Ihan ihme touhua täällä päivystyksessä. Eikö prosessia voi nopeuttaa?
Ensin jonotaan hoitajan arviointii.
sitten jonotetaan tutkimuksiin.
sitten jonotetaan lääkärille.
sitten jonotetaan uusiin tutkimuksiin.
sitten pitää mennä uudestaan päivystykseen. Nyt jonotetaan hoitajan arviointiin. Sen jälkeen varmaan taas lääkärille.
ihan oikeesti? Kuka tämän on suunnitellut?
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sen tajuaminen, ettei ole osaston ainoa potilas, on himmenemässä. Jonkunlainen yleinen kärsimättömyys tulee esiin ihan joka käänteessä. Joka toiminnolle pitäisi antaa tarkka kellonaika, ja se nyt on täysin mahdotonta. Ehkä sairaalasta pitäisi tehdä joku joka kodin infopläjäys, tämä on kuin tehdas, mutta hihnalla ei mene koneenosia vaan ihmisiä. Toisesta päästä sisään, toisesta ulos, välissä on sata mutkaa, joista kymmenen näkyy.
=> eli kyseessä on prosessi. Sitä voi kehittää Lean-menetelmin. Tehtaissa hiottu, mutta sote ei osaa. Ehkä tällä viitataan siihen, että terveydenhuolto on huonosti johdettu. Prosessien kehittäminen on yksi johtamisen ulottuvuus.
=> ja miksi sairaala ei voisi tarjota niitä omeletteja? Kai aina joku yrittäjä löytyy pitämään kojua pihalla. Sairaala voisi ottaa provikan välistä.
Ja jotta homma pysyisi edes jotenkin hallinnassa monessakin eri mielessä, ei omelettikojuja pihoille. Meidän täytyy ihan oikeasti tietää mitä tarjoillaan ja kenelle ja milloin ja miksi.
minä olen vieraillut sairaaloissa paljon. Aikanaan poikani oli siellä puoli vuotta ja sitten äitini loppuvuosina. Voi luoja, paljon kannoin ruokaa sinne. Kasapäin kaikkea sushin ja smoothien välillä. Hoitohenkilökunta ei oikeasti ollut tietoinen, mitä tarjoillaan. Ja onhan siellä kahvilakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa Euroopan maissa julkinen terveydenhuolto toimii paljon tehokkaammin. Moni tuttu asuu muualla Euroopassa ja ovat facessa monet kerrat kehuneet miten nopeasti sai taas hoitoa ja hyvää hoitoa ja ilmaiseksi. Kadehtien oon lukenut miten pieni vaivakin tutkitaan ja hoidetaan samana päivänä, hyvin ja ystävällisesti. Suomi sais ottaa mallia muista Euroopan maista, vaan ylpeys ei vissiin anna.
Itseasiassa, Suomen terveydenhuolto on OECD-maiden kustannustehokkaimpia. Suomessa myös käytetään pienempi osa bkt:sta terveydenhuoltoon kuin muissa maissa. Näin on ollut vuosia.
Luulenpa että lainaamasi kirjoittaja käytti sanaa "tehokas" merkityksessä "potilas saa hoitoa nopeasti ja vaivattomasti" eikä merkityksessä "käytetään mahdollisimman vähän rahaa".
Ero, joka kertoo kaiken siitä, kuinka Suomessa asennoidutaan hoitoa tarvitseviin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksi jonotusvaihe vähemmän.
Ps. Sun kiireellisyysluokitus on tehty jo ennen rtg kuvaa. Jos kuvissa paljastuisi jotain hälyttävää, niin kyllä tutkiva yksikkö ilmoittaa siitä hoitavalle yksikölle.
Sehän vasta outoa onkin. Moni tauti pahenee, mitä pidempään odottaa. Maallikkokin tietää, että umpilisäkkeessä on puhkeamisvaara. Tai sydänongelmissa vaikka aortan repeytymisvaara. Eikö tällaiset taudit olisi parasta hoitaa aikaisemmin kuin myöhemmin? Ihan resurssisyistä.
no nehän hoidetaan. umppaririskipotilas saa usein antibiootin ennen kuin umppari on puhjennut. sydänongelmissa potilas laitetaan sydänlääkitykselle ja elämäntapamuutoksiin - ennenkuin aortta repeää ja niin edelleen.
ei antibiotti estä umpparia puhkeamasta ja kun aorttapotilas tulee päivytykseen, ei siinä lääkitys enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkaan on jonoa päivystyksessä koska resurssit ovat rajalliset. Työvoiman palkkaaminen maksaa ja siksi yritetään pärjätä pienemmällä henkilömäärällä ja potilaat eivät toki tule tasaisesti. Vuosia on yritetty paukuttaa että päivystykseen ei pidä tulla jos ei oikesti ole syytä mutta ei se aina mene perille kun pitää saada saikkulappu työnantajaa varten.
Kyllä se menee perille, mutta jos työnantaja vaatii niin se saikkulappu on hommattava. Ei se asiakkaan vika ole. Ja väitän kyllä, että päivystyksessä olisi paikallaan miettiä uudelleen työn resursointia. Vai miten on mahdollista, että yksityisellä päivystys toimii todella paljon jouhevammin ja nopeammin?
Volyymit on ihan eri luokkaa. Samoin asiakkaiden ongelmat (yksityiselle
sellainenhan on jo olemassa: terveyskeskus ja sen akuuttiajat. sitten on digiklinikkakin. kannattaa tutkia oman hyvinvointialueen sivuja. Ja muutenkin kannattaa rentoutua oman kehon äkillistenkin muutosten kanssa. Vain harvat vaivat oikeasti ovat sellaisia, että pitää heti lähteä sairaalapäivystykseen. Monen kanssa voi oikeasti odottaa seuraavaa arkipäivää tai seuraavaa aaua, vaikka ikävää se olisikin. Ja jos tuntuu ettei osaa tietää voiko odottaa vai ei, niin kannattaa soittaa päivystysapunumeroon.
"Voishan sinne päivystykseeen perustaa toisen tai useamman linjan jossa hoidetaan muut kun ambulanssi tuodut."
Sellainen linja oli ennen olemassa ja sen nimi oli terveyskeskuspäivystys. Joka on ainakin meidän pahoinvointialueella lopetettu kokonaan.
:Voishan sinne päivystykseeen perustaa toisen tai useamman linjan jossa hoidetaan muut kun ambulanssi tuodut.Mutta kaikki on julkisella vaikeaa ja, lukemattomien päälliköiden ja välipomojen palkkaukseen ne rahat mene.."
Siellä on jo. Hätä- ja akuuttipotilaat tulevat sisään aivan eri ovista, kuin päikyn aulassa istuvat/makaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa Euroopan maissa julkinen terveydenhuolto toimii paljon tehokkaammin. Moni tuttu asuu muualla Euroopassa ja ovat facessa monet kerrat kehuneet miten nopeasti sai taas hoitoa ja hyvää hoitoa ja ilmaiseksi. Kadehtien oon lukenut miten pieni vaivakin tutkitaan ja hoidetaan samana päivänä, hyvin ja ystävällisesti. Suomi sais ottaa mallia muista Euroopan maista, vaan ylpeys ei vissiin anna.
Itseasiassa, Suomen terveydenhuolto on OECD-maiden kustannustehokkaimpia. Suomessa myös käytetään pienempi osa bkt:sta terveydenhuoltoon kuin muissa maissa. Näin on ollut vuosia.
Luulenpa että lainaamasi kirjoittaja käytti sanaa "tehokas" merkityksessä "potilas saa hoitoa nopeasti ja vaivattomasti" eikä merkityksessä "käytetään mahdollisimman vähän rahaa".
Ero, joka kertoo kaiken siitä, kuinka Suome
Ymmärsin kyllä. Jos terveydenhuoltoon laitettaisiin enemmän rahulia, kuten moni muu maa tekee, saisi meilläkin ehkä lääkärin kotikäynnille. Mutta täällä on haluttu, ja halutaan, tehdä yhä halvemmalla ja yhä kustannustehokkaammin. Laatu on unohdettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero, joka kertoo kaiken siitä, kuinka Suome
Niinpä. Tehokkuutta tulisi terveydenhuollossa mitata nimenomaa sillä kuinka hyvin saa hoitoa, eikä sillä kuinka vähän rahaa systeemiin menee. Nykyään kuulostaa siltä että joka toinen jää Suomessa ilman hoitoa tai saa vähintäänkin ravata lääkärissä useamman kerran ennen kuin saa edes tutkimuksia. Keuhkokuumeessakin tutun oli kuulemma pitänyt käydä kolmesti päivystyksessä ennen kuin pääsi edes röntgeniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sen tajuaminen, ettei ole osaston ainoa potilas, on himmenemässä. Jonkunlainen yleinen kärsimättömyys tulee esiin ihan joka käänteessä. Joka toiminnolle pitäisi antaa tarkka kellonaika, ja se nyt on täysin mahdotonta. Ehkä sairaalasta pitäisi tehdä joku joka kodin infopläjäys, tämä on kuin tehdas, mutta hihnalla ei mene koneenosia vaan ihmisiä. Toisesta päästä sisään, toisesta ulos, välissä on sata mutkaa, joista kymmenen näkyy.
=> eli kyseessä on prosessi. Sitä voi kehittää Lean-menetelmin. Tehtaissa hiottu, mutta sote ei osaa. Ehkä tällä viitataan siihen, että terveydenhuolto on huonosti johdettu. Prosessien kehittäminen on yksi johtamisen ulottuvuus.
=> ja miksi sairaala ei voisi tarjota niitä omeletteja? Kai aina joku yrittäjä löytyy pitämään kojua pihalla. Sairaala vois
minä olen vieraillut sairaaloissa paljon. Aikanaan poikani oli siellä puoli vuotta ja sitten äitini loppuvuosina. Voi luoja, paljon kannoin ruokaa sinne. Kasapäin kaikkea sushin ja smoothien välillä. Hoitohenkilökunta ei oikeasti ollut tietoinen, mitä tarjoillaan. Ja onhan siellä kahvilakin.
Niin. Jos poikasi tai äitisi tutkimus ja hoito olisi edellyttänyt jonkinlaista erikoisruokavaliota tai ravinnotta oloa, et olisi kantanut kasapäin ruokaa sinne. Minä olen ollut kaksi vuosikymmentä töissä erityyppisillä osastoilla, joissa asialla todella on väliä, gastrokirurgiasta neurologiaan. Näillä osastoilla potilaiden ruoanjakolistat päivitetään jola tarjoilukierroksella, viodesti päivässä. Me, jotka vastataan osastokeittiöstä, ei olla virallisesti hoitohenkilökuntaa, mutta tiedonkulku pelaa kyllä molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Sun kiireellisyysluokitus on tehty jo ennen rtg kuvaa. Jos kuvissa paljastuisi jotain hälyttävää, niin kyllä tutkiva yksikkö ilmoittaa siitä hoitavalle yksikölle.
Sehän vasta outoa onkin. Moni tauti pahenee, mitä pidempään odottaa. Maallikkokin tietää, että umpilisäkkeessä on puhkeamisvaara. Tai sydänongelmissa vaikka aortan repeytymisvaara. Eikö tällaiset taudit olisi parasta hoitaa aikaisemmin kuin myöhemmin? Ihan resurssisyistä.
no nehän hoidetaan. umppaririskipotilas saa usein antibiootin ennen kuin umppari on puhjennut. sydänongelmissa potilas laitetaan sydänlääkitykselle ja elämäntapamuutoksiin - ennenkuin aort
jos on umpilisäkkeen tulehdus, niin antibiootti todellakin voi estää umpparia puhkeamasta. Se voi poistaa koko tulehduksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no nehän hoidetaan. umppaririskipotilas saa usein antibiootin ennen kuin umppari on puhjennut. sydänongelmissa potilas laitetaan sydänlääkitykselle ja elämäntapamuutoksiin - ennenkuin aort
Se aorttapotilas on leikkurissa ja vie resursseja siellä. Toki näissä usein pelastusyritykset on turhia, mutta kyllä mä tiedän leikkuriin menneen verta aneurysma potilaalle. Taas joku näsäviisastelee, ettei kuollutta kannata hoitaa, kun yritän vaan kertoa, että siellä muiden ovien takana jo on näitä kiireellisempiä, joista tämä yksi puhuu.
Konsultti? Tehdään asioinnista mahdollisimman vaikeaa, jotta ihmiset eivät tulisi päivystykseen. Etänä vaan kaikki tai ei ollenkaan.
"Vain harvat vaivat oikeasti ovat sellaisia, että pitää heti lähteä sairaalapäivystykseen. Monen kanssa voi oikeasti odottaa seuraavaa arkipäivää tai seuraavaa aamua"...
ongelma tässä on vain se, ettei silloin seuraavana arkipäivänä tai seuraavana aamuna pääse lääkäriin, koska ajanvaraus on tukossa jo kahdeksalta maanantai-aamuna.
Niin. Jos poikasi tai äitisi tutkimus ja hoito olisi edellyttänyt jonkinlaista erikoisruokavaliota tai ravinnotta oloa, et olisi kantanut kasapäin ruokaa sinne. Minä olen ollut kaksi vuosikymmentä töissä erityyppisillä osastoilla, joissa asialla todella on väliä, gastrokirurgiasta neurologiaan. Näillä osastoilla potilaiden ruoanjakolistat päivitetään jola tarjoilukierroksella, viodesti päivässä. Me, jotka vastataan osastokeittiöstä, ei olla virallisesti hoitohenkilökuntaa, mutta tiedonkulku pelaa kyllä molempiin suuntiin.
=> olen tuo, joka heitti omeletit ilmaan. Ajattelin päivystystä. Ei silloin ole rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ylidiagnosointi ja -hoitaminen on ongelma. Pitää löytää kultainen keskitie.
Vierailija kirjoitti:
=> olen tuo, joka heitti omeletit ilmaan. Ajattelin päivystystä. Ei silloin ole rajoitteita.
Totta kai on! Entäpä jos joutuisikin vaikka päivystysleikkaukseen ja olisi juuri syönyt omeletin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on rajoitteita ja varsinkin, jos olet umppariepäilynä päivystykseen mennyt. Kuten sanoin, potilaat tulevat sisään "mustina laatikoina", joille oikea osoite voi olla lopulta leikkuri.
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan niitä vasta onkin. Päivystykseen hakudutaan vain, jos vaiva on se laatuinen ettei sen kanssa voi odottaa seuraavaan päivään. Päivystyksessä tehdään päätöksiä esim. siitä, pitääkö potilas leikata (silloin ei potilas saa syödä, jos on leikkauksen "uhka" olemassa). Jotkut päivysytyksessä aloitettavat lääkityksetkin voivat vaatia erityisruokavaliota. Siksi siellä päivystyksissä ei jaeta ruokaa. Toki nykyisin potilaat kuvittelee,että päivystykseen voi mennä, kun korva on vähän kipeä ettei tarvi sitten maanantaina jonottaa terveyskeskusksen kiirevastaantolle ja pelätä, että ehkä joutuu tiistainakin sitten jonottamaan, kun maanantain ajat meni viidessä minnuuttissa, mutta sellaista se on. pikkuvaivoissa pitää osata vähän kärsiäkin eikä mennä päivystystä ruuhkauttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan niitä vasta onkin. Päivystykseen hakudutaan vain, jos vaiva on se laatuinen ettei sen kanssa voi odottaa seuraavaan päivään. Päivystyksessä tehdään päätöksiä esim. siitä, pitääkö potilas leikata (silloin ei potilas
Nimenomaan. Koska ei tiedetä vielä, mikä potilaan lopullinen diagnoosi on. Vuodeostastolla tilanne on toinen, kun potilaan sairaus on tiedossa.
Voishan sinne päivystykseeen perustaa toisen tai useamman linjan jossa hoidetaan muut kun ambulanssi tuodut.Mutta kaikki on julkisella vaikeaa ja, lukemattomien päälliköiden ja välipomojen palkkaukseen ne rahat menee.