Miten toimitte pihien ihmisten kanssa?
Väitän että jokainen tuntee tai on tuntenut pihin ihmisen. Miten toimitte näiden kanssa?
Annatko jossain kohdassa potut pottuina? Oletko välittämättä toisen piheydestä? Vai unohdat koko tyypin?
Kyläilyt, itsellä hyvät tarjoilut jotka toiselle maistuvat mutta vasta vierailulla et saa vettä kummempaa?
Lahjat, itse hankit jotain fiksua ja toinen ei mitään tai jotain täysin ihme kräsää, millä antajakaan ei tekisi itse mitään.
Tarkoitan pihiä joka tulee hyvin toimeen mutta mitään ei pysty toiselle tarjoamaan.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt taas nähdään miten eri tavoilla ihmiset käsittävät sanat. Pihi on minulle rahankäytössä tarkka säästäväinen ihminen. Saituri (=kitsastelija, kitupiikki) on taas ihminen, joka ei anna toisille mitään, mutta itselle on aina haalimassa.
Jännä kääntö kuinka pihit syyllistää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nuuka koko ikäni. Tiedostin ongelman jo kauan sitten ja esimerkiksi mennessäni baariin kavereideni kanssa, tarjoan aina ensimmäisen kierroksen, etten jäisi kavereilleni velkaa.
Miksi pitää tarjoilla ristiin? Miksi jokainen ei vain voisi ostaa itse itselleen, mitä haluaa? En käsitä.
Tämä!!! Ihmiset juo erihintasia juomia ja eritahtiin, paras kun jokainen ostaa omansa.
IHAN PARASTA KUN TE PYSYTTE KOTONA JA JUOTTE SEKÄ SYÖTTE OMIA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun perheessä on kiusallinen tapa antaa kalliimpia lahjoja kuin mihin olisi varaa. Yleensä joku turhake, joka kiitellään kohteliaasti ja menee kaapin perälle keräämään pölyä. Mielestäni lahjassa mahdollisimman kallis ei ole paras. Toki ei nyt niinkään, että antaa jotain puoli-ilmaista vaikka olisi varaa antaa normaali lahja.
Mutta esimerkiksi minulta odotetaan opiskelijana ihan hiton kalliita lahjoja, kun lähinnä laskeskelen onko varaa matkustaa kotiin jouluna/jonkun syntymäpäivinä. En ole pihi vaan köyhä.
Jos odottaa saman suuruista vastalahjaa, on huomaavaista olla itsekin antamatta mitään kallista jos tietää toisen opiskelijaksi tai pienituloiseksi.
Kuulostat pihille jonka laskut vanhemmat maksaa?
Onko sulla jonkinlainen käsitys opiskelijan tulotasosta?
Miksi ihmeessä saat käsityksen että vanhemmat maksaisi mulle yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun perheessä on kiusallinen tapa antaa kalliimpia lahjoja kuin mihin olisi varaa. Yleensä joku turhake, joka kiitellään kohteliaasti ja menee kaapin perälle keräämään pölyä. Mielestäni lahjassa mahdollisimman kallis ei ole paras. Toki ei nyt niinkään, että antaa jotain puoli-ilmaista vaikka olisi varaa antaa normaali lahja.
Mutta esimerkiksi minulta odotetaan opiskelijana ihan hiton kalliita lahjoja, kun lähinnä laskeskelen onko varaa matkustaa kotiin jouluna/jonkun syntymäpäivinä. En ole pihi vaan köyhä.
Jos odottaa saman suuruista vastalahjaa, on huomaavaista olla itsekin antamatta mitään kallista jos tietää toisen opiskelijaksi tai pienituloiseksi.
Onko sulla jonkinlainen käsitys opiskelijan tulotasosta?
Miksi ihmeessä saa
Ei tuo liity mitenkään keskusteluun tai aiheeseen?
Eräs mies joi ja söi kerran juhannuksena muiden tuomia ruokia sekä juomia. Lopuksi hän toi oman kylmälaukun ja paistoi itselleen suuren tomahawk pihvi ja nautti yksin omista juomistaan. Seurueessa monella tuli mieleen lyödä tätä kusipäätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piheys on auttanut minua saavuttamaan mielenrauhani. Oma rivarinpätkä + 100000, vaikka koko elämän pienipalkkaisella alalla. Arvostan kaikkia, jotka eivät tuhlaa tarpeettomaan. Luonto kiittää.
Sama minulla, olen koko ikäni ollut äärettömän pihi. Minulla on paljon ystäviä ja harrastuksia, matkustelen ja käyn teattereissa/elokuvissa/konserteissa jne. Näitä en voisi tehdä jos en olisi pihi.
Tupakkaan ja alkoholiin ei ole koskaan ollut varaa.
On vähän erikoinen käsitys piheydestä 🙄
En toimi mitenkään sen erikoisemmallla tavalla. Ehkä kuulunkin itse näihin piheihin.
En nyt lukenut koko ketjua mutta eniten ihmetytti ihmisten olettamus että ruokia ja juomia yms tarjoillaan puolin toisin? Siis miksi ihmeessä? Ei minun tuttavapiireissä tällaista ole harrastettu vaan automaattisesti jokainen maksaa omansa.
Kahvilan tiskillä ollaan jonossa ja ihan yhtä helppoa toisen maksaa ensin omat ostokset, sitten perässätulija maksaa omansa, miksi kaikki ei toimi näin?! Tässähän nimenomaan keskitytään ihmisten tapaamiseen eikä mitään tarvetta ole että jonkun pitäisi tarjota (miksi hitossa pitäisi?), jokainen huolehtii omasta syömisestään ja omista rahoista eikä näin kenellekään pääse tulemaan mitään rahakatkeruuksia.
Jos joku yrittäisi sitä minulle että "mä maksan nää" niin sanon heti et eiii tarvitse, maksan itse nämä. Ja joo olen ehkä pihi vaikka varaa olisikin mutta silti katson vähän hintoja, yksinkertaisesti ärsyttäisi se jos menen kaverin kanssa kahville ja ottaisin tavallisen kahvin ja pullan (kun en periaatteesta halua 5-6euron erikoiskahveja) niin sitten seuraavalla kerralla minun maksuvuorolla kaverilla tekeekin mieli erikoiskahvia ja on vähän muutenkin jano että joku virvoitusjuoma menis kanssa ja ainiin joo söin vähän huonosti ni otan vielä tähän kakkupalan lisäksi täytetyn croissantin. Menisi koko tapaaminen pilalle tuollaisesta ajattelemattomuudesta. Mikä kyllä monille olisi ihan normimenoa?!
Vierailija kirjoitti:
En nyt lukenut koko ketjua mutta eniten ihmetytti ihmisten olettamus että ruokia ja juomia yms tarjoillaan puolin toisin? Siis miksi ihmeessä? Ei minun tuttavapiireissä tällaista ole harrastettu vaan automaattisesti jokainen maksaa omansa.
Kahvilan tiskillä ollaan jonossa ja ihan yhtä helppoa toisen maksaa ensin omat ostokset, sitten perässätulija maksaa omansa, miksi kaikki ei toimi näin?! Tässähän nimenomaan keskitytään ihmisten tapaamiseen eikä mitään tarvetta ole että jonkun pitäisi tarjota (miksi hitossa pitäisi?), jokainen huolehtii omasta syömisestään ja omista rahoista eikä näin kenellekään pääse tulemaan mitään rahakatkeruuksia.
Jos joku yrittäisi sitä minulle että "mä maksan nää" niin sanon heti et eiii tarvitse, maksan itse nämä. Ja joo olen ehkä pihi vaikka varaa olisikin mutta silti katson vähän hintoja, yksinkertaisesti ärsyttäisi se jos menen kaverin kanssa kahville ja ottaisin tavallisen kahvin ja pullan
Ihan poitti sulla on kun ollaan jossain kahvilassa niin toihan on normaali tapa ja samalla järkevä tapa toimia mutta ihan maaliin vastaus ei aloituksen kanssa mennyt:
Kyläilyt, itsellä hyvät tarjoilut jotka toiselle maistuvat mutta vasta vierailulla et saa vettä kummempaa?
Eiköhän aloituksessa kyse ole siitä että pihi ei tarjoa kotonaan kuin lasillisen vettä?
Vierailija kirjoitti:
En välitä asiasta. Jos joku haluaa olla pihi niin olkoot. Ei se mun elämää hetkauta.
Hetkauttaa jos olet oikeasti tekemisissä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jonkinlainen käsitys op
Ei tuo liity mitenkään keskusteluun tai aiheeseen?
Miten niin ei liity? Otin kantaa siihen, että jotkut pitävät pieniä lahjoja antavia piheinä. Ehkä he päinvastoin antavat liian suuria lahjoja tai odottavat liian suuria.
Jokainen päättää budjetilleen sopivan lahjan suuruuden itse. Jos haluaa tehdä vaihtokauppaa, sitten selkeästi kauppa pystyyn. Kaikki eivät halua huudella olevansa köyhiä.
"Jokainen päättää budjetilleen sopivan lahjan suuruuden itse."
Tämä on totta. Yleisesti ottaen lahjat kannatta pitää maltillisen hintaisina vaikka olisi varaa kalliimpaankin. Muuten niitä ruvetaan helposti vertailemaan ja supisemaan selän takana niiden arvosta suhteessa antajan varallisuuteen. Lahjojen tarkoitus ei ole vaurastuttaa lahjan saajaa, vaan antaa jotain hyvän tahdon eleenä ja muistoksi. Mitään arvotonta rihkamaa ei tietenkään pidä antaa, sellainen on loukkaavaa. Yleensä lahjan saaja ymmärtää kyllä, jos lahjan antajalla ei ole varaa satsata kovin paljon. Mutta se ei tarkoita, että varakkailta on lupa odottaa hyvin arvokkaita lahjoja. Oman perheen sisällä voi sitten panostaa vähän enemmän.
Pihit yleensä itse vaativat ja odottavat toisilta lahjoja. Itse eivät toisille anna mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eräs mies joi ja söi kerran juhannuksena muiden tuomia ruokia sekä juomia. Lopuksi hän toi oman kylmälaukun ja paistoi itselleen suuren tomahawk pihvi ja nautti yksin omista juomistaan. Seurueessa monella tuli mieleen lyödä tätä kusipäätä.
Miksi ette lyöneet tai verottaneet juomavalikoimaa?
Vierailija kirjoitti:
Pihit yleensä itse vaativat ja odottavat toisilta lahjoja. Itse eivät toisille anna mitään.
Ei kuulu pihiyteen tuollainen.
Olen pihi monessa asiassa, mutta en koskaan lokkeile.
Kahville mennessä tarjoan pyyteettömästi ystävälleni kahvit ja leivokset eli säästäväisyyteni ei ole mennyt sairaudeksi asti.
Tarjoan myös usein lounaan esim. viidelle henkilölle pizzeriassa tai kiinalaisessa. Niissä on kuitenkin kohtuulliset hinnat.
Säästän veden ja sähkön turhassa kulutuksessa. En osta kaupasta muovikasseja, koska roskapussirullassa sangallisen pussin hinta on 5 senttiä.
En osta vaatteita ja kenkiä kuin todelliseen tarpeeseen. Silloin ostan laatua, koska halpatuonti on kertakäyttöistä ja menee huonoksi kahdessa viikossa.
Ostan uuden koneen tai laitteen, jos vanhaa ei voi korjata.
Olen ymmärtänyt, että lokkeilijat jäävät lopulta yksin. Ystävyys ja suhteet ovat vastavuoroisia. "iloista antajaa Jumala rakastaa". Etenkin uskovat ovat unohtaneet tämän tai ymmärtävät jotenkin väärin. 😆
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kerran pihiltä lahjan! Alkoi n. kuukauden päästä sitten kysellä siitä maksua.
Itse olen elämässäni huomannut, että ne tyypit, joilla oikeasti on sitä fyrkkaa, ovat niitä kaikkein piheimpiä ja sitten ne, joilla ei ole rahaa millä mällätä, ovat anteliaita.