Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?

Vierailija
08.03.2025 |

Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.

Kommentit (754)

Vierailija
401/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä jaksamiseen voi kyllä vaikuttaa se, että kaikki vapaa-aika on lasten hoitoa ja kodin hoitoa.

Joku sinkku voi nukkua, käydä kuntosalilla ja harrastaa omia juttuja.

Mikset jäänyt joksikin sinkuksi loppuelämäksesi nukkumaan yksin, käymään salilla yksin ja harrastelemaan yksin? Niin. Sitä minäkin.

Lisäksi yksinasuvien perheet kärsivät useammin köyhyydestä.

Puoliso lupasi ennen lasta osallistua, mutta se ei pitänytkään paikkaansa.

Yksin asuva saa asumistukea ja toimeentulotukea mitä taas ei saa perhe, jos on toinen pienipalkkaisessa työssä.

Jos yksinasuva saa toimeentulotukea, yksikään ihminen taloudessa ei saa palkkatuloja vaan ollaan täysin tue

Niin, eli saadaan saman verran kuin toimeentulitukea saavat paitsi, että kun ei saada toimeentulotukea niin ei myöskään ilmaisia lääkäreitä ja jos toinen tarvitsee työssäkäyntiin auton niin jää vähemmän käyttörahaa kuin toimeentulotuki perheellä.

Vierailija
402/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yhteiskunnan veeovaroista kustantama apu perustuu poliittisiin päätöksiin, ja mikä ryhmä on onnistunut lobbaamaan omaa asiaansa tavalla tai toisella. Mitään loogista järkiperustetta näille ei ole. Apua tarvitsevat ihmisryhmät eivät ole tasa-arvoisessa asemassa: toisille sitä myönnetään, toisille ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yhteiskunnan veeovaroista kustantama apu perustuu poliittisiin päätöksiin, ja mikä ryhmä on onnistunut lobbaamaan omaa asiaansa tavalla tai toisella. Mitään loogista järkiperustetta näille ei ole. Apua tarvitsevat ihmisryhmät eivät ole tasa-arvoisessa asemassa: toisille sitä myönnetään, toisille ei. 

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei saa verovähennystä kodin siivouksesta.

Olet oikeassa osalla on rahaa palveluihin ja osalla ei, jos asuu vuokra-asunnossa niin loppusiivous jää vuokraisännälle.

Vierailija
404/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.

Ei, vaan mikä on se apu, jota perhe tuosta saa?

Entiseen aikaan lapsiperheeseen saatiin kodinhoitaja, joka saattoi tehdä niitä samoja töitä, joita äiti olisi terveenä tai kotona ollessaan tehnyt. Nyt ei enää saa.

Miksikähän se piti lopettaa ja ketä tällainen turhanpäiväinen istuskelu auttaa?

Ymmärtääkseni heidän tehtävä on opastaa tekemään työt eikä tehdä ne työt. Siksi en käsitä näitä kommentteja, että kaikki vain istuskelee. Itse en keittäisi heille kahvejakaan, jos en itse juo. 

Opastaa tekemään ne työt...? Siis siivoamaan kotia vai? 

Kuka nämä palvelut ovat kehittäneet ja kenelle? Sote-alalla asiakaspalaute on järjestäen negatiivista ja suorastaan vihamielistä, ja silti näitä palveluja kirjaimellisesti pakotetaan kansalle. Täysin käsittämätön ja sairas systeemi. 

Vierailija
405/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lähihoitaja ja puoliso irtisanotaan niin perhe ei saa toimeentulotukea, koska se lähihoitajan palkka korvaa asumistuen ja toimeentulotuen.

Vierailija
406/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei varmastikaan ole lobannut kahta ylimielistä haahkaa kyttäämään, kun äiti tekee viiden käden työt heidän nyrpeiden nokkiensa alla, muuta kuin nämä hullut itse. Tällainen toiminta ja verorahjen kanavointi hedelmällisten ja äitien pahoinpitelyyn on rikos koko ihmisyyttä kohtaan.

Vierailija
407/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on siis 2  erityistä  lasta, 9v adhd ja 7 v down joka henkisesti 3veen tasolla ei voi jättää yhtään yksin. Tilanteen takia olen vakavasti masentunut. Mies auttaa kyllä mutta jonkun on käytävä töissä.  Mä hoidan lapset aamulla kouluun,koetan taikoa jotain syömistä vaikkei huvita eikä haksa ja otan lapset koulusta vastaan.  Meille tarjottiin perhetyötä avuksi jaksamiseen ja kuvittelin, että veisi lapsia vaikka johonkin tai siivoaisi.

Ap

Hän on apuna, ei palvelijana.

Kyllä on vain ylimääräinen ja tarpeeton pyörä.

Kun joutuu väsyneenä itse tekemään kaiken ja arjen keskellä pyörii ylimääräisenä perheen ulkopuolinen 

Vierailija
408/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entiseen aikaan lapsiperheeseen saatiin kodinhoitaja, joka saattoi tehdä niitä samoja töitä, joita äiti olisi terveenä tai kotona ollessaan tehnyt. Nyt ei enää saa.

Ymmärtääkseni heidän tehtävä on opastaa tekemään työt eikä tehdä ne työt. Siksi en käsitä näitä kommentteja, että kaikki vain istuskelee. Itse en keittäisi heille kahvejakaan, jos en itse juo. 

No entäs, jos ei ole mitään 'opastettavaa', hommat osataan kyllä, mutta yksi ehkä vajaakuntoinen ihminen ei vain repeä yksin kaikkeen. Sillloin tarvittaisiin välttämättä lisää käsipareja. Monella on omaa tukiverkkoa, esim. isovanhemmat tai hyvätuloisena pystyy esim. ostamaan siivouspalvelut ja ruoat tulevat kotiinkuljetuksella. Vähävaraisen elämä on selviytymistä jo taloudellisen puutteen takia. Elämä menee ankeaksi raatamiseksi. Sinä esität, että tätä ihmistä auttaa se, että joku tulee kertomaan hänelle, miten tietää paremmin! Minä tuuppaisin koko huushollin tämän besserwisserin hoitoon viikoksi, katsottaisiin sitten, kuka osaa hommat. Nih.

Onkin aivan eri asia, jos kyse on ensikoti-tyyppisestä opettamisesta. 

Vierailija
409/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Ennen vanhaan kodinhoitaja tuli juurikin kotitöitä tekemään. 

Tämä ammattikunta pitäisi olla edelleen.Matalan kynnyksen ennakoivaa perhetyötä ja apua.

Lama-aikana nämä ammattilaiset siirrettiin kotihoidon puolelle.

Siivousta saa ostaa, ei kukaan kiellä. Ei ole röyhkeydellä rajaa, - vielä kotikin pitäisi siivota veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
410/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni kautta kuulen aina toisinaan näistä tapauksista. Eräänkin kerran tapasin yhtä äitiä, jonka luona tällainen perhetyöntekijä oli käynyt parinsa kanssa. Taustaa sen verran, että perheen isä oli antanut yhdelle lapselle luunapin ja siitä oli tullut lasu. Kunnollinen, työssäkäyvä perhe, mutta aika uhmakas lapsi, johon isällä oli mennyt hermo. Pari pienempää lasta myös. Äiti pyöritti huushollia aika lailla, isä paljon töissä ja vähän sellainen, että herkästi kuormittuu lasten kanssa ja luistaa velvollisuuksista. Äiti oli ihana, tunneälyä löytyi ja herkkyyttä kohdata lapset, todella skarppi tapaus. 

Niin vaan työntekijät päättivät tulla aina sellaiseen aikaan, kun isä oli töissä. Äiti yritti monta kertaa varovasti kysyä, että eikö miehen kanssa kannattaisi enemmän työskennellä, kun hänellä niitä haasteita lasten kanssa on eikä äidillä. Mutta ei, äidin piti keittää kahvia ja istua kuuntelemassa, kuinka kohdataan lapsen uhma. Yhden tilanteen äiti tunnisti joka hänellekin oli ajoittain hankala ja se oli uloslähtö ja tämän uhmakkaan lapsen pukeutuminen. Silti näissä uloslähtötilanteissa perhetyöntekijät kuulemma seisoivat eteisessä ja tuijottivat hiljaa, kun äiti ohjeisti lasta napakasti pukemaan. Ei ongelmaa, mutta isä ei koskaan käy kuulemma lasten kanssa ulkona. Silti äiti siinäkin seisoi tuijotettavana eikä se isä. 

Joopa joo, on tukea, on. 

Vierailija
411/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheasiakkaita en olisi halunnut. Tympäisi siivota talouksissa, joissa työttömät ja elämänhallintaongelmaiset aikuiset makasivat sohvalla. 

Tuttu kaveri puhui kanssa, että tympi kotipalvelussa työskentely. Tuli aamulla lapsiperheeseen, josta lonni molemmat vanhemmat pikkasen heräten ja ku  työntekijä aloi keitellä vauvalle puuroa, molemmat vanhemmat painuivat takaisin pehkuihin. Kaksi aikuista eikä yhtä vauvaa saa hoidettua ilman kunnan piikaa.

Vierailija
412/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi se onkin. Ja uhkailevat lasulla jos haluat lopettaa. Muistan miten hauskaa oli autistisen nukkumattoman vauvan kanssa kun nämä kävivät kahvilla. Pyysin apua kun olin niin väsynyt, että vauva putosi.

Kovasti korostivat, ettei oikeasti kuulu heidän hommaan kärrytellä vauvaa et saisin nukkua. Voivat vahtia huutavaa vauvaa sisällä sen tunnin et voin nukkua, jos mielellään rauhoitan, syötän ja kuivitan vauvan ensin. Sitten valitusta siitäkin jos en pysty nukkumaan siinä metelissä ja yritän tehdä kotitöitä. Ei heidän pidä joutua kuuntelemaan kovaa melua koko ajan. Pääpaino oli heidän oikeuksissa.

Maailman helpoin homma istua pikkurilli pystyssä toisten sohvalla tölläämässä vanhempien nukkuttamaa lasta ja kertomassa suuria viisauksia lasten kasvatuksesta.

Ja kaikki tietää, että lapset on vieraskoreita eikä samalla lailla käyttäydy vieraille aikuisille kuin omalle vanhemmalle eikä kyse ole pelkästään taidoista ta

Ihan sairasta "apua".

Tuntuu olevan löysää työtä mutta vanhukset mätänee punkkiin kun yeljotä ei riitä mistään eikä maksajia.

Vierailija
413/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin kuormittaa vanhempia, jos naapurissa on lapsia jotka saa olla ulkona silloin, kun haluaa, näitä alle kouluikäisiä. Ei kukaan halua olla naapurissa asuvien lasten ilmaishoitaja.

Vierailija
414/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin joskus leikkipuistossa ja sinne tuli 7-vuotias kahden alle kouluikäisen kanssa.

Lähdin oman lapsen kanssa pois, koska en ole ilmaishoitaja. 

Vierailija
415/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei voi olla totta tämä ketju!

Eihän tässä ole mitään järkeä, että sosionomit tulevat sankoin joukoin ISTUMAAN perheen sohvalle ja juttelemaan niitä näitä! Ja tämmöiseenkö sohvalla istumiseen veronmaksajien rahoja käytetään? Ihan oikeasti! Tästä pitää nyt nostaa iso haloo.

Perheiden tarve todellakin on siivousapu, lastenhoito ja ruuanlaitto. Eihän tässä ole mitään järkeä. Apu jää saamatta ja sosionomit saa palkkansa sohvalla istumisesta.

Vierailija
416/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opastaa tekemään ne työt...? Siis siivoamaan kotia vai? 

Kuka nämä palvelut ovat kehittä

Olen tämänkinnketjun perusteella ymmärtänyt, että sosiaalipalvelutmovat joustamattomia: tarjotaannsamaa sabluunaa kaikille, vaikka perheidenntilanne on eri. Tässä on tullut esille, että perhetyössä korostuu päihde- ja mt-ongelmaiset, työttömät, yleisen elämänhallinnan puute ja kyvyttömyys huolehtia edes itsestään, saati lapsista. 

Sitten tätä samaa 'tarkkailu, opastus, neuvonta' -sabluunaa yritetään soveltaa kaikkiin apua pyytäviin. (Huomattavaa on, että nämä oikeasti ongelmaiset, avuttomat ja kyvyttömät harvoin itse hakevat apua, vaan aloite tulee neuvolasta, koulusta tms. ulkopuoluselta taholta.) Yhteiskunnan perhetyö nykymuodossaan ei sovellu tavallisiin, asiansa hoitaviin tolkun ihmisiin, joilla on syystä tai toisesta haastavaa selvitä perhe-elämästä ilman tukea. 

Vierailija
417/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että porukat täällä on valmiita maksamaan verorahoilla sen että ne sosionomit istuu sohvalla ja juo kahvia eikä perhe hyödy siitä mitään. Sohvalla istuminen ja perheen arvostelu ei ole apua. Päin vastoin. Itse maksaisin verorahoillani mielummin oikeasta avusta perheille jotka sitä tarvitsee. 

Mitä jos ne perheet hoitaisivat kotinsa ja lapsensa ihan itse, eikä verorahoilla tarvitsisi maksaa siivoojaa eikä sosionomia?

Mitä jos sairastut niin hoidat sairaudet ihan itse 

Mistä teitä sikiää  

Vierailija
418/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä aloittajan saama "apua" oli jo 25 vuotta sitten tällaista "apua".

Näköjään mikään ei ole muuttunut.

Vierailija
419/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei voi olla totta tämä ketju!

Eihän tässä ole mitään järkeä, että sosionomit tulevat sankoin joukoin ISTUMAAN perheen sohvalle ja juttelemaan niitä näitä! Ja tämmöiseenkö sohvalla istumiseen veronmaksajien rahoja käytetään? Ihan oikeasti! Tästä pitää nyt nostaa iso haloo.

Perheiden tarve todellakin on siivousapu, lastenhoito ja ruuanlaitto. Eihän tässä ole mitään järkeä. Apu jää saamatta ja sosionomit saa palkkansa sohvalla istumisesta.

Juu, tosin maksut tulojen perusteella. Ei mitään siivousapua ilmaiseksi 200 000 euron omistusasuntoihin.

Vierailija
420/754 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opastaa tekemään ne työt...? Siis siivoamaan kotia vai

Itse olen työtön, mutta en juo ollenkaan alkoholia enkä polta tupakkaa eli yleistykset voi jättää pois.