Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?
Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Siis ei voi olla totta tämä ketju!
Eihän tässä ole mitään järkeä, että sosionomit tulevat sankoin joukoin ISTUMAAN perheen sohvalle ja juttelemaan niitä näitä! Ja tämmöiseenkö sohvalla istumiseen veronmaksajien rahoja käytetään? Ihan oikeasti! Tästä pitää nyt nostaa iso haloo.
Perheiden tarve todellakin on siivousapu, lastenhoito ja ruuanlaitto. Eihän tässä ole mitään järkeä. Apu jää saamatta ja sosionomit saa palkkansa sohvalla istumisesta.
Kyllä tämä on totta.
Ollut totta koko tämän vuosituhannen ainakin.
Kun puhutaan lastensuojelun perhetyöstä, kannattaa ymmärtää, että se asiakas on se lapsi ei se äiti. Se on tekemisen kannalta ihan se ja sama oliko sillä äidillä mielessä vessan pesu vai makaroonilaatikon teko. Lähtökohtaisesti perhetyön rooli on auttaa sitä lasta niin, että hän voi jatkossakin asua kotona. Lähtökohtaisesti siinä lapsen vanhemmuudessa on vikaa, koska lastensuojelun asiakkaana ollaan ja aika paljonkin vikaa, jos perhetyö palveluna menee. Kun puhutaan tehostetusta perhetyöstä, joka tulee useamman kerran viikossa, ollaan jo siinä tilanteessa, että lapsen sijoitus on kiikun kaakun. Ei tuossa enää perhetyöntekijän tekemä astiakoneen tyhjennus tilannetta muuta mihinkään, kyllä siinä vanhempien toiminnassa pitää muuttua ja paljon tuossa vaiheessa. Ja muistutuksena, että normiperheet eivät uuvu niin, että tarvitsisivat kunnan piian useamman kerran viikossa siivoamaan ja hoitamaan lapsia, jos vanhempi vielä on kotona saati, että molemmat vanhemmat saattavat olla kotona. Normiperheissä käydään töissä, harrastuksissa ja hoidetaan kotia ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin joskus leikkipuistossa ja sinne tuli 7-vuotias kahden alle kouluikäisen kanssa.
Lähdin oman lapsen kanssa pois, koska en ole ilmaishoitaja.
Kai soitit poliisin sinne leikkipuistoon? Kolme heitteillejätettyä lasta!
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan lastensuojelun perhetyöstä, kannattaa ymmärtää, että se asiakas on se lapsi ei se äiti. Se on tekemisen kannalta ihan se ja sama oliko sillä äidillä mielessä vessan pesu vai makaroonilaatikon teko. Lähtökohtaisesti perhetyön rooli on auttaa sitä lasta niin, että hän voi jatkossakin asua kotona. Lähtökohtaisesti siinä lapsen vanhemmuudessa on vikaa, koska lastensuojelun asiakkaana ollaan ja aika paljonkin vikaa, jos perhetyö palveluna menee. Kun puhutaan tehostetusta perhetyöstä, joka tulee useamman kerran viikossa, ollaan jo siinä tilanteessa, että lapsen sijoitus on kiikun kaakun. Ei tuossa enää perhetyöntekijän tekemä astiakoneen tyhjennus tilannetta muuta mihinkään, kyllä siinä vanhempien toiminnassa pitää muuttua ja paljon tuossa vaiheessa. Ja muistutuksena, että normiperheet eivät uuvu niin, että tarvitsisivat kunnan piian useamman kerran viikossa siivoamaan ja hoitamaan lapsia, jos vanhempi vielä on kotona saati, että molem
No, ymmärrän kyllä avun tarpeen, jos vauva ei nuku.
Kauanko itse jaksat 2-4 unilla vuorokaudessa?
Silloin sosiaalityöntekijä lähettää sinne kotipalvelua eikä perhetyötä, ymmärrätkö?
Tyhjästä ei pitäisi maksaa. Olisiko valituksen paikka?
Vierailija kirjoitti:
Eihän vammaisetkaan saa periaatteessa apua, joka tekee asiat heidän puolestaan, vaan ajatus on tehdä yhdessä ja samalla aktivoida. Käytäntö voi sitten toki olla toinen ainakin osassa asioita, mutta miksi fyysisesti terve ihminen kuvittelee olevansa vain palveltavana? Tietenkin siihen tekemiseen pitää osallistua itse ja ajatus on ihan sama kuin vammaisilla eli aktivoida syystä tai toisesta passiivinen ihminen tekemään asioita enemmän itse.
- vammaisapu lähtee aina asiakkaan tarpeesta ja asiakas eli vammainen määrittelee avustajan työnkuvan. Ei todellakaan tehdä yhdessä, jos avustettava ei itse halua. Olet keksinyt omasta päästäsi tuon vammaisen 'aktivoinnin'. Toki fyysisesti vammaisilla on monenlaista terapiaa ja toimintaa tarjolla, mutta kotiin tuleva avustaja ei sitä tee, vaan hoitaa nimenomaan ne työt, jotka vammainen tekisi, jos olisi terve. (Vaikka eivät monet ns. terveetkään esim. imuroi ja tamppaa mattoja päivittäin, laita kotiruokaa joka päivä, tms. Tässä asiassa vammaisten avustustoiminta ylittää monen taviksen kodinhoitorutiinit! Mutta kun avuatustunteja on myönnetty, onhan ne kiva käyttää esim. kodin siisteyteen.)
- fyysisesti tervekin ihminen voi henkisesti kuormittua tai sairastua niin, ettei hän kykene huolehtimaan normaaleista arkipäivän asioista, tai esim. ei jaksa harrastaa mitään, vaan lepo eli 'virkistys' on totaalilepoa reporankana sängyn pohjalla.
- kykynemätön henkilö ei ole palveltavana sen enempää kuin sairaalassa potilaat ovat palveltavina.
Vierailija kirjoitti:
Silloin sosiaalityöntekijä lähettää sinne kotipalvelua eikä perhetyötä, ymmärrätkö?
Ei ole mitään kotipalvelua. Ei me ainakaan saatu.
Menin itse 8 kuukautta 2-4 h yöunilla.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei voi olla totta tämä ketju!
Eihän tässä ole mitään järkeä, että sosionomit tulevat sankoin joukoin ISTUMAAN perheen sohvalle ja juttelemaan niitä näitä! Ja tämmöiseenkö sohvalla istumiseen veronmaksajien rahoja käytetään? Ihan oikeasti! Tästä pitää nyt nostaa iso haloo.
Perheiden tarve todellakin on siivousapu, lastenhoito ja ruuanlaitto. Eihän tässä ole mitään järkeä. Apu jää saamatta ja sosionomit saa palkkansa sohvalla istumisesta.
On tärkeä palvelu. Perhetyön avulla äidit ja lapset saadaan voimaantumaan, siten että lapset jättävät heikot etäisänsä. Luokkaa joka kolmas lapsi jättää työn tuloksena heikon etäisänsä. Ilman tätä palvelua äidit kuormittaisivat muita lasten palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä on saatavilla ihan lakisääteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän vammaisetkaan saa periaatteessa apua, joka tekee asiat heidän puolestaan, vaan ajatus on tehdä yhdessä ja samalla aktivoida. Käytäntö voi sitten toki olla toinen ainakin osassa asioita, mutta miksi fyysisesti terve ihminen kuvittelee olevansa vain palveltavana? Tietenkin siihen tekemiseen pitää osallistua itse ja ajatus on ihan sama kuin vammaisilla eli aktivoida syystä tai toisesta passiivinen ihminen tekemään asioita enemmän itse.
- vammaisapu lähtee aina asiakkaan tarpeesta ja asiakas eli vammainen määrittelee avustajan työnkuvan. Ei todellakaan tehdä yhdessä, jos avustettava ei itse halua. Olet keksinyt omasta päästäsi tuon vammaisen 'aktivoinnin'. Toki fyysisesti vammaisilla on monenlaista terapiaa ja toimintaa tarjolla, mutta kotiin tuleva avustaja ei sitä tee, vaan hoitaa nimenomaan ne työt, jotka vammainen tekisi, jos olisi terve. (Vaikka eivät monet ns. terveetkään
Et tiedä mistä kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä on saatavilla ihan lakisääteisesti.
Olisi kuulemma pitänyt olla lastensuojelun asiakas ja siihen en lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei osallistu lasten eikä kodin hoitoon niin pitää hoitaa lapsia ja tehdä kotitöitä ympäri vuoden.
Ja seksiä harrastetaan yöllä. Päivällä ei voi harrastaa seksiä, koska jos omat lapset saa päiväunille niin naapurin lapset soittavat koko ajan ovikelloa, osa antaa alle kouluikäisten liikkua yksin pihalla.
Jos lapsella ei ole päiväkotipaikkaa esim. jos on kotihoidontuella niin lapset hoidetaan myös influenssassa, koska mies ei osallistu.
Vaipanvauhtoalusta lattialle ja kosteuspyyhkeet on keksitty niin lapsi ei putoa, kun vaihtaa vaippaa 40 asteen kuumessa.
Itse ole
Ennakoiden olen myös sijoittanut rahastoihin ja osakkeisiin. Tulot eivät siis ole pelkkien palkkatulojen varassa.
Tiedät itsekin, että olet etuoikeutetussa asemassa ja täysin eri taloudellisessa tilanteessa kuin keskiverto tai sen alle oleva perhe/henkilö. Että sinänsä jännä, että noin fiksu ihminen tulee tänne ihmettelemään, miten kaikki eivät ole pärjänneet yhtä hyvin.
OIen vakavasti pitkäaikaisesti sairastunut. Minulla on ollut hyvät tulot ja on omaisuutta. Tajuan oikein hyvin oman etuoikeutetun asemani keskivertopotilaaseen nähden. En viitsi valittaa siitä, miten minulla menee sairastamiseen noin 750 euroa/ kk, enkä siksi pysty ostamaan kaikkea haluamaani ja tarvitsemaani apua, kun suurin osa ei pysty ostamaan itselleen apua lainkaan. Tuntuu pahalta, että on todella eri asemissa olevia potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin joskus leikkipuistossa ja sinne tuli 7-vuotias kahden alle kouluikäisen kanssa.
Lähdin oman lapsen kanssa pois, koska en ole ilmaishoitaja.
Kai soitit poliisin sinne leikkipuistoon? Kolme heitteillejätettyä lasta!
Tuo on todella yleistä, että alle kouluikäisiä liikkuu yksin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi he tarvitsevat aktivointia, jos ovat päästään terveitä? Eikö terveen ihmisen pitäisi ihan luonnostaan hoitaa ne hommat? Joku toimitaterapia sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kotipalveluahan ei enää ole. On vain näitä sohvallaistujia.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan lastensuojelun perhetyöstä, kannattaa ymmärtää, että se asiakas on se lapsi ei se äiti. Se on tekemisen kannalta ihan se ja sama oliko sillä äidillä mielessä vessan pesu vai makaroonilaatikon teko. Lähtökohtaisesti perhetyön rooli on auttaa sitä lasta niin, että hän voi jatkossakin asua kotona. Lähtökohtaisesti siinä lapsen vanhemmuudessa on vikaa, koska lastensuojelun asiakkaana ollaan ja aika paljonkin vikaa, jos perhetyö palveluna menee. Kun puhutaan tehostetusta perhetyöstä, joka tulee useamman kerran viikossa, ollaan jo siinä tilanteessa, että lapsen sijoitus on kiikun kaakun. Ei tuossa enää perhetyöntekijän tekemä astiakoneen tyhjennus tilannetta muuta mihinkään, kyllä siinä vanhempien toiminnassa pitää muuttua ja paljon tuossa vaiheessa. Ja muistutuksena, että normiperheet eivät uuvu niin, että tarvitsisivat kunnan piian useamman kerran viikossa siivoamaan ja hoitamaan lapsia, jos vanhempi vielä on kotona saati, että molem
Kuulostaa siltä, että olet itse näitä tyhjäntoimittajasossuja. Etkö huomaa, että omissa asenteissasi olisi paljonkin parantamisen varaa?
"Kunnan piiasta" puhuminen kertoo kaiken!
Meillä kävi istumassa noin 50v hemmetin paksu punapää. Paistoin jauhelihaa niin huuteli olohuoneesta että tulisin sinne juttelemaan,huusin tuu itse tänne kun pitää tehdä tää ruoka! Ei tullut vaan juteltiin huutaen huoneesta toiseen. Ruuan jälkeen autoin lasta läksyissä ja pesin koneellisen pyykkiä,koko ajan se norsu istui olohuoneessa kuin kiinni liimattu ja huuteli sieltä. Seuraavassa palaverissa kysyin,että mitäköhän apua mun olisi noista käynneistä niinkuin tarkoitus saada? Ei tullut toiste se punapää meille eikä kukaan muukaan. Lapsi sai mahtavan tukihenkilön joka vaan haki sen nopeasti ovelta eikä jäänyt kyselemään turhia.
Jos minun työtäni olisi mennä jonkun kotiin auttamaan, kysyisin että millaista apua tänään kaipaat ja tekisin juuri sitä, mistä on eniten apua. Olen asiantuntijatehtävissä, mutta kyllä myös lakaisen, pyyhin pöytiä, täytän ja tyhjennän tiskikonetta, kiristän saranoiden ruuveja ym. jos tarvitaan. Onhan se aika kallista vahtimestarin työtä, mutta ei tulisi mieleenkään vaan istuskella, jos selvästi jotain pitää tehdä En kyllä jaksaisi istuskella kenenkään sohvalla työaikaani, jos siellä selvästi tarvitaan kipeämmin konkreettista ulkoilutus- tai siivousapua.