Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Olen aina halunnut äidiksi nyt olen melkein 30-vuotias ja ajatuskin kauhistuttaa

Vierailija
25.02.2025 |

www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000011047597.html

"Kaunistelematon vastaus: en halua luopua minulle tärkeistä asioista ainakaan vielä.

Olen vasta päässyt vauhtiin urallani. Haluan voida lähteä ystävieni kanssa Kreikkaan ja kesäfestareille. Haluan toimintakykyisen kehon, jolla voin treenata kovaa."

Tuollainen ajattelutapa on siis ihan validi legit nykyään? Ei lasta koska halutaan festareille ja Kreikkaan joka vuosi? Maassa jossa on syntyvyyskriisi jota halutaan paikkailla ottamalla lisää ulccareita sisään tekemään pas kaduunit??

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hankinnan jälkeen on aikaa treenata, vartalo ei mene pilalle synnyttämisestä. Lapsenkin kanssa voi matkustaa, tai jättää lapsi isovanhemmille hoiton matkan ajaksi.

Vierailija
42/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku todella noin tyhmä? Myöhemmin voi tehdä kaikkea muuta, mutta lapsia ei voi tehdä myöhemmin. Ikä estää myöhemmin lasten teon, treenata ehtii ja matkustaa kyllä milloin vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsettomuuspäätökseni taustalla on kyllä paljon syvällisemmät syyt kuin jotkut Kreikan matkat, mutta ehkäpä tämä ihminen ei uskalla myöntää todellista syytä ja toisaalta lapsia pukataan maailmaan tosi heppoisin perustein. 

Vierailija
44/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vain yksi lapsi ja en kokenut, että elämä olisi ollut erilaista verrattuna siihen, ettei ollut lapsia. Teimme kaikkia samoja asioita, kuin ennen lasta. Matkustelimme todella paljon, ekan kerran lapsen ollessa kuukauden vanha. Olin silloin vielä matkatoimistossa töissä, joten matkustaminen oli edullista ja aika arkipäiväistä. Lapsen kanssa pääsin kohteisiin, jonne en olisi ikinä aikuisena kehdannut mennä kuten Legoland.

Tuttavapiirissämme oli kahden lapsen perheitä. Ja kyllähän se arki oli heillä täysin erilaista kuin meillä. Jo pelkästään siksi, että kahden lapsen kasvattaminen tulee kalliimmaksi kuin yhden. Lisäksi monet halusivat tehdä lapset mahdollisimman pienellä ikäerolla, jotta heillä olisi seuraa toisistaan. Nämä sisarukset riitelivät koko ajan, tai siltä se ainakin näin ulkopuolisesta tuntui. 

Olen tyytyväinen, ettei meillä ole toista lasta. Toki aiemmin mietin, että olisin tehnyt saman ratkaisun, minkä äitini teki, eli lapset syntyivät 10v.ikäerolla. Mutta 10v. myöhemin olin itsekin vanhempi, enkä olisi enää jaksanut alkaa kasvattaa toista lasta. 

Vierailija
45/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsettomuuspäätökseni taustalla on kyllä paljon syvällisemmät syyt kuin jotkut Kreikan matkat, mutta ehkäpä tämä ihminen ei uskalla myöntää todellista syytä ja toisaalta lapsia pukataan maailmaan tosi heppoisin perustein. 

Hyvin moni puskee lapsia maailmaan ajattelematta asiaa sen enempää. Sitten kitistään kun ei olekaan omaa aikaa ja kaikki rahatkin menee lapsiin ja parisuhdekin vetelee viimisiään. 

Vierailija
46/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte lapsen, niin tehkää yksi. Yhden lapsen kanssa on helppoa eikä arki ole hirveää ja väsyttävää hulabaloota. Ihan liian moni hommaa useamman lapsen koska ajattelevat että niin kuuluu tehdä. Ei siitä ole mitään takeita että niistä lapsista on seuraa toisilleen, tunnen esim kolmilapsisen perheen ja ne penskat ei tee mitään muuta kuin tappelee keskenään. 

Vierailija
47/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hankinnan jälkeen on aikaa treenata, vartalo ei mene pilalle synnyttämisestä. Lapsenkin kanssa voi matkustaa, tai jättää lapsi isovanhemmille hoiton matkan ajaksi.

Odotas kun saatkin erityislapsen. Mies häipyy kuvioista ja kukaan ei halua lasta hoitoon. Siinähän onkin sitten hyvä treenailla ja puuhastella. 

Vierailija
48/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä voi tehdä lasten kanssa (matkustelu ym.) on kuitenkin miljoona kertaa mukavampaa ilman lapsia.

Olin hiljattain laskettelemassa ystäväni kanssa jolla oli mukana kaksi alle kouluikäistä lasta. Ei siitä touhusta tullut yhtään mitään, kokoajan jompi kumpi penskoista kitisi, kokoajan oli joku ongelma. 

Vierailija
49/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempana kaduttaa todennäköisesti. 30 v. olis vielä hyvä aika tehdä lapsia. Oman jälkikasvun näkeminen, kasvattaminen, rinnalla kulkeminen voittaa 100-0 kreikan lomat ja festarit. Sitäpaitsi, lapset ei sulje elämästä mitään pois, paitsi ehkä vauva-aikana. t. m 45

Ihan mielenkiinnosta, löytyyköhän aiheesta hyvää Suomessa tehtyä tutkimusta? Siis siitä, että kuinka monia vapaaehtoisesti lapsettomia kaduttaa vanhana. Monessa paikassa olen tuon lausahduksen kuullut, mutta olisi kiinnostavaa tietää kuinka paljon se vastaa todellisuutta. Itselläni ei ole käsitystä suuntaan tai toiseen aiheesta. 

Vierailija
50/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vartalo osalla menee pilalle, enkä nyt siis puhu mistään muutamista raskausarvista tai edes isommista kosmeettisista ongelmista. 

Vierailija
51/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ole kuitenkin jokaisen henkilökohtainen päätös tekeekö niitä vauvoja vai ei? 

Vierailija
52/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi syyttää synnytysikäisiä naisia siitä että he eivät halua lisääntyä. Tyhmempikin huomaa kuinka huono diili se on naiselle. Kannattaa lisääntyä vain jos siihen on oikeasti halua ja kutsumusta.

Sanon tämän ihan kaikella rakkaudella. Itse olen nelikymppinen yhden lapsen äiti ja nyt kieltämättä vähän kaduttaa kuinka tyhmä ja naiivi sitä on aikoinaan ollutkaan. 

Vierailija
53/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vartalo osalla menee pilalle, enkä nyt siis puhu mistään muutamista raskausarvista tai edes isommista kosmeettisista ongelmista. 

Todellakin näin, voi mennä keho pilalle, mä repesin suoleen saakka ja aina noita repeämiä ei saada kunnolla korjatuksi. Kipu oli älytöntä ensimmäiset kuukaudet. Ja mahassa on erkauma, joka aiheuttaa selkäkipuja. Puhumattakaan pömpöstä, aiemmin olin laiha, nyt näytän sellaselta laihalta läskiltä, siis siltä kuin en harrastaisi ollenkaan liikuntaa. En tunnista itseäni ollenkaan peilikuvasta.

Vierailija
54/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko taas huomauttaa että bilettäminen tai lasten hankkiminen ei ole ne ainoat vaihtoehdot, mitä tehdä elämällänsä. Ei se ole niin, että jos et hanki lapsia, haluat vain käydä baanalla ikuisesti. Monelle lapsia hankkineelle elämä ennen lisääntymistä näyttää olleen pelkkää juhlintaa, joten se on heidän ainoa referenssinsä lapsettoman elämään. Tämä näkyykin siinä, että kun päästään irrottautumaan lapsista, ollaan sitten viihteellä ihan kunnolla. Koska miten muuten sitä itrottelisi kun on kerrankin liikkeellä ilman kersoja. Mutta me lapsettomatkin aikuistutaan, kypsytään, vanhetaan. Eri asiat kiinnostaa keski-ikäistä lapsetonta kuin kuin kaksikymppistä lapsetonta. Elämä ilman lapsia on myös stressittömämpää joten on vähemmän tarvetta nollata. 

Vierailija
55/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho muuttuu joka tapauksessa ja jos ihminen yhtään aikuistuu, niin kyllä sitä elämältä muutakin haluaa kuin jotain ulkonäköasiaa. 

Henkilö ei vaikuta tarpeeksi kypsyltä tekemään päätöksiä suuntaan taikka toiseen. 

Ja joo, itse olen vela, eikä päätös mihinkään piletyksiin pohjautunut.

Vierailija
56/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu kohta tuo toimintakykyinen keho ja treenaus. Mulla on tosi toimintakykyinen keho ja treenaan välillä kovasti. Kaksi lasta olen aikanaan synnyttänyt.

N50

Vierailija
57/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tätäkin palstaa lukee, niin ei ihme, jos nuoret naiset pelkäävät lasten myötä muuttuvat tällaisiksi katkeriksi nipoiksi mitä täällä on.

Vierailija
58/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mikään pakko puskea lapsia jos tuntuu ettei oo valmis. Synnyttämätön on ihan yhtä arvokas kuin synnyttänyt.

Vierailija
59/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi on ja luojan kiitos onneksi on isovanhemmat jotka hoitaa (ja myös tulevat vaikka matkoille mukaan hoitamaan). Ei muuten jaksaisi. Toista lasta en hanki, rajoittaisi liikaa elämää

Vierailija
60/155 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi syyttää synnytysikäisiä naisia siitä että he eivät halua lisääntyä. Tyhmempikin huomaa kuinka huono diili se on naiselle. Kannattaa lisääntyä vain jos siihen on oikeasti halua ja kutsumusta.

Sanon tämän ihan kaikella rakkaudella. Itse olen nelikymppinen yhden lapsen äiti ja nyt kieltämättä vähän kaduttaa kuinka tyhmä ja naiivi sitä on aikoinaan ollutkaan. 

Älä soimaa itseäsi. Naisille hoetaan pikkutytöstä asti joka tuutista kuinka ihana asia perheellistyminen on ja kuinka se on melkeinpä velvollisuus, mitään negatiivisia aspekteja ei koskaan mainita. Et ole ainoa, joka on tuohon lankaan mennyt.