Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Olen aina halunnut äidiksi nyt olen melkein 30-vuotias ja ajatuskin kauhistuttaa

Vierailija
25.02.2025 |

www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000011047597.html

"Kaunistelematon vastaus: en halua luopua minulle tärkeistä asioista ainakaan vielä.

Olen vasta päässyt vauhtiin urallani. Haluan voida lähteä ystävieni kanssa Kreikkaan ja kesäfestareille. Haluan toimintakykyisen kehon, jolla voin treenata kovaa."

Tuollainen ajattelutapa on siis ihan validi legit nykyään? Ei lasta koska halutaan festareille ja Kreikkaan joka vuosi? Maassa jossa on syntyvyyskriisi jota halutaan paikkailla ottamalla lisää ulccareita sisään tekemään pas kaduunit??

Kommentit (155)

Vierailija
61/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helkuttia ettei lasten kanssa muka voi tehdä noita edellä mainittuja ihan normaaleja asioita? Meillä on normaalijärjellä siunatut ja hyvin kasvatetut lapset. Todellakin käytiin museoissa, raunioilla, taidenäyttelyissä ja lapset jaksoi kävellä enemmän kuin me vanhemmat. Syövät myös etenat ja kampasimpukat ym. Ja ihan juotiin olutta terassilla. Ainut mitä ei tehty niin klo 23 jälkeen ei enää riekuttu ravintolassa vaan mentiin nukkumaan. Olisi voinut tilata lastenhoitajan mutta se ei ole meidän juttu. Isovanhemmat oli välillä reissussa mukana joten silloin mentiin myös viihteelle kaksin. Lapset ei estä tavallista elämää paitsi jos vanhemmat on kädettömiä tai lapset eivät ole perusterveitä.

- Haluat kiertää IHAN RAUHASSA MONTA TUNTIA jonkun museon tai näyttelyn = Ei onnistu, koska lapsella alkaa olla jo aika pian tylsää ja iskee jano ja nälkäkin

Kuulostaa ihan järkyttävältä "lomalta"! En maksaisi tuollaisesta euroakaan. Onneksi ei ole lapsia eikä tule.

Vierailija
62/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassu kohta tuo toimintakykyinen keho ja treenaus. Mulla on tosi toimintakykyinen keho ja treenaan välillä kovasti. Kaksi lasta olen aikanaan synnyttänyt.

N50

Mitä hassua siinä on? Se että juuri SINULLA on toimintakykyinen keho ei tarkoita että kaikilla synnyttäneillä naisilla olisi. 

Luuletko että yksikään mies suostuisi synnyttämään jos vaarana olisi että koko kikkeli repeää ja sitten se vaan tikattaisiin kasaan vähän sinnepäin, ei väliä vaikka jäisi ihan repaleiseksi ja toimintakykykin olisi vähän niin ja näin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helkuttia ettei lasten kanssa muka voi tehdä noita edellä mainittuja ihan normaaleja asioita? Meillä on normaalijärjellä siunatut ja hyvin kasvatetut lapset. Todellakin käytiin museoissa, raunioilla, taidenäyttelyissä ja lapset jaksoi kävellä enemmän kuin me vanhemmat. Syövät myös etenat ja kampasimpukat ym. Ja ihan juotiin olutta terassilla. Ainut mitä ei tehty niin klo 23 jälkeen ei enää riekuttu ravintolassa vaan mentiin nukkumaan. Olisi voinut tilata lastenhoitajan mutta se ei ole meidän juttu. Isovanhemmat oli välillä reissussa mukana joten silloin mentiin myös viihteelle kaksin. Lapset ei estä tavallista elämää paitsi jos vanhemmat on kädettömiä tai lapset eivät ole perusterveitä.

Sinulla on poikkeuksellisen helpot ja reippaat lapset, mikäli kirjoituksesi siis on totta.

Muistan kun himoliikkuja- ja retkeilijä ystäväni visioi miten sitten retkeilee ja hiihtää lapsen kanssa. No todellisuus olikin sitten sitä, että lasta ei nuo aktiviteetit  kiinnostaneet ollenkaan, aina pelkkää marinaa ja narinaa. 

Vierailija
64/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassu kohta tuo toimintakykyinen keho ja treenaus. Mulla on tosi toimintakykyinen keho ja treenaan välillä kovasti. Kaksi lasta olen aikanaan synnyttänyt.

N50

Hyvä juttu! Mulla ei ole. Olen ollut kolmessa leikkauksessa viimeisen viiden vuoden aikana. Liikunnan harrastamiselle ei ole ollut riittävästi aika eikä voimia perheen, vaativan työn ja sairastelun ohella. Ja kyllä, olin oikein mainiossa kunnossa ennen lapsia.

Vierailija
65/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei Kreikkaan voi mennä lasten kanssa?

Mikä Kreikan matkan todellinen tarkoitus on?

Juu, voi mennä. Vaihtamaan vaippoja, istumaan lastenaltaan reunalle ja miettimään, mitähän se nirso taapero suostuisi paikallisista ruuista maistamaan. 

Matkan todellinen tarkoitus lienee rentoutuminen, en sitten tiedä kuinka hyvin se toteutuu lentokoneessa korvakipujaan kirkuvan pikkulapsen kanssa.

T. Teinien äiti

Asennoitumiskysymys. Meillä on matkusteltu vauvojen ja taaperoiden kanssa, eikä ongelmia ole ollut. Toki jos loma-matkan ainoa tavoite on bilettäminen niin silloin kannattaa jättää lapset kotiin. Tai jättää ne tekemättä. Silloin kun on lapsia siloin eletään siinä rytmissä ja niillä ehdoilla. Tämän päivän ongelma on se, että ihmiset ei kes

Ihan jos matkan tarkoitus on nähdä kohdemaata, niin se ei ole samalla tavalla mahdollista lasten kanssa kuin ilman lapsia. Tottakai mennään lasten tahtiin, mutta se tarkoittaa, että ei tehdä kovin montaa asiaa päivässä, eikä mitään vaativaa. Jos ei tykkää maata rannalla eikä viihdy lomakylissä, niin kyllä haittaa matkustelua. Puhumattakaan sitten hinnasta

Vierailija
66/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N50

Mitä hassua siinä on? Se että juuri SINULLA on toimintakykyinen keho ei tarkoita että kaikilla synnyttäneillä naisilla olisi. 

Luuletko että yksikään mies suostuisi synnyttämään jos vaarana olisi että koko kikkeli repeää ja sitten se vaan tikattaisiin kasaan vähän sinnepäin, ei väliä vaikka jäisi ihan repaleiseksi ja toimintakykykin olisi vähän niin ja näin? 

TÄMÄ. Miehille pitää tehdä lisääntymisestä samanlainen väkivalta- ja silpomisfestivaali kuin mitä siitä ollaan naisille tehty. Lääkärit poistelevat salaa kiveksiä ja jos ei tule siemen ulos niin se viilletään skalpellilla! Ja ei todellakaan mitään kotisiemennyksiä vaan sairaalaan sairaiden ja vanhojen ukkojen kovakouraisiin otteisiin ejakuloimaan veitsiuhan alla.

Vierailija
67/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan on VALIDI LEGIT. Jokainen on lain sallimissa rajoissa vapaa tekemään elämällään, mitä haluaa.

Vierailija
68/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset jaksoi kävellä enemmän kuin te vanhemmat, niin te ette taida pitää kovin aktiivisista lomista. No, toiset pitää ja sellaisen lapset kyllä estää aina jonnekin teini-ikään asti. Plus toki lapsiperhe-elämään menee niin paljon rahaa, ettei sitä jää enää matkusteluun. 

Vierailija
69/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N50

Ei kai se nyt mitään haittaa jos vähän housuun lirahtelee ja lonkat muljuu sinne tänne. 

Vierailija
70/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kenellekin on tärkeää. Mulle ei mitkään maailman lomamatkat voisi korvata sitä, jos jäisin lapsettomaksi. Se olisi elämäni suurin suru, jota ei voisi täyttää millään määrällä huvituksia.

Vierailija
71/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vain yksi lapsi ja en kokenut, että elämä olisi ollut erilaista verrattuna siihen, ettei ollut lapsia. Teimme kaikkia samoja asioita, kuin ennen lasta. Matkustelimme todella paljon, ekan kerran lapsen ollessa kuukauden vanha. Olin silloin vielä matkatoimistossa töissä, joten matkustaminen oli edullista ja aika arkipäiväistä. Lapsen kanssa pääsin kohteisiin, jonne en olisi ikinä aikuisena kehdannut mennä kuten Legoland.

Tuttavapiirissämme oli kahden lapsen perheitä. Ja kyllähän se arki oli heillä täysin erilaista kuin meillä. Jo pelkästään siksi, että kahden lapsen kasvattaminen tulee kalliimmaksi kuin yhden. Lisäksi monet halusivat tehdä lapset mahdollisimman pienellä ikäerolla, jotta heillä olisi seuraa toisistaan. Nämä sisarukset riitelivät koko ajan, tai siltä se ainakin näin ulkopuolisesta tuntui. 

Olen tyytyväinen, ettei meillä ole toista lasta. Toki aiemmin mietin, että olisin tehnyt saman ratkaisun, min

Sama juttu. Luojan kiitos on vain yksi lapsi! Tosi monet haksahtaa siihen "kaksi menee siinä missä yksikin" ja sitten erotaankin kun ei se ihan silleen sitten mennytkään. Yhden lapsen kanssa kaikki on vaan hemmetisti helpompaa. Tulee ihan paha olo kun seuraa tuttavia joilla pari / useampi muksu, ja sitä huutotappelua sisarusten välillä. Ei kiitos ikinä.

Vierailija
72/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Kreikkaan voi mennä lasten kanssa?

Mikä Kreikan matkan todellinen tarkoitus on?

Giorgoksen muna

Vierailija
73/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maassa jossa on syntyvyyskriisi jota halutaan paikkailla ottamalla lisää ulccareita sisään tekemään pas kaduunit??"

Siis ajattelitko että nämä olisivat jollekin syitä synnyttää lapsi? Yhteiskunnallinen velvollisuus? Vieläpä yhteiskunnassa jonka asenne lapsen hoidossa auttamiseen, ihan sama miten poikki vanhemmat ovat, on mitä on.

Vierailija
74/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on poikkeuksellisen helpot ja reippaat lapset, mikäli kirjoituksesi siis on totta.

Muistan kun himoliikkuja- ja retkeilijä ystäväni visioi m

Mä kanssa nautin aktiivilomasta. En halua maksaa ulkomaanmatkasta vain rannalla tai alraanreunalla istuakseni. Haluan liikkua pyörällä ja kävellen paikasta toiseen. Nähdä kaunista luontoa ja historiallisia rakennuksia. Maistaa eksoottisia ruokia.

Tiedän, että meidän 10-vuotias haluais viettää koko loman hotellin altaassa. Sitten vinkuisi, että "en jaksa enää kävellä", ennen kuin on päästy edes hotellin ovesta ulos. Ei suostuisi syömään mitään uusia ruokia. Seuraavaksi olisikin sitten tylsää ja sitten vielä pissat housussa. Kyllä siinä menis rahat haaskuun, eikä taitais olla kenellekkään kivaa..

Vierailija
75/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä lapsia jos rahasta ei tarvitse murehtia yhtään. Eli voin palkata lastenhoitajan, siivoojan, kokin ja personal trainerin ilman mitään mutinoita.

Jos synnytyksestä jää mitään komplikaatioita niin visa vaan vinkumaan ja hoidatan kaiken yksityisellä kun julkiselta ei apua välttämättä saa. 

Ennen lapsia mennään naimisiin ja avioehdossa mies kompensoi joka ikisen vuoden jonka olen poissa työelämästä ja kun eläke ei kerry jos joskus erotaan. 

Mies maksaa kaiken sen aikaa kun en ole työelämässä ja ei tule mitään 50/50 kitinöitä, eikä todellakaan asuta missään gheton homeisessa kerrostalo kaksiossa. Sen lisäksi miehen pitäisi olla toki minulle sopiva puoliso.

Vierailija
76/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin tehdä lapsia jos rahasta ei tarvitse murehtia yhtään. Eli voin palkata lastenhoitajan, siivoojan, kokin ja personal trainerin ilman mitään mutinoita.

Jos synnytyksestä jää mitään komplikaatioita niin visa vaan vinkumaan ja hoidatan kaiken yksityisellä kun julkiselta ei apua välttämättä saa. 

Ennen lapsia mennään naimisiin ja avioehdossa mies kompensoi joka ikisen vuoden jonka olen poissa työelämästä ja kun eläke ei kerry jos joskus erotaan. 

Mies maksaa kaiken sen aikaa kun en ole työelämässä ja ei tule mitään 50/50 kitinöitä, eikä todellakaan asuta missään gheton homeisessa kerrostalo kaksiossa. Sen lisäksi miehen pitäisi olla toki minulle sopiva puoliso.

Nykyään miehillä on ihan samanpituiset vanhempainvapaat kuin naisilla

Vierailija
77/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on syynsä, miksi jotkut eivät lisäänny.

Darwin tiesi, tietäjät tietää, jonnet treenaa.

Vierailija
78/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nyt niistä lomamatkoista tai festareista ole kiinni, ne on vain esimerkkejä. Epävarma olo on monesta syystä: ura on sellaisella alalla, jossa uralla pysymisestä tai varsinkaan siellä etenemisestä ei ole mitään takeita, jos menee hankkimaan lapsia. Esimerkiksi oma palkkani palasi ennen lapsia -tasolle vasta 10v esikoisen syntymän jälkeen. Tämähän kaikki kertautuu myös sitten eläkkeissä

Lapsia ei noin vain tilailla omaan elämään sopivaksi. Jos päättää toivoa lasta, ottaa riskin, että saa haastavan, huonosti nukkuvan, ihan eri rytmissä elävän tai vaikka vaikeavammaisen tai sairaan lapsen. Kyllä takuuvarmasti muuttaa elämää eikä helpompaan suuntaan.

Voi myös huolettaa, että miten jaksaa ja mitä annettavaa lopulta on sille uudelle ihmiselle. Mitä oikeutta on oikeastaan synnyttää tänne enää uusia ihmisiä kärsimään?

Ja sitten myös tuo jo mainittu ikä: mitä vanhempi on, sitä selkeämmin osaa todennäköisesti ajatella myös riskejä. 

Mulla on lapsia, kaksi. En ikinä menisi sanomaan, että lapset ei muka vaikuttaisi elämänvalintoihin ja siihen, millaiseksi arki muodostuu. Todellakin vaikuttaa, ihan asumisvalinnoista lähtien. Meillä ainakin olisi puolet pienempi laina ja monin verroin pienemmät menot ilman lapsia. Autoakaan ei tarvittaisi. Nukuttaisiin aamulla pidempään, olisi paremmat mahdollisuudet tehdä työt kunnolla, olisi enemmän harrastuksia ja ystäviäkin nähtäisiin useammin. En vaihtaisi, koska toivoin lapsia ihan tarkoituksella, mutta ymmärrän erittäin hyvin, ettei tällainen perhe-elämä ole kaikkien juttu

Vierailija
79/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia on vaikka yksi ja hänet laittaa vuoden ikäisenä päiväkotiin, äiti on kotona puoli vuotta ellei isä luovuta hänelle omia vapaitaan. Ruokaa ei ole mikään pakko kokata, eineksillä pärjää. Yhden lapsen sotkut eivät nyt ihan siivoojaa tarvitse. Hänet voi myös kasvattaa siivoamaan itse leikkinsä. 

Lastenhoitaja olisi kieltämättä ihan kätevä.

Puhutko siis tilanteesta jossa olet useamman lapsen kotiäiti?

Vierailija
80/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan

Mä kanssa nautin aktiivilomasta. En halua maksaa ulkomaanmatkasta vain rannalla tai alraanreunalla istuakseni. Haluan liikkua pyörällä ja kävellen paikasta toiseen. Nähdä kaunista luontoa ja historiallisia rakennuksia. Maistaa eksoottisia ruokia.

Tiedän, että meidän 10-vuotias haluais viettää koko loman hotellin altaassa. Sitten vinkuisi, että "en jaksa enää kävellä", ennen kuin on päästy edes hotellin ovesta ulos. Ei suostuisi syömään mitään uusia ruokia. Seuraavaksi olisikin sitten tylsää ja sitten vielä pissat housussa. Kyllä siinä menis rahat haaskuun, eikä taitais olla kenellekkään kivaa..

10-vuotias vinkuu ja pissaa housuun eikä osaa kävellä? Oletko kasvattanut hänet tynnyrissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi