Oletko siirtynyt poliittisesti vasemmalta oikealle tai päinvastoin?
Itse olin nuorempana varsin vasemmistolainen, mutta opiskelujen ja arjen kohtaamisten myötä siirtynyt oikealle.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestin aiemmin demareita, mutten enää sen jälkeen, kun Näkkäläjärvi valittiin puoluesihteeriksi.
En ole vielä löytänyt uutta puoluetta.
Täysin käsittämätöntä miksi Näkkäläjärvi nostettiin puoluejohtoon, vaikka SDP:ssä tiesivät että on kiduttanut mummelin kissat kuoliaaksi ja vielä kerskunut teoillaan ko. mummolle, täysi psykopaatti, ei pitäisi missään nimessä olla päättämässä meidän asioista!
Vasemmistoliittolle ääni!
Lisäksi demarit ovat alkaneet flirttailla liikaa kokkarien suuntaan, joten siinäkin mielessä Vasemmistoliitto, ainoa puolue, joka oikeasti tukee meitä työttömiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin vaan menee, että vähävaraiset/köyhät kannattavat niitä puolueita, jotka lupailevat eniten ilmaista rahaa. Ja ne, jotka oikeasti paiskivat kunnolla töitä ja makselevat kaiken omasta pussistaan ilman mitään tukihimmeleitä, kannattavat oikeistopuolueita.
Höpöhöpö
t: hyvin tienaava vasemmistoa äänestävä nainen
Sitten olet positiivinen poikkeus. Ja innokas verojenmaksaja.
Olen eri, mutta etkö ole huomannut, että nyt okeistohallituksen aikana verot on ennätyskorkeat? Silti palveluista leikataan ja veroille saa siis vähemmän vastinetta. Tämän vasemmisto verottaa voisi jo pikkuhiljaa lopettaa.
Kenen verot? Eivät ainakaan minu
Suomalaisten verot, vai mitä ajattelit?
Eva: Suomalaisten verotus ensi vuonna kireintä ainakin 10 vuoteen - löytyy googella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan typeriä tämä kansan kahtiajako. "Oikeisto ja vasemmisto" öyh öyh.
Joskus kun joku puolue tulee tai joku vanha viisastuu ja alkaa yhdistämään kansaa eikä jakamaan sitä, sitä äänestän.
Vasemmistoliiton periaate on yhdistää kaikki tavanomaiset Matti ja Maija Meikäläiset jotka elävät 1%-eliitin ikeen alla puolustamaan demokratian eli kansanvallan toteutumista kaikilla yhteiskunnan sektoreilla kaikille ihmisille ja eläville olennoille ja ekosysteemeille. Sinua, minua, häntä, Koijärven Marjattaa, Anttia Hämeenlinnasta... Ihan jokaista tavantallaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena vihreä, siitä kokoomuksen kautta persuihin. Kai aika tavallinen tarina.
Aika paljon olen persujen kanssa puhunut mutta en yhdenkään, joka olisi koskaan vihreitä äänestänyt. Tavallinen tarina tämä tuskin on senkään vuoksi, että tyypillinen vihreiden äänestäjä on korkeakoulutettu, tyypillinen persujen äänestäjä taas ei ole. Näin tuskin voisi olla, jos kyseessä olisi millään tavalla yleinen tapahtuma. Vai takavarikoidaanko persujen äänestäjiltä tutkinnot? Sinänsä se olisi kyllä ihan loogista
Tässä on varmasti eroa Helsingin ja pikkupaikkakuntien välillä. Monet helsinkiläiset DI- ja KTM-kaverit äänestävät Halla-ahoa ja muita akateemisia persuja. Vihreiden äänestäjät lienevät pääasiassa eri tiedekunnista.
eri
Kuntavaalit 2021 Hki
Persut 10,2 % ja RKP 6,5 %. (Vas 12,7 %.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon olen persujen kanssa puhunut mutta en yhdenkään, joka olisi koskaan vihreitä äänestänyt. Tavallinen tarina tämä tuskin on senkään vuoksi, että tyypillinen vihreiden äänestäjä on korkeakoulutettu, tyypillinen persujen äänestäjä taas ei ole. Näin tuskin voisi olla, jos kyseessä olisi millään tavalla yleinen tapahtuma. Vai takavarikoidaanko persujen äänestäjiltä tutkinnot? Sinänsä se olisi kyllä ihan loogista
Olen akateemisesti koulutettu. Ainakin mun kaveripiirissä näin tämä meni.
Nyt äänestän persuja tällä kertaa, jotta jos pk-seudulle saataisiin jotain hyvääkin vaihteeksi.
Anxious Piposaru kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typeriä tämä kansan kahtiajako. "Oikeisto ja vasemmisto" öyh öyh.
Joskus kun joku puolue tulee tai joku vanha viisastuu ja alkaa yhdistämään kansaa eikä jakamaan sitä, sitä äänestän.
Vasemmistoliiton periaate on yhdistää kaikki tavanomaiset Matti ja Maija Meikäläiset jotka elävät 1%-eliitin ikeen alla puolustamaan demokratian eli kansanvallan toteutumista kaikilla yhteiskunnan sektoreilla kaikille ihmisille ja eläville olennoille ja ekosysteemeille. Sinua, minua, häntä, Koijärven Marjattaa, Anttia Hämeenlinnasta... Ihan jokaista tavantallaajaa.
Puhummeko nyt ihan varmasti Suomessa vaikuttavasta Vasemmistoliitosta?
En nimittäin tunnista kuvauksestasi.
Vihervassareita en ole koskaan äänestänyt, enkä tule äänestämään, halveksuttavaa porukkaa. Enkä kokoomuksen touhuistakaan tykkää yhtään. Ainoat joita voisin äänestää ovat persut tai ehkä keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmalle,enää en usko että töitä tulee palkkoja alentamalla.
Minun palkkani on joka vuosi noussut. Jos sinulla alenee niin et osaa mitään hyödyllistä.
Millähän logiikalla keksit kommentistani tuon hourailun?
Vierailija kirjoitti:
Nyt äänestän persuja tällä kertaa, jotta jos pk-seudulle saataisiin jotain hyvääkin vaihteeksi.
Siellä onkin mielenkiintoisia ehdokkaita tarjolla nyt. Faktoja, ei öyhötystä.
Lapsuuden kotini oli vasemmistolainen ja se pilasi elämästäni vuosikymmeniä. Sitä yrittäjien haukkumista sai kuunnnella kiintiönsä täyteen. Elämänohjeeni jokaiselle nuorelle on, että älä missään nimessä hyppää vasureiden kelkkaan. Se tuhoaa talouden ja mielialan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama setti, Persut joita tunnen ovat korkeastikoulutettuja, mikä on aika yleistä. Ihan tutkitustikin, oliko kolmanneksi yleisin puolue korkeastikoulutetuille.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu aika keskellä, jopa vähän oikealla. Mutta nyt äärioikeisto on saanu mut ottamaan taas askeleen enemmän vasemmalle. En halua kuulua heihin.
Mulla siis on aika isänmaallisia arvoja:
- Suomella on oltava vahva puolustus
- huoltovarmuudesta täytyy pitää kiinni, tukea omassa maassa tuotettua ruokaa ja teollisuutta eikä pidä välttämättömyyksissä jäädä ulkomaiden varaan
- en pidä yhteiskunnan vapaamatkustajista, vaan ahkeruudelle pitää saada vastinetta
- Suomessa pitää olla kannattavaa yritystoimintaa, ympäristöä ei voi suojella niin, että ajetaan täällä kotimainen tuotanto alas ja silti ulkomailta saa edelleen tuoda epäeettisesti valmistettua halpaa tavaraa. Se ei ole ympäristönkään etu. Tämä arvo on myös "vaaleanvihreä", luonnosta olemme loppujenlopuksi kaikki täydellisen riippuvaisia. Sitä ei saisi tuhota.
Mutta koska olen nainen ja tasa-arvon (en tasapäistämisen) kannattaja, olisi tyhmää olla äänestämättä puoluetta, joka yrittää pitää kiinni naisten oikeuksista.
En halua, että minulle osoitetaan paikkani yhteiskunnassa synnyttäjänä ja kotiäitinä. En siis tavallaan luota enää siihen, että Suomalainen mies pitäisi enää (?) Suomalaisen naisen puolia. En myöskään hyväksy rasismia. Äärioikeiston asema ei saa vahvistua Suomessa.
Arvostan myös sekä duunareita, että akateemisia ammatteja. Olen nähnyt molemmat puolet ja molempia tarvitaan. Ei ole toista ilman toista.
Minä olen äänestänyt melkein kaikkia suuria ja keskisuuria puolueita 🤦🏻. Olen ns. liikkuva äänestäjä 🤪
Olin aikaisemmin persu mutta Li Andersson sai vieteltyä minut kääntymään vasemmalle fiksuilla puheillaan, upealla ja itsevarmalla olemuksellaan. Siinä on esimerkki naisesta joka viehättää muutenkin kuin ulkoisella kauneudella. Vasemmiston naisista monet ovat tämmöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ne asiat koetaan ei ihan kuvaa tyypillistä akateemista perustelua. Sinä voit väittää itseäsi akateemiseksi ja kaveripiiriäsi miksi tahansa, mutta tilastollisia faktoja et niillä saa toiseksi muutettua. Tältä sivulta taulukosta 11.3 voi jokainen omaan tahtiinsa katsoa kuinka tyypillistä se korkeakoulutettujen liikkuminen vihreistä persuihin onkaan: https://www.vaalitutkimus.fi/report/raportti/puolueiden-aanestajat/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit väittää itseäsi akateemiseksi ja kaveripiiriäsi miksi tahansa, mutta tilastollisia faktoja et niillä saa toiseksi muutettua. Tältä sivulta taulukosta 11.3 voi jokainen omaan tahtiinsa katsoa kuinka tyypillistä se korkeakoulutettujen liikkuminen vihreistä persuihin onkaan: https://www.vaalitutkimus.fi/report/raportti/puolueiden-aanestajat/
Suurimmalla osalla on jonkinlainen kapinanuoruus, koska nuoruus yleensäkin on kapinaa. Sitten opiskellaan ja voidaan nuoren uhmassa mennä kokoomuskuplaan, kun halutaan olla niin hienoja ja menestyneitä. Lopulta se kupla alkaa muistuttaa enemmän vankilaa valkoisessa omakotitalolähiössä. Yrität räpiköidä sieltä tuija-aidan välistä takaisin vapauteen, kun vankila on niin kova ja kylmä, ettet enää jaksa. Lopulta pääset omaan kerrostalokaksioon miettimään, mihin se elämä muuten meni. Päädyt nuhjuisessa toppatakissa demareiden torikojulle juomaan ilmaista kahvia ja huomaat, että siellähän istuu muuten ne vanhempasikin. Ympyrä on sulkeutunut.
En ole siirtynyt enkä luultavasti siirry. Olen ollut Kokoomuksen kannattaja vaalista toiseen jo monta kymmentä vuotta. Puolueen arvot vastaavat parhaiten minun arvoja. Minä äänestän ensisijaisesti puoluetta ja vasta toissijaisesti puoluetta. Vaalilupauksia en ota kauhean vakavasti, koska puolueen yleinen linja ja arvot joka tapauksessa ohjaavat politiikkaa.
Täysin käsittämätöntä miksi Näkkäläjärvi nostettiin puoluejohtoon, vaikka SDP:ssä tiesivät että on kiduttanut mummelin kissat kuoliaaksi ja vielä kerskunut teoillaan ko. mummolle, täysi psykopaatti, ei pitäisi missään nimessä olla päättämässä meidän asioista!
Vasemmistoliittolle ääni!