Oletko siirtynyt poliittisesti vasemmalta oikealle tai päinvastoin?
Itse olin nuorempana varsin vasemmistolainen, mutta opiskelujen ja arjen kohtaamisten myötä siirtynyt oikealle.
Kommentit (228)
kun olin nuori ja tyhmä enkä halunnut olla vastuussa omasta elämästäni, äänestin vasemmistoa
Olin nuorena maltillisen talousoikeistolainen mutta kun opiskelin taloustieteitä ja päädyin alalle niin pikkuhiljaa vuosien varrella olen kääntynyt koko ajan enemmän vasemmalle. Tällä hetkellä en kuitenkaan löydä mieleistä puoluetta sillä vaikka talousasioissa olen vasemmalla niin muut vasemmiston ajamat asiat on itselle jotenkin vieraannuttavia. En äänestä ollenkaan tällä hetkellä.
oikealla oltu aina ja pysytään.
Nuorena asuessa pienellä paikkakunnalla oli kolme puoluetta. Kepu, sdp ja kokkarit mistä valita. Emme olleet maanviljelijöitä, emmekä rikkaita, oli helppo valita demarit.
Demareilla menin kunnes hyppäsin vasemmistoliiton kyytiin.
Tässä vaiheessa oli jo nettikin käytössä.
2000-luvulla oli sitten persujen vuoro saada ääni.
Sen jälkeen muutama pienempi tai pienpuolue sai äänestyskopissa äänen.
Yhteensä olen varmaan äänestänyt 6 eri puoluetta.
Eli voisi kai sanoa olen siis siirtynyt vasemmalta oikealle.
Jag har flyttat mig helt bort från partipolitik. Partipolitik medför inget gott och är mot lagens anda.
I alla tider har man hört att man skall rösta och som yngre också gjort det. Emellanåt blankt, emellanåt på någon uppställd (partiet tar hand om rösten) och emellanåt helt struntat i det hela. Vad annat har man fått av partipolitik genom livet, annat än högre skatter och kollektiv styrning som man skarpt ogillar?
Näen joka ikinen päivä stadissa harjoitetun politiikan seurauksia niinpä.
Löysin henkisen kotini PERSUT eli siirryin oikeaan porukkaan. Ennen äänestelin ties mitä puliveivareita kepusta demuihin. Onneksi järkiinnyin!
Vasemmalta oikealle päin. Todella pettynyt nykyiseen vasemmistoon tai sdp:hen. En ymmärrä enää ollenkaan. Pelottaa mihin ollaan menossa tämänhetkisillä aatteilla. Fanaattisuus ja äärimmäisyys ei ole ikinä hyvä. Ja voimalle tulee aina vastavoima, eli onko ihmekään jos ääriliikkeet oikealla voimistuvat?
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden kotini oli vasemmistolainen ja se pilasi elämästäni vuosikymmeniä. Sitä yrittäjien haukkumista sai kuunnnella kiintiönsä täyteen. Elämänohjeeni jokaiselle nuorelle on, että älä missään nimessä hyppää vasureiden kelkkaan. Se tuhoaa talouden ja mielialan.
Normaali ihminen ei hauku yrittäjä, oli vasemmalla tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin, muut kuin persut ymmärtävät varmaan että jos tämä olisi tyypillistä, se näkyisi myös tilastoissa. Eipä ole tullut persuja tai persumielisesti artikuloivia vastaan korkeakoulutettujen parissa. Paria alisuoriutujaa lukuunottamatta, mutta hekin ainakin esiintyvät kokoomuslaisina."
No jos katsot PS:n kansanedustajia niin aika laajasti sieltä löytyy korkeasti kouluttautunutta porukkaa.
Sitä ei lasketa.
Siinä persuilla olikin kova homma että löysivät joukostaan tarpeeksi ministerikelpoisia hahmoja. Persujen äänestäjien koulutustaustasta löytyy hyvä linkki aiemmalta sivulta - hyvin vähäisesti löytyi yliopistossa opiskelleita, eli esimerkiksi niitä kauppatieteiden maistereita, joita jonkun haaveissa piti olla ihan tyypillisenä persujen äänestäjänä. Alkuperäinen väite tässä kuitenkin oli että vihreiden äänestäjät jopa tyypillisesti siirtyisivät äänestämään persuja. Noh, eiköhän tämä tullut jo todistettua persujen totuudeksi eli likaiseksi valheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmalta oikealle.
Olin nuorena todella idealistinen. Arvojeni muuttumiseen vaikutti paljon opiskeluvuodet Tampereella. Olen aina ollut kova tekemään töitä ja kasvavassa määrin otti päähän se, että tuttavat päätyivät tuossa vaiheessa elämään tuilla, polttamaan pilveä ja elämäntaiteilemaan. Tietyissä piireissä yhteiskunnan rahoilla elämistä vailla mitään muuta omaa panosta kuin lastenteko tai päämäärätön yliopisto-opiskelu pidetään parempana kuin tienaaminen ja verojen maksaminen.
Tuosta on jo 20 vuotta ja edelleen tietyt tutut elävät tukien varassa. Kummallista, että minua paheksutaan, kun omistan asunnon ja metsää, tai pääsen halutessani käymään ravintolassa, yksityislääkärillä tai lomilla. Varsinkin se metsänomistus tuntuu vihervassareita risovan.
Mutta sitten kun nämä tuilla elävät tuttavasi saavat miljoonaperinnön niin ovat 100 prosenttisesti ansainneet sen itse.
Olen maahanmuuton ja sateenkaaritouhujen takia siirtynyt täysin vasemmalta täysin oikealle.
Olisin kyllä köyhien ja taiteen ym puolella, mutta ei ole vasemmalla olevaa puoluetta joka tyrmäisi ja tuomitsisi ulkkispummit ja vi--n hörhö ho--t.
Oikeammalla siirtynyt, koska vasemmisto ei pidä itsestään huolta, ei pidä työnteosta ja ei saa asioita enää aikaiseksi. Oikeisto on juuri vastakkaista, jossa tehdään rationaalisempia päätöksiä, kun Venäjä uhkaa Eurooppaa.
Minä olen ollut ehkä miedosti oikealla.
Mutta nyt taidan äänestää vasemmalle kun tuntuu että tämä nykyinen touhu on sekä sivistymätöntä että taloudenpitotaidotonta vöyhökettä.
Vaikea kuvitella jotain asiallista ja vahvaa jäbää, joka olisi vasemmistolainen. Menestyvä ja rehellinen mies on aina oikeistolainen, ja näkee vasemmiston heikkona tekopyhyyspuolueena. Ehkä naiset vielä ymmärtää, mutta vasemmistolainen mies on kyllä arvoitus.
Koen pysyneeni arvomaailmaltani vasemmalla, mutta olen menettänyt luottamuksen vasemmistopuolueiden politiikkaan. Vihertävämmällä puolella loistaa liian sinisilmäinen näkemys yhteiskunnasta (maahanmuuttokysymykset ja sosiaaliturva) ja perinteisemmällä puolella ei ole minkäänlaista eteenpäin menoa, pelkkää AY- ja julkisen puolen edunvalvontaa.
Edunvalvonta politiikka ylipäätänsä pilannut koko perinteisen Vas-SDP-Kesk-Kok linjan, mutta ei oikein nää KD, PS tai Vihreät vaihtoehtoisina puolueina vastaa yksikään omaan arvomaailmaan. Vahva hyvinvointivaltio, jossa saa olla vapaasti mitä on, mutta jossa yksilönvapauksien lisäksi tunnetaan myös yksilönvastuut, eikä julkista rahaa pumpata lobbarien toimesta kaverien taskuihin.
Uskon järkeen ja empatiaan. Ne voivat kulkea käsikädessä. Ei voi järkeillä liikaa eikä myöskään tunteilla. Esimerkiksi jos raja on laitettava kiinni, se laitetaan kiinni. Oman maan turvallisuus on tärkeintä. Sitä ei ylitä mikään. Toiseksi, maaha n muuttoa on hillittävä. Kaikissa eurooppalaisissa maissa ollaan samaa mieltä. Eikä syyttä.
Toisaalta, on hyvä tehdä ympäristöystävällisiä valintoja. Liika kuluttaminen on pahasta. On hyvä kohdella kaikkia ihmisiä samanveroisesti ja tulla kaikkien kanssa toimeen. Yhteiskuntarauhankin takia.
En myöskään ymmärrä oikeiston tarvetta sortaa naisten oikeuksia esimerkiksi kieltämällä tai horjuttamalla aborttilainsäädäntöä.
En myöskään välitä uskonnoista. Ne ovat itselleni rinnastettavissa satukirjoihin, joota ovatkin. Kaikki uskonnolliset ihmiset sortavat naisia, jopa huomaamatta.
En toisaalta jaksa vasemmiston ainaista woketusta joka viedään äärimmilleen ja kaikki päätökset tehdään tunteella. Ilman järkeä.
Siksi en tällä hetkellä äänestäkään. Ei ole puoluetta joka ajaisi asiaani.
Olen kohta 60v, en ole äänestänyt kertaakaan minkään näkoisissä vaaleissa. Politiikka ei kiinnosta pätkän vertaa. Rahaa ei ole, eikä se lisäänny vaikka naamat vallan kahvoissa vaihtuu, mikään ei muutu miksikään.
Ennen äänestin aina joko vihreää tai kokoomuksen ehdokasta. Nykyään en halua äänestää enää ketään mistään puolueesta.