Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan ihme touhua täällä päivystyksessä. Eikö prosessia voi nopeuttaa?

Vierailija
25.02.2025 |

Ensin jonotaan hoitajan arviointii.

sitten jonotetaan tutkimuksiin.

sitten jonotetaan lääkärille.

sitten jonotetaan uusiin tutkimuksiin. 

sitten pitää mennä uudestaan päivystykseen. Nyt jonotetaan hoitajan arviointiin. Sen jälkeen varmaan taas lääkärille.

ihan oikeesti? Kuka tämän on suunnitellut? 

Kommentit (310)

Vierailija
181/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos poikasi tai äitisi tutkimus ja hoito olisi edellyttänyt jonkinlaista erikoisruokavaliota tai ravinnotta oloa, et olisi kantanut kasapäin ruokaa sinne. Minä olen ollut kaksi vuosikymmentä töissä erityyppisillä osastoilla, joissa asialla todella on väliä, gastrokirurgiasta neurologiaan. Näillä osastoilla potilaiden ruoanjakolistat päivitetään jola tarjoilukierroksella, viodesti päivässä. Me, jotka vastataan osastokeittiöstä, ei olla virallisesti hoitohenkilökuntaa, mutta tiedonkulku pelaa kyllä molempiin suuntiin. 

=> olen tuo, joka heitti omeletit ilmaan. Ajattelin päivystystä. Ei silloin ole rajoitteita.

On, ja se tulee juuri siitä, kun ei vielä tiedetä jatkoista (esim leikkaus). Päivystyksessä ei ole ruokatarjoilua juuri siksi. 

Vierailija
182/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

euroopassa on ihan ihmeellisiä hoitokäytäntöjä joskus, olen huomannut. jotain papakoetta vartenkin suurinpiirtein tyrkytetään puudutusta ja joutuu taistelemaan ettei sitä laiteta. kun käytä lääkärillä ja hän toteaa vaivan, joka hoituu antibiooteilla, niin hän voi sitten soittaa seuraavana päivänä, että onko olo parantunut. ihan turhaa työtä. tykkään paljonenemmän suomen käytännöistä, että reseptin tullessa hoitaja tai lääkäri kertoo, että oireiden pitäisi helpottaa parissa päivässä, mutta jos ne pahenee, niin otat meihin sitten heti yhteyttä ja sillä selvä. potilaalle annetaan täällä enemmän vastuuta oman terveytensä hoidosta eikä se minusta ole lainkaan huono asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla kun terveyskeskuksessa ei ollut lääkäriaikoja. Yrittivät minullekin suositella klo.16.00 jälkeen päivystykseen menemistä. Näin Helsingissä. 

Vierailija
184/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla kun terveyskeskuksessa ei ollut lääkäriaikoja. Yrittivät minullekin suositella klo.16.00 jälkeen päivystykseen menemistä. Näin Helsingissä. 

Niin, eli se henkilö, joka sinulle suositteli päivysytykseen menemistä, ilmeisesti oli tehnyt arvion, että juuri sinun ja juuri niillä oireilla, olisi syytä päästä lääkärin tarkastukseen nopeammin.

Vierailija
185/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos poikasi tai äitisi tutkimus ja hoito olisi edellyttänyt jonkinlaista erikoisruokavaliota tai ravinnotta oloa, et olisi kantanut kasapäin ruokaa sinne. Minä olen ollut kaksi vuosikymmentä töissä erityyppisillä osastoilla, joissa asialla todella on väliä, gastrokirurgiasta neurologiaan. Näillä osastoilla potilaiden ruoanjakolistat päivitetään jola tarjoilukierroksella, viodesti päivässä. Me, jotka vastataan osastokeittiöstä, ei olla virallisesti hoitohenkilökuntaa, mutta tiedonkulku pelaa kyllä molempiin suuntiin. 

=> olen tuo, joka heitti omeletit ilmaan. Ajattelin päivystystä. Ei silloin ole rajoitteita.

On, ja se tulee juuri siitä, kun ei vielä tiedetä jatkoista (esim leikkaus). Päivystyksessä ei ole ruokatarjoilua juuri siksi. 

Mutta kahvila on kulman takana ja odotushuoneessa automaatit.

Vierailija
186/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pikkuvaivoissa pitää osata vähän kärsiäkin eikä mennä päivystystä ruuhkauttamaan."

Kansalaisia koulutetaan olemaan menemättä päivystykseen ettei olisi vaivaksi.

Minäkin jätin menemättä, koska vaivani oli vain kivulias patti takapuolessa. Ajattelin että nauravat ulos päivystyksestä, kumminkin vain peräpukama.

Sitten yhtäkkiä pamahti päälle 40 asteen kuume ja päivystyksessä sanoivat että olisit voinut tulla aikaisemminkin. Siellä sitten ruuhkautin päivystystä antibioottitiputuksessa ennen kirurgin tapaamista.

Vierailija
187/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kahvila on kulman tak

Joo ja kyllä se wolt tuo pizzaakin päikyn ovelle. Ei itsemääräämisoikeutta ole kumottu, viisasta niiden käyttö ei aina ole. Päivystystähän ei alun perin ole tarkoitettu sellaiseksi, että siellä ehtisi kenellekään tulla nälkä, ja siksi nuo automaatit ovat kompromissi vähän harmaalla alueella. Tästä oli juuri juttua lehdissäkin kun pk-seudun sairaanhoitajat joutuvat tekemään päivystyksessä voileipiä. No minä tekisin ne, jos olisin siellä töissä, mutta meikäläisiä on tukipalveluina vähennetty vähentämästä päästyä. Viisaampaa on käyttää hoitohenkilökunnan aikaa muuhun kuin hoitotyöhön [/s].

Vierailija
188/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tän taas näkee, kun "insinööri" pitää sote-alan töitä sairaan helppoina (heh), kun tekee päätelmiä vain omakohtaisen kokemuksen ja näkemänsä perusteella. Ei mitään hajua, paljonko niillä ammattilaisilla on tietotaitoa, jolla häntä hoidetaan. Kun tosta vaan noin vaan ja vähän omelettia kanssa.

Vierailija
189/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

euroopassa on ihan ihmeellisiä hoitokäytäntöjä joskus, olen huomannut. jotain papakoetta vartenkin suurinpiirtein tyrkytetään puudutusta ja joutuu taistelemaan ettei sitä laiteta. kun käytä lääkärillä ja hän toteaa vaivan, joka hoituu antibiooteilla, niin hän voi sitten soittaa seuraavana päivänä, että onko olo parantunut. ihan turhaa työtä. tykkään paljonenemmän suomen käytännöistä, että reseptin tullessa hoitaja tai lääkäri kertoo, että oireiden pitäisi helpottaa parissa päivässä, mutta jos ne pahenee, niin otat meihin sitten heti yhteyttä ja sillä selvä. potilaalle annetaan täällä enemmän vastuuta oman terveytensä hoidosta eikä se minusta ole lainkaan huono asia.

Minusta puudutus ennen kivuliasta toimenpidettä ja lääkärin huolenpito potilaan voinnista on sivistysvaltion huolenpitoa kansalaisistaan.

Täällä kärsimyksen nälkämaassa hoitaminen ja huolenpito ovat turhaa rahan- ja ajankulua, niskasta vaan itseä kiinni ja hoida itse omat asiasi, turha odottaa keneltäkään mitään.

Vierailija
190/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin  on  nykyään  kummallista, että  jos  satut  pääsemään  lääkärille asti,  hän  vähettelee vaivojasi, ei  tutkimuksia.

Vaiva  ei sillä  poistu   ja  asiakas  joutuu menemään  uudestaan  vastaanotolle.  Jos  vaiva,  jonka  takia  ihminen  hakeutuu  lääkäriin,  hoidettaisiin  heti,   jäisi  monta vaihetta  pois.

Julkisen tarkoitus on vaan työllistää julmettu määrä ihmisiä ja täyttää lain kirjain että hoitoa muka on. Ihan hengenvaarassa olevat sentään yritetään hoitaa, ettei tule syytteitä. Päivystyksessä jarrutellaan ja jätetään kaikki mahdollinen tekemättä, että sana leviäisi, ettei sinne kannata mennä ja taas pääsevät helpommalla ja piisaa potilaita yksityiselle puolelle.

Vierailija
191/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kahvila on kulman tak

Niin katsos kun ihmisiä ei varsinaisesti voi kieltää syömästä tai juomasta, sitä voidaan vaan suositella. Päivystykseen joutumista kun harvemmin pystyy etukäteen ennustamaan, että tietäis, ettei tänään kannata käydä lounaalla... Jos vaikka paastois 24/7 365 varmuuden varalle?

Vierailija
192/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin  on  nykyään  kummallista, että  jos  satut  pääsemään  lääkärille asti,  hän  vähettelee vaivojasi, ei  tutkimuksia.

Vaiva  ei sillä  poistu   ja  asiakas  joutuu menemään  uudestaan  vastaanotolle.  Jos  vaiva,  jonka  takia  ihminen  hakeutuu  lääkäriin,  hoidettaisiin  heti,   jäisi  monta vaihetta  pois.

Julkisen tarkoitus on vaan työllistää julmettu määrä ihmisiä ja täyttää lain kirjain että hoitoa muka on. Ihan hengenvaarassa olevat sentään yritetään hoitaa, ettei tule syytteitä. Päivystyksessä jarrutellaan ja jätetään kaikki mahdollinen tekemättä, että sana leviäisi, ettei sinne kannata mennä ja taas pääsevät helpommalla ja piisaa potilaita yksityiselle puolelle.

Ajattele miten sujuvasti terveydenhoito toimisi jos niitä ikäviä, vaivojaan valittavia potilaita ei olisi!

Vierailija
193/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu se on semmosta leppoisaa oleskelua vaan. Voit mennä kokeilemaan, jos on susta vaan helppoa ja kivaa. 😊

Vierailija
194/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tän taas näkee, k

Fakta on se, että Suomen julkisessa terveydenhuollossa on iso ongelma: sote-alan ihmiset eivät ole pystyneet rikkinäistä pyörää korjaamaan. Einsteinin sanoin: on tyhmyyttä tehdä asiat samalla tavalla ja odottaa erilaisia tuloksia. Kehittämisessä tarvittaisiin luovuutta: ajatella asiat eri tavalla. Tehdä jotain todella toisin. 

Kävin kerran Nastolan tk:ssa korvatulehduksen vuoksi. Olin niiiiiin vaikuttunut, miten homma toimi. Pääsin puolessa tunnissa sisään. Helsinkiläisenä huokasin, kun odotushuoneessa oli paljon potilaita - tämäHän sitten kestää. Ei kestänyt: hoitaja katsoi korvaan, kirjoitti antibiotit yms. Sittem lääkäri tuli varmistamaan kaiken ja ulos. Oli siis monta hoitajaa ja yksi lääkäri poukkoili huonoiden välissä. Halpaa ja tehokasta. Luova ratkaisu (Hkiin verrattuna). 

Olin todella vaikuttut. Asia hoidetaan toisella tavalla ja se toimii. 

Vierailija
195/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksessä saisi olla ns.nopea linja mihin menisi kaikki kellä on selkeä vaiva/todistuksen hakijat. Verikokeet on myös, että ne pitäisi lääkärin pystyä määräämään samantien kun potilas tulee päivystykseen, tämä pitäisi hoitajan vaikka arvioida ja kirjata et kokeet ja lääkäri kuittaa. Todella turhauttavaa istua monta tuntia, tavata lääkäri joka toteteaa otetaan verikokeet ja katsotaan sitten..sit ootetaan kokeita ja tuloksia ja taas lääkäriä. 

Vierailija
196/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Fakta on se, että Suomen julkisessa terveydenhuollossa on iso ongelma: sote-alan ihmiset eivät ole pystyneet rikkinäistä pyörää korjaamaan. Einsteinin sanoin: on tyhmyyttä tehdä asiat samalla tavalla ja odottaa erilaisia tuloksia. Kehittämisessä tarvittaisiin luovuutta: ajatella asiat eri tavalla. Tehdä jotain todella toisin."

Ketkä tekee? Joku muu? Hoitajat ainakin on ajettu jo aivan piippuun, resursseista ei voida enää leikata.

Vierailija
197/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystyksessä saisi olla ns.nopea linja mihin menisi kaikki kellä on selkeä vaiva/todistuksen hakijat. Verikokeet on myös, että ne pitäisi lääkärin pystyä määräämään samantien kun potilas tulee päivystykseen, tämä pitäisi hoitajan vaikka arvioida ja kirjata et kokeet ja lääkäri kuittaa. Todella turhauttavaa istua monta tuntia, tavata lääkäri joka toteteaa otetaan verikokeet ja katsotaan sitten..sit ootetaan kokeita ja tuloksia ja taas lääkäriä. 

Kyllä ne hoitajat taitaa jotain verikokeita määrätäkin tai ottaa itse pikatesteinä. Mutta hoitajilla ei ole valtuuksia päättää ihan kaikista tutkimuksista, mitä määrätään. :)

Vierailija
198/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä verikokeita lääkäri määrää tekemättä arviota potilaasta? 

Vierailija
199/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä verikokeita lääkäri määrää tekemättä arviota potilaasta? 

Monilla ihmisillä meinaan on semmoinen harhaluulo, että verikokeissa tutkitaan kaikki mahdollinen. Että kun putkilo verta on otettu, niin siitä sitten tutkitaan, mitä löytyy. Ei, vaan jokainen tutkimus pitää käytännössä tilata erikseen ja tietää, mitä mitataan. Ei ole mitään kristallipalloa, joka kertoisi oliko veri "hyvää vai huonoa".

Vierailija
200/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian sivusta - miten yksinäinen pystyy hankkimaan apua, jos kotonaan sokeutuu yllättäen kokonaan?

Se on kerran tapahtunut minulle aivoinfarktin esioireena, mutta paikalla oli silloin toinen henkilö, joka auttoi.

Vanhoilla puhelimilla olisi voinut tunnustelemalla soittaa hätänumeroon, mutta älykännykkä on vain tasainen lasiruutu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi