Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minuun suhtaudutaan niin nihkeästi joka paikassa?

Vierailija
23.02.2025 |

Ei ole provo, en uhriudu, otan oikeasti vastaan mielipiteita ja ehdotuksia koska tilanne on oikeasti todella inhottava.

Minuun on suhtauduttu aina niin kuin olisin ilmaa, ärtyneesti ennen kuin minuun edes tutustutaan tai ihmiset oikeasti unohtavat olemassaoloni. Tätä tapahtuu niin paljon että ruokin itsekin tuota kehää olettamalla vuosia että minuun suhtaudutaan heti huonosti, joka taas aiheuttaa lisää närää muissa jne.

Minulle on sanottu ihan suoraan että minusta tulee heti tavatessa "huonot" fiilikset: syytä tälle en tiedä, eivätkä tiedä ne jotka näitä fiiliksiä tiedettävästi ovat saaneetkaan. Olen pari kertaa ystävystynyt tällaisen huonoja viboja saaneen kanssa, ja olen saanut aina saman vastauksen. "Vaikutit jotenkin vaan oudolta alussa, mutta olet kyllä tosi mukava kun sinuun tutustuu."

Nimeni unohdetaan, minut unohdetaan usein pois porukasta ja minut sivuutetaan usein. Tämä on aiheuttanut mm. kouluissa ja töissä sitä että olen vain jäänyt pois jostain, mistä muita muistettiin informoida tai kysyä, ja ihan ihmeellisiä väärinkäsityksiä.

Tiedän yhden mahdollisen syyn tälle, perusilmeeni on vakava ja kasvojen piirteet naiseksi aika kolkot, mutta jos yritän kompensoida tuota olemalla ekstraytävällinen ja puhelias, en huomaa mitään eroa. Tuntuu että levitän vain enemmän jotain outoa fiilistä ihmisissä, että miksi tuosta tulee niin ristiriitainen fiilis.

Mikä on se "juttu" mikä aiheuttaa vaan huonoa ensivaikutelmaa jossain ihmisissä? En ole epäsiistin näköinenkään, huolehdin hygieniasta ja ulkonäöstäni ihan normaalisti.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse vain kokemukesta vai onko se totta? Ehkä joillakin vaan on joku kuudes aisti, jolla kommunikoivat ja itseltä puuttuu se Voi johtua kirjolla olemisesta tai muusta normista poikkeavasta käytöksestä, mitä ei itse huomaa. Minulle tulee ulkopuolinen olo naisporukoissa, joissa on tiukat sosiaaliset normit: kaikki muut tuntuvat tietävän, mistä asioista on sopivaa puhua ja millä tasolla ja mistä ei pidä puhua. Kun rikot tätä normia, olet outo. Siksi tykkäänkin porukoista, joissa on hyvin kirjavaa porukkaa. Ilahdun aina, kun joku sanoo tai tekee jotain normista poikkeavaa, koska se vapauttaa myös minut olemaan oma itseni. Usein porukat, joissa on monen ikäisiä, eri sukupuolisia ja eri taustaisia ihmisiä, ovat rennoimpia. Taas naisporukat, joissa kaikki ovat suht saman ikäisiä ja samatempperamenttisia ja sosiaalisesti lahjakkaita ovat pahimpia.

Vierailija
22/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lakannut välittämästä. Tehköön muut mitä lystää ei kiinnosta. Jos mua ei jostain infota niin ei voi mitään, ei oo mun vika. En voi vaikuttaa muiden käytökseen ja olemiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne. Uskon välillä että se on jonkinlaista kateutta.

Olen suorasanainen ja minusta tehdään helposti uhri koska en anna periksi , olen oikeudenmukainen. En myöskään pelkää sanoa vastaan majoritettia jos en ole samaa mieltä eli en suostu lampaaksi lampaiden joukkoon.Olen kivan näköinen ja muotitietoinen.

No sinun kohdalla kyllä pääsen kiinni ongelman ytimeen, mutta ei se AP:n kohdalla asiaa selitä.

Vierailija
24/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo ilmenee? Oletko varma ettet lue tilanteita väärin?

Siis näitä tilanteita on niiiiin paljon ihan lapsesta asti, mutta tässä on muutama viime vuosina tapahtunut joista on jäänyt pitkäksi aikaa paha mieli.

-Yritin puhua ryhmätehtäväryhmässä, jos päälleni ei alettu puhumaan kesken lauseen sanomani jälkeen tuli hiljaisuus, jonka jälkeen jatkettiin huomioimatta sanomaani. Parin tapaamisen jälkeen sain kurssia vetäneeltä opettajalta sähköpostia, että ryhmäläisteni mukaan en tehnyt mitään ja he halusivat minut pois ryhmästään.

-Töissä tehtiin tapahtumaa varten chattiryhmä "kaikille", jossa en ollut - ja tapahtuman jälkeen ihmeteltiin miksen tullut.

-Jouduin vääntämään kurssisuorituksesta opettajan kanssa, koska tämä ei ollut muistanut merkata minua kurssilla olleeksi ja väitti etten ollut paikalla. Olin jokaisella tunnilla ja tämä reagoi nimiä huudellessaan ja merkkaillessaan joka kerta, kun sanoin paikalla tai täällä.

-Eräs toinen opettaja kuvasi kurssitöitä someen, kun kysyi kaikilta lupia pyysin ettei omaani julkaistaisi. Parin viikon päästä tämän somessa oli kuva työstäni, ja viestini siitä että voisiko sen poistaa ignoorattiin täysin.

-Ihminen jolle en ollut ikinä puhunut töissä kuin muutaman lauseen niitä näitä alkoi väittää kaikkia virheitä minun tekemikseni, jopa silloin kun olin lomalla tai kyseessä oli asia jota en edes ikinä tehnyt.

Ap

Vierailija
25/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisten välisestä kommunikaatiosta on sanatonta ja jos on vähänkään neuroepätyypillinen, se sanaton kommunikaatio ja sanomattomat säännöt ei toimi ollenkaan tai toimii oudosti. Neurotyypilliset on todella hyviä lukemaan sanatonta viestintää ja tekevät sen alitajuisesti, mistä johtuen henkilöistä, joiden sanaton viestintä ei ole ns. normaalia, tulee tyypillisille epämukava olo. Jos näiden ns. sääntöjen rikkominen jatkuu, normaaleja alkaa rehellisesti sanottuna ketuttamaan ja ottavat etäisyyttä eivätkä halua olla tekemisissä. Valitettavasti tuota ei kai voi opettaa eikä se tosiaan ole tiedostettua toimintaa, joten ratkaisua on vaikea löytää.

Vierailija
26/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne itsesi, tunne muut.

Hyväksy itsesi, arvosta itseäsi. Siitä kaikki lähtee.

Vierailija
27/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisten välisestä kommunikaatiosta on sanatonta ja jos on vähänkään neuroepätyypillinen, se sanaton kommunikaatio ja sanomattomat säännöt ei toimi ollenkaan tai toimii oudosti. Neurotyypilliset on todella hyviä lukemaan sanatonta viestintää ja tekevät sen alitajuisesti, mistä johtuen henkilöistä, joiden sanaton viestintä ei ole ns. normaalia, tulee tyypillisille epämukava olo. Jos näiden ns. sääntöjen rikkominen jatkuu, normaaleja alkaa rehellisesti sanottuna ketuttamaan ja ottavat etäisyyttä eivätkä halua olla tekemisissä. Valitettavasti tuota ei kai voi opettaa eikä se tosiaan ole tiedostettua toimintaa, joten ratkaisua on vaikea löytää.

Toi on ihan höpö höpöä. Kakkapuhetta.

Vierailija
28/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suorasanainen ja minusta tehdään helposti uhri koska en anna periksi , olen oikeudenmukainen. En myöskään pelkää sanoa vastaan majoritettia jos en ole samaa mieltä eli en suostu lampaaksi lampaiden joukkoon.Olen kivan näköinen ja muotitietoinen. 

Mikä noissa mainitsemissasi asioissa aiheuttaa kateutta? En löytänyt yhtäkään.

Aika harva uskaltaa puolustaa heikkoja tai sanoa vastaan, vaikka ajattelisivat samoin. Kyllä se voi kateutta herättää.

Vierailija
29/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hyväksyy itsensä ja arvostaa itseään, jotkut ovat kateellisia siitä hyvästä omanarvontunteesta.

Vierailija
30/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on ollut ihan tutkimuksiakin. Googlaa "Neurotypical Peers are Less Willing to Interact with Those with Autism based on Thin Slice Judgments"

Vierailija
31/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun hyväksyy itsensä ja arvostaa itseään, jotkut ovat kateellisia siitä hyvästä omanarvontunteesta.

On kuitenkin helpompi hyväksyä toisten kateus kun ymmärtää mistä se kumpuaa ja mistä kertoo.

Vierailija
32/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen tunne itsestäni kuin ap:llä. En ymmärrä, mistä se johtuu. Koen jääväni ulkopuolelle niin monesta asiasta. Kun kävin entisessä työpaikassa muutaman kuukauden poissaolon jälkeen, ulko-ovesta tuli vastaan kymmenkunta entistä työkaveria - olivat ilmeisesti menossa syömään lounasta. Tervehdin, mutta kukaan ei vastannut tervehdykseeni. Kukaan ei edes katsonut minua. Menivät vain kaikki ohi. Tämmöistä on minun elämäni. Ihan niin kuin näkymättömyyden muuri ympäröisi minua.

Vierailija
33/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan sitä jo olikin syytä riittämiin. Ihmiset kokee uhaksi. Totuudenpuhujalle ei tunnetusti löydy yösijaa.

Vierailija
34/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

= jääräpäinen autisti?

Lukenut viisas jolla iso tietopankki aivoissa. Autisti en ole . Pystyn keskustelemaan korkealla tasolla asioista, olen opiskellut ja luen uutisia koko maailmasta. 

Vierailija
35/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot itse olevasi oikeudenmukainen. Et ole aina välttämättä sitä muiden mielestä. Et jousta. Sanot suoraan. Pelkkä ulkonäkö ei riitä jos meinaa tulla ihmisten kanssa toimeen. 

Vierailija
36/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun suhtaudutaan nykyään täysin eri tavalla, kun painan 80 kiloa. Silloin kun painoin 60 kg minusta tykättiin.

Vierailija
37/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun ei lähde. Työpaikoilla ja kouluissa on tietty nokkimisjärjestys. Joku, uusi tai muuten porukasta erottuva, valitaan lokatynnyriksi ja sen jälkeen kaikki on hänen vikaansa ja muut on turvassa. Tehokas ja kätevä kiusaamisen muoto. Jos tämä tyyppi irtisanoutuu, valitaan uusi.

Vierailija
38/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhetapa, matala ääni miehellä.... niistä voidaan tehdä typeriä, vääriä johtopäätöksiä

Vierailija
39/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suorasanainen = ilkeä

En anna periksi = jyrään muiden yli

En pelkää sanoa vastaan = olen mielestäni aina oikeassa

En suostu lampaiden joukkoon = pidän itseäni muita parempana enkä kunnioita ihmisiä 

Olen kivannäköinen ja muotitietoinen = ylimielinen ja pinnallinen

Vierailija
40/89 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on ollut ihan tutkimuksiakin. Googlaa "Neurotypical Peers are Less Willing to Interact with Those wit

Eihän nyt kaikki ole jostain sairaudesta johtuvaa. Ihmiset pelaa kaikenlaisia pelejä ja joku valkkautuu useammin uhriksi. Jos ei suostu pelaamaan muitten ehdoilla, vaikka olis kuinka paskoja, niin takkiin tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän