Ei hitto tätä progressiivista verotusta!
Ja joo, en kuvittelekaan saavani muuta kuin paskaa niskaani tällä vassaripalstalla, mutta siis kyllä noita nettotuloja on lähes mahdoton saada ylöspäin vaikka bruttotulot kuinka nousisivat. Veroprosentti vain nousee ja aina junnaat siinä lähes samassa netossa. Ja niin, akavalaisella ei ole myöskään mitään ylityö-, vuorotyö-, iltatyö-, viikonlopputyö-, päivystystyö ym. korvauksia.
Kyllä välillä v*tuttaa.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan se ollut joskus aika jännä saada palkankorotus ja huomata että netto ei ole hievahtanut kuin ehkä 2 euroa.
Meillä jäi miinukselle, koska verojen lisäksi nousi päivähoitomaksut.
Noh, lisääntyminenkin on valinta. Ei se perheen perustaminen ilmaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan se ollut joskus aika jännä saada palkankorotus ja huomata että netto ei ole hievahtanut kuin ehkä 2 euroa.
En ole itse koskaan kokenut tätä ja aina ihmetellyt miksi kaikki tästä puhuu että se menisi näin.
Mutta luulen keksineeni syyn. Olen aina pitänyt prosenttia korkeammalla kuin mitä sen on ehdotettu olevan. Koska haluan ennemmin palautusta kun mätkyjä, mutta näin tehdessäni en ole koskaan myöskään saanut vähempää korotuksen jälkeen käteen. Aina se on enemmän ollut mitä tilille tulee eikä mitään paria euroa, aina.
Itse hilaatte minimi verolla, oma vikanne. Takaisin ne rahat saa mitä likkaa sitä maksaa, sen ei luulisi olevan ongelma.
Valtio rankaisee veroilla niitä, jotka tekee vaativaa työtä ja paljon töitä!
Tasaverotus Viron tapaan niin olisi järkeä painaa duunia niska limassa. Nyt makaan mieluummin illat ja viikonloput sohvalla.
Itselläni on mediaanin yli oleva palkka enkä valita. Luultavasti siksi että perusmenoni ovat sama kuin pienipalkkaisella ja loput jäävät säästöön. Veroistani maksetaan tämän yhteiskunnan ja itsekin käyttämiäni palveluita ja olen ihan tyytyväinen niihin suurimmaksi osaksi.
Höpö höpö. Kyllä se palkka on hyvätuloisille aina kelvannut, ja miljoonabonaritkin.
Normi palkansaajaa on kyllä vahvasti suojeltu progression kauhuilta.
Vierailija kirjoitti:
Tasaverotus Viron tapaan niin olisi järkeä painaa duunia niska limassa. Nyt makaan mieluummin illat ja viikonloput sohvalla.
Tasaverohan määräytyy valtion menojen mukaan eli luultavasti keskiluokka joutuisi maksamaan enemmän veroja kun tähän asti.
Ja niin, akavalaisella ei ole myöskään mitään ylityö-, vuorotyö-, iltatyö-, viikonlopputyö-, päivystystyö ym. korvauksia.
Tätä olen myös miettinyt, että mitenköhän moni duunari oikeasti suostuisi niihin työehtoihin joilla ylemmät toimihenkilöt operoi. Miettii vaikka mun viime viikkoa, lähdin työreissulle kukonlaulun aikaan, siellä pari päivää niin että päivä alkoi 8.00 ja takaisin hotellilla joskus kymmenen jälkeen illalla. Perjantai-iltana joskus puolen yön jälkeen taas kotona. Mitään ylimääräistä tästä kaikesta ei palkan päälle saa, päiväraha toki joka jotenkin kattaa ne kulut kun esim. reissussa joudut maksamaan 30€ aamiaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla huomaan että kahdenkymmenen vuoden aikana palkka on pysynyt aika samana mutta työn määrä on vähentynyt. Peruspalkka on noussut, saan kokemus- ja tehtäväkohtaista mitkä näkyvät päivystyskorvauksissa. Jos aikaisemmin tein 4-5 koko vuorokauden päivystystä niin nyt saman palkan saa 3-4 neljällä lyhennetyllä päivystysrupeamalla. Viikkotyötunnit olivat aikoinaan usein yli 60 tuntia mutta nyt taitaa olla kohta 45 tunnin luokkaa. Progressiivisen verotuksen takia enempää töitä ei edes kannata tehdä.
Niin, eli joko olet lääkäri tai sitten muuten juuri noissa ei-akavalaisissa duunariammateissa joissa te vedätte fyrkkaa himaan aivan törkeästi juuri kaikilla loputtomille eri ylimääräisillä korvauksilla.
Päivystyskorvaus on hyvä mutta jos sitä ei maksettaisi niin enpä tiedä haluaisinko edes päivystää enää. Palkasta lähes puolet menee veroihin ja muihin maksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllä se palkka on hyvätuloisille aina kelvannut, ja miljoonabonaritkin.
Palkka kun nousee 4000-5000 euroon kuukaudessa niin progressio nousee kovaa vauhtia. Omalla kohdalla veroprosentti on tänä vuonna 47 eli aika korkea mutta teen sen mitä täytyyy kun lyhennetty työviikko ei nyt ole mahdollista.
Miljoonabonukset taitavat kuulua vain suuryritysten toimitusjohtajille joita on muutama koko maassa. Suurin osa hyvätuloisista taitaa olla ihan palkansaajia jotka maksavat noin puolet veroa palkastaan.
Progressiivinen verotuksen ohella myös progressiivinen rock on ihan hanurista.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka nousee 4euroa tunti niin siitä jää käteen 1,35e näin Suomessa.
Aloittaja valittaa ihan aiheesta. Itse kannatan progressiivista verotusta, mutta se progressio pitäisi jotenkin saada toimimaan niin, ettei köyhistä lähtkohdista ponnistava joutuisi jumittamaan siinä samassa kuopassa riippumatta siitä kuinka pitkälle kouluttautuu ja kuinka etenee urallaan.
Ehdotan samaa systeemiä kuin Dubaissa. Eli veroa ei makseta tuloista lainkaan.
Vierailija kirjoitti: No sinne Yhdysvaltoihin muuta heti vaan! Sitten saat tuntea miltä se oikeasti tuntuu, kun ei ole progressiivista verotusta.
Oikeastiko tuo on sinun toiveesi jokaiselle korkeasti koulutetulle Suomessa? Olen muuten sattumalta asunut siellä ja oli upeaa. Minulla on myös lukuisia huippukoulutettuja sukulaisia ja tuttavia Suomesta jotka ovat muuttaneet sinne eivätkä voi edes kuvitella palaavansa Suomeen koska palkat täällä ovat niin huonot.
Joten joo, ei ole mahdoton ajatus.
Mutta onko se sitten ideaali tilanne Suomelle, että paras työvoima muuttaa Yhdysvaltoihin, Britanniaan, Saksaan, jne.?
Eli kannattaa olla varovainen sen kanssa mitä toivoo. Ihmiset lähtevät helposti ja vievät osaamisen ja verotulot mennessään. Joten kannattaisiko kenties miettiä vähän kokonaiskuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse koskaan kokenut tätä ja aina ihmetellyt miksi kaikki tästä puhuu että se menisi näin.
Mutta luulen keksineeni syyn. Olen aina pitänyt prosenttia korkeammalla kuin mitä sen on ehdotettu olevan. Koska haluan ennemmin palautusta kun mätkyjä, mutta näin tehdessäni en ole koskaan myöskään saanut vähempää korotuksen jälkeen käteen. Aina se on enemmän ollut mitä tilille tulee eikä mitään paria euroa, aina.
Itse hilaatte minimi verolla, oma vikanne. Takaisin ne rahat saa mitä likkaa sitä maksaa, sen ei luulisi olevan ongelma.
No tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Koska tuossahan annat valtiolle käytännössä ilmaista lainaa. Koska saat ylimääräiset verot takaisin mutta vasta pitkän ajan kuluttua, ja niille maksettu korko on naurettava. Kun taas jos olisit ottanut ne rahat heti käyttöön ja sijoittanut ne hyvin, olisit saanut niille kunnon ROI.
Eli sori vaan, tuo tapasi on kaikkein hulluin ja huonoin taloudellisesti.
Ja ei, se veroprosentti ei silti siitä laske, sinä vain maksat vielä enemmän kuin pitäisi. Mikä on todella tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on mediaanin yli oleva palkka enkä valita. Luultavasti siksi että perusmenoni ovat sama kuin pienipalkkaisella ja loput jäävät säästöön. Veroistani maksetaan tämän yhteiskunnan ja itsekin käyttämiäni palveluita ja olen ihan tyytyväinen niihin suurimmaksi osaksi.
Jaa, no itse en ole tyytyväinen. Niin kauan kuin maksamillani veroilla kustannetaan oikeasti tärkeitä asioita kuten terveydenhuoltoa, vanhustenhoitoa, lastensuojelua, koulutusta, poliisia, puolustusvoimia, jne. niin todellakin haluan niihin maksaa veroja. Samoin tottakai ihmisiä pitää auttaa väliaikaisissä hätätilanteissa tai jos ovat työkyvyttömiä.
Mutta kun verovaroja tuhlataan aivan järjettömiin ja täysin tarpeettomiin asioihin niin ei, en todellakaan halua maksaa niistä. Ja niitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "normi palkansaaja"? Niin joo, se 1500 euroa ansaitseva joka maksaa vain 2% veroa ja saa päälle vielä kaikki mahdolliset tuet. Joo, olet oikeassa, tuollaisia on vahvasti suojeltu.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin, akavalaisella ei ole myöskään mitään ylityö-, vuorotyö-, iltatyö-, viikonlopputyö-, päivystystyö ym. korvauksia.
Tätä olen myös miettinyt, että mitenköhän moni duunari oikeasti suostuisi niihin työehtoihin joilla ylemmät toimihenkilöt operoi. Miettii vaikka mun viime viikkoa, lähdin työreissulle kukonlaulun aikaan, siellä pari päivää niin että päivä alkoi 8.00 ja takaisin hotellilla joskus kymmenen jälkeen illalla. Perjantai-iltana joskus puolen yön jälkeen taas kotona. Mitään ylimääräistä tästä kaikesta ei palkan päälle saa, päiväraha toki joka jotenkin kattaa ne kulut kun esim. reissussa joudut maksamaan 30€ aamiaisesta.
Niinpä. Ensimmäinen viikon palaveri toisessa maassa klo 8.00 paikallista aikaa. Joko vietät sunnuntaita matkoihin tai heräät klo 4 ehtiäksesi tarpeeksi aikaiselle lennolle. Päivä täynnä palavereja, sekä sisäisen tiimin että asiakkaan kanssa. Lounaalle ei ehditä, tilataan voileipiä kokoushuoneeseen. Työt lopetetaan klo 2.00 aamulla, hotelliin pariksi tunniksi nukkumaan, klo 6 ylös jotta ehditään valmistautumaan uuteen palaveripäivään asiakkaan kanssa. Töitä klo 18.00 illalla, sitten lentokentälle ja lento kotiin. Projektin johtaja ilmoittaa, että pidetään etäpaltsu kun ollaan kaikki kotona eri Euroopan maissa, eli klo 12 yöllä. Seuraavana aamuna taas töihin klo 8.00.
Joo, palkka on erinomainen mutta kaikki tuollainen sisältyy siihen itsestäänselvästi. Ei ole mitään työaikoja eikä mistään makseta mitään ekstraa.
Joten samoin tuntuu absurdilta kun duunarit vaativat loputtomia ylimääräisiä korvauksia joka minuutistakin.
Kyllä muuten nousee. Ei tässä nyt ollut kyse siitä kuka on hyväosainen ja pitäisi olla siitä kiitollinen ja hiljaa, vaan ihan faktoista.