Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Opiskelijoiden tapa ärsyttää monia kahviloissa näin nuoret naiset puolustautuvat

Vierailija
25.02.2025 |

Olen itse monesti käynyt kahvilassa, jossa se on aivan täynnä näitä opiskelijoita, jotka ostavat kahvin, vievät kaiken tilan ja istuskelevat kännyköillä ja tietokoneiden kanssa. Ei ollut viime käynnillä ollenkaan kivaa, kun olin suosikki kahvilassa syömässä lounasta, ja opiskelijat olivat vieneet kaikki ikkuna ja rauhalliset paikat, ja jäljellä oli vain yksi pöytä jäljellä ulko oven ja wc oven välissä. Samaan aikaan ne opiskelijat olivat ostaneet juuri sen yhden kahvin tai teen, ja vieneet kaiken tilan. Moni oli jopa kaksi tuntia, kun näin heidät mennessäni kahvilan ohi ulkopuolelta. Kahviloiden on ihan turha valittaa, että ei ole maksavia asiakkaita, kun kaikki opiskelijat vievät tilat. Itse ainakin lopetin käyntini omassa vakkari paikassani. 

Kommentit (723)

Vierailija
501/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua olla sellaisen kahvilan asiakas, jossa työskennellään kannettavien äärellä. Ei se ole enää kahvila, vaan toimisto. En voisi kuvitellakaan opiskelevani hälyisässä ympäristössä. Ennen luettiin kotona ja kirjastossa!

No älä ole. Yleensä ne vanhemmat ja perinteisemmät paikat eivät vedä puoleensa nuoria. Kyllä kahviloita riittää kaikille.

Mutta kahviloilla ei riitä massia.

Vierailija
502/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso ovat niitä minä minä minä ihmisiä.

Höpöhöpö. Olen itse nelikymppinen perusterveydenhuollossa työskentelevä henkilö ja voin käsi sydämellä sanoa että nämä tämän päivän parikymppiset ovat pääasiassa kohteliain ja hyväkäytöksisin sukupolvi kaikista asiakkaistamme. Varsinkin nuorten miesten käytöstavat oikein hymyilyttävät. Hymyillään, ollaan kohteluaita, katsotaan silmiin ja kiitetään. Tottakai poikkeuksia löytyy myös aina. Huonoiten käyttäytyvät ihmiset ovat koko työurani ajalta katsoen juuri ne pahamaineiset suuret ikäluokat, 40-50-lukujen lapset.

Todennäköisesti sinun vanhempiesi ikäluokka käyttäytyy huonoiten, vai mitä tarkoitat? Mielestäni todella masentavaa leimata ihmiset sellaiseksi ja tällaiseksi iän, sukupuolen, pol

Suutuin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua olla sellaisen kahvilan asiakas, jossa työskennellään kannettavien äärellä. Ei se ole enää kahvila, vaan toimisto. En voisi kuvitellakaan opiskelevani hälyisässä ympäristössä. Ennen luettiin kotona ja kirjastossa!

No älä ole. Yleensä ne vanhemmat ja perinteisemmät paikat eivät vedä puoleensa nuoria. Kyllä kahviloita riittää kaikille.

Mutta kahviloilla ei riitä massia.

Jos yksi kahvila on täynnä nuoria ja toiseen menvät mummot niin siinähän on massia kaikile.

Vierailija
504/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni hämmästyttää lähinnä kaksi asiaa

1) Eikö opiskelijoilla ole enää lainkaan esim luentoja tai muuta läsnä olo velvoitetta, eli opiskeleeko kaikki nykyään pelkästään itsenäisesti tai vain etänä, kuten corona aikoina tehtiin 2020-2021, vai miksi notkuvat päivät päästään kahviloissa?

2) mielestäni itsenäinenkin opiskelu ja pänttääminen vaadi kuitenkin keskittymistä, miten tämä onnistuu paremmin äänekkäässä kahvilassa kuin kotonaan tai vaikkapa yliopistojen aika laajoissakin toimintatiloissa ja  kuten mainittu aiemmin, yliopistoilla on  käytännössä aina omia tiloja opiskelijoilleeneli  miksi juuri muidenkin ihmisten käyttämät kahvilat, en vaan ymmärrä?

Voihan sitä sitten vapaa-ajallaan nähdä niitä kavareitakin, luulisi että huonosti tuossa opinnotkin etenee. Tehokas opiskelu on  (tai ainakin kuuluisi olla) kokopäivä työtä.

Vierailija
505/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua ja varmaan samoja kommentteja on rapissut, mutta tämä on todellakin asia, joka on ärsyttänyt mua jo pitkään. Itsekin tykkään käydä kahviloissa ja menen niihin nimenomaan juomaan ja syömään jotain, istumaan hetkiseksi, mutta en majoittumaan tuntikausiksi. Usein on tilanne se, että kahvilan pöydät on täysiä ja monessa pöydässä istuu joku näpyttelemässä läppäriä, tai lukemassa jotain selvästi aikaa sitten tyhjentynyt kahvikuppi ja lautanen edessään. Usein nämä varmaan on opiskeljoita, joskus joku saattanee olla tekemässä jotain etä töitäkin. Siinä sitten pyörit oman tarjottimesi kanssa ihmettelemässä, että mihin voisin istua, tai voinko mihinkään.

En tosiaankaan ymmärrä moista kulttuuria, että kahvilan pöytä vallataan tuntikausiksi. Ei varmaan kauhean kannattavaa kahvilanpitäjillekään, kun tusklmpa ne tuntikausia pöydässä istuvat opiskelijat käy useampaa kertaa tiskillä tekemässä tilauksia.

Vierailija
506/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni hämmästyttää lähinnä kaksi asiaa

1) Eikö opiskelijoilla ole enää lainkaan esim luentoja tai muuta läsnä olo velvoitetta, eli opiskeleeko kaikki nykyään pelkästään itsenäisesti tai vain etänä, kuten corona aikoina tehtiin 2020-2021, vai miksi notkuvat päivät päästään kahviloissa?

2) mielestäni itsenäinenkin opiskelu ja pänttääminen vaadi kuitenkin keskittymistä, miten tämä onnistuu paremmin äänekkäässä kahvilassa kuin kotonaan tai vaikkapa yliopistojen aika laajoissakin toimintatiloissa ja  kuten mainittu aiemmin, yliopistoilla on  käytännössä aina omia tiloja opiskelijoilleeneli  miksi juuri muidenkin ihmisten käyttämät kahvilat, en vaan ymmärrä?

Voihan sitä sitten vapaa-ajallaan nähdä niitä kavareitakin, luulisi että huonosti tuossa opinnotkin etenee. Tehokas opiskelu on  (tai ainakin kuuluisi olla) kokopäivä työtä.

Ei meillä ainakaan ollut hirveästi, joka oli itsellekin aika ihmetys ja vähän myös pettymys. Kurssin aluksi parit luennot, ja sitten hirveä määrä itsenäistä työskentelyä, lopuksi esiteltiin tuotoksia presentaatioilla, jne. Ohjaajan kanssa saattoi olla kahdenkeskisiä tai ryhmätapaamisia lisäksi, mutta vapaatahan se oli

Vierailija
507/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kahvila on luonteva paikka tavata. Niin se on monelle muullekin, joten en oikein ymmärrä, miksi täällä parjataan opiskelijoita siitä. Jos tilaa ei muuten ole, niin aina voi kysyä, saako tähän istua. Ei kai se suun avaaminen voi niin vaikeaa olla?

Kateuttahan se. Mummo joutui opiskelemaan yksiössään ja nyt hän vihaa, että nuoret elävät toisenlaisessa maailmassa. Ei mitään uutta auringon alla.

Se mummo on todennäköisesti hankkinut paremmat tiedot ja taidot opiskellessaan siellä rauhallisessa yksiössään sen sijaan, että olisi asettautunut näytteille meluisaan kahvilaan näpyttelemään läppäriään ja räpsimään cooleja kuvia hastagilla #opiskelua #kahvillagimmojenkanssa #kauralatte lol

Vierailija
508/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua ja varmaan samoja kommentteja on rapissut, mutta tämä on todellakin asia, joka on ärsyttänyt mua jo pitkään. Itsekin tykkään käydä kahviloissa ja menen niihin nimenomaan juomaan ja syömään jotain, istumaan hetkiseksi, mutta en majoittumaan tuntikausiksi. Usein on tilanne se, että kahvilan pöydät on täysiä ja monessa pöydässä istuu joku näpyttelemässä läppäriä, tai lukemassa jotain selvästi aikaa sitten tyhjentynyt kahvikuppi ja lautanen edessään. Usein nämä varmaan on opiskeljoita, joskus joku saattanee olla tekemässä jotain etä töitäkin. Siinä sitten pyörit oman tarjottimesi kanssa ihmettelemässä, että mihin voisin istua, tai voinko mihinkään.

En tosiaankaan ymmärrä moista kulttuuria, että kahvilan pöytä vallataan tuntikausiksi. Ei varmaan kauhean kannattavaa kahvilanpitäjillekään, kun tusklmpa ne tuntikausia pöydässä istuvat opiskelijat käy useampaa kertaa tiskillä tekemässä tilauksia.<

Siis on olemassa sellaisia paikkoja, kun pikaruokaravintola, drive-in, huoltoasema. Näissä on tarkoitus käydä ravitsemassa itseään ja painua hemmettiin. Ravintoloissa, kahviloissa, ym. saa ja kuuluukin seurustella, tai oleskella. Kirjojen lukeminen kahviloissa taitaa olla yleistä jossakin päin maailmaan, sitten tulivat kännykät ja läppärit

Jotenkin vaikea käsittää, miten se viha kohdistuu näihin läppäröitsijöihin. Jos kahvila on täynnä ja siellä ei ole yhtään läppäriä, skannaatko silloinkin, kenellä on vain 1 kahvikuppi ja alat vihaamaan häntä, kun naapurilla on 1 kahvikuppi ja lautanen? Mielestäni tuo on ihan selvää maalittamista - johtuuko sitten ihan puhtaasti siitä kateudesta, että nykymallinen opiskelu ja työnteko mahdollistaa joustavamman oleilun siellä missä on mukavaa. 

Vierailija
509/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä suurin syy tähän kahvila käyttäytymiseen on että halutaan tuoda julki että minä olen opiskelija, katsokaa ja ihailkaa...surkeeta sakkia, ihan kuin meidän persut, tyhmyys tivistyy...

Vierailija
510/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kahvila on luonteva paikka tavata. Niin se on monelle muullekin, joten en oikein ymmärrä, miksi täällä parjataan opiskelijoita siitä. Jos tilaa ei muuten ole, niin aina voi kysyä, saako tähän istua. Ei kai se suun avaaminen voi niin vaikeaa olla?

Kateuttahan se. Mummo joutui opiskelemaan yksiössään ja nyt hän vihaa, että nuoret elävät toisenlaisessa maailmassa. Ei mitään uutta auringon alla.

Se mummo on todennäköisesti hankkinut paremmat tiedot ja taidot opiskellessaan siellä rauhallisessa yksiössään sen sijaan, että olisi asettautunut näytteille meluisaan kahvilaan näpyttelemään läppäriään ja räpsimään cooleja kuvia hastagilla #opiskelua #kahvillagimmojenkanssa #kauralatte lol

Niin tai erilaiset. Mistä sitä tietää tuleeko noista naisista influenssereita tai vaikka asiantuntijoita, joiden tehtävä onkin olla rennosti esillä. Mitä se mummolle kuuluu mitä he tekevät ylipäätänsä.

Vierailija
511/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä joka  lupasi soittaa poliisille, jos ystävällinen mummo menee juttelemaan läppäri-ihmiselle, kun muualla ei ole tilaa istua, niin mitäpä luulet että pollisi tekee, tai millä nimikkeellä teet sen rikosilmoituksen jolla myös uhkasit? Se kahvilanpitäjä kun viime kädessä on se joka päättää kuka on tervetullut , kuka ei. Ei poliisi.

Kylläpä luulen että poliisi vastaa myös että eikös tänne tulla juurikin niitä muita ihmisiä katselemaan ja tapaamaan. Ja jos pöydässäsi on kahvilan ainoat  vapaat paikat, niin mitähän "itsemääräämis oikeutta" siinä rikotaan. LOL , kuten nuoriso sanoo, ja taitaisi vissiin se poliisikin sanoa.

t. Jutteleva mummo

Vierailija
512/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä suurin syy tähän kahvila käyttäytymiseen on että halutaan tuoda julki että minä olen opiskelija, katsokaa ja ihailkaa...surkeeta sakkia, ihan kuin meidän persut, tyhmyys tivistyy...

Tai sitten se, että on vapaata aikaa ja varaa käyttää yhteiskunnan palveluja, ja käyttäytyy kuin mikäkin ihminen, joka menee ulos eikä istu yksiössään nypläämässä napaansa. Uskomattoman katkeraa settiä koko ketju täynnä, ei voi muuta sanoa :D 

Vierailija
513/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se, että on vapaata aikaa ja varaa käyttää yhteiskunnan palveluja, ja käyttäytyy kuin mikäkin ihminen, joka menee ulos eikä istu yksiössään nypläämässä napaansa. Uskomattoman katkeraa settiä koko ketju täynnä, ei voi muuta sanoa :D 

On varaa ostaa yksi kahvikuppi?

Vau.

Vierailija
514/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä joka  lupasi soittaa poliisille, jos ystävällinen mummo menee juttelemaan läppäri-ihmiselle, kun muualla ei ole tilaa istua, niin mitäpä luulet että pollisi tekee, tai millä nimikkeellä teet sen rikosilmoituksen jolla myös uhkasit? Se kahvilanpitäjä kun viime kädessä on se joka päättää kuka on tervetullut , kuka ei. Ei poliisi.

Kylläpä luulen että poliisi vastaa myös että eikös tänne tulla juurikin niitä muita ihmisiä katselemaan ja tapaamaan. Ja jos pöydässäsi on kahvilan ainoat  vapaat paikat, niin mitähän "itsemääräämis oikeutta" siinä rikotaan. LOL , kuten nuoriso sanoo, ja taitaisi vissiin se poliisikin sanoa.

t. Jutteleva mummo

Jos tarkoituksena on häiritä toisen toimitnaa ja savustaa tämä ulos niin se ei ole ystävällisyyttä vaan vihamielistä vainoa. Minulle on ihan sama millä nimikkeellä poliisi laittaa mummon nippuun, ei minua ahdistele sen enempää setämiehet kuin mummotkaan

Mietipä tuota omaa ehdotustasi, millainen hullu edes harkitsee toisten aktiivista häiritsemistä ja painostamista ulos kuin mikäkin kiusaava vahtikoira. Ei ole ehkä yhteiskunta ja julkiset palvelut sinun juttusi, jos pidät tuollaista ajattelua ja käytöstä normaalina ja terveenä.

Toki jos läppäripöydässä on ainoa vapaa istuin niin saat perseesi siihen parkkeerata ja avata suusi pullaa varten, mutta et saa alkaa häiriköimään ja kiusaamaan toisia asiakkaita. Huh, hullu.

Vierailija
515/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau.

No ilmeisesti ei ennen vanhaan ollut, kun piti opiskella sisällä yksiössä.

Vierailija
516/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau.

No ilmeisesti ei ennen vanhaan ollut, kun piti opiskella sisällä yksiössä.

Tai sitten oli mutta haluttiin keskittyä opiskeluun, ei itsensä esittelyyn.

Vierailija
517/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä naiset varmaan kuvittelevat opiskelevansa. Samaan tapaan kuin naiset, jotka kuvittelevat, että keski-ikäiset miehet kävelevät tahallaan juurikin HEITÄ päin. Naisillahan on ikiaikainen oikeus kävellä aivan missä tahansa ketään väistelemättä.

Vierailija
518/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luoja mitä klooneja nuo nuoret naiset ovat. Kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt ne kaikki. Pakko päästä esittelemään itseään ja tekoripsiään ja macin läppäriään sinne trendikahvilaan hei, ei voi olla kotona, ei siis vaan voi olla kotona!!

Tämä nyt on siten jo ihan puhtaasti nuorten naisten mollaamista. Kuule, ne nuoret naiset eivät näytä yhtää miltään sinun takiasi. Lopeta tuijottaminen ja pysy kotona. 

Kuka tässä on tuijottanut? Vaikea niitä pimuja on olla näkemättä kun oikein lehtijutussa poseeraavat. Ja livenä tietenkin valtaavat ne kahvilan penkit tuntikausiksi.

Ketju täynnä niljalkeita kuolaamassa normaaleja nuoria naisia. 

Lapsia nuo kyllä vielä ovat ei naisia

Vierailija
519/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan  ylläpitämät  julkiset palvelut. Olisko syytä vähän kerrata yhteiskuntaoppia, hyvä nuoriso.

Kahvilanpitäjät ovat yleensä yksityisyrittäjiä  eivätkä kahvilat ole  siis  nk. julkisia yhteiskunnan ylläpitämiä  tiloja. Nk. julkisia tiloja löytyy  mm. kirjastoista ja sairaaloista (pois lukien että kahvilanpitäjät sielläkin ovat yleensä yksityisrittäjiä joille sairaala on ulkoistanut palvelut ) Verotoimistoista, rakennusvirastoista, sote-pisteistä yms.

Yksityisyrittäjät ,niin ravintoloitsijat, kahvilanpitäjät/omistajat vaikka se K-kaupan  kauppiaskin, saavat itse valita asiakkaansa. Tai asettaa rajoituksia vaikkapa rajaamalla juurikin noita "läppäripöytiä"

Ne eivät ole "yhteiskunnallisia tiloja."

Vierailija
520/723 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin yliopistojen lukusalit ovat kadonneet? Tai kirjastojen? Ennen sai jopa paikan varata jos vaikkapa gradua varten piti kerätä kasaan kirjoja ja muistiinpanoja, niin ei tarvinnut korjata pöytää välillä