Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimitte pihien ihmisten kanssa?

Vierailija
11.03.2025 |

Väitän että jokainen tuntee tai on tuntenut pihin ihmisen. Miten toimitte näiden kanssa?

Annatko jossain kohdassa potut pottuina? Oletko välittämättä toisen piheydestä? Vai unohdat koko tyypin? 

Kyläilyt, itsellä hyvät tarjoilut jotka toiselle maistuvat mutta vasta vierailulla et saa vettä kummempaa? 

Lahjat, itse hankit jotain fiksua ja toinen ei mitään tai jotain täysin ihme kräsää, millä antajakaan ei tekisi itse mitään.

Tarkoitan pihiä joka tulee hyvin toimeen mutta mitään ei pysty toiselle tarjoamaan.

Kommentit (220)

Vierailija
101/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuukan kanssa on kiusallista mennä kahville. Itse ottaa kahvin ja hän ilmaisen vesilasin (onnistuu koska seurueesta kuitenkin ostetaan ne kahvit ym.). En kyllä tarjoa näissä tilanteissa, mutta on kiusallista.

Mieluiten kutsun nuukan kylään, ei mua hirveästi haittaa olla se joka maksaa kahvit ja vaikka keksit, jos nuuka muuten on ihan kiva ihminen. Eipä tuo kahvi + keksi niin paljon maksa jos tarjoaa. Nuukalle kylään mennessä kannattaa viedä paketti keksejä ihan vaan että jos itse haluaa syödä jotain niin saa sitten tarjolle ne.

Lahjoja ei kannata nuukan kanssa vaihtaa, saattaa olla että nuukalla on kiusallinen olo saada kalliimpi lahja kun ei kuitenkaan itse halua antaa mitään arvokasta. Tällöin on parempi vaan juoda ne kahvit.

Sitten jos tuo käytös vituttaa niin ei kannata kovin paljon viettää aikaa nuukan kanssa.

Olen kokeillut tätä- vein tuolle ma

Juu tämä on hyvä lisäys, eli nuuka laittaa keksit kaappiin, ne täytyy itse kehdata laittaa tarjolle, muuten ei saa keksiä :D

Vierailija
102/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole täälläkään puunattua kotia tai pidetä ovea kiinni, koska vain saa tulla kylään mutta yhdenkään vieraan ei ole tarvinnut tarjottavia tuoda tai itse maksaa.

Ehkä WT piireissä mennään kylään ja tilataan pizza perässä? 😂

Hienoa jos tuon verran rentoutta löytyy. Sen sijaan aika typerää kuvitella että ihminen olisi WT, jos kokkailu ei aina maistu. Ollaan kyllä molemmat ihan akateemisia ja hyväpalkkaisia ihmisiä, mutta yksinkertaisesti liian väsyneitä teatterin esittämiseen. Pienet tarjottavat ok, tietysti, mutta kokonainen ateria? Meillä joillain on ihan oikeita ystäviä, joista ei tarvitse pitää kiinni tiettyjä kliseitä noudattamalla. Joskus on isompi sapuska tarjolla, joskus ei, mutta yllätyksenä se ei kenellekään tule. Ihmiset ovat erilaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut nuuka koko ikäni. Tiedostin ongelman jo kauan sitten ja esimerkiksi mennessäni baariin kavereideni kanssa, tarjoan aina ensimmäisen kierroksen, etten jäisi kavereilleni velkaa.

Miksi pitää tarjoilla ristiin? Miksi jokainen ei vain voisi ostaa itse itselleen, mitä haluaa? En käsitä.

Tämä!!! Ihmiset juo erihintasia juomia ja eritahtiin, paras kun jokainen ostaa omansa.

Vierailija
104/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että on ihanaa emännöidä porukkaa, jossa osa noudattaa jotain hiivatin vhh-diettiä, yhdellä on keliakia, toinen ei syö kalaa ja kolmas on muutoin allerginen kaikelle. Mutta kun on kylään kutsunut niin jotain pitäisi tarjota. Kurjaa kun näin kevättalvella ei viitsi tavata porukkaa ulkona, ja kotiin kutsuessa on oletuksena että ruokaa tarjotaan. Eipä ihme, jos sosiaaliset suhteet kärsivät näiden typerien kirjoittamattomien sääntöjen takia. 

Vierailija
105/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enkö minä juuri näin sanonutkin, että kannattaa vaan juoda ne kahvit jommankumman kotona ja ei vaihdella lahjoja jos se sille nuukalle on kiusallista? Eikä olettaa että se nuuka haluaisi tarjota mitään. Jos haluaa olla nuukan kanssa kaveri niin ei siltä voi odottaa mitään tarjottavaa ja lahjoja. 

Ei tuo ole mitään nuukuutta vaan käytännön järkeä. Nuuka on ihminen, joka ei suostu maksamaan annosta ravintolassa tai kahvista, eikä lähde mihinkään kun kaikki maksaa pysäköinnistä lähtien. Ei ole mikään ongelma maksaa yhteisestä reissusta hyvät hotellit, ravintolat ja elämykset, mutta en kertakaikkiaan siedä tuota lahja- ja tarjoiluteatteria kyläillessä. Älä kutsu nuukaksi ihmistä, jonka järjenjuoksu on erilainen kuin sinulla. 

Ootko sä jotenkin tollo? Eli jos kutsut ihmisen kylään luoksesi, et tarjoa hänelle mitään? Jos näin on niin olet nuuka/pihi/saita etkä millään tavalla tervejärkinen.

Tuossa esimerkissähän se nuuka nimenomaan ei suostunut maksamaan kahvista (-> nuukan kanssa ei voi mennä kahvilaan / ravintolaan). Nuuka ei tarjoa itse ihmisiä kylään kutsuessaan mitään (-> sori vaan mutta se on outoa ja epäkohteliasta ja pihiä käytöstä, tällöin ei kannata kutsua ketään kylään). Kanssakäymisessä kyse on vastavuoroisuudesta, mikä ei tarkoita sitä että pitää lahjoja vaihdella. 

En minäkään lahjoja ostele enkä niitä odota. 

Vierailija
106/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enkö minä juuri näin sanonutkin, että kannattaa vaan juoda ne kahvit jommankumman kotona ja ei vaihdella lahjoja jos se sille nuukalle on kiusallista? Eikä olettaa että se nuuka haluaisi tarjota mitään. Jos haluaa olla nuukan kanssa kaveri niin ei siltä voi odottaa mitään tarjottavaa ja lahjoja. 

Ei tuo ole mitään nuukuutta vaan käytännön järkeä. Nuuka on ihminen, joka ei suostu maksamaan annosta ravintolassa tai kahvista, eikä lähde mihinkään kun kaikki maksaa pysäköinnistä lähtien. Ei ole mikään ongelma maksaa yhteisestä reissusta hyvät hotellit, ravintolat ja elämykset, mutta en kertakaikkiaan siedä tuota lahja- ja tarjoiluteatteria kyläillessä. Älä kutsu nuukaksi ihmistä, jonka järjenjuoksu on erilainen kuin sinulla. 

Ootko sä jotenkin tollo? Eli jos kutsut ihmisen kylään luoksesi, et tarjoa hänelle mitään? Jos näin on

Oletko itse hieman vähäjärkinen? Minun ei onneksi tarvitse puhua ystävistä yksikössä vaan monikossa :) Miten tällainen järjestely voi olla ongelma, kun se kerran on koko kaveriporukalle on ok? Kun ihmisiä tulee kymmenkunta joka kerta, paljon helpompi järjestely on se, että jokainen tuo jotain omaa purtavaa tai tilataan sapuskaa, josta jaetaan kaikille. Katsos kun joillain ihmisillä ystäviä on enemmän kuin yksi tai kaksi, ja ystäviä tavataan useammin kuin kerran vuodessa. 

Vierailija
107/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihi voi olla, itse pihihän siinä kärsii, kun tekee elämästään ankean. Mutta pihi ei saa olla toisten kustannuksella, lokkeilua en siedä.

Vierailija
108/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piheys on auttanut minua saavuttamaan mielenrauhani. Oma rivarinpätkä + 100000, vaikka koko elämän pienipalkkaisella alalla. Arvostan kaikkia, jotka eivät tuhlaa tarpeettomaan. Luonto kiittää.

Raha tuo mielenrauhan? Riittiko tuo asunto vai alkoiko nälkä kasvaa syödessä, riittääkö ns mikään summa tilillä pitämään mielen rauhallisena? Oletko sinkku?

-utelias

Vierailija
109/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia, tosiaan. Omassa kaveripiirissä tarjotaan ruokaa ja juomaa ilman suunnattomia voimanponnistuksia. Miten tuo yksi nyt saikin vedettyä kaikki puunaamiset, teatterit ja kilistelyt samaan settiin. Olikohan pönötys mainittu - sehän se on aina myös perusteena olla pukeutumatta juhliin.  

Terkkuja toisenlaiselta akateemiselta, joka tykkää tarjoilla vieraille muutakin kuin wolttia.

Vierailija
110/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan pihin toimia, kuten toimii. Itse toimin kuten haluan. Vien pihille aina tuliaisia, lahjat synttärinä ja jouluna, kuten muillekin tärkeille ystäville. Itse en saa mitään, mutta ei se haittaa. 

Kukin tyylillään, elämä on nopeasti ohi.

Vierailija
111/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvaraisuus tulee geeneissä? Itsellä karjalasta puoli sukua, sieltä opittu kestitsemään ja huolehtimaan vieraista hyvin. Se tuo iloa itselle.

Vierailija
112/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan pihin toimia, kuten toimii. Itse toimin kuten haluan. Vien pihille aina tuliaisia, lahjat synttärinä ja jouluna, kuten muillekin tärkeille ystäville. Itse en saa mitään, mutta ei se haittaa. 

Kukin tyylillään, elämä on nopeasti ohi.

Onneksi en tunne sua. Ärsyttäis vaan sun tuliaiset ja lahjat. Ite en sellasia anna kellekkään enkä halua vastaanottaa, aikunen voi iha ite ostaa mitä tarttee.

Vierailija
113/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia, tosiaan. Omassa kaveripiirissä tarjotaan ruokaa ja juomaa ilman suunnattomia voimanponnistuksia. Miten tuo yksi nyt saikin vedettyä kaikki puunaamiset, teatterit ja kilistelyt samaan settiin. Olikohan pönötys mainittu - sehän se on aina myös perusteena olla pukeutumatta juhliin.  

Terkkuja toisenlaiselta akateemiselta, joka tykkää tarjoilla vieraille muutakin kuin wolttia.

Kiitos, sanoit mitä itsekin ajattelin, aikamoista selittelyä ja tahallista väärin ymmärrystä. Just sitä millä sotketaan tahallaan keskusteluja.

Vierailija
114/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraanvaraisuus tulee geeneissä? Itsellä karjalasta puoli sukua, sieltä opittu kestitsemään ja huolehtimaan vieraista hyvin. Se tuo iloa itselle.

Minä myös "osakarjalainen" ja vierasvaraa on aina,paitsi heille joilla kylässä käydessä ei edes kahvia ole tarjota. Rajansa kaikessa.

Vierailija
115/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutan omaa toimintaani pihin linjalle, mutten ihan samaan. Vien pienen tuliaisen, vaikka toisen luokse kutsuttuna mennäänkin yhtäaikaa kauppaan ja lasku laitetaan puoliksi (jämät jää toiselle) ja minun luonani tarjoan. Mutta tuliainen selvästi aiempaa halvempi.

Vierailija
116/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihi se olla pitää koska kumminki huomenna sairastuu ja saa töistäki potkut

Vierailija
117/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kasvatettiin vieraanvaraiseksi. Sellaiseksi joka tarjoaa hyvät sapuskat kun joku tulee kylään, sellaiseksi joiden lasten kaverit saa syödä meillä aina täällä ollessaan. Sellaiseksi joka vie aina jotakin kylään mennessään ja antaa hyvät lahjat. 

Mutta mä en kyllä tee näin sellaisille joiden huomaan olevan todella pihejä. Sitten minäkin olen vähän pihimpi, eli en vie tuliaisina kylään mennessä ja jos tulee kylään niin tarjoan keksejä ja kahvia/mehua. En jaksa sellaisia jotka näkevät kaiken osakekursseina.

Vierailija
118/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe itseäni pihiksi, mutta minulla on ystävä joka antaa liikaa lahjoja. Ehkä hän kokee minut pihiksi, kun en esim. anna lahjoja, jos he käyvät meillä kylässä (kuten hän tekee aina tavatessa, oli se missä vaan), tarjoan tietty kolmen ruokalajin aterian. Ei ole vastavuoroista, mutten halua lähteä tuohon mukaan.

Vierailija
119/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän. Pidän heitä noloina.

Sain serkultani lahjaksi kankaisen mainoskassin, jonka isänsä firma oli saanut. Tyhjänä. 😀 

Vierailija
120/220 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua häiritse kenenkään pihiys, jos eivät yritä tulla mun lompakolle, mutta toiseksi ei ole ollut harmia piheistä tuttavista. 

Sama täällä, en tietenkään ostele lahjoja sellaiselle, jolta en itse koskaan saa mitään, enkä myöskään järjestä isoja tarjoiluja, jos toinen ei koskaan tarjoa mitään. Oikein pihin ihmisen kanssa on tietysti myös rasittavaa lähteä mihinkään, ulos tai reissuun, jos toinen haluaa säästää joka asiassa, eikä sitten voida tehdä oikein mitään. Muuten mun puolestani jokainen olkoon niin pihi kun haluaa.

Vähävaraisuus on tietenkin ihan eri asia kun pihiys, joskus voi käydä niinkin, että toinen ei vain ymmärrä, että toisella ei oikeasti ole varaa..