Oletko siirtynyt poliittisesti vasemmalta oikealle tai päinvastoin?
Itse olin nuorempana varsin vasemmistolainen, mutta opiskelujen ja arjen kohtaamisten myötä siirtynyt oikealle.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin vaan menee, että vähävaraiset/köyhät kannattavat niitä puolueita, jotka lupailevat eniten ilmaista rahaa. Ja ne, jotka oikeasti paiskivat kunnolla töitä ja makselevat kaiken omasta pussistaan ilman mitään tukihimmeleitä, kannattavat oikeistopuolueita.
Höpöhöpö
t: hyvin tienaava vasemmistoa äänestävä nainen
Sitten olet positiivinen poikkeus. Ja innokas verojenmaksaja.
Niin. En äänestä puoluetta, joka halveksuu köyhiä, lietsoo rasismia ja naisvihaa tai flirttailee äärioikeistolle
Vierailija kirjoitti:
Ennen olin oikealle, mutta huomannut kallistuvani vasemmalle. Vapaakauppa ja liberalismissa on selvästi ongelmia joita on voinut selvästi havaita.
Merkittävimpänä pidän sitä, että nykyinen vapaamarkkina systeemi voi luoda teknologian kautta ultrarikkaita yritysjohtajia mm. Elon Musk, Jeff Bezos ja Mark Zuckerberg. Nämä henkilöt ovat jo nyt tavalla tai toisella vaikuttaneet jokaisen ihmisen elämään ja heidän vaikutusvalta sekä rahallinen arvo sen kuin jatkaa nousuaan. Nämä vaikutusvaltaiset yksilöt käyttävät rahojaan ja vaikutusvaltaansa jo nyt vaikuttamaan demokraattisen koneiston toimintaan ja haltuunottoon. Oikeistolle tulee kysmys vetääkö viiva touhulle vai valaako uskollisuutensa uuden maailman "aatelistolle".
Tämä on oikesti ongelma. Mutta en usko, että vasemmiston äänestäminen Suomessa auttaa siihen mitenkään. Meillä on paljon suurempi vaara lipsahtaa tasapäiseen ja laiskaan alisuorittamiseen kuin siihen, että täältä ponnistaisi mag7-tasoinen jättiyritys.
Olin keskusta-vasen pitkään mutta edellinen hallitus aiheutti siirtymän keskusta-oikealle ja jopa ihan äänestin kokoomusta.
Kovin vaikeaa äänestää nykyään. Jos joku puolue rohkeasti irtaantuisi tästä haukkumisen ja öyhöttämisen kulttuurista sekä lakkaisi nuoleskelemasta yhtä äänestäjäryhmää kerrallaan, äänestäisin varmaan sitä lähes talouspoliittisesta asemoinnista riippumatta.
Nuorena äänestin vihreitä. Jossain vaiheessa puolue muuttui oudoksi. Tasa-arvo, talous ja ympäristö jäivät toissijaisiksi. Myöhemmin sitä on kutsuttu wokeksi. Sittemmin olen äänestänyt demareita ja joskus persujakin, mitä virhettä en enää ikinä tee. Demareissa oikeistosiipeä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin vaan menee, että vähävaraiset/köyhät kannattavat niitä puolueita, jotka lupailevat eniten ilmaista rahaa. Ja ne, jotka oikeasti paiskivat kunnolla töitä ja makselevat kaiken omasta pussistaan ilman mitään tukihimmeleitä, kannattavat oikeistopuolueita.
Höpöhöpö
Niin. En äänestä puoluetta, joka halveksuu köyhiä, lietsoo rasismia ja naisvihaa tai flirttailee äärioikeistolle
Minäkään en äänestä puolueita, joissa on sinun kaltaisia ihmisiä. Mutta hienoa kuulla, että kaltaisesi käy töissä ja elää hyvällä palkalla ja mikä tärkeintä, maksaa veroja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Olen eri, mutta etkö ole huomannut, että nyt okeistohallituksen aikana verot on ennätyskorkeat? Silti palveluista leikataan ja veroille saa siis vähemmän vastinetta. Tämän vasemmisto verottaa voisi jo pikkuhiljaa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Tai sitten palkkasi tulee verorahoista ja työsi on jotakin näennäistyötä.
Olen sekkaillut vasemmalta keskelle, takaisin vasemmalle ja sitten vihreisiin ja taas vasemmalle.
En tiedä liittyykö tämä politiikkaan, mutta en ole koskaan tarvinnut tukia.
Vierailija kirjoitti:
Olin keskusta-vasen pitkään mutta edellinen hallitus aiheutti siirtymän keskusta-oikealle ja jopa ihan äänestin kokoomusta.
Sama homma enkä ainakaan vielä pystyisi kuvittelemaan äänestäväni uudestaan vasemmistoa. Kyllä ne niin tuuliajoilla elävät, että... ehkä joskus... ehkä ei....
Pyrin olemaan keskellä. Maltillinen vasemmisto tai oikeisto siis. Viimeksi äänestin demareita, nyt äänestäisin varmaan keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Voipi olla. Se vaan että myös monet sijoittajat ja yritys- ja maataloustuken saajat ynnä muut muiden siivellä eläjätkin äänestävät oikeistoa joka kuitenkaan ei juuri ainakaan pienyrittäjää muista Että hyvin se ilmainen raha kelpaa noillekin. T. Yrittäjä evp
Vierailija kirjoitti:
Pyrin olemaan keskellä. Maltillinen vasemmisto tai oikeisto siis. Viimeksi äänestin demareita, nyt äänestäisin varmaan keskustaa.
Sipilän/Bernerin politiikka oli niin kovin keskellä, ei lainkaan oikealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Olen eri, mutta etkö ole huomannut, että nyt okeistohallituksen aikana verot on ennätyskorkeat? Silti palveluista leikataan ja veroille saa siis vähemmän vastinetta. Tämän vasemmisto verottaa voisi jo pikkuhiljaa lopettaa.
Kenen verot? Eivät ainakaan minun.
Ymmärrän täysin säästö- ja leikkaustoimet. Jos ymmärtäisit taloudenhoidosta niin silloin sinäkin ymmärtäisit. Ei se edellisen hallituksen velkavuori mihinkään hallitusta vaihtamalla ole "hävinnyt kuin tuhka tuuleen". Me maksetaan niistä vielä pitkään.
Seuraavat vaalit voittaa taas tuhlarihallitus, jonka jälkeen tulee taas oikeisto "korjaamaan tilannetta", ja taas sen jälkeen vasemmisto, ja sitten oikeisto. Ainahan se on näin mennyt ja tulee aina menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Tuollaista puoluetta ei Suomessa ole, joten tietenkään sellaista ei voi äänestää. Lähinnä tuo kuvailemasi mielenmaisema esiintyy roadmaneilla.
Ihan typeriä tämä kansan kahtiajako. "Oikeisto ja vasemmisto" öyh öyh.
Joskus kun joku puolue tulee tai joku vanha viisastuu ja alkaa yhdistämään kansaa eikä jakamaan sitä, sitä äänestän.
Mulla ei ole varaa äänestää millään moraalisella omantunnon mittarilla mitattuna muita kuin Vasemmistoliittoa. Äänestäisin muuten itseäni ja kanssaystäviäni vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat vaalit voittaa taas tuhlarihallitus, jonka jälkeen tulee taas oikeisto "korjaamaan tilannetta", ja taas sen jälkeen vasemmisto, ja sitten oikeisto. Ainahan se on näin mennyt ja tulee aina menemään.
Onneksi pistit "korjaamaan tilannetta" lainausmerkeissä, sillä ei muu kuin oikeisto saisi aikaan tällaista konkurssisumaa.
No olen vähän radikalisoitunut, mutta aina äänestänyt vasemmistoa. Ensi kerralla menee ääni kommareille. Jos joku taho ajaisi vallankumousta, niin liittyisin varmaan joukkoihin.