Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten urheilullinen nainen voi olla ylipainoinen?

Vierailija
01.03.2025 |

Olen tätä asiaa miettinyt kun deittisovelluksia olen selannut. Siellä on hyvin usein ylipainoisella naisella "olen urheilullinen" tai "olen liikunnallinen". Jos liikkuu eli urheilee niin silloin laihtuu joten miksi nämä naiset on silti ylipainoisia vaikka ne liikkuu? Itse jotenkin ajattelen niin että naiset huijaa olevansa urheilullisia jotta ne lihaksikkaat alhaisen rasvaprosentin omaavat komistukset kiinnostuisi heistä.

Kommentit (308)

Vierailija
241/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnallinen ihminen on ihminen, joka liikkuu paljon tai on taitava liikkuja.

Urheilullinen ihminen on ihminen, joka urheilee paljon tai on taitava urheilussa.

Ihan hyvin  voi ylipainoinen ihminen olla liikunnallinen tai urheilullinen. Ei se kerro ulkonäöstä.

No millähän nimellä sitä pitäisi sitten alkaa kutsumaan, jos kerran terveen kehonkoostumuksen omaamista ei voi enää tituleerata liikunnallisuudeksikaan, vaan ylensyövät omivat kaikki termit ihan omien mielihalujensa mukaisesti, niinkuin ilmeisesti syövätkin kaiken minkä käsiinsä saavat. Taitaa olla parempi olla vaan hiljaa ja antaa kuvien puhua puolestaan.

Liikunnallisen näköinen. Olepahyvä.

Vierailija
242/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampumahiihtäjä Lena Häcki-Gros on kyllä tanakka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tarkoittavat liikunnallisuudella sitä, että pitävät liikunnasta, liikkumisesta? Ehkä harrastavat jotain joukkuelajia, tykkäävät vapaa-ajalla liikkua ja harrastaa ja etsivät tähän seuraa/samankaltaista ajattelua tms. 

Paino pidetään kurissa käden ja suun välissä, liikunnalla/liikunnallisuudella on aika vähän sen kanssa tekemistä.

Vierailija
244/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä myös paljon (mukamas) urheilullisia miehiä joilla on kauhea maha, väittävät olevansa ns bulkilla tai käyttävät klassista tekosyytä et "se on vaan lihasta" vaikka eivät kykene penkkaamaan edes omaa painoansa..

No aika harvinaista todellisuudessa, että mies kehuu olevansa urheilullinen jos ei sellainen aidosti ole. Ennemmin niin päin, että miehet vähättelee itseään, jos on hiukankaan alle kilpatason urheilija.

Vierailija
245/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millähän nimellä sitä pitäisi sitten alkaa kutsumaan, jos kerran terveen kehonkoostumuksen omaamista ei voi enää tituleerata liikunnallisuudeksikaan, vaan ylensyövät omivat kaikki termit ihan omien mielihalujensa mukaisesti, niinkuin ilmeisesti syövätkin kaiken minkä käsiinsä saavat. Taitaa olla parempi olla vaan hiljaa ja antaa kuvien puhua puolestaan.

Miten niin enää? Ei noi termit ole mitään muuttuneet, sä vaan olet väärinymmärtänyt ne.

Vierailija
246/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset myös hyvin aktiivisesti muokkaavat kuviaan noissa deittisovelluksissa. Enkä tarkoita mitään pelkästään värisävyjen säätöä. Miehillä harvemmin noin ja siksi kuvia usein arvostellaankin, kun ne ovat aitoja eikä filttereiden kautta ajettuja.

Toki myös yleisesti tuntuu olevan hyväksyttävämpää, että nainen muokkaa kuviaan ja antaa itsestään deittimaailmassa epärealistisen kuvan. Miesten kohdalla tuohon suhtaudutaan huomattavasti tuomitsevammin.

Vierailija
247/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset myös hyvin aktiivisesti muokkaavat kuviaan noissa deittisovelluksissa. Enkä tarkoita mitään pelkästään värisävyjen säätöä. Miehillä harvemmin noin ja siksi kuvia usein arvostellaankin, kun ne ovat aitoja eikä filttereiden kautta ajettuja.

Toki myös yleisesti tuntuu olevan hyväksyttävämpää, että nainen muokkaa kuviaan ja antaa itsestään deittimaailmassa epärealistisen kuvan. Miesten kohdalla tuohon suhtaudutaan huomattavasti tuomitsevammin.

Koska naiset tekee sitä muuallakin, mahdollisesti miehetkin. Somekuvatkin muokataan, se on jo normi. Samoin lehtien ja median kuvat muokataan, toki tällöin käsitellään myös miestenkin kuvat.

Ilmeisesti on erittäin tärkeää näyttää hyvältä ja juuri oikealta.

Toki tämä kuvien muokkaaminen on pienempi paha jos otetaan vaihtoehdoksi, että ihmiset alkaisi järjestelmällisesti juosta kauneusleikkausissa.

Vierailija
248/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset maajoukkuetason naiskuulantyöntäjät, moukarinheittäjät

Vierailija
249/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan hyvin voi liikunnallinen olla ylipainoinen. Itsekin olen (156 cm ja 65 kg), vaikka liikun päivittäin monipuolisesti. Käyn salilla, spinningissä, pelaan sulkapalloa, hiihdän, suunnistan ja lenkkeilen. Väliin joogaa ja pilatesta. Syön monipuolisesti, paljon ja viikonloppuisin herkuttelen vaikkapa kermaisella pastalla ja viinillä. Liikunta ei kokoisellani kuluta niin paljoa, etteikö olisi helppoa syödä hieman liikaa. Ja ihan varmasti on ylipainoni rasvaa, vaikka toki lihaksiakin hieman on.

Vierailija
250/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset usein kaunistelevat vastauksiaan. Tämä ilmiö vääristää jopa tutkimuksia. Naisilta kun kysytään esimerkiksi elintavoista, niin he monesti kertovat elävänsä "paremmin" kuin elävätkään. Siksi vaikka kyselytutkimusten mukaan naisten elintavat olisivat muuttuneet terveellisemmiksi, niin vyötärölihavuus ja ja diabetes ovat silti saattaneet yleistyä. Vyötärölihavuushan on nykyään naisilla yleisempää kuin miehillä, vaikka Suomessa naisten rajaa on pyöristetty ylöspäin ja miesten alaspäin. 

Vierailija
251/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis monet miehet ei oikeasti tunnu ymmärtävän sitä kuinka vähän nainen oikeasti voi syödä jos haluaa että painoa ei ala kertyä liikaa. 

Kokeilkaa itse. Syökää 1500-1600 kcal päivässä. Montako päivää jaksatte? Se on TODELLA vähän ruokaa, mutta se on suurin piirtein sellaisen 60-kiloisen naisen päiväkulutus. Liikunnalla on todella vaikea kuluttaa niin paljon että kauheasti vois tuosta enempää syödä - varsinkaan mitä enemmän alkaa olla ikää. 

Jos ei aivan nälkää halua nähdä, kyllä niitä kiloja vaan herkästi kertyy myös liikunnalliselle naiselle. 

Vierailija
252/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan hyvin voi liikunnallinen olla ylipainoinen. Itsekin olen (156 cm ja 65 kg), vaikka liikun päivittäin monipuolisesti. Käyn salilla, spinningissä, pelaan sulkapalloa, hiihdän, suunnistan ja lenkkeilen. Väliin joogaa ja pilatesta. Syön monipuolisesti, paljon ja viikonloppuisin herkuttelen vaikkapa kermaisella pastalla ja viinillä. Liikunta ei kokoisellani kuluta niin paljoa, etteikö olisi helppoa syödä hieman liikaa. Ja ihan varmasti on ylipainoni rasvaa, vaikka toki lihaksiakin hieman on.

Sä nyt oot kuitenkin vaan pari kiloa ylipainoinen. Miten luulet liikkuvasi, jos sulla olisi 100kg enemmän painoa?

Vierailija
253/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo siis monet miehet ei oikeasti tunnu ymmärtävän sitä kuinka vähän nainen oikeasti voi syödä jos haluaa että painoa ei ala kertyä liikaa. 

Kokeilkaa itse. Syökää 1500-1600 kcal päivässä. Montako päivää jaksatte? Se on TODELLA vähän ruokaa, mutta se on suurin piirtein sellaisen 60-kiloisen naisen päiväkulutus. Liikunnalla on todella vaikea kuluttaa niin paljon että kauheasti vois tuosta enempää syödä - varsinkaan mitä enemmän alkaa olla ikää. 

Jos ei aivan nälkää halua nähdä, kyllä niitä kiloja vaan herkästi kertyy myös liikunnalliselle naiselle. 

Nälkä on kulutuksen mukainen. Eikö sinustakin ole kovin loogista, että 2500 kcal kuluttavalla miehellä on kovempi nälkä kuin 1500 kcal kuluttavalla naisella?

Vierailija
254/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö enemmän kuin kuluttaa. Ei sen sen kummempaa ole. Salilla oli kerran venyttelyssä aikasta ylipainoinen nuori nainen vieressä. Olin kyllä kateellinen siitä miten notkea näytti olevan, itse kun olen hoikka kuin rautakanki mutta myös yhtä notkea kuin rautakanki. 

Vierailija
255/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin moni ammattiurheilijakin on painoindeksillä mitattuna ylipainoinen. Ei se lihasmassa painotonta ole. Koskee myös miehiä. 

Tämä tuntuu olevan teille naisille suosikkiselitys. vrt. isot luut ja säästöliekki.

Sellaiset ammattiurheilijat joiden ylipaino selittyy lihaksilla, myös näyttävät lihaksikkailta.

https://www.instagram.com/julia_vins/

Esimerkkinä Julia Vins, 165cm/65kg = BMI 23,9

Minä olen ollut samoissa mitoissa huomattavasti hoikemman ja lihaksettomamman näköinen. Ei todellakaan ole ollut tuollaisia pallolihaksia, ei sinne päinkään. Mutta oma urheilutausta onkin oikeaa liikuntaa lapsesta asti, eikä pallolihasten kasvattelua salilla. 

Pitkäaikaisesti liikkumalla ja urheilemalla eivät kasva vain lihakset, vaan myös esim. jänteet vahvistuvat. Kai

Tätä aina kuulee. Mutta sitten tosiasiassa mm. vyötärönympärys ei olekaan niin hoikka, eikä rasvaprosentti noin alhainen.

Vierailija
256/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen urheilee ja liikkuu niin siltä palaa rasvaa pois eli hän laihtuu. Ne naiset jotka ylipainoisia siitä huolimatta että ne liikkuu niin syökö ne sitten herkkuja ihan liikaa että liikkuminen ei laihduta heitä? 

No ei todellakaan kukaan voi koko ajan vaan laihtua. Mieti nyt vähän tuota väitettäsi. Jos kaikki liikkuminen ja urheilu aina polttaisi rasvaa pois, niin siihenhän kuolisi hyvin nopeasti. Terveessä naisessa on 25-30% rasvaa, ja tämä rasva tietenkin säilyy, kun on terveet elämäntavat. Terveisiin elämäntapoihin kuuluu liikunta, mutta ei liikunnan kuulu laihduttaa. 

Ei ihminen ylipäätään muutenkaan voi koko ajan laihtua, siinähän paino menisi nollaan pitkän päälle. Ihan typerä ajatus.

Lihaksikas ihminen on herkemmin ylipainoinen kuin lihakseton, koska ylipaino liittyy vain painon ja pituuden suhteeseen. Jos kehon rasvaton massa on vaikka 45 kiloa, on pienin mahdollinen terveellinen paino naiselle 60 kg, koska naisella tulee olla vähintään se 25% rasvakudosta, jotta hormonit toimisivat oikein. Rasvakudosta saa olla hyväkuntoisella terveellä naisella enemmänkin, jolloin paino on sitten suurempi. Ihan hyvin voi olla tilanne, missä BMI on esimerkiksi 26 tai 27 ja rasvaprosentti on silti alle 30. Silloin puhutaan urheilullisesta, hyväkuntoisesta ja terveen kehonkoostumuksen omaavasta naisesta, joka on myös lievästi ylipainoinen,

Vierailija
257/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule ikinä tottumaan ylipainoisiin "normaalipainoisina". En, vaikka kuinka jankkaisitte. Ylipaino on ylipainoa. Ja se näkyy, vaikka muuta kuvittelisitte.

No sepä ei ole kenenkään muun kuin sinun ongelmasi. Ei meitä ylipainoisia haittaa millään tasolla, jos et totu siihen, että mekin voimme olla liikunnallisia. Kukaanhan ei kuvittele, että sana liikunnallinen poistaa läskit jotenkin mystisesti. Paitsi ehkä sinä, joka et osaa erottaa sanojen hoikka ja liikunnalinen merkitystä toisistaan. 

Olen miljoona kertaa mielummin hoikka ja "epäurheilullinen" kuin tanakka ja "urheilullinen". Onneksi tähän voi itse vaikuttaa.

No oma on asiasi, mutta tyhmä valinta. Urheilullinen ja lihaksikas kroppa on paljon terveempi ja vahvempi kuin hoikka ja lihakseton kroppa.

Vierailija
258/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä olen liikunallinen vaikka olen vielä ylipainoinen. Katsos kun en mä siitä ylipainosta heti pääse eroon. Käyn salilla ja uimassa. Pian aloitan taas pyöräilyn kunhan tiet on paremmassa kunnossa. 

Vierailija
259/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% painosta tulee ruokavaliosta, 10% liikunnasta. Erikseen salilla kovasti bodaavat.

Vierailija
260/308 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat mitat, samoja harrastuksiakin. Senteissä tämä on 98-76-98, eli vyötärönympärys on alle 80 cm, mikä on minun iässäni oikein hyvä saavutus. Inbody-mittauksessa rasvaprosentti on alle 30, lihasmassa varsin hyvällä tolalla. En koe, että pitäisi laihtua, mutta en kyllä tarvitse enempää painoa myöskään. Penkkiä teen 30-40 kilolla, hauiskääntöä 7-8 kg käsipainoilla, noin esimerkiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan