Miten urheilullinen nainen voi olla ylipainoinen?
Olen tätä asiaa miettinyt kun deittisovelluksia olen selannut. Siellä on hyvin usein ylipainoisella naisella "olen urheilullinen" tai "olen liikunnallinen". Jos liikkuu eli urheilee niin silloin laihtuu joten miksi nämä naiset on silti ylipainoisia vaikka ne liikkuu? Itse jotenkin ajattelen niin että naiset huijaa olevansa urheilullisia jotta ne lihaksikkaat alhaisen rasvaprosentin omaavat komistukset kiinnostuisi heistä.
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se mene niin, että 80 - 90% laihtumisesta johtuu ruoasta ja vain se loppu liikkumisesta? Kyllähän Suomi on puolillaan pikkuisen ylipainoisia, jotakin liikuntalajia harrastavia ihmisiä. Ja hyvä, että on.
Aivan toinen asia on sitten, että seuranhakupalstoilla miehet tarkoittavat urheilullisella naisella laihaa naista, tästäkin on vauvalla useampi ketju. Tulkaa, naiset pois sieltä Tinderistä, ei siellä ole teille mitään.
Mutta miksi ihmeessä naisten pitäisi sopeutua miesten täysin typerään harhaluuloon urheilullisten naisten ulkonäöstä? Naiset voivat hakea Tinderistä itselleen sellaista seuraa, mitä he haluavat. Ei tarvitse välittää siitä, jos osalla miehistä on tyhmiä käsityksiä. Siinähän etsivät mielikuvitusnaistansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeesti kadehdin niitä naisia jotka onnistuvat hankkimaan itselleen ylipainon lihaksilla. Muhun itseeni kun ei lihas tartu millään :/ Oon treenannut aktiivisesti salilla (teen kyllä paljon muutakin mutta kai tuon salin pitäisi olla tehokkain lihaksen kasvattamiseen?) jo reilusti yli 10 vuotta ja yhä edelleen mä painan alle 60 kiloa (oon 170 pitkä).
Kade. Haluaisin olla urheilullisemman näköinen.
Lihaskasvu vaatii plussakaloreita. Joo, vähän voi sanalla tulla läskiäkin, mutta et sinä muulla tavalla saa sitä lihaa kertymään. Syö siis, äläkä valita. Vai oletko sisäistänyt tämän naisiin kohdistuvan vihapuheen niin hyvin, ettet edes aktiivisena liikkujana uskalla syödä?
Vierailija kirjoitti:
Joo siis monet miehet ei oikeasti tunnu ymmärtävän sitä kuinka vähän nainen oikeasti voi syödä jos haluaa että painoa ei ala kertyä liikaa.
Kokeilkaa itse. Syökää 1500-1600 kcal päivässä. Montako päivää jaksatte? Se on TODELLA vähän ruokaa, mutta se on suurin piirtein sellaisen 60-kiloisen naisen päiväkulutus. Liikunnalla on todella vaikea kuluttaa niin paljon että kauheasti vois tuosta enempää syödä - varsinkaan mitä enemmän alkaa olla ikää.
Jos ei aivan nälkää halua nähdä, kyllä niitä kiloja vaan herkästi kertyy myös liikunnalliselle naiselle.
toi on kyllä todella PALJON ruokaa. Jos söisin noin paljon, rupeaisin kyllä pikkuhiljaa lihomaan. Painoni on vuodesta toiseen 56-58 kiloa ja pituus on 166cm, eli normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi nyt järkyttää sinua, mutta kerron silti: Myös lihakset painavat
Mutta nämä naiset ei ole millään tapaa lihaksikkaita vaan ne näyttävät lihavilta ja niillä on RASVAA.
ap
Mä painan yli reilusti 110kg, olen hieman lihavahko, urheilen erittäin paljon, mutta syön liikaa ja teen stressaavaa työtä. Olen siis vähintäänkin liikunnallinen mutta mulla on silti ainakin 20 kiloa puhtaasti ylimääräistä rasvaa. Nostan salilla mistä vaan varmasti enemmän kuin suurin osa muista ikäryhmäni miehistä (tai naisista). Tai oikeastaan tuon ikäryhmän voi unohtaa, enemmän kuin suurin osa.
T. Vajaa (mutta ei yhtä vajaa kuin AP) nelikymppinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeesti kadehdin niitä naisia jotka onnistuvat hankkimaan itselleen ylipainon lihaksilla. Muhun itseeni kun ei lihas tartu millään :/ Oon treenannut aktiivisesti salilla (teen kyllä paljon muutakin mutta kai tuon salin pitäisi olla tehokkain lihaksen kasvattamiseen?) jo reilusti yli 10 vuotta ja yhä edelleen mä painan alle 60 kiloa (oon 170 pitkä).
Lihaskasvu vaatii plussakaloreita. Joo, vähän voi sanalla tulla läskiäkin, mutta et sinä muulla tavalla saa sitä lihaa kertymään. Syö siis, äläkä valita. Vai oletko sisäistänyt tämän naisiin kohdistuvan vihapuheen niin hyvin, ettet edes aktiivisena liikkujana uskalla syödä?
Mulla kasvaa lihakset helposti. Tosin treenaankin kyllä aika kovaa ja syön hyvin.
N30
https://dynamic.hs.fi/a/2022/liikuntaeilaihduta/
No siksi että ei se liikunta laihduta, kuin ehkä alkuun vähän. Sitten keho tottuu siihen. Urheilijat sitten taas syö fiksummin, joku peruspirkko tai pena taas välttämättä ei. Olen minäkin laiha, vaikka en juuri urheile.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö tarpeeksi? Pitää olla jotain, millä ylikorjata vauriot, joita lihaksille salilla aiheutat. Toinen avansana onkin sitten riittävän raskas treeni. Ja sitten vielä palautuminen. Tämä pyhä kolminaisuus miekessä kehitystä kyllä tulee. Toki geneettiset tekijät vaikuttaa siihen, miten helposti, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää tekosyy naurattaa aina yhtä paljon 😄 Oikeesti naisena saa salilla todella treenata oikealla tavalla ja oikeita asioita ja noudattaa mielellään tarkkaa ruokavaliotakin, jos meinaa saada lihasten kasvusta aiheutunutta painon nousua aikaiseksi.
Sit nämä ylipainoiset sunnuntaiköpöttelijät heiluttaa 3kg puntteja ryhmäliikunnassa 2 kertaa viikossa ja kehuu miten heillä lihakset painaa ja siksi vaakalukema vaan nousee.
Tuo on yksilölistä. Osalle lihas tarttuu helposti, osalle ei. Et voi puhua kaikkien naisten puolesta oman kokemuksesi perusteella.
Usein nämä, jotka pitävät lihasmassan kasvattamista naiselle ihan hirveän vaikeana, rajoittavat omaa syömistään ja tarkkailevat painoaan liikaa. Siis niin, että heti jos vaakalukema nousee, syödään pelkkää salaattia. Silloin lihas ei tosiaan kasva, koska lihasmassaa kasvattaessa massa kasvaa, eli siis vaakalukema nousee, ja silti pitäisi vaan syödä hyvää proteiinia ja tarpeeksi energiaa. Varsinkin jos ei ole mitenkään liikaa rasvakudosta ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön sellaiset 2000-2100 kcal päivässä ja siinäkin on kyllä jo tekemistä. Olisko sitten jostain niistä lisäproteiineista avuksi...
Mutta siis aika paljon saa syödä jos haluaa kasvaa. Enkä toisaalta haluaisi sitä läskiä vaan nimenomaan lihasta. Tässä on nyt ketjullinen naisia joiden ylipaino johtuu lihasten määrästä. Miten te syötte?
Vierailija kirjoitti:
Ylipainon hankkiminen on nykyisin helpompaa kuin ylikunnon.
Ajattelet ilmeisesti, että ylikunto on vain kilpaurheilijoiden tms. vaiva?
Niin joo ja makrot: 70g rasvaa, 180g proteiinia ja 180g hiilareita. Suurin piirtein noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärränkö oikein, että en saa etsiä itselleni liikunnallista machia kertomalla olevani liikunnallinen, jos mulla on vähän ylipainoa?
Että vaikka kaipaisin puolisolta seuraa juoksulenkeille, porrastreeneihin, salille ja pyöräilemään, niin en saa sanoa olevani liikunnallinen, koska BMI on 26?
Ei kuule, kyllä sinä saat etsiä itsellesi juuri sellaista seuraa, mitä sinä haluat.
Tämä on nyt ihan ketjun aloittajan oma ongelma, jos hän luulee, että liikunnallisuus tarkoittaa epäterveellisen matalaa rasvaprosenttia, ja etsii itselleen tietyn näköistä seksikumppania eikä kivaa naisystävää, jonka kanssa voi elää liikunnallista elämää.
Aloituksesta voi päätellä, että tyyppi ei ole tällä liikunnallisuus-kriteerillä löytänyt sellaisia seksiobjekteja, mitä on hakenut, ja nyt hän valit
No kerro sitten suoraan se profiilissas, että haet kumppania tietyltä BMI alueelta tai tietyllä rasvaprosenttihaarukalla. Samanmielisiä ihmisiä on ihan varmasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kehonkuva alkaa olla niin vääristynyt, kiitos suvaitsevaisuuden ja k€hopositiivisuuden, että on täysin kadotettu mitä tarkoittaa normaalipaino ja urheilullinen vartalo. Vantterat löllöpylly- ja -allimisukat luulevat olevansa missi- ja fitnessainesta ihan siinä missä Pia Lamberg ja Tuuli Matinsalo aikoinaan.
Luulin, että tässä puhuttiin liikunnasta ja urheilusta eikä kauneuskilpailuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää tekosyy naurattaa aina yhtä paljon 😄 Oikeesti naisena saa salilla todella treenata oikealla tavalla ja oikeita asioita ja noudattaa mielellään tarkkaa ruokavaliotakin, jos meinaa saada lihasten kasvusta aiheutunutta painon nousua aikaiseksi.
Sit nämä ylipainoiset sunnuntaiköpöttelijät heiluttaa 3kg puntteja ryhmäliikunnassa 2 kertaa viikossa ja kehuu miten heillä lihakset painaa ja siksi vaakalukema vaan nousee.
Erityisen huvittavaa on se, että kun joku on palstalla sanonut miesten ylipainon olevan joskus osittain lihaksista johtuvaa, niin palstanaiset ovat sankoin joukoin nauraneet ja väittäneet sitä tekosyyksi, mutta nyt nuo samat naiset ihan vakavissaan väittävät, että naisten ylipainon syy on liian isot lihakset. 🤣
Itse syön sen mitä kulutan. ~7kg ylipainoa ollut viimeiset 10v. Salilla käynyt vuosia, askeliakin kertyy joka ikinen päivä vähintään 15000. Hapenottokyky hyvä ja puolimaratonin voin juosta. Vaa'an lukemat ei silti hievahda kovinkaan monella kilolla suuntaan tai toiseen. Kehonkoostumus on muuttunut parin vuoden takaisesta kyllä. Silti, olen ylipainonen. Jos söisin vähemmän kuin kulutan, niin laihtuisin. Mutta silloin en jaksa liikkua, laihdutusta kokeiltu. Voin hyvin juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yksilölistä. Osalle lihas tarttuu helposti, osalle ei. Et voi puhua kaikkien naisten puolesta oman kokemuksesi perusteella.
Usein nämä, jotka pitävät lihasmassan kasvattamista naiselle ihan hirveän vaikeana, rajoittavat omaa syömistään ja tarkkailevat painoaan liikaa. Siis niin, että
Vanha sanonta kuuluu, että ei saa pelätä läskiä jos haluaa kasvattaa lihasta. 😁
Marit Brögren kilpailuaikoina: 166 cm ja 64 kg. Epäilemättä Tinderin pullukkanaiset ovat lihaksikkaampia ja se 10-20 kg ylipaino johtuu lihaksista eikä rasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö tarpeeksi? Pitää olla jotain, millä ylikorjata vauriot, joita lihaksille salilla aiheutat. Toinen avansana onkin sitten riittävän raskas treeni. Ja sitten vielä palautuminen. Tämä pyhä kolminaisuus miekessä kehitystä kyllä tulee. Toki geneettiset tekijät vaikuttaa siihen, miten helposti, mutta kuitenkin.
Niin ehkä mä en sitten syö tarpeeksi. Treeni on kyllä nousujohteista ja kyllä mulla voimaa on. Jos nyt esimerkkinä kyykkysarjaa tein tänään 75 kilolla ja lantionnostossa satasella. Mavessa menee kaksi kertaa oma paino. Jne.
Palautumisen suhteen en osaa sanoa. Mä tosiaan kun teen muutakin kuin salia. Treenaan joka päivä jotain, joskus kaksi kertaa päivässä.
Kiitos vinkeistä, niitä tuli useammalta. Pitää kokeilla nostaa syötyjä kaloreita jotenkin.
Urheilullinenkin voi olla ylipainoinen jos syö enemmän kuin kuluttaa. Perusasiat taas pikkasen hukassa.
Jep, otetaan parit selfiet salilla (tai pelkästään yleiskuva salin kuntolaitteista), päivitetään tieto someen ja sitten voikin kipaista konditorian kautta kotiin sohvalle.