Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?

Vierailija
08.03.2025 |

Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.

Kommentit (754)

Vierailija
381/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on valitettavasti sitä sohvalla istumista. Siinä joutuu pahimmillaan monta tuntia istumaan. Siinä pitäisi pyykkiä pestä, käydä kaupassa, lapset ruokkia ja ulkoiluttaa, mutta ei voi kun pitää istua viihdyttämässä pahimmillaan viittä sosiaalitanttaa.

Vierailija
382/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisella oli uuvuttava elämäntilanne. Kaksi alle 2-vuotiasta lasta, toisella todettiin krooninen sairaus ja mies aina työreissussa. Tukiverkosto heikko. Heille tuli perhetyö "avuksi" eli istumaan sohvalle. Ihan yhtä tyhjän kanssa. Olisi siivonnut tai vienyt lapset ulos tai jotenkin antanut tuolle äidille omaa aikaa. Vaikka käydä rauhassa ruokaostoksilla marketissa pitkän kaavan mukaan. Koti oli sekaisin, su-pe työreissussa oleva mies tuli sotkun keskelle perjantaina, vauva valvotti pätkittäin yöt, isomman lapsen terveyshuolet valvotti sitten ne väliajat ja lääkitykset yms. Ihan sellainen perusasia kuin siivoaminen apuna tai lasten kanssa oleminen, jotta äiti saa siivota keskittyneesti, olisi ollut parasta apua. Siisteys on kumma juttu, kun se korottaa mielentilaa. Tai napannut vauvan vaunuihin ja esikoisen mukaan mennen tunniksi leikkipuistoon, niin äiti olisi voinut vaikka vaan maata ihan rauhassa sohvalla j

Tässä varmaan olisi kaivattu sitä kodinhoitajaa, joita aikaisemmin oli perheille tarjota väliaikaiseksi avuksi. Ne oli tavallisia naisia, jotka jeesi äitiä, jos oli liian tiukka tilanne. Ne saattoi tulla avuksi myös esimerkiksi leikkkauksen jälkeen yms. Kaksosperheille tarjottiin usein apua myös kodinhoidosta alkuvaiheessa, että arki alkaa rullata. Tai raskausmyrkytys on tulossa ja pari pientä jaloissa valmiiksi, niin kunnalta/kaupungilta tuli kodinhoitaja auttelemaan, jotta raskaus pääsee turvallisesti maaliin.

Eli mikä on näiden lukuisten perhetyöntekijöiden merkitys, kun heillä nähdäkseni on korvattu nämä entiset kodinhoitajat? Ei niitä neuvoja monikaan tarvitse ja taitava kodinhoitaja osaa kyllä ohjata siinä tekemisen lomassa. Miksi maksetaan palkkaa istumisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on valitettavasti sitä sohvalla istumista. Siinä joutuu pahimmillaan monta tuntia istumaan. Siinä pitäisi pyykkiä pestä, käydä kaupassa, lapset ruokkia ja ulkoiluttaa, mutta ei voi kun pitää istua viihdyttämässä pahimmillaan viittä sosiaalitanttaa.

Eläkeläinenkin joutuu ostamaan pyykkipalvelut, jos ei itse pysty pesemään pyykkiä.

Vierailija
384/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.

Ennen sai apua kotitöihinkin. Tai vahdittiin lapsia muutama tunti. En tiedä onko missään enää vastaavaa?

Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta eläkeläistä. Osa vaipoissa kotona ja muistisairaita. Heitä on pakko hoitaa.

Yh voi viedä lapset välillä isälle ja pystyy itsekin siivoamaan.

Kaikki ihmiset on väsynyitä eikä jaksa siivota toisten fyysisesti terveiden kotia, hyvä kun jaksaa oman kodin siivota ja hoitaa omat lapset.

Jep. Mä olin kodinhoitaja "vanhoina hyvinä aikoina". Ikäihmisten luona oli mukava käydä. Silloin oli vielä aikaa laittaa ruokaa ja juoda vaikka kahvit asiakkaan kanssa. Usein olin ainoa ihminen viikon aikana, jonka kanssa ikäihminen sai kahvit juoda ja rupatella.

Lapsiperheasiakkaita en olisi halunnut. Tympäisi siivota talouksissa, joissa työttömät ja elämänhallintaongelmaiset aikuiset makasivat sohvalla. 

Vierailija
385/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinenkin joutuu ostamaan pyykkipalvelut, jos ei itse pysty pesemään pyykkiä.

Niin jos nämä akat ei olisi tuhlannut aikaani istumalla sohvalla  olisi ne pyykit tehty sillä aikaa. En ymmärrä miten sinulla meni viestini pointti noin täysin ohi. Pahimmillaan ne kävi kolmesti viikossa istumassa 4 tuntia kerralla. Siinä tulee jo 12 tunnin kotityövaje.

Vierailija
386/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykit haetaan kotoa muualle pestäväksi ja tuodaan takaisin. Mutta se maksaa.

Vierailija
387/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei osallistu lasten eikä kodin hoitoon niin pitää hoitaa lapsia ja tehdä kotitöitä ympäri vuoden.

Ja seksiä harrastetaan yöllä. Päivällä ei voi harrastaa seksiä, koska jos omat lapset saa päiväunille niin naapurin lapset soittavat koko ajan ovikelloa, osa antaa alle kouluikäisten liikkua yksin pihalla.

Jos lapsella ei ole päiväkotipaikkaa esim. jos on kotihoidontuella niin lapset hoidetaan myös influenssassa, koska mies ei osallistu.

Vaipanvauhtoalusta lattialle ja kosteuspyyhkeet on keksitty niin lapsi ei putoa, kun vaihtaa vaippaa 40 asteen kuumessa.

Itse olen hoitanut lapsia ollessani itse monta kertaa kipeänä influenssassa ja noroviruksessa jne.

Omia valintoja..

En tiedä, olen itse ennakoinut ja tehnyt vain yhden lapsen, johon riittää resurssit yksinkin. Ostan siivouspalveluita siivousfirmoilta omalla rahalla.

Mennyt töihin hyväpalkkaisiin tehtäviin ja lisäksi en laske varaani toisten lupauksiin, ne kun voi pyörtää halutessa.

Vierailija
388/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin jos nämä akat ei olisi tuhlannut aikaani istumalla sohvalla  olisi ne pyykit tehty sillä aikaa. En ymmärrä miten sinulla meni viestini pointti noin täysin ohi. Pahimmillaan ne kävi kolmesti viikossa istumassa 4 tuntia kerralla. Siinä tulee jo 12 tunnin kotityövaje.

Ymmärrän. Siksi moni ei pyydä apua, koska tietää, että se on tota.

Vierailija
389/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä kyllä istu paikallani, vaikka olisi ketä kylässä. Lapsiperheessä kotityöt pitää tehdä silloin kun on tarve. Kyllä kai "tantoillekin" tekisi ulkoilu hyvää, sinne vaan kaikki porukalla. 

Vierailija
390/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Ennen vanhaan kodinhoitaja tuli juurikin kotitöitä tekemään. 

Siivouspalveluita ym. voi ihan jokainen halutessaan ostaa.

Ilman palkkatuloa on vähän heikkoa ostella palveluita.

Vierailija
391/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku suvusta on päässyt kuntien, te keskusten palkoille hehän palkkaavat täysin avuttomia sukulaisia suojatöihin. suomen piilotettua korruptiota JOTA ON ERITTÄIN PALJON VARSIN PIKKU KUNNISSA. esim tammelan kunnassa palkataan perustetaan virka sisällön tuttajalle  sisältö . hänen henk kot fse sivuilla. tai kulttuuri ohjaaja tilaa suvultaan huu haa esityksiä. TAMMELAN KUNTA ONKIN SUOMEN JUNTTIMAISIN KORRUPTION KEHTO

Vierailija
392/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei osallistu lasten eikä kodin hoitoon niin pitää hoitaa lapsia ja tehdä kotitöitä ympäri vuoden.

Ja seksiä harrastetaan yöllä. Päivällä ei voi harrastaa seksiä, koska jos omat lapset saa päiväunille niin naapurin lapset soittavat koko ajan ovikelloa, osa antaa alle kouluikäisten liikkua yksin pihalla.

Jos lapsella ei ole päiväkotipaikkaa esim. jos on kotihoidontuella niin lapset hoidetaan myös influenssassa, koska mies ei osallistu.

Vaipanvauhtoalusta lattialle ja kosteuspyyhkeet on keksitty niin lapsi ei putoa, kun vaihtaa vaippaa 40 asteen kuumessa.

Itse olen hoitanut lapsia ollessani itse monta kertaa kipeänä influenssassa ja noroviruksessa jne.

En tiedä, olen itse ennakoinut ja tehnyt vain yhden lapsen, johon riittää resurssit yksinkin. Ostan siivouspalveluita siivousfirmoilta omalla rahalla.

Mennyt töihin hyväpalkkaisiin tehtäviin ja lisäksi en laske varaani toisten lupauksiin, ne kun voi pyörtää halutessa.

Tilanne voi kääntyä aika nopeastikin. Toki, jos olet huippupalkkainen, olet aika turvassa. Itselläni alkaa olla mennyt lähemmäs sataa tuhatta tähän sairastamiseen ja tulot ovat 60 %/ nolla sen mukaan miten vakuutuslääkäri suhtautuu oman lääkärini lausuntoon.

Oli lopetettava siivouspalvelut, että voi maksaa oman hoitonsa.

Vierailija
393/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri koista,kieli oppi ,sinulla tai Teillä.Ihan miten vain.

Vierailija
394/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksei heidän läsnäollessa voisi laittaa pyykinpesukonetta päälle (vaikka yhdessä lapsen kanssa) ja viikata pyykkiä, lajitella sukkia lapsen kanssa tai kerätä leluja. Tai laittaa lapsille ruokaa pöytään. Niinhän kaikissa perheissä tehdään. Eikös he juuri tule katsomaan, hoituuko hommat kotona. Tekemisen ohessa voi aivan hyvin rupatella vieraille. 

Vierailija
395/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tuollaista apua tarvitaan? Oletko narkomaani, työtön, alkoholisti? Vähän kaikkea?

Vierailija
396/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoitanut lapsia ollessani itse monta kertaa kipeä

Ennakoiden olen myös sijoittanut rahastoihin ja osakkeisiin. Tulot eivät siis ole pelkkien palkkatulojen varassa.

Vierailija
397/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä jaksamiseen voi kyllä vaikuttaa se, että kaikki vapaa-aika on lasten hoitoa ja kodin hoitoa.

Joku sinkku voi nukkua, käydä kuntosalilla ja harrastaa omia juttuja.

Mikset jäänyt joksikin sinkuksi loppuelämäksesi nukkumaan yksin, käymään salilla yksin ja harrastelemaan yksin? Niin. Sitä minäkin.

Lisäksi yksinasuvien perheet kärsivät useammin köyhyydestä.

Puoliso lupasi ennen lasta osallistua, mutta se ei pitänytkään paikkaansa.

Yksin asuva saa asumistukea ja toimeentulotukea mitä taas ei saa perhe, jos on toinen pienipalkkaisessa työssä.

Jos yksinasuva saa toimeentulotukea, yksikään ihminen taloudessa ei saa palkkatuloja vaan ollaan täysin tuen varassa. 

Vierailija
398/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan mikä on se apu, jota perhe tuosta saa?

Entiseen aikaan lapsiperheeseen saatiin kodinhoitaja, joka saattoi tehdä niitä samoja töitä, joita äiti olisi terveenä tai kotona ollessaan tehnyt. Nyt ei enää saa.

Miksikähän se piti lopettaa ja ketä tällainen turhanpäiväinen istuskelu auttaa?

Vierailija
399/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarvitsee tilapäistä siivous- tai lastenhoitoapua, sitä saa maksamalla. Joissain kunnissa voi saada rajallisen määrän noita palveluita kunnan kautta. 

Mutta jos ja kun se vanhemman jaksaminen on yleensä aika pitkittyneesti huonontunut, sen päälle saatetaan silti esim. tehdä koko ajan lisää lapsiakin, niin sosiaalihuollon perhetyön tarkoitus onkin miettiä keinoja, millä vanhempien jaksaminen voisi kohentua, mikä siinä arjessa mättää, mitä asioita voidaan muuttaa jotta se jaksaminen parantuu. Eli haetaan niitä juurisyihin pureutuvia, tilannetta korjaavia ratkaisuja, että perhe alkaisi pärjäämään ja perhetyö voi heidän elämästään poistua pysyvästi. Se on ihan pelkkä tilapäinen laastariratkaisu et joku tulee sinne perheeseen hoitaa lapset ja kodin vanhemman puolesta. Tutkimustenkin mukaan tämä voi pahimmillaan tehdä vanhemmasta entistä avuttomamman/ passiivisemma

Perhetyö ei olekkaan tarkoitettu tuollaisiin tilapäisiin väsymyksiin. Ja se ei tarkoita sitä, etteikö perhetyölle olisi tarvetta muissa perheissä, vaikka sinä tai sun tutut ei olisi sitä tarvinnut. Perhetyön asiakkaat on usein myös lastensuojelun pitkä-aikaisia asiakkaita. 

Meidän kunnassa saa lapsiperheiden kotipalvelua palvelusetelillä lyhytaikaisiin tilanteisiin, eli vaikka jos nyt se vastasyntynyt valvottaa, lapsi tai itse sairastuu tms. Voivat auttaa lastenhoidossa tai kodinhoidossa, perheelle jää pieni omavastuu maksettavaksi. Se on täysin eri palvelu kuin aloituksessa puhuttu sosiaalihuollon tai lastensuojelulain mukainen perhetyö/ tehostettu perhetyö. 

- perhetyötä tehnyt

Vierailija
400/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan mikä on se apu, jota perhe tuosta saa?

Entiseen aikaan lapsiperheeseen saatiin kodinhoitaja, joka saattoi tehdä niitä samoja töitä, joita äiti olisi terveenä tai kotona ollessaan tehnyt. Nyt ei enää saa.

Miksikähän se piti lopettaa ja ketä tällainen turhanpäiväinen istuskelu auttaa?

Ymmärtääkseni heidän tehtävä on opastaa tekemään työt eikä tehdä ne työt. Siksi en käsitä näitä kommentteja, että kaikki vain istuskelee. Itse en keittäisi heille kahvejakaan, jos en itse juo.