Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on elättäjämies, siis oikean kotirouvan aviomies

Vierailija
06.03.2025 |

Palstalla on aina kotirouvien haukkumisketju, kun tänne tulen. Kotirouvia säälittelevät naiset kuvaavat kotirouvaa elättävää aviomiestä alempaan keskiluokkaan kuuluvien kliseiden avulla. Hän antaa talousrahaa, käy vieraissa, ei tee kotitöitä, jättää ja pettää. 

Eli naiset kuvaavat alemman keskiluokan elämäntapaa, joka on heille tuttu. Muunlaista he eivät tunne. Epäselväksi jää vain se miten alempaan keskiluokkaan kuuluvan, töissäkäyvän aviovaimon rooli olisi tuossa kuviossa kovinkaan paljon parempi, jos lapset ovat eron aikana pieniä. Jaettavaa ei ole. Palkka on pieni. Miehellä on nuo heikot perhe-elämän taidot myös eronneena eli puuttuu perhekeskeisen miehen ominaisuudet. 

Palsta on sikäli mielenkiintoinen, että puheenvuoroista voi lukea paljon sellaista mitä kirjoittaja ei itse itsestään oivalla. Jokainen kirjoittaa omasta maailmastaan käsin.

Toisena esimerkkinä voisi olla ns. statusmies, josta palstalla paljon puhutaan. Sille palstan miehet ovat antaneet uuden merkityksen. Se on tavallinen suomalaismies, joka saa hyvää palkkaa, jolla on hyvät sosiaaliset taidot ja josta naiset pitävät. Äskettäin oli tämä määritelmä esillä. Mutta statushan ei tarkoita mitään tuollaista sanakirjassa, vaan se tarkoittaa yhteiskunnallista vaikutusvaltaa.

Kommentit (309)

Vierailija
161/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee näistä mieleen tv-sarja Pulmuset. Siinähän tämä kenkäkauppias elättää perheen.

Vierailija
162/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotirouva, enkä tee enää paljon mitään. Koko ajan pyrkimys on keskittyä vain kivoihin asioihin, mutta pitää vielä vähän odottaa, että puolisokin pääsee samaan olotilaan. 

Aika menee aatellessa, päivät päätä kännellessä 🤭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on varmaan joku kotirouva-hullu. Taas kerran on alettu jankkaamaan tästä aiheesta. 

Vierailija
164/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on varmaan joku kotirouva-hullu. Taas kerran on alettu jankkaamaan tästä aiheesta. 

En tiedä onko se yksi ainoa ihminen vai useampi. Yksi palstan vakkariaiheista joka tapauksessa kuten sekin miksei naisille kelpaa tavallinen mies. Kymmenkunta ikiaihetta täällä pyörii vuodesta toiseen tai ainakin nämä nelisen vuotta, kun täällä olen käynyt. Ap

Vierailija
165/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen, katson elokuvia, käyn kävelyllä koiran kanssa. Hoidan ruokatalouden ja kaiken muunkin kotitalouteen liittyvän. Mies voi keskittyä täysin työhän. 

Vierailija
166/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elättäjämiehen ei tarvinnut kolmen lapsen kanssa nousta kertaakaan yöllä. Oli vielä kaksoset siinä. Herra sai nukkua. Hänen ei tarvinnut käydä ruokaostoksilla tai koulussa lasten asioiden vuoksi, ei lääkärissä eikä hammaslääkärissä lasten asioiden kanssa. Hänen ei tarvinnut pyykätä tai siivota tai laittaa ruokaa. Sukat olivat piirongissa siisteissä pareissa ja paidat hengarilla. Ei tarvinnut kuin lähteä aina reissun päälle ja soitti kotiin jos soitti. Yleensä hyvin myöhään illalla ja tosi uupuneena illallisen jälkeen. Hän sai käyttää rahansa miten tahtoi (3 mersua, kaksi moottoripyörää, matkoja jne), kun minä en päässyt edes kampaajalle ja hankin omat ja lasten vaatteet kirppikseltä. Sitten hän sai potkut, alkoi opiskella, otti eron ja hengaa nyt bikini fittnes misun kanssa. Mulle jäi lasten kulut ja varsinkin yhden lapsen, jolle on ottanut isän kaltoinkohtelu koville. Viettää kivaa elämää ja mä saan edelleen siivota sitä sotkua, minkä taakseen jätti. Tosin heppi ei heilu nykyisin ilman potenssilääkkeitä. Ei asuta Suomessa.

Vierailija
167/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Tuo ei ole elättämistä, että perheessä yhdellä on korkeampi elintaso. Se on taloudellista väkivaltaa.

Vierailija
168/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun elättäjämiehen ei tarvinnut kolmen lapsen kanssa nousta kertaakaan yöllä. Oli vielä kaksoset siinä. Herra sai nukkua. Hänen ei tarvinnut käydä ruokaostoksilla tai koulussa lasten asioiden vuoksi, ei lääkärissä eikä hammaslääkärissä lasten asioiden kanssa. Hänen ei tarvinnut pyykätä tai siivota tai laittaa ruokaa. Sukat olivat piirongissa siisteissä pareissa ja paidat hengarilla. Ei tarvinnut kuin lähteä aina reissun päälle ja soitti kotiin jos soitti. Yleensä hyvin myöhään illalla ja tosi uupuneena illallisen jälkeen. Hän sai käyttää rahansa miten tahtoi (3 mersua, kaksi moottoripyörää, matkoja jne), kun minä en päässyt edes kampaajalle ja hankin omat ja lasten vaatteet kirppikseltä. Sitten hän sai potkut, alkoi opiskella, otti eron ja hengaa nyt bikini fittnes misun kanssa. Mulle jäi lasten kulut ja varsinkin yhden lapsen, jolle on ottanut isän kaltoinkohtelu koville. Viettää kivaa elämää ja mä saan edelleen siivota sitä sotk

Entä jos muuttaisit takaisin Suomeen? Olisiko täällä enemmän turvaverkkoja ja tulevaisuudennäkymiä sinulle ja lapsille? Jos sinulla on vielä lapset kotona, olet vielä nuori ja ehdit elää toisenkin elämän. Ap

Vierailija
169/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Tuo ei ole elättämistä, että perheessä yhdellä on korkeampi elintaso. Se on taloudellista väkivaltaa.

Kyllä se näin on. Mutta kyseinen pariskunta ei asu Suomessa, kaikissa maissa ei ole samanlaista lainsäädäntöä eli puolison elatusvelvollisuutta, mihin sama elintaso kuuluu yhtenä määritteenä. Ap

Vierailija
170/309 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://research.abo.fi/sv/publications/the-narrative-of-the-happy-and-…-

Tuollainen artikkeli löytyy, mutta ei sekään ole mikään yleiskatsaus. Ap

Vierailija
171/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se hävetä, ettei ole tehnyt mitään tämän yhteiskunnan hyväksi? Miten selitätte lapsille, varsinkin tytöille, että äiti nyt eleli isän rahoilla ja puuhasi jotain siellä täällä? 

Siis ihan mielenkiinnosta kysyn, et eikä koskaan tee mieli harjoittaa jotain ammattia ja kehittyä siinä?

Ammatti ja työ ovat kuitenkin iso osa nykyihmisen identiteettiä. Ei kai jonkun vaimona oleminen voi olla identiteetti?

No, lähinnä vastustan kotiäitiyttä käytännön syistä, suuri osa tuntemistani köyhistä naisista on eronneita kotiäitejä. Täällä kyllä kovasti selitetään, ettei se köyhdytä, mutta tunnen aika monta vielä lähes 7-kymppisenä pienellä palkalla raatavaa naista, jotka ovat olleet kotiäitejä pitkään. Ero jälkeen on sitten saatu jotain työtä. 

Perhe on yhteiskunnan perusyksikkö, sanotaan jo maistraatin vihkikaavassakin. Kirkollisessa vihkimisessä ideana on myös yhdistyminen puolisoiksi. Avioliitto ei ole rekisteröity parisuhde, ei kämppäkaveruus eikä kumppanuusvanhemmuus. Toki avioliitto sisältää edellämainitut, mutta lain edessä se on tarkkaan säädelty juridinen ja taloudellinen sopimus velvoitteineen ja oikeuksineen. 

Perhe on yksikkö, joka toimii yhdessä, joten tietenkin velvollisuudet ja vastuut voidaan näin ollen jakaa. Toinen antaa molempien puolesta panoksen työelämässä ja veronmaksajana, saaden tähän tukea puolisoltaan. Puoliso antaa panoksensa työnteon ja perheenlisäyksen mahdollistajana. Näin perhe, tuo yhteiskunnan perusyksikkö toimii, tuottaen sekä hyötyä, että hyvinvointia itselleen sekä yhteiskunnalle 

Vierailija
172/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elättäjämies on fiksu. Hän tuo rahan taloon, mutta saa samalla nauttia rennommasta elämästä. Vaimo kuskaa lapset päiväkotiin, kouluun ja harrastuksiin, käy kaupassa ja kotona syödään einesten sijaan kotiruokaa, jonka kotona oleva vaimo ehtii valmistamaan. Vaimolla on aikaa pitää huolta itsestään, eikä jän ole ruuhkavuosissa rypevä stressipallero. 

Einesruokaa tuossa ainoassa tuntemassani perheessä syödään, jossa vaimo on kotirouva. Siivotakaan hän ei viitsi. 

Olisi jännä tietää millaisen vaimon vähättelijän suusta tämäkin on kuultu. Enhän minäkään eksän mielestä mitään tehnyt. Pyykit ja astiat, konehan ne pesee. Mies oli niin valmiille tottunut ja arjesta vieraantunut ettei ymmärtänyt ettei ne pyykit ja astiat itse koneeseen hyppää eikä puhtaana kaappiin sen paremmin. Minä e

Minunkin mieheni valitti siivouksesta, ruoasta ja?aivan kaikesta. Kunnes tuli heittäneeksi ruoat seinälle. Sain tarpeekseni, nauroin makeasti ja sanoin että se en sitten ole minä joka siivoaa, tuo jää seinälle ellet itse hoida. Siivosi itse. Sanoin myös että nyt teemme niin, että täällä tekee se joka osaa, eli teet itse kaiken tästä eteenpäin. Ja tekihän tuo, päätimme että käytän aikani työhön ja opiskeluun, mies hoiti kodin. Pari-kolmekymppiset ovat kovin dramaattisia, mutta ajan kanssa sitä huomaa että ihan puhuminenkin riittää ja asioista voi sopia ilman draamaa.

Vierailija
173/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko se yksi ainoa ihminen vai useampi. Yksi palstan vakkariaiheista joka tapauksessa kuten sekin miksei naisille kelpaa tavallinen mies. Kymmenkunta ikiaihetta täällä pyörii vuodesta toiseen tai ainakin nämä nelisen vuotta, kun täällä olen käynyt. Ap

Naiset haluaa erikoismiehen, joka tienaa paljon, mutta ne haluavat sen kotiin tiskaamaan, joten päätyvät valittamaan etteivät löydä kumppania. Erikoismiehet eivät ole tyhmiä.

Suominaiset pitävät kiinni kynsin hampain nollapaskaduuneistaan, koska äiti opetti miesvihan. Tästä seuraa se, että ovat aina väsyneitä, kiukkuisia ja aiheuttavat konfliktin parisuhteeseen, kun siihen rättineidin tai perushoitajan umpikujauraan pitää panostaa miehen oikeasti katottoman uran sijaan. Tämä tuomitsee pariskunnan harmaaseen keskinkertaisuuteen.

Vierailija
174/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset haluaa erikoismiehen, joka tienaa paljon, mutta ne haluavat sen kotiin tiskaamaan, joten päätyvät valittamaan etteivät löydä kumppania. Erikoismiehet eivät ole tyhmiä.

Suominaiset pitävät kiinni kynsin hampain nollapaskaduuneistaan, koska äiti opetti miesvihan. Tästä seuraa se, että ovat aina väsyneitä, kiukkuisia ja aiheuttavat konfliktin parisuhteeseen, kun siihen rättineidin tai perushoitajan umpikujauraan pitää panosta

Naiset ajatuvat "nollapaskaduuneihinsa", joska vanhemmat opettivat naisvihan.

Toinen pohdiskeltavan arvoinen kysymys olisi, miksi halveksut noita ammatteja niin paljon?

Vierailija
175/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suominaiset pitävät kiinni kynsin hampain nollapaskaduuneistaan, koska äiti opetti miesvihan. Tästä seuraa se, että ovat aina väsyneitä, kiukkuisia ja aiheuttavat konfliktin parisuhteeseen, kun siihen rättineidin tai perushoitajan umpikujauraan pitää panosta

Mitä sitten, jos naiset haluavat erikoismiehen? Suomessa miehellä on mahdollisuus hankkia itselleen erikoismiehen ammatti.

Vierailija
176/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen pohdiskeltavan arvoinen kysymys olisi, miksi halveksut noita ammatteja niin paljon?

"Vanhemmat opetti sen naisvihan", koska mamman piti laittaa se paskaduuni lasten edelle, koska sen oma äiti opetti miesvihan...

Halveksin naisia, jotka laittavat nollauratyön lasten ja perheen edelle, vaikka mahdollisuus olisi kasvattaa lapset ja huolehtia perheen hyvinvoinnista kunnolla ilman sitä jatkuvaa väsymystä ja kiukuttelua.

Vierailija
177/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun serkun mies on rahakkaissa töissä jotka vaativat paljon matkustusta. Serkkuni harrastaa kodin sisustamista, lukemista ja silloin tällöin kokeilee lisätienestien ansaitsemista eri tavoilla. On korkeakouluttautunut ja kaunis, ei tavoitetta työllistyä käsittääkseni. Mies on tosi mukavan oloinen, aivan hulluna vaimoonsa.  

Mun mies on hyvissä hommissa myös, teknologia-alalla. Pitkän tähtäimen tavoitteenani on kyllä työllistyä koska haluan oppia lisää alastani, mutta ollaan todettu että tällä hetkellä mulle parasta on olla kotona. Opiskeluaikanakin olin enimmäkseen kotona, joitain yksittäisiä töitä tein kun sain mahdollisuuksia omalla alallani. Mieheni on onnellisuuteen taipuva ihminen, hänelle sopisi sekin jos tekisin nyt uraa. On tosi antelias, oli jo ekoilla treffeillä. Fiksu, kiltti, komea, kiinnostunut nörttijutuista ja voimailusta. 

Mitäs jos sattuu tulemaan ero ja jäät tyhjän päälle 

Vierailija
178/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vanhemmat opetti sen naisvihan", koska mamman piti laittaa se paskaduuni lasten edelle, koska sen oma äiti opetti miesvihan...

Halveksin naisia, jotka laittavat nollauratyön lasten ja perheen edelle, vaikka mahdollisuus olisi kasvattaa lapset ja huolehtia perheen hyvinvoinnista kunnolla ilman sitä jatkuvaa väsymystä ja kiukuttelua.

Siinäpä mies yrittää taas osoittaa naisen paikan. 😊

Vierailija
179/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä mies yrittää taas osoittaa naisen paikan. 😊

Mulla ei ole mitään ongelmaa samassa kuviossa toisinpäin, mutta kun se ei tule ikinä tapahtumaan. Halveksin muuten tästäkin syystä naisia. :D

Vierailija
180/309 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa perheistä tarvitsee kaksi elättäjää, yhden palkka ei riitä. Ja jonkun on tehtävä nuo huonosti palkatut työt, he hoitavat sinua sairaalassa, siivoavat työpaikkasi jne. On silti totta, että alle kolmevuotiaan lapsen paneminen päiväkotiin ei ole lapselle hyväksi. Ei se kuitenkaan ole ideologinen kysymys, vaan taloudellinen kysymys useimmissa perheissä. Miehet eivät käytä perhevapaitaan, koska perheellä ei ole varaa - ei siksi, etteivät haluaisi.

Syntyvyyden alenemassa on kyse epävarmasta työelämästä ainakin niiden kohdalla, jotka jättävät toisen ja kolmannen lapsen tekemättä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän