisi pihi.

Minusta kuulostaa siltä, että olet säästäväinen, et pihi.

Säästäväinen on käytännössä sama kuin taloudellinen, pihi taas tarkoittaa samaa kuin saita, kitsas ja nuuka. Pihi on "liian säästäväinen" myös silloin kun ei pitäisi.

Vierailija
213/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pihi, ja ihmettelen, kun jotkut kaverit tai muut tutut haluavat ostaa minulle lahjoja, varsinkin jotain kalliimpaa. En ole pyytänyt tai odottanut lahjoja, ja toki ostan vastalahjan, mutta en ole mikään merkki-ihminen (minulle on annettu Marimekkoa, Iittalaa jne.) enkä vain kykene ostamaan heille takaisin samanarvoista. Toki itse tienaan bruttona n. 2000 €/kk ja he 3500-4000 €/kk. Muutenkin ostan vain tarpeeseen, enkä ymmärrä sitä, miksei ravintolassa tai kahvilassa nähdessä jokainen maksa omia syötäviään/juotaviaan, ja miksi pitäisi tarjota?

Vierailija
214/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
215/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse pihi, ja ihmettelen, kun jotkut kaverit tai muut tutut haluavat ostaa minulle lahjoja, varsinkin jotain kalliimpaa. En ole pyytänyt tai odottanut lahjoja, ja toki ostan vastalahjan, mutta en ole mikään merkki-ihminen (minulle on annettu Marimekkoa, Iittalaa jne.) enkä vain kykene ostamaan heille takaisin samanarvoista. Toki itse tienaan bruttona n. 2000 €/kk ja he 3500-4000 €/kk. Muutenkin ostan vain tarpeeseen, enkä ymmärrä sitä, miksei ravintolassa tai kahvilassa nähdessä jokainen maksa omia syötäviään/juotaviaan, ja miksi pitäisi tarjota?

Mielestäni pihi ihminen on sellainen, että ei laita rahaa mihinkään "turhuuksiin" esim. lahjoihin eli vaikutat kyllä ihan normaalilta, säästäväiseltä, järkevältä ihmiseltä. Tuon perusteella en sanoisi, että olet pihi. 

Vierailija
216/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pihi nuori, yritän pitää tasapainossa kavereille sen mitä vien jos kyläillään

Vierailija
217/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon pihi nuori, yritän pitää tasapainossa kavereille sen mitä vien jos kyläillään

Yritän siis, ettei kavereiden tarvii kärsiä mun pihiydestä

Vierailija
218/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmissuhteissa vastavuoroisuus on ihan perusedellytys. Yksisuuntaisissa saamisissa/ antamisissa on kyse joko pienen lapsen vanhemmuudesta, hoitosuhteesta tai hyväksikäytöstä.

On eri asia olla vaikeassa elämäntilanteessa tai vähissä varoissa. Tällöin ystävät mielellään auttavat ja tarjoavat, koska ihmisen perusluonne ei ole pihi, joka ainakin minulle on synonyymi sanalle itsekäs. Tällöinkin ihminen voi ilahduttaa takaisin huomaavaisuudellaan, rohkaisevilla sanoillaan, hyvällä ystävyydellään. Todennäköisesti nämä, joille mielellään tarjotaan, vaikka he eivät voi tarjota takaisin, antavat yhteiseen pottiin jotakin em. aineetonta takaisin. Ja pienelläkin rahallisella panostuksella, muutamalla eurolla, voi silloin tällöin keksiä takaisinpäin annettavaa. 

Minun tuntemani varakkaat pihit ovat heitä, joilta ei voi odottaa edes yhtä hymyä tai kaunista sanaa, muusta puhumattakaan. On sanomattakin selvää, että en heidän seuraansa suuremmin kaipaa.

Vierailija
219/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihiys ei sinänsä haittaa, kunhan se ei ole lokkeilua. Pihi ei tee eikä osallistu asioihin, jotka maksavat.  Pihin kanssa tehdään sitten sellaisia asioita, joihin ei mene rahaa tai menee sen verran rahaa kuin pihille sopii. Jos pihin kanssa voi tehdä hauskoja juttuja esim pelata kirjastosta lainattuja lautapelejä, ulkoilla tai käydä ilmaiskonserteissa niin ihan ok. 

Ärsyttäväksi, suorastaan raivostuttavaksi, pihiys muuttuu, jos se on lokkeilua. Maksatetaan pihiyttään omia tekemisiä ja ostoksia muilla ja yritetään hyötyä toisesta taloudellisesti ilman, että maksetaan takaisin tai itse tarjottaisiin tai maksettaisiin jotain vastavuoroisesti. Tämä on todella sietämätön ominaisuus ihmisessä. Jos porukassa on tällainen lokki, niin otan rahat maksuista ja osallistumisista etukäteen jos jotain yhteistä suunnitellaan tai muuten lippuja/vuokramökkejä/ruokia ei hankita ennen kuin lokit ovat maksaneet osuutensa. On ok olla pihi ja jättäytyä maksullisista jutuista pois, mutta siipeily on sietämätöntä. Helpointa on heivata siipeilevä lokki usein porukasta, koska aina on hankalaa ja ärsyttävää säätää henkilön kanssa, joka osallistuisi kyllä kaikkeen, mutta mitään ei maksaisi.

Vierailija
220/220 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihistellään kimpassa ihan pihinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi