Millainen on elättäjämies, siis oikean kotirouvan aviomies
Palstalla on aina kotirouvien haukkumisketju, kun tänne tulen. Kotirouvia säälittelevät naiset kuvaavat kotirouvaa elättävää aviomiestä alempaan keskiluokkaan kuuluvien kliseiden avulla. Hän antaa talousrahaa, käy vieraissa, ei tee kotitöitä, jättää ja pettää.
Eli naiset kuvaavat alemman keskiluokan elämäntapaa, joka on heille tuttu. Muunlaista he eivät tunne. Epäselväksi jää vain se miten alempaan keskiluokkaan kuuluvan, töissäkäyvän aviovaimon rooli olisi tuossa kuviossa kovinkaan paljon parempi, jos lapset ovat eron aikana pieniä. Jaettavaa ei ole. Palkka on pieni. Miehellä on nuo heikot perhe-elämän taidot myös eronneena eli puuttuu perhekeskeisen miehen ominaisuudet.
Palsta on sikäli mielenkiintoinen, että puheenvuoroista voi lukea paljon sellaista mitä kirjoittaja ei itse itsestään oivalla. Jokainen kirjoittaa omasta maailmastaan käsin.
Toisena esimerkkinä voisi olla ns. statusmies, josta palstalla paljon puhutaan. Sille palstan miehet ovat antaneet uuden merkityksen. Se on tavallinen suomalaismies, joka saa hyvää palkkaa, jolla on hyvät sosiaaliset taidot ja josta naiset pitävät. Äskettäin oli tämä määritelmä esillä. Mutta statushan ei tarkoita mitään tuollaista sanakirjassa, vaan se tarkoittaa yhteiskunnallista vaikutusvaltaa.
Kommentit (309)
Voit nähdä jonkun pettävän vaimoaan mutta se on hybristä, että kuvittelet tietäväsi mitä heidän perheessään tapahtuu. Edes vuosikymmenten ajan perheiden kanssa työskennellyt psykoterapeutti ei kuvittele tietävänsä perhe-elämän dynamiikasta ennen kuin useamman tapaamiskerrran jälkeen. Mutta sinä tiedät, työkaverina. Eipä tuohon voi muuta todeta kuin ok. Olen kyllä kaltaisiasi tavannut ennenkin.Ap
Edelleen, rauhoitu nyt. En väittänyt tietäväni, mitä heidän avioliitossaan tapahtuu. Väitin tietäväni, mitä näen ja väitin kuulleeni, mitä yksi osapuoli omasta puolestaan on kertonut. Siihen perustin siis käsitykseni. On se nyt kumminkin enemmän infoa kuin sinulla on, kun pyrit mitätöimään sanomani.
Minä olen tavannut myös sinun kaltaisiasi. Aloitat ketjun ja haluat täsmälleen tietynlaisia vastauksia ja jos siitä poikkeaa, saa hyvin ylimielistä ja aggressiivista vastausta. Hymistelet innoissasi "ihanaa kuulla" niille ajatuksille, jotka tukevat omia ajatuksia. Siis toisin sanoen elämäntilannettasi, johon haet jostain syystä täältä pönkitystä.
Huvitti, kun aloit inttämään ihmiselle, joka selkeästi on elänyt aivan eri ympäristössä kuin sinä ja todennäköisesti on sinua viisitoista, parikymmentä vuotta vanhempi. Mutta kun sähän tiedät. Jos aidosti haluaisit keskustella, etkä pönkittää ajatuksiasi, olisit sanonut, että mielenkiintoista, kerro lisää. Nimittäin minä tunnistin kyllä heti mistä hän puhuu ja todellakin sanomassaan oli paljon sitä, mihin nykyisetkin näkemykset kotirouvista perustuu.
Mieheni mielestä hän elättää minua. No en tiedä miten tämä määritellään, mutta hän siis töissä ja minä työkyvyttömyyseläkkeellä. Saan pientä eläkettä ja se kaikki menee yhteisiin kuluihin plus että käyn säännöllisesti ruoka-avusta hakemassa ruokaa, jota mies myös syö. Miehelle jää rahaa säästöön, joten näin avioliitossa minua hieman häiritsee se, että joudun käymään ruoka-avussa, vaikka periaatteessa olisi rahaa ostaa kaupasta jos hän antaisi rahaa, kuten avioliitossa kai kuulusikin. No, ei minua ruoka-avusta ole pois häädetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elättäjämies on fiksu. Hän tuo rahan taloon, mutta saa samalla nauttia rennommasta elämästä. Vaimo kuskaa lapset päiväkotiin, kouluun ja harrastuksiin, käy kaupassa ja kotona syödään einesten sijaan kotiruokaa, jonka kotona oleva vaimo ehtii valmistamaan. Vaimolla on aikaa pitää huolta itsestään, eikä jän ole ruuhkavuosissa rypevä stressipallero.
Einesruokaa tuossa ainoassa tuntemassani perheessä syödään, jossa vaimo on kotirouva. Siivotakaan hän ei viitsi.
Ja tämän tietenkin kertoi sulle mies? Kysyhän rouvalta, voi tulla toisenlainen totuus...
Vaikka kirjoitin köyhistä ja rikkaista samaan viestiin, ei se tarkoita sitä, että sekoittaisin ne. Kyllä ihminen saa puuhastella mitä lystää, oli sitten köyhä tai rikas. Mutta lähinnä nuoria naisia haluan muistuttaa, että köyhyys voi olla kotiäitiyden palkka. Tuskin niistä tuntemistani kotiäideistä kukaan on halunnut köyhäksi, mutta köyhiä ne nyt vain ovat.
Aivan. Oikeasti niitä miehiä, jotka tienaavat kymppitonnin kuussa ja haluavat kotirouvan on aika harvassa. Suurin osa hyvin tienaamista miehistä on työhönsä intohimoisesti suhtautuvia ja pitävät arvossa sitä, että puoliso on samanlainen. He nimenomaan haluavat jakaa arvonsa, eli että työhön panostetaan.
Lisäksi itse miehenä voin sanoa, että olen kokeillut tuon, että toinen on kotona. Rahallisesti se ei harmittanut lainkaan, mutta kyllä siinä valitettavasti kävi niin, että toisen kuviot kapenivat melko lailla. Alkoi olla isoja asioita kaikki maailman pikku jutut, joku hana vuoti niin hirveä show. Kun sanoin, että tilaa putkimies tuli itkua, että etkö sä välitä meidän kodista, etkö edes yritä korjata itse.
Sama juttu ajankäytön kanssa. Niitä naisia, jotka oikeasti viihdyttävät itseään harrastuksissa ja museoissa käymisellä vuodesta toiseen on vaikea löytää. Kyllä sieltä aika nopeasti alkaa tulemaan, että et ole ikinä kotona ja miksi me ei tehdä ikinä mitään yhdessä ja maijan mies lähtee sen kanssa ensi viikon tiistaina tallinnaan mä haluan että me mennään mukaan.
Voi olla että lapset muuttaisi kuvion mutta niin pitkälle en päässyt tässä suhteessa.
Huvitti, kun aloit inttämään ihmiselle, joka selkeästi on elänyt aivan eri ympäristössä kuin sinä ja todennäköisesti on sinua viisitoista, parikymmentä vuotta vanhempi. Mutta kun sähän tiedät. Jos aidosti haluaisit keskustella, etkä pönkittää ajatuksiasi, olisit sanonut, että mielenkiintoista, kerro lisää. Nimittäin minä tunnistin kyllä heti mistä hän puhuu ja todellakin sanomassaan oli paljon sitä, mihin nykyisetkin näkemykset kotirouvista perustuu.
Puuttumatta aiheen ohi menevään kiistanne muutoin sanon vierestä, että niin tunnistin minäkin. Asenteissa kotirouviin ilmentyy jotain hyvin suomalaista: ihan samalla tavalla suhtaudutaan sijoittamalla rikastuneisiin. Suomessa on eetos, että otsasi hiessä sinun pitää leipäsi tienaavan ja kärsi kärsi. Eli työtä arvostetaan ihan kohtuuttomasti. Näkyy myös suhtautumisessa työttömiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on hyvissä hommissa myös, teknologia-alalla. Pitkän tähtäimen tavoitteenani on kyllä työllistyä koska haluan oppia lisää alastani, mutta ollaan todettu että tällä hetkellä mulle parasta on olla kotona. Opiskeluaikanakin olin enimmäkseen kotona, joitain yksittäisiä töitä tein kun sain mahdollisuuksia omalla alallani.
Voisiko tätä avata vähän tarkemmin? Miksi sinulle on parasta olla kotona? Miksi et halua vielä nyt oppia lisää alastasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elättäjämies on fiksu. Hän tuo rahan taloon, mutta saa samalla nauttia rennommasta elämästä. Vaimo kuskaa lapset päiväkotiin, kouluun ja harrastuksiin, käy kaupassa ja kotona syödään einesten sijaan kotiruokaa, jonka kotona oleva vaimo ehtii valmistamaan. Vaimolla on aikaa pitää huolta itsestään, eikä jän ole ruuhkavuosissa rypevä stressipallero.
Einesruokaa tuossa ainoassa tuntemassani perheessä syödään, jossa vaimo on kotirouva. Siivotakaan hän ei viitsi.
Olisi jännä tietää millaisen vaimon vähättelijän suusta tämäkin on kuultu. Enhän minäkään eksän mielestä mitään tehnyt. Pyykit ja astiat, konehan ne pesee. Mies oli niin valmiille tottunut ja arjesta vieraantunut ettei ymmärtänyt ettei ne pyykit ja astiat itse koneeseen hyppää eikä puhtaana kaappiin sen paremmin. Minä en myöskään tehnyt kuulemma ruokaa, minä vain lämmitin, koska uunihan ne paistaa jne. En myöskään osannut siivota kunnolla. Kun olin imuroinut miehen tuijottaessa telkkaria ja rentoutuessa, mies kiskoi matot lattialta ja heitteli pitkin asuntoa ja tarkasteli oliko maton alle jäänyt pölyä tai muruja. En tajua miten tuollaista nillittäjää kestivät työpaikalla. Ihan sairas tyyppi, varsinkin tuo mattojen paiskominen ympäri asuntoa. Heitteli matot sohville, tuoleille, ruokapöydälle jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi jännä tietää millaisen vaimon vähättelijän suusta tämäkin on kuultu. Enhän minäkään eksän mielestä mitään tehnyt. Pyykit ja astiat, konehan ne pesee. Mies oli niin valmiille tottunut ja arjesta vieraantunut ettei ymmärtänyt ettei ne pyykit ja astiat itse koneeseen hyppää eikä puhtaana kaappiin sen paremmin. Minä e
Samainen mies teki mm. niin, että jos lapsella vaikka oli mehulasi lattialla, niin mies "vahingossa" kaatoi lasin. Tuulettaminen siivouksen yhteydessä oli hänen mielestään ehdottomasti kiellettyä. Hän mm. suihkutti letkulla "vahingossa" ulkoapäin vettä sisälle avoimesta ikkunasta, talvella työnsi lunta ulkoa sisälle ikkunasta jne. Hän oli hyvin mielikuvitusrikas kun halusi sabotoida omaa perhettään jotta olisi taas päässyt ympäriinsä valehtelemaan miten akka taas vaan nalkuttaa ja nalkuttaa.
"Ja tuo että "mieheni on maksanut veroja", huh huh? Oletteko sama ihminen? Mites sun panos?"
Lue tätä ketjua, niin huomaat, että monen kotirouvan mies on perhekeskeinen ja näkee perheen yksikkönä. Minun panokseni on tietenkin ollut esim. lapsenhoitovastuun painottuminen minulle varhaisina vuosina, kodinhoito ja ruoanlaitto. Mieheni tätä arvostaa.
Lapsemme on ollut kyllä varhaiskasvatuksessa. En ymmärrä, miksi näitä oletuksia tehdään, että kotiäiti on köyhä ja kökkii lapsen kanssa kotona.
Meidän lapsi on jo kasvanut, joten tuo aika on muisto vaan. Ei siis ole tarpeen nyt tulla kertomaan taas oletuksia kuinka mieheni jättää meidät puille paljaille. Rahaa on, myös minulla.
Välillä tekee pahaa lukea ihmisten kokemuksia. Tuntuu, että suurin osa elä karmean kurjaa elämää nimenomaan ihmissuhteiden näkökulmasta. Miehet pettää ja jättää. Naiset räpiköi miten taitavat ja katkeroituvat.
Vierailija kirjoitti:
Kireä! Kiireinen ja stressaantunut.
Ei päde minun mieheeni. Toki välillä hermohilseilee, kun pitää tehdä isoja ratkaisuja, mutta yleisesti ottaen on hyväntuulinen kaveri ja osaa ottaa rennosti. Raha tuo vapautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa olla kuuliaisia elättäjämiehiänne kohtaan. Niinkuin pyhäkoulutytöt.
Aina pitää miellyttää ja olla mielin kielin.
Ja seksi. Kaikki hyvin niinkauan kun haluatte sitä. Jos koittaa se päivä, että ette naiset halua enää seksiä miehen kanssa. Silloin paha perii. Voi joutua mierontielle.
Varsinkin jos miehenne viha on suuri.
Tämä on kuulkaas niin, että seksi on parisuhteen liima. Jos nainen ei pysty tai halua harrastaa sitä enää, niin mites silloin käy?
Mullapa on aina ollut kovemmat halut, kun mun miehellä :)
Minulla ei ehkä kovemmat, mutta minkäänlaista haluttomuutta en ole kokenut. Kun saa levätä päivittäin ja tehdä mieluisia asioita, niin kyllä sitä jaksaa halutakin aika usein.
Minä olen satsannut elättäjänaiseen. Sit kun meen eläkkeelle niin nyxsä turvaa mun elintason. On paljon mua nuorempi. Vastineeksi hoidan kyllä kodin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän tietenkin kertoi sulle mies? Kysyhän rouvalta, voi tulla toisenlainen totuus...
No tämän kyllä ole omin silmin nähnyt. En voinut käydä heillä vessassa, kun se oli niin kuvottavan näköinen. Kesämökkien ulkohuussitkin ovat siistimpiä.ja soossissa ui ei eslihapullat. Osasi hän perunat keittää.
Vierailija kirjoitti:
Voit nähdä jonkun pettävän vaimoaan mutta se on hybristä, että kuvittelet tietäväsi mitä heidän perheessään tapahtuu. Edes vuosikymmenten ajan perheiden kanssa työskennellyt psykoterapeutti ei kuvittele tietävänsä perhe-elämän dynamiikasta ennen kuin useamman tapaamiskerrran jälkeen. Mutta sinä tiedät, työkaverina. Eipä tuohon voi muuta todeta kuin ok. Olen kyllä kaltaisiasi tavannut ennenkin.Ap
Edelleen, rauhoitu nyt. En väittänyt tietäväni, mitä heidän avioliitossaan tapahtuu. Väitin tietäväni, mitä näen ja väitin kuulleeni, mitä yksi osapuoli omasta puolestaan on kertonut. Siihen perustin siis käsitykseni. On se nyt kumminkin enemmän infoa kuin sinulla on, kun pyrit mitätöimään sanomani.
Minä olen tavannut myös sinun kaltaisiasi. Aloitat ketjun ja haluat täsmälleen tietynlaisia vastauksia ja jos siitä poikkeaa, saa hyvin ylimielistä ja aggressiivista vastausta. Hymistelet innoissasi "ihanaa kuulla" niil
En nyt tiedä mihin kommentoijaan viittaat mutta totean nyt vain että ok 😅 Olen jo vanhempi nainen, jos sillä on merkitystä. Valtaosan elämästäni työelämässä ollut, nyt lähempänä eläkeikää haluan jo huilia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mieheni mielestä hän elättää minua. No en tiedä miten tämä määritellään, mutta hän siis töissä ja minä työkyvyttömyyseläkkeellä. Saan pientä eläkettä ja se kaikki menee yhteisiin kuluihin plus että käyn säännöllisesti ruoka-avusta hakemassa ruokaa, jota mies myös syö. Miehelle jää rahaa säästöön, joten näin avioliitossa minua hieman häiritsee se, että joudun käymään ruoka-avussa, vaikka periaatteessa olisi rahaa ostaa kaupasta jos hän antaisi rahaa, kuten avioliitossa kai kuulusikin. No, ei minua ruoka-avusta ole pois häädetty.
Tuo on taloudellista väkivaltaa. Ikävä kuulla että elät tuollaisessa tilanteessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on taloudellista väkivaltaa. Ikävä kuulla että elät tuollaisessa tilanteessa. Ap
Niin on. Tällä hetkellä ei ole voimavaroja irrottautua tästä.
Vierailija kirjoitti:
""Mies haluaa että nainen tekee sitä mitä itse haluaa tehdä".
Olet oikeassa, en tosiaan tunne ketään sellaista miestä, joka palkkaisi lastenhoitajan ja siivoojan, jotta saisin itse nauttia elämästä tekemättä töitä. Olisin opiskellut, lukenut, matkustellut ja harrastanut, ja kaiken kustantaisi rakas puolisoni."
Sallisitko itsellesi haluamasi elämän, jos se olisi ollut taloudenpidon raameissa mahdollista miehesi kustantaa? Nuo ovat kuitenkin aika pieniä haaveita toteuttaa, ellei se harrastus sitten ole arvokkaan taiteen keräily tai kisahevoset. Ap
Totta puhuen en 😄. Äitini oli juristi ja tähdensi, että naisenkin kuuluu tienata palkkansa, jos hän on työkykyinen. Ja tehdä avioehto.
En siis itsenäistynyt lapsuuskodista sen vertaa, että olisin hyväksynyt miehen varoilla elämisen moraalisesti hyväksyttävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Aikuiset ihmiset uskovat kaiken mitä joku toinen kertoo jos se tukee heidän omia ennakkokäsityksiään. Se on naiivia. Aviopuolisoilla voi olla jopa vastakkaiset käsitykset asioista ja usein onkin tai sitten asioista halutaan antaa tietynlainen kuva. Yleistä esimerkiksi tilanteissa joissa ns toiselle naiselle kerrotaan nyyhkytarinaa siitä miten vaimo ei ymmärrä.
Vasta palstalla olen ymmärtänyt että on oikeasti olemassa ihmisiä jotka uskovat kritiikittä mitä heille sanotaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämän kyllä ole omin silmin nähnyt. En voinut käydä heillä vessassa, kun se oli niin kuvottavan näköinen. Kesämökkien ulkohuussitkin ovat siistimpiä.ja soossiss
Saanko udella miksi mielestäsi vaimon olisi pitänyt vessa pestä. Miksei miehellä ollut mitään velvollisuuksia kotona. Ai että kun omasta mielestään maksaa kaiken, ei tarvitse pistää tikkua ristiin kotona. Mitä sinä heidän kotonaan muuten teit? Taisi olla rouva reissussa ja sinä miestä viihdyttämässä ja nyt perustat väitteesi vaimon laiskuudesta tähän. Rouva oli reissuun lähtiessään siivonnut talon, mutta mies sillä välin pas*oi kaiken eikä osannut tai viitsinyt siivota taloa tai sitä vessaa. Olisit itse siivonnut kun miestäkin kävit lainaamassa, olisit lainannut vessaharjaa.
Mullapa on aina ollut kovemmat halut, kun mun miehellä :)