Ihan ihme touhua täällä päivystyksessä. Eikö prosessia voi nopeuttaa?
Ensin jonotaan hoitajan arviointii.
sitten jonotetaan tutkimuksiin.
sitten jonotetaan lääkärille.
sitten jonotetaan uusiin tutkimuksiin.
sitten pitää mennä uudestaan päivystykseen. Nyt jonotetaan hoitajan arviointiin. Sen jälkeen varmaan taas lääkärille.
ihan oikeesti? Kuka tämän on suunnitellut?
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt jo sitäkin, että miksi ihmeessä kunnallisella puolella aina lääkäri/hoitaja on myöhässä varatusta ajasta. Yksityisellä olen päässyt lähes poikkeuksetta muutamaa minuuttia aiemmin jo lääkärin puheille, kun olen mennyt ajoissa paikalle ja ilmoittautunut. Kunnallisella puolella toimin samoin, mutta aika menee yliajalle. Miksi ihmeessä?
Jaa, vai olisiko se potilasaines se, joka aiheuttaa ne aikataulumyöhästymiset eikä henkilökunta? Yksityiselle hakeutuu varmaan henkilöitä, jotka paremmin ymmärtää olla ajoissa. Julkiselle kaikenlaista elämänhallintaongelmaista...
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkaan on jonoa päivystyksessä koska resurssit ovat rajalliset. Työvoiman palkkaaminen maksaa ja siksi yritetään pärjätä pienemmällä henkilömäärällä ja potilaat eivät toki tule tasaisesti. Vuosia on yritetty paukuttaa että päivystykseen ei pidä tulla jos ei oikesti ole syytä mutta ei se aina mene perille kun pitää saada saikkulappu työnantajaa varten.
Soitin päivystykseen aamuyöllä. Puhelimessa arviovat, että voin odottaa pari tuntia ja antoivat ajan jolloin tulla jonottamaan. Oikein arvioivat. Paikalla oli vain muutama ihminen. Silti sama jonotus, hoitajall, lääkäriin, tutkimukseen erikseen. Hoitaja ja lääkäri kysyvät samat kysymykset.
Siinä välissä, kun odottelit kotona ja sitten matkustit päivystykseen, sinne oli voi
Mä ihmettelen näitä korvatulehduksen aliarviointia
En aliarvio. Itselläni on ollut paha korvatulehdus, tärykalvo puhkesi itsestään. Samoin on ollut lapsilla korvatulehduskierre ja toiselle putkitus. Niitä on monenlaisia ja monen kipuasteisia. Antibioottejakaan ei korvatulehduksen hoitoon enää kovin helposti määrätä. Kaikkien tulehdukset eivät ole pahoja ja paranevat tulehduskipulääkkeiden ja ajan kanssa. Ainahan sitä ei tiedä, millaiseksi se muuttuu. Paraneeko vai paheneeko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt jo sitäkin, että miksi ihmeessä kunnallisella puolella aina lääkäri/hoitaja on myöhässä varatusta ajasta. Yksityisellä olen päässyt lähes poikkeuksetta muutamaa minuuttia aiemmin jo lääkärin puheille, kun olen mennyt ajoissa paikalle ja ilmoittautunut. Kunnallisella puolella toimin samoin, mutta aika menee yliajalle. Miksi ihmeessä?
Jaa, vai olisiko se potilasaines se, joka aiheuttaa ne aikataulumyöhästymiset eikä henkilökunta? Yksityiselle hakeutuu varmaan henkilöitä, jotka paremmin ymmärtää olla ajoissa. Julkiselle kaikenlaista elämänhallintaongelmaista...
No tässä puhuttiin päivystyksestä niin jokainen varmaan ymmärtää, että väliin tulee lisää ihmisiä, niitä kiireellisempiä. Osa poliklinikoistakin hoitaa osittain myös päivystystoimintaa, esim. silmäpoli. Sitten, vaikka ihmiselle on varattu tarkka 20min vastaanotolle, ei se jokaisen potilaan kohdalla riitä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on se moneen kertaan kokemus, että kipua aina aliarvioidaan.
olen ap. Päivystyksen hoitaja, joka piti ohittaa ennen kuin pääsee sisään, antoi potilaalle buranaa ja panadolia ja sanoi, että mene kotiin. Vaikka toisella on selkeö tuskanhiki.
Olin siis saattaja ja sanoin, että ei mennä. Poika ei ole ikinä ennen herättänyt minua keskellä yötä, eli nyt on ihan oikeasti tosi kyseessä.
Lopun tiedättekin aikaisemmista viesteistäni: kellään ei ollut kiire missään prosessin vaiheessa ja umpisuoli pääsi puhkeamaan.
Kauheaa! Siihenhän voi kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen ap. Päivystyksen hoitaja, joka piti ohittaa ennen kuin pääsee sisään, antoi potilaalle buranaa ja panadolia ja sanoi, että mene kotiin. Vaikka toisella on selkeö tuskanhiki.
Olin siis saattaja ja sanoin, että ei mennä. Poika ei ole ikinä ennen herättänyt minua keskellä yötä, eli nyt on ihan oikeasti tosi kyseessä.
Lopun tiedättekin aikaisemmista viesteistäni: kellään ei ollut kiire missään prosessin vaiheessa ja umpisuoli pääsi puhkeamaan.
Kauheaa! Siihenhän voi kuolla.
Päivystyksessä voi olla samaan aikaan useampi, joka voi kuolla. Sitten pitää vaan tehdä arvioita, ketä on kiireisimmän hoidon tarpeessa. Valitettavasti kipu ja valitus tai niiden puute ei määrittele ensisijaisesti kiireellisyyttä.
Esimerkiksi migreeni, norovirus tai katkennut jalka voi aiheuttaa valtavasti kipua, mutta ei silti automaattisesti tarkoita välitöntä kuolemanvaaraa.
Tämä on sellaista tasapainoilua, jossa pitäisi tunnistaa hälyttävät oireet ja ikävä kyllä potilaan korkea äänen taso ei ole luotettava mittari siihen.
Sen lisäksi nämä "fuskaavat potilaat" aiheuttavat inflaatiota potilaan omakuvauksen luotettavuuteen. Täälläkin on useampia, jotka ovat kehoittaneet teeskentelemään kipua ja valehtelemaan siitä. Tiedätte varmaan, mihin tämä pitkässä juoksussa johtaa. Jos aina huutaa apua, lopulta kukaan ei enää usko, kun oikeasti olisi hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa! Siihenhän voi kuolla.Päivystyksessä voi olla samaan aikaan useampi, joka voi kuolla. Sitten pitää vaan tehdä arvioita, ketä on kiireisimmän hoidon tarpeessa. Valitettavasti kipu ja valitus tai niiden puute ei määrittele ensisij
Olen ap, eli umpilisäkepotilaan saattaja. En ole kertaakaan valittanut sitä, että joku muu on kiireellisempi tapaus. Valitan tehottomuutta: potilaan umpisuoli ei olisi puhjennut, jos hukka: 7-8 tuntia, olisi karsittu pois. Se aika ei ollut sitä, että laitetaan joku kiireellisempi ensin, vaan kyse oli puhtaasta jonotuttamisesta ja odottamisesta. Takuulla HUS voisi ultrata yölläkin.
Pääsin lääkäriin kun odotin vähän yli tunnin.. Mulle tuli joku talipatti rintaan ja se oli iso. Se puhkastiin samantien siellä.
Mulla oli pitkäikäinen sairaus, joka oireili aina välillä. Sain terveysaseman sh:lta saikkulapun ilman käyntiä, koska joku fiksu lääkäri oli kirjoittanut hoitajille ohjeeksi määrätä 2 pvää saikkua, ei tuloa vo:lle...